Gå til innhold

Godbit-søk og hund.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en hund på 5 kg som elsker å være ute. Jeg begynte å lese meg litt opp på godbit-søk, så det har vi gjort mye. Han digger det. Kaster ut noen pølsebiter i skogen og bruker ca 10-15 minutter på det hver dag.

Er det sant at hunder sliter seg mer ut på godbit-søk enn en tur? Det virket ganske logisk, men jeg har aldri tenkt den tanken faktisk. Han virker liksom mer tilfreds og sliten etter en sånn runde.  Hvor ofte gjør dere godbit-søk? Hver dag? Er det for mye? Andre tips til aktiviteter eller mentalstimuli for hunder?

Anonymkode: 357f8...fb3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk generelt er svært bra for hunder. Det er lite som kan gjøre dem mer slitne og fornøyde enn det å bruke nesen aktivt. Skal du slite ute en hund av middels størrelse bare på tur, spesielt om vi snakker båndtur, så må du gå 4-5 timer om dagen. Du kan få samme effekt med aktivt søk på 20-30 minutter. Selv om vi ikke vet nøyaktig hvordan det å bruke nesen fungerer for hunder, så pleier jeg å sammenligne det med å lese til eksamen. Når du er ekstremt fokuset og opptatt av noe i 30 minutter, så kan du være ganske så sliten i hodet etterpå.

10-15 minutter om dagen er overhodet ikke for mye, du kan gjerne gjøre det lenger også.

Andre typer søk er å lære hunden å finne en bestemt gjenstand eller å finne en bestemt lukt. Her er videoer jeg har laget som viser innlæring av begge deler.

Finne gjenstand: 

Finne lukt: 

• Liker 4
Gjest LaptopPute
Skrevet
14 hours ago, Tabris said:

Søk generelt er svært bra for hunder. Det er lite som kan gjøre dem mer slitne og fornøyde enn det å bruke nesen aktivt. Skal du slite ute en hund av middels størrelse bare på tur, spesielt om vi snakker båndtur, så må du gå 4-5 timer om dagen. Du kan få samme effekt med aktivt søk på 20-30 minutter. Selv om vi ikke vet nøyaktig hvordan det å bruke nesen fungerer for hunder, så pleier jeg å sammenligne det med å lese til eksamen. Når du er ekstremt fokuset og opptatt av noe i 30 minutter, så kan du være ganske så sliten i hodet etterpå.

10-15 minutter om dagen er overhodet ikke for mye, du kan gjerne gjøre det lenger også.

Andre typer søk er å lære hunden å finne en bestemt gjenstand eller å finne en bestemt lukt. Her er videoer jeg har laget som viser innlæring av begge deler.

Finne gjenstand: 

Finne lukt: 

I love you.

Gjest LaptopPute
Skrevet

Jeg bruker søk masse med hundene mine. De liker det, de virker mer tilfredse og det er så fin trening. For eksempel da jeg lærte tispa å skulle dusje som valp, så kunne hun søk først, deretter tok vi søk i dusjen og da ble dusjing bare en positiv og fin greie. Nå går hun ofte inn i dusjen og venter forventnignsfullt. Jeg synes søk i pappesker er veldig morsomt. Vi søker på tur, både i grøfta, på asfalt, i skogen, på stranda. Tar ofte søk når vi får besøk inne, det roer ned og hundene kan søke og roe seg litt før de hilser, alt blir litt roligere da. Jeg elsker søk.

Skrevet
1 hour ago, LaptopPute said:

I love you.

:blomst:

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, Tabris skrev:

Finne gjenstand: 

Finne lukt: 

Tusen takk for svar! Da forsetter jeg med det. :) Skal sjekke ut youtube-videoene du har lagt ut. Hvilke godbiter gir du hunden din? Nå har jeg gitt han pølsebiter, men kan liksom ikke gi for mye av det heller.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for svar! Da forsetter jeg med det. :) Skal sjekke ut youtube-videoene du har lagt ut. Hvilke godbiter gir du hunden din? Nå har jeg gitt han pølsebiter, men kan liksom ikke gi for mye av det heller.

Jeg gir en del forskjellig, det kommer an på hva vi trener og hvor vanskelig det er. Jeg bruker mye godbiter kjøpt i dyrebutikk av god kvalitet (les bakpå og se andel kjøtt). Ellers går det i pølse, karbonade, skinke, rent kjøtt osv. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...