AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #1 Skrevet 2. november 2019 Hva tenker dere om å låne ut på denne måten? Ulemper? Erfaringer med denne kontotypen? Anonymkode: 8497b...175
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #2 Skrevet 2. november 2019 Hva mener du med «låne ut på denne måten»? Erfaringer? Det er en konto og den fungerer som forventet. Anonymkode: ce3db...ded
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #3 Skrevet 3. november 2019 Hvis du eier enkeltaksjer, kan du inngå avtale om at du kan låne ut aksjene dine til shortere på denne kontotypen. Jeg har ingen erfaring med det. Anonymkode: 6abc7...fdc
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #4 Skrevet 3. november 2019 Renten er lav og risikoen er høy. Skulle du få nyss om at aksjen kommer til å rase neste uke, kan du ikke selge deg ut fordi du har lånt bort aksjene. Stor risiko. Oppsiden er liten. En kursoppgang ville du fått med deg uansett. Anonymkode: 56485...e58
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #5 Skrevet 3. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du eier enkeltaksjer, kan du inngå avtale om at du kan låne ut aksjene dine til shortere på denne kontotypen. Jeg har ingen erfaring med det. Anonymkode: 6abc7...fdc Det er omvendt. I utgangspunktet vil aksjene dine bli utlånt med mindre du har reservert deg mot utlån. Hvilke aksjer som lånes ut varierer så det vet man ikke på forhånd. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Renten er lav og risikoen er høy. Skulle du få nyss om at aksjen kommer til å rase neste uke, kan du ikke selge deg ut fordi du har lånt bort aksjene. Stor risiko. Oppsiden er liten. En kursoppgang ville du fått med deg uansett. Anonymkode: 56485...e58 Dette er feil. Det at aksjen er utlånt påvirker ikke mulighetene dine til å selge aksjen. Du kan selge deg ut når som helst og du får også evt utbetalt utbytte for det antall aksjer du har på kontoen. Det er ikke store pengene å tjene med mindre du har ekstremt mange aksjer, men det gir likevel en liten økning i avkastningen din. Har selv fått utbetalt noen få kroner for utlån av aksjer på min zero-konto. Anonymkode: ce3db...ded 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #6 Skrevet 3. november 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med «låne ut på denne måten»? Erfaringer? Det er en konto og den fungerer som forventet. Anonymkode: ce3db...ded Vil du ikke utdype? Hvor mye/ofte forventet du at dine aksjer ville bli utlånt for? Jeg synes det er vanskelig å gjette, men du skriver at du altså hadde forventninger som stemte, så vil veldig gjerne høre mer om det. Anonymkode: 8497b...175
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #7 Skrevet 3. november 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er omvendt. I utgangspunktet vil aksjene dine bli utlånt med mindre du har reservert deg mot utlån. Hvilke aksjer som lånes ut varierer så det vet man ikke på forhånd. Dette er feil. Det at aksjen er utlånt påvirker ikke mulighetene dine til å selge aksjen. Du kan selge deg ut når som helst og du får også evt utbetalt utbytte for det antall aksjer du har på kontoen. Det er ikke store pengene å tjene med mindre du har ekstremt mange aksjer, men det gir likevel en liten økning i avkastningen din. Har selv fått utbetalt noen få kroner for utlån av aksjer på min zero-konto. Anonymkode: ce3db...ded Takk for svar. Du er altså fornøyd med ordningen? Det er ikke mye bryderi hver gang du får en henvendelse om utlån? Ville du anbefale slekt og venner å velge Zero-konto fremfor vanlig aksjekonto/ASK? Anonymkode: 8497b...175
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #8 Skrevet 3. november 2019 Jeg koblet ikke spørsmålet ditt med utlån av aksjer med en gang. Derav spørsmålet. Ordningen fungerer fint. Jeg forventet ikke noe utlån av mine aksjer. Man vet ikke hvilke aksjer som vil bli lånt ut på forhånd. Dette avgjøres av markedet ettersom hvilke aksjer det er etterspørsel etter. Utlån skjer automatisk og håndteres av Nordnet. Du gjør ingen verdens ting og merker heller ingen forskjell. Plutselig får du en liten sum penger på konto. For midt vedkommende var det noen titalls kroner da jeg ikke hadde veldig mange av den aksjen som ble lånt ut. Jeg vil ikke anbefale zero-konto med utlåning som argument. Hvilken kontotype som er anbefalt avhenger av hva du skal kjøpe. På ASK kan man f.eks. ikke kjøpe rentefond, obligasjoner eller amerikanske aksjer/ETFer. På zero-konto får man ikke skjermingsfradrag. Anonymkode: ce3db...ded
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå