Gå til innhold

Grensesetting for 1,5 åring som slår

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barn på 1,5 år slår/klyper/lugger/klorer meg (mor) ganske ofte. Hun gjør ikke dette med andre enn meg. Ikke med far, andre kjente voksne eller med barn/voksne i bhg (har snakket med de). 

Det er meg hun har sterkest bånd med, så det er jo naturlig at det er meg hun tar ut alle typer følelser med. Språket hennes er nokså normalt for alder vil jeg tro, hun sier mange ord og gir klart utrykk for hva hun vil men har ikke begynnt å sette sammen flere ord til setninger ennå.

Situasjonene hun slår (etc) kan varriere veldig alt i fra dersom det er noe hun vil ha som jeg forklarer at hun ikke kan få til helt tilfeldig mens vi leker og har det hyggelig.

Jeg bruker å si «du må ikke slå mamma, mamma får vondt og blir lei seg» dersom det ikke kommer helt ut av det blå men fordi det er noe hun vil så sier jeg først «jeg forstår at du vil .....»/«nå ser jeg jeg at du er sint men......»

Det ser ikke ut til å hjelpe. Hva skal jeg gjøre for å få slutt på dette og lære henne at det ikke er greit å slå/klore/lugge osv? Det skal også sies at det skjer mest når hun er i lek og i godt humør, ikke så ofte når hun er sint ol. Så hva kan være grunnen til at hun slår som om det er lek og morro?

Anonymkode: 2737b...571

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En 1,5-åring gjør ikke dette for å være slem,  og det har heller ikke så mye for seg med grensesetting på den måten i den alderen. Slapp av, det er en fase som går over. Si nei på en rolig måte, og avled ungen med andre ting.

Anonymkode: 306bd...69e

Skrevet

Høres ut som om du gjør alt rett, spør du meg. Betyr dessverre ikke alltid at problemet forsvinner over natten, men vil tro hun vokser dette av seg raskt så lenge du fortsetter slik. :) 

Anonymkode: c6b94...49a

• Liker 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)

Alt for mange ord. Et så lite barn trenger ikke masse forklaringer. 
Du sier «Ikke slå» stopper slaget og trekker deg tilbake. Fortsetter barnet å slå så går du bort fra barnet.

Når barnet ha regulert seg og klar for å ta imot instrukser og beskjeder så kan du veilede. Hjelpe barnet med å uttrykke seg uten vold. Men midt oppi det så ikke snakk. Vær bestemt og vis at vold ikke gjør at barnet kommer noen vei. 

Gi derimot masse ros og oppmerksomhet når hun heller prøver å vise hva hun vil uten vold. 

Det beste er å være kort, konsist og konsekvent midt oppi kaoset, og veilede og rose når barnet er rolig og nøytral.

Endret av WhisperingWind
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som om du gjør alt rett, spør du meg. Betyr dessverre ikke alltid at problemet forsvinner over natten, men vil tro hun vokser dette av seg raskt så lenge du fortsetter slik. :) 

Anonymkode: c6b94...49a

Jeg er uenig.

Det er klart at man skal anerkjenne følelsene til barnet, men når barnet slår så er det helt ok å vise at man blir sint og at det ikke er greit. Så kan man snakke om og anerkjenne følelsene etterpå. Tilknytningsomsorg betyr ikke at man skal dikke og dulle og godta all mulig oppførsel, man skal si ifra ved oppførsel som ikke er akseptabel. Hvis barnet ikke får noen grenser, vil det være vanskelig å regulere følelsene sine. 

Anonymkode: cefbb...c5c

Skrevet

Jeg syns også det høres ut som du bruker for mye ord. Jeg har en på samme alder som ligger godt an språklig, men det ville ikke falle meg inn å begynne med forklaringer dersom han slo meg. Jeg ville stoppet hånda hans og sagt nei på en bestemt måte, kanskje vist at han heller måtte kose. Og så fortsatt med leken. 

I mitt hode er en på 1,5 fortsatt en baby, og jeg tenker ikke grensesetting i den forstand. Altså jeg sier nei hvis han gjør noe farlig eller enkelte andre ting han ikke skal gjøre, men har ikke akkurat noen forventninger til hans oppførsel. De forstår jo ikke at andre får vondt når de slår og det blir jo på en veldig annen måte enn når et eldre barn slår. Så dette ville jeg ikke stresset med. 

Skrevet

Jeg pleier å si til 1,5 åringen at jeg får aua. "Nei, det er ikke lov å slå/klype/klore, da får jeg aua og blir lei meg" så peker hun på meg, sier "aua" og gir meg kos... Prøver å forklare dette i forhold til dyra vi har og. Vi må ikke slå, klype eller klore bare kose. 

Anonymkode: 5bfd6...7c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...