Gå til innhold

Forsikre klokke uten kvittering?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Skal forsikre en klokke jeg har fått i arv... Den jeg har arvet den av fikk den i bryllupsgave for 15 år siden og har ikke kvittering. Men modellen og merket er jo fortsatt på markedet, så ser jo hva den er verdt. Er det vits i å forsikre den hvis man ikke har kvittering?

Anonymkode: 6e6d3...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger ikke kvittering for å forsikre noe, men du må jo sannsynliggjøre at du har eid den, om den blir stjålet eller blir ødelagt i brann. Dyre enkeltgjenstander bør forsikres separat - jeg vet ikke hvor grensen går.

Anonymkode: dd429...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Skal forsikre en klokke jeg har fått i arv... Den jeg har arvet den av fikk den i bryllupsgave for 15 år siden og har ikke kvittering. Men modellen og merket er jo fortsatt på markedet, så ser jo hva den er verdt. Er det vits i å forsikre den hvis man ikke har kvittering?

Jeg antar du mener at du ønsker å forsikre den separat og tegne en verdisakforsikring på den? Selskapene har litt varierende praksis, men det kan være at du må ha en form for takst eller verdivurdering på den for å få forsikret den hvis du ikke har kvittering. Verdien bør jo også være relativt høy for at det skal ha noen hensikt å forsikre den. 

Uansett kreves det at du har flere forskjellige forsikringer samlet i det aktuelle selskapet for å få lov til å tegne en slik forsikring, så det beste du kan gjøre er å ringe ditt forsikringsselskap og høre hva de krever og hvor mye det evt. vil koste. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også gå til urmaker å få den verdivurdert, da får du med kvittering på hvor mye den er verdt. 

Anonymkode: 41ba6...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får ingen forsikring uten enten kvittering eller takst fra en godkjent, av forsikringsselskapet, takstmann. Forsikringsselskapene vil nemlig ikke forsikre ting de ikke vet om er tyvegods eller ei. 

Anonymkode: 6f8ba...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...