AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #1 Skrevet 2. november 2019 Vi har en 2-åring og har snakket litt om å prøve på et barn til. Men en ting vi begge har tenkt på er at vi kun har 3 soverom i huset per i dag, og de er relativt små.Vi kjøpte huset for 3 år siden av en 4-barnefamilie som sa de hadde vokst ut av huset. 2 av barna delte da rom, mens den eldste hadde eget rom og den minste (en baby) fortsatt sov på foreldrenes rom. Er det noen som har erfaring med å la to småbarn dele rom frem til skolealder? Eller har noen her valgt å ikke få flere barn pga mangel på plass? Med tid og stunder tenker vi på å bygge ut huset og planlegger da et ekstra soverom, og da vil et av de nåværende soverommene våre som i dag brukes som kontor og gjesterom, tilfalle et av barna (sett at vi får et barn til). Anonymkode: 30e14...11b
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #2 Skrevet 2. november 2019 Mine på 5 og 3 deler rom og er strålende fornøyd med det. 👍🏻 Anonymkode: bf09b...b8a 13
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #3 Skrevet 2. november 2019 Bodde i leilighet (55 Kvm) med 2 soverom. Da eldste var 5 år og fikk et søsken bodde de på samme rom fra minste var 1 år og eldste var 6 år. De delte rom i 6 mnd før vi kjøpte hus med nok rom til alle. Det gikk helt fint, men begge barna sov godt da de hadde sovnet, så de ble ikke så lett vekket av hverandre.. En smule trangt ble det, men vi flyttet inn på barnerommet og de tok hovedrommet. Anonymkode: 9f030...0f7 2
Sunnfjording Skrevet 2. november 2019 #4 Skrevet 2. november 2019 Veldig mange barn som har stor glede av å dele rom til og med i hus med nok soverom til alle. 14
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #5 Skrevet 2. november 2019 Vi venter tvillinger til våren og de vil måtte dele rom i alle fall i 4-5 år før de får sitt eget. Kjøpte nylig en 3-roms leilighet Regner med at det vil gå helt fint! Anonymkode: 6eb18...af8 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #6 Skrevet 2. november 2019 Herregud, selvfølgelig er det greit! Hva er det som tilsier at det er feil? Anonymkode: 39759...b26 28
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #7 Skrevet 2. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Herregud, selvfølgelig er det greit! Hva er det som tilsier at det er feil? Anonymkode: 39759...b26 Jeg tenkte spesielt på det jeg har hørt fra andre, at det var mye krangling og dårlig nattesøvn med småsøsken som delte rom. Men det virker jo som endel barn også liker å dele rom. Fra min egen oppvekst husker jeg mange venner som delte rom med søsken. Det var helt vanlig på 80-tallet fikk jeg inntrykk av. Men det er kanskje mer vanlig enn jeg tro i dag også. Anonymkode: 30e14...11b 1
altflyter Skrevet 2. november 2019 #8 Skrevet 2. november 2019 Hvis dere har en to åring og prøver på en til og har 3 soverom, så har dere jo eget rom til begge barna? 14
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #9 Skrevet 2. november 2019 Dere har 3 soverom. Da blir det jo et soverom til hver hvis dere dropper kontoret? Anonymkode: 3a200...803 4
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #10 Skrevet 2. november 2019 6 minutter siden, altflyter skrev: Hvis dere har en to åring og prøver på en til og har 3 soverom, så har dere jo eget rom til begge barna? 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere har 3 soverom. Da blir det jo et soverom til hver hvis dere dropper kontoret? Anonymkode: 3a200...803 Med tid og stunder ja. Vi planlegger som nevnt å bygge ut om noen år og få et ekstra soverom vi kan gjøre til e nytt kontor/gjesterom. Men på nåværende tidspunkt er det utelukket å gi avkall på gjesterommet, ihvertfall for min mann. Han har familie som bor i utlandet, og vi er derfor avhengig av å ha et gjesterom når de kommer hit. Men samtidig vil vi ikke skrinlegge planene om et barn nr.2 fordi vi ikke vil gi avkall på gjesterommet, hvis dere skjønner. Anonymkode: 30e14...11b
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #11 Skrevet 2. november 2019 Det er greit at de deler rom fram til de fyller 13 år. Slik er det der jeg bor. Anonymkode: e2d65...dc4 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #12 Skrevet 2. november 2019 1 time siden, Sunnfjording skrev: Veldig mange barn som har stor glede av å dele rom til og med i hus med nok soverom til alle. Her deler 12- og 14-åringen soverom av fri vilje. De hadde/har hvert sitt, men Har ‘flytta sammen’ inn på ett... Anonymkode: a4ad8...c66 9
Vera Vinge Skrevet 2. november 2019 #13 Skrevet 2. november 2019 Mine to barn på 5 og 7 deler rom, og trives veldig godt med det. De hadde faktisk hvert sitt rom tidligere, men rommene var små, og vi syns det ga mye mer rom for lek om de fikk vårt store soverom og kunne dele det (vi slo da ned veggen mellom deres gamle rom og fikk et helt ok soverom til oss voksne, dog mindre enn det vi ga til barna). Nå har vi også pusset opp sånn at vi har fire soverom og tre barn. Vi har spurt om den eldste vil flytte inn på gjesterommet, men han vil heller dele med broren. Minstemann på 1,5 sover ennå i vår seng (så vi har mao to ledige soverom i et hus med fem beboere...). Når den eldste ønsker det, får han eget rom, og jeg regner med at de to yngste vil dele rom en stund. Jeg ser ikke hvorfor barn på død og liv skal ha egne rom. Det er mye sosialt med å sove sammen og ha felles leker. Nå er mine eldste ganske tette og nr to framstår eldre enn alderen sin i lek, så de leker alltid sammen uansett når den ene har besøk. Men om de kranglet mye eller de vekket hverandre om natta, skjønner jeg jo de som gjerne vil ha egne rom. Men det må ikke automatisk bli sånn. Så nei, jeg hadde ikke droppet eller utsatt å få barn nr to fordi barna måtte dele rom de første årene. 8
altflyter Skrevet 2. november 2019 #14 Skrevet 2. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Med tid og stunder ja. Vi planlegger som nevnt å bygge ut om noen år og få et ekstra soverom vi kan gjøre til e nytt kontor/gjesterom. Men på nåværende tidspunkt er det utelukket å gi avkall på gjesterommet, ihvertfall for min mann. Han har familie som bor i utlandet, og vi er derfor avhengig av å ha et gjesterom når de kommer hit. Men samtidig vil vi ikke skrinlegge planene om et barn nr.2 fordi vi ikke vil gi avkall på gjesterommet, hvis dere skjønner. Anonymkode: 30e14...11b Jeg ville aldri prioritert gjester foran husstandsmedlemmer. Kan ikke barna dele rom mens gjester er på besøk og ellers ha hvert sitt I hverdagen? Det er slik vi løser det i min familie hvor ingen har dedikert gjesterom. Man gjør det beste ut av det. For meg framstår det litt latterlig å la et rom man trenger stå tomt i tilfelle gjester. 34
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #15 Skrevet 2. november 2019 Vi hadde stort hus med rom til alle tre barn, soverom til de voksne, og kontor og hobbyrom i tillegg til to stuer og svært kjøkken og et loft med gjesteseng. De færreste lar rom stå ubrukt uansett størrelse, og vi var vant til ommøblering når vi fikk gjester. Det ble vanligvis løst ved at barna delte soverom, men hvis det var mange gjester ble vi "stuet bort" på hobbyrom og så videre. Noen ganger sov gjestene på madrass inne på rommene våre sammen med oss. Løsningene varierte etter hvor mange gjester det var og hvem de var. Vi la ikke akkurat gravide eller eldre på madrass på gulvet. Og gjestene kom stadig tilbake, så regner med at de var fornøyde med løsningen. Vi trivdes godt med alle løsningene, også å dele rom. Det har også ført til at vi er fleksible når vi selv overnatter hos andre, da de færreste kan huse hele familier i tillegg til sin egen. Det går helt fint å dele (gi barna det største rommet), men det er veldig egoistisk å la barna dele for å ha et ekstra rom til gjester som kommer noen ganger i året. Da kan dere heller la barna ha køyesenger og bo sammen akkurat når dere har besøk. Anonymkode: d80e5...aab 5
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #16 Skrevet 2. november 2019 Delte rom med min fem år yngre søster frem til jeg var 12. De siste årene var ikke så greie da hun absolutt skulle være der om jeg hadde besøk, mens jeg ikke fikk være der om hun hadde besøk 🤪 Anonymkode: 44f43...50a
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #17 Skrevet 2. november 2019 Det går helt fint. Mine to deler rom Anonymkode: 29918...b0d
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #18 Skrevet 2. november 2019 4 år og 2 år deler rom. Det har de gjort det siste halve året. Går fint, for det meste. Deler oss opp og bruker alle fire soverommene hvis en av ungene er syke. Når de blir større skal de få egne rom hvis de vil, men siden vi har to soverom i tredje etasje, og to soverom i første etasje er det uaktuelt å ha egne rom til ungene nå. Det som er mest slitsomt er de morningene minste våkner grytidlig og vi må sprette opp for å være sikker på at eldste ikke våkner. Anonymkode: c2511...0dc 1
Splittbinders Skrevet 2. november 2019 #19 Skrevet 2. november 2019 Vi har soverom til alle og vel så det, men barna på 3 og 7 deler likevel rom. De valgte det selv, og trives godt med det 2
Slaskepott Skrevet 2. november 2019 #20 Skrevet 2. november 2019 Min 5,5- og 8-åring deler rom, og det fungerer veldig bra. Regner med at de kan gjøre det i en del år til før de muligens får behov for litt mer privatliv. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå