Gå til innhold

Smerteskala fra 1 til 10. Hvordan svarer man egentlig på hvor vondt det er?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så vidt jeg har skjønt er det vanlig at helsepersonell bruker å spørre om hvor sterke smerter en pasient har på en skala fra 1 til 10? Men som pasient, hvordan svarer man egentlig på dette?  Noen som har noe erfaring med dette? Eller jobber med dette enten som abulansearbeider, lege eller sykepleier? 

0-1 er jo greit, da har man ingen smerter?
10 er vel tenkt som verst tenkelige smerte?
Men hva med f.eks 5, hvor vondt har man da?

Regner med de også prøver å se på pasienten hvor påvirket en ser ut til å være av smerte, men enkelte takler jo smerte bra og har høy smerteterskel? Hva da om h*n sier at det er 10, mens du synes det ser ut som det ikke er verre enn 5?

Og hva når man omtrent aldri har opplevd smerter tidligere, hvordan vet man da hva man egentlig burde svare? Kanskje det du opplever akkurat da er den verst tenkelige smerten man noen gang har opplevd fordi en aldri har opplevd noe verre, men så er det kanskje reelt sett ikke mer enn 5-6 på skalaen? Man kan vel ikke akkurat svare: "smertene er 5ganger verre enn menssmerter eller 10ganger verre enn hodepine", fordi det er jo veldig individuelt?

Anonymkode: 7a1f3...db0

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

10 er verst tenkelig smerte, men smerte er subjektivt og alle har opplevd forskjellig smerte. Så viktigste er hvor vondt DU synes det er, ikke hvor vondt helsepersonell tror det er. Men ja har opplevd at noen svarer 10 samtidig som de sitter/ligger i ro og surfer på nett, prater i tlf etc. 

Anonymkode: 64816...162

• Liker 2
Skrevet

Har tenkt på det selv faktisk, det er et helt håpløst system og alle har forskjellige smerteterskel og forskjellige erfaringer fra smerter tidligere. Jeg pleier og si type «på en skala fra 1 til Fødsel er denne smerten en 6er». 

Anonymkode: 7e9b0...d37

• Liker 4
Skrevet

Poenget for helaepersonell er ikke om du gar 5 eller 6 på skalaen, mwn om det er 2-3, 5-6 eller 8-9- i din selvopplevde skala. For å vite hva vi skal gi, hvor raskt, peikepinn om diagnose, osv. Og det nesyw poenget er å se effekten av det vi gjør. Om smerten har gått ned fra 5 til 3. Feks. 

Anonymkode: f9ee2...a28

• Liker 1
Skrevet

Smerteterskelen min er høy, men jeg vil jo ikke nødvendigvis sitte med konstant ubehag heller. Så selv om det hadde vært en 3-4 på min personlige skala har jeg sagt 6-7 når jeg følte at det var på tide å få noe for at det ikke skal murre. 8 når det var ordentlig vondt. 

Anonymkode: 4ba95...628

Skrevet

Har du født, har du blitt utsatt for tortur, alt det vil avhenge av det svaret du gir, pluss din egen smerteterskel. 

Det kan gi en pekepinn til f.eks. ambulansen, legene og de som vurderer situasjonen. 

Anonymkode: c598d...41a

Skrevet

Smerte er en subjektiv følelse, og det finnes ikke noe fasit på hvor vondt noe er. Å brekke et bein vil noen gi score 9, andre score 3. Helsepersonell vet at smerte ikke er noe fasitsvar, og det er heller ikke poenget. Om du scorer 3 eller 4 er egentlig ganske likegyldig, man ønsker bare en pekepinn på hvordan du opplever akkurat disse smertene. Ringer du f.eks. ambulanse pga smerter er det jo vesentlig for dem å vite om du karakteriserer smertene som 2 eller 9 😛 Samme når de vurderer smertestillende, trenger du Paracet eller Morfin liksom? 

Anonymkode: dc451...d06

• Liker 1
Skrevet

Både smerteterskel og smertetoleranse er individuelt. Noen har høy terskel for å føle smerte, men ekstremt lav toleranse for å kunne håndtere det når det inntreffer. Andre har lav smerteterskel, men likevel høy toleranse. Vi som jobber med dette er drillet i hvordan vi skal kartlegge ulike smertekasus. Vi vurderer helhetsinntrykket (herunder kroppsspråk) og tar selvsagt med pasientens egenvurdering til sammenlikning med tidligere smerteopplevelser. Det er et problem at vi ikke har hverken blodprøver eller instrumenter som sier noe entydig og klart i.f.t smertegrad, men vi har oftest en viss formening ut fra årsaksfaktorer så lenge vi kjenner til dette 😉 

Anonymkode: 78236...326

Skrevet

Det er et fullstendig håpløst system. Noen vurderer et forstuet håndledd eller stresshodepine som en 10’er, andre har opplevd langvarig tortut, tre døgns fødsler eller våknet opp av narkosen under en hoftetransplantasjon. De vil kanskje mene at stresshodepine og forstuede håndledd er en 2’er. 

Jeg har vurdert smertene mine som noen ganger fordi de presiserer «verst tenkelige smerte» - altså å sitte fastklemt i et bilvrak og måtte amputere bena på stedet uten narkose. Da er et gallestensanfall eller en cysteruptur en 3’er i mine øyne. Det ender da med at jeg ikke får hverken smertestillende eller hjelp. Når jeg prøver å ta utgangspunkt i min verste smerteopplevelse og sette gallesteinsanfall på en 7’er eller 8’er, får jeg bare skeptiske blikk og ingen hjelp da heller. For jeg ser jo ikke ut som om jeg har såååå vondt? 

Så hva er det egentlig meningen at 10’ern skal være? Og hva er det meningen at man skal svare? Hvor burde jeg plassere et gallestensanfall? Hvor ligger en gedigen hemorroide? Hvor er stresshodepinen? En normal fødsel? En brukket nese? En avkappa finger? En forstuet ankel? Nyrebekkenbetennelse? En rotfylling? En normal mens? 

Anonymkode: 44f05...d1d

• Liker 5
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er et fullstendig håpløst system. Noen vurderer et forstuet håndledd eller stresshodepine som en 10’er, andre har opplevd langvarig tortut, tre døgns fødsler eller våknet opp av narkosen under en hoftetransplantasjon. De vil kanskje mene at stresshodepine og forstuede håndledd er en 2’er. 

Jeg har vurdert smertene mine som en 2’er noen ganger fordi de presiserer «verst tenkelige smerte» - altså å sitte fastklemt i et bilvrak og måtte amputere bena på stedet uten narkose. Da er et gallestensanfall eller en cysteruptur en 3’er i mine øyne. Det ender da med at jeg ikke får hverken smertestillende eller hjelp. Når jeg prøver å ta utgangspunkt i min verste smerteopplevelse og sette gallesteinsanfall på en 7’er eller 8’er, får jeg bare skeptiske blikk og ingen hjelp da heller. For jeg ser jo ikke ut som om jeg har såååå vondt? 

Så hva er det egentlig meningen at 10’ern skal være? Og hva er det meningen at man skal svare? Hvor burde jeg plassere et gallestensanfall? Hvor ligger en gedigen hemorroide? Hvor er stresshodepinen? En normal fødsel? En brukket nese? En avkappa finger? En forstuet ankel? Nyrebekkenbetennelse? En rotfylling? En normal mens? 

Skrevet

Jeg skjønner heller ikke den skalaen. Jeg jobbet på en smerteklinikk engang og en pasient hadde oppgitt smerten til 10, dette ble latterliggjort av legen på pauserommet etterpå.. 🥺

Anonymkode: 71343...4a7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...