Gå til innhold

Overgang fra barndomshjemmet til eget bosted

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er til alle dere som har flyttet hjemmefra de siste årene. Hva var den største overgangen fra barndomshjemmet og til eget bosted. Hva savnet du av opplæring og informasjon hjemmefra, og hva fikk du aldri bruk for? Hvem eller hva savnet du mest, om noe(n), hva var det beste/ verste med å bo alene, og hva vil du anbefale dem som skal flytte ut å skaffe seg av kunnskap og erfaring? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg flyttet sammen med kjæresten min, og merket fort at han manglet kunnskap i klesvask. 😂 Men det gikk seg jo til. 

Største overgangen var jo det å ta hånd om egen økonomi,  handle mat, få pengene til å rekke til neste utbetaling osv.  Men det er jo ting man lærer kjapt. 

Kan man de mest basale hygienereglene og brannvern klarer man seg fint alene. 😊 man lærer underveis, det er jo det som er spennende med å flytte hjemmefra! 

Anonymkode: fbd8c...4e2

• Liker 4
Skrevet

Største overgangen var å ikke bli fortalt når jeg skulle gjøre ting. Moren min er veldig hønemor og forteller når oppvasken må taes, forteller når søpla skal taes ut, forteller når det er tid for å vaske vinduer og støvsuge og bytte sengetøy. Det var uvant. Hadde ønsket at jeg hadde lært hjemmefra hvordan man gjør flere praktiske ting som å bytte lyspærer, hva man gjør når brannalarmen går uten grunn, hvordan man bytter støvsugerposer, vasker kjøkkenvifte og renser dusjsluket og av-iser små frysere. 

Savnet familien veldig lite, har aldri vært en som får hjemlengsel. 

Anonymkode: cc405...084

• Liker 3
Skrevet

Takk for svar :)

Til deg som ønsket å vite hvordan man gjør praktiske ting; Har du mulighet for på ringe hjem å spørre eller må du prøve og feile? 

Skrevet

Jeg hadde lite problemer med å klare meg økonomisk eller matmessig, men jeg hadde aldri vasket klær eller gulv før. Ikke at det var vanskelig å finne ut av selv, altså...

Anonymkode: af504...746

• Liker 1
Skrevet

Kan helt ærlig si at jeg ikke lærte særlig. Hadde som oppgave å vaske tøy og brette det cirka hele mitt liv, så det kunne jeg, sammen med å vaske badet sånn noenlunde. Ellers ingenting. Tror ikke min mor kunne så mye heller, så hun er egentlig unnskyldt.

Anonymkode: e0335...9d6

Skrevet

Logistisk og økonomisk klarte jeg meg veldig fint. De stilte tidlig krav til at jeg fulgte med på klokka, holdt avtaler, fulgte opp oppgaver, med mer, uten påminnelser og mas. Jeg vokste opp med veldig god råd, men de hadde innprintet at jeg alltid skulle spørre meg selv "er det verdt det", ikke "har jeg råd", samt følge med på tilbud. Så førte regnskap og budsjett, og levde helt fint på stipend og lån. 

Matlaging og rengjøring derimot... Jeg kunne ikke koke poteter eller trekke pølser en gang, og ante ikke hvordan man vasket et speil. Men man lærer, og det løser seg. Nå er matlaging en av mine store interesser. 

Fatter imidlertid ikke hvordan jeg hadde klart meg før YouTubes tid. Den har reddet meg mange, mange ganger. 

Anonymkode: fe3ef...be4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...