Gå til innhold

Han er en stor egoist.

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hva skal jeg gjøre med en mann som har kommet fra en alvorlig ulykke med to kompliserte brudd og skriver seg ut fra sykehuset etter to dager?Han har aldri vært syk før,men er nå totalt avhengig av hjelp.Dette gjør han antagelig rasende,og så er det jeg som blir hoggestabben.Han kommanderer,er sint og maser dagen lang.Selvfølgelig skal jeg hente mat og kaffe til ham,finne alt han vil ha og hjelpe ham,men han er så sur .Jeg føler meg som et null,han kritiserer og komanderer.Ikke får jeg meg til å "slå i bordet" heller,for det er jo synd på ham.Prøvde å si at jeg ikke likte den måten han var på,men fikk en ny overhøvling at jeg oppførte meg som en overfølsom 12åring,og om jeg trodde det var noe kjekt for ham,dette?Føler at uansett hva jeg sier eller gjør,så er det galt.Vær så snill å fortell meg hva jeg skal gjøre med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg her ikke noen spesielle råd, men dette høres utrivelig ut.

I et forhold skal man gi og ta.

Folk er jo forskjellige, men hvis min kjære er syk er det bare hyggelig å kunne hjelpe til litt ekstra.

Får man bare sure miner og klaging tilbake blir det selfølgelig en annen sak.

Prøv å forklare han hvordan du føler det. Det er ikke sikkert han har det helt bra med seg selv når han er avhengi av deg på den måten.

Jeg tror komunikasjon er nøkkelordet her, selv om det ikke alltid er den enkleste ting.

Ta opp problemene i beste mening.

Lykke til :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oppførte han seg slik på sykehuset, ovenfor legene og sykepleierne? du skriver ikke noe om han kommer til å bli helt frisk igjen.

blir han det, så kan du f.eks minne ham på at han har vært heldig tross alt.

det beste er kanskje om du tillot deg å bli skikkelig forbannet (selv om det er synd i ham, så er det sannelig synd i deg også, som må være "pleier"). kommer det usaklige beskyldninger (det virker som det er hans forsvar), så kan du event returnere dem (siden de er såpass usaklige kan de brukes alle veier). fortell ham at du er glad i ham, og at du f.eks ikke er tenkt å flytte/ta ut skilsmisse (kanskje han er litt redd for sin posisjon og derfor går i forsvar?), men at dette ikke er holdbart for deg heller. spør deg selv om han hadde vært villig til å gjøre det samme for deg, som du nå gjør(kanskje du blir skikkelig forbannet nå?).

du kan også kontakte hjemmetjenesten for hjelp til diverse ting.

du er kanskje i full jobb, med barn o.l, og da kan det fort bli slitsomt.

uansett så har han nok krav på hjelp fra helsevesenet, siden det liksom på ingen måter sier seg selv at du har plikt til å ta deg av ham (gratis).

de kan hjelpe med hygiene (de har mannlige pleiere også), tilsyn, matlaging, vask, rydding, medisiner, o.l. det kan kanskje være godt for ham å se andre også, og pense tankene inn annet enn seg selv og sitt elende. det kan være at du har krav på omsorgslønn i denne perioden også (disse løsningene er billigere for samfunnet enn om han hadde blitt på sykehuset).

kanskje han har mer smerter enn nødvendig? dette kan tas opp med lege, for øking av doser på f.eks smertestillende.

dere kan kanskje også planlegge noe hyggelig dere kan gjøre (reise kanskje?) når han er blitt bra, slik at han har noe å se frem til.

lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen ganger hjelper det og bli skikkelig forbanna

da er kanskje han rede til og sitte og høre på hva du har og si etterpå. kommunikasjon funker alltid, uansett hvor klisjéaktig det høres ut....

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han hater den situasjonen han har havnet i, og lar det skikkelig dårlige humøret sitt gå utover deg, Den siste som burde fått dette rett i trynet. Håper han snart skjønner at uten deg har han ikke mye nå, og at han må begynne å vise litt TAKKNEMLIGHET og ikke ta deg for gitt!

Han kan ikke drive og forsure andres liv og humør fordi HAN ikke har det bra med seg selv eller kjeder seg!!

Spør han hva han hadde gjort uten deg. Han kommer nokj til å spørre rasende "Hva, skal du gå fra meg nå da??" og komme med mistenksomme beskyldninger, men da bør du bare kaldt og rolig si: "TENK OVER DET. Vil du miste meg midt oppi dette? For med den måten du oppfører deg på så er det ikke lenge til... Men jeg er villig til å se saken an dersom du er villig til å gjøre ditt beste for å være snill og kjærlig, sånn du var før."

Eller noe sånt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Han er tydeligvis bitter, og det er jo forståelig.

Me uansett er ikke dette din feil. La han forstå det.

Forstår han ikke........vel - - - la han seile sin egen sjø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...