AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #1 Del Skrevet 2. november 2019 Har et loft med en takhøyde på ca 1,9meter, altså for lav høyde til at det godkjennes som oppholdsrom. Vi har med tid og stunder planer om å heve taket og bygge på, men dette ligger frem i tid. I mellomtiden har jeg lekt med tanken om å gjøre om deler av loftet til et oppholdssted med lav sofa slik at barna kan bruke det som lese/kosekrok. Det er snakk om et tørt loft med strøm og vinduer, så tenker det burde være mulig å få til noe. Noen som har gjort dette eller har lignende planer og gode ideer? Jeg kommer liksom ikke videre med planleggingen og finner lite inspirasjon på nettet. Anonymkode: 99158...774 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 2. november 2019 #2 Del Skrevet 2. november 2019 Bruksendring fra tilleggsdel (bod, råloft e.l) til hoveddel (stue) er søknadspliktig og krever tillatelse fra kommunen. Tiltakshaver (eier) kan selv stå for søknad og gjennomføring, jmf Byggesaksforskriften § 3-1 (bokstav c). Byggteknisk forskrift (TEK17) krever en takhøyde på 2,2 meter ved bruksendring i eksisterende bygninger, eller 2,0 meter der boligen er omsøkt før 1.7.2011. I enkelte reguleringsplaner/kommuneplaner er det satt begrensninger på antall etasjer. Ved bruksendring til hoveddel blir loftet uansett en tellende etasje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #3 Del Skrevet 2. november 2019 Jeg hadde laget rom der om det er rømningsvei utenom trappen. Anonymkode: 32f04...2c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #4 Del Skrevet 2. november 2019 På loftet vårt har vi ståhøyde på midten og skråtak helt ned til gulvet. Vi isolerte både tak og gulv på loftet (dampsperre, fuktsperre og lufting ble gjort riktig, det er viktig å passe på). Vi lagde knevegger slik at det ble en halv meter vegg fra gulv til tak, og satte opp sponplater på veggene og i taket. Disse dekket vi med papir og malte. På gulvet la vi tregulv i furu som vi lakket. Ved vinduet har vi bygd en lav seng, der vi har puter i forskjellige størrelser. På resten av den veggen har vi bokhyller med diverse lett lesestoff (donald-pocket etc). Vi har bygd hyller til plastkasser for å dele av rommet i lagerdel og oppholdsdel. Slik hindrer vi også at noen snubler ned luka ved uhell. Ved vinduet har vi en brannstige, dette er rømningsvei. Loftsrommet kommer aldri til å bli godkjent som oppholdsrom, da reguleringsplanen forbyr 3 etasjer. Vi har heller ikke mulighet til å ha en skikkelig trapp opp. For ikke å snakke om at takhøyden er alt for lav. Likevel har vi gjort det vi kan for å gjøre det til et trygt og godt rom å oppholde seg i. Anonymkode: 42578...881 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #5 Del Skrevet 3. november 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Har et loft med en takhøyde på ca 1,9meter, altså for lav høyde til at det godkjennes som oppholdsrom. Vi har med tid og stunder planer om å heve taket og bygge på, men dette ligger frem i tid. I mellomtiden har jeg lekt med tanken om å gjøre om deler av loftet til et oppholdssted med lav sofa slik at barna kan bruke det som lese/kosekrok. Det er snakk om et tørt loft med strøm og vinduer, så tenker det burde være mulig å få til noe. Noen som har gjort dette eller har lignende planer og gode ideer? Jeg kommer liksom ikke videre med planleggingen og finner lite inspirasjon på nettet. Anonymkode: 99158...774 Bruksendring krever godkjenning. Det viktigste du bør tenke på er at folk skal komme seg ut, og brannvesenet/røykdykkere inn, dersom det brenner på loftet. I tillegg må du tenke på inneklimaet. Anonymkode: 6ae78...d68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #6 Del Skrevet 6. november 2019 Takk for tips! Sikkerhet er selvfølgelig høyest prioritert. Noen andre som har innspill og råd om innredning? Anonymkode: 99158...774 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #7 Del Skrevet 6. november 2019 Jeg vil tipse om å se på hytteannonser på finn for å få inspirasjon til innredningsløsninger. Det er ganske mange hytter som har lave loftsetasjer/høye hemser som er innredet til loftsstue, ekstra overnatting o.l. Felles for dem er at de har vinduer eller er åpne ned mot hovedrommene pga brannsikkerhet. Anonymkode: ff354...37f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #8 Del Skrevet 6. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil tipse om å se på hytteannonser på finn for å få inspirasjon til innredningsløsninger. Det er ganske mange hytter som har lave loftsetasjer/høye hemser som er innredet til loftsstue, ekstra overnatting o.l. Felles for dem er at de har vinduer eller er åpne ned mot hovedrommene pga brannsikkerhet. Anonymkode: ff354...37f Det var lurt! Takk for tips😘 Anonymkode: 99158...774 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå