Gå til innhold

Trenger hjelp til passende straff

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min uke med min tenåring.

Mandag, masse bråk med leksene

Tirsdag, fikk varselbrev fra skolen ang fare for nedsatt ordenskarakter

Onsdag, fikk ny anmerkning på skolen

Torsdag, drakk øl på Halloweenfest

Fredag ble tatt i butikktyveri

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 7260b...9be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville gjort alt for å finne ut hvorfor tenåringen gjør alle de tingene du nevner her.

Anonymkode: e283e...7f3

• Liker 37
Skrevet

Hva er det som plager hn?  Hva sier hn selv? 

Dette så ikke bra ut, så hvor lenge har dette vedvart da? 

Skrevet

Satt meg ned med ham hver ettermiddag med lekser, spill og andre aktiviteter. En uke med mamma!

Anonymkode: cdaa5...5bb

• Liker 6
Skrevet

Har prøvd å snakke med ham men han mener alt er som det pleier. Han har aldri blitt tatt i butikktyveri før. Ellers er han en vanlig, hormonell ungdom, som gjør det ok på skolen, og trener flere ganger i uken. Miljøet i guttegjengen i klassen er litt useriøst, noe skolen jobber med.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har prøvd å snakke med ham men han mener alt er som det pleier. Han har aldri blitt tatt i butikktyveri før. Ellers er han en vanlig, hormonell ungdom, som gjør det ok på skolen, og trener flere ganger i uken. Miljøet i guttegjengen i klassen er litt useriøst, noe skolen jobber med.

Hva mener du med at miljøet er litt useriøst?

Anonymkode: fc962...3ec

• Liker 4
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Satt meg ned med ham hver ettermiddag med lekser, spill og andre aktiviteter. En uke med mamma!

Anonymkode: cdaa5...5bb

👏😘

Skrevet

Kanskje han hadde hatt godt av å bytte skole, for å få nye venner å omgås?

Hadde definitivt vurdert internatskole på vgs for å la ham få muligheten til å få nye venner.

Anonymkode: 00a78...6ef

• Liker 2
Skrevet

Inndra iPad, telefon og ukepenger. Ikke lever det tilbake før den skjerper seg og gjør lekser. 

Anonymkode: d3b15...e78

• Liker 8
Skrevet

Hvor gammel er han?

Enormt viktig å ikke bare la dette være en "fase" det gjorde min mor. Hun lot meg "rase fra meg" fordi jeg var tenåring. Det ødelag resten av livet mitt.. 

Ta kontakt med bup å spør om råd og veiledning 

Anonymkode: db819...2b0

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville nok heller jobbet mye med relasjonen vår en stund fremover.

Personlig ville jeg satset på noe som innbefatter lengre bilturer alene sammen og felles arbeidsprosjekter. Jeg har erfaring med at tenåringer snakker mye mer om hvordan de har det, når en har god tid og ikke gjør noe helt spesielt. Alle mine tenåringer har åpnet seg og på eget initiativ, fortalt meg mye mer, mens vi kjører bil og har litt « dautid» sammen, enn de har gjort i alle andre situasjoner. En god nummer to, er prosjekter der vi gjør noe som tar litt tid og er i fysisk aktivitet, f.eks maling av hus, gå tur med hunden mm..

Ellers er det selvfølgelig på sin plass å snakke om at du ikke synes at det er så bra med nasking og øldrikking på halloweenfest og så forteller du hvorfor. 

• Liker 8
Skrevet

Fjern goder.

Anonymkode: 3bd36...525

• Liker 2
Skrevet

Ta med ungdommen ut på en kjøretur, så er det lettere å snakke sammen. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg tenkte automatisk på treningen, bruker han ett eller annet for å optimalisere treningsresultatet? 

Og jeg ville ha satt ned innetid og skreket inn friheten hans. Han må gjøre seg fortjent til tilitten igjen. 

Anonymkode: 5a550...dcb

Skrevet

Hvis du tror at denne atferden blir borte ved å simpelthen bare "straffe" barnet med å ta fra barnet sine eiendeler eller gi husarrest eller noe liknende, så er jeg ganske sikker på at du ikke vil se resultater. Her er det jo noe som skurrer, og et ganske høyt rop om hjelp fra barnet ditt sin side. Jeg mener - nedsatt ordenskarakter på skolen, drikker øl (regner med at barnet er mindreårig) og butikktyveri er ganske seriøs atferd som må komme fra et sted. Han har ikke funnet dette på av seg selv, fordi han hadde lyst å gjøre "noe annet" bare sånn plutselig. Her er det en dypere årsak som ligger bak. Finn kjernen av problemet, og du kan behandle hele problemet innenfra og ut.

• Liker 5
Skrevet

Hvor gammel er han? Stor forskjell på 13 og 17.

Har to tenåringer selv, og kan skrive under på at det er utfordrende til tider. Jeg støtter forslagene om å prøve å få ungdommen i tale ved å gjøre noe sammen. Her funker gåturer.

Anonymkode: 3a41d...511

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min uke med min tenåring.

Mandag, masse bråk med leksene

Tirsdag, fikk varselbrev fra skolen ang fare for nedsatt ordenskarakter

Onsdag, fikk ny anmerkning på skolen

Torsdag, drakk øl på Halloweenfest

Fredag ble tatt i butikktyveri

Hva ville dere gjort?

Du trenger hjelp til å gi passende hjelp. 

Anonymkode: 32e1d...1be

• Liker 4
Skrevet

Ikke tenk på straff. Tenk på å bli bedre kjent med barnet ditt og forsøk å sett deg inn i den situasjonen han er i for tiden! Ting kan tyde på at han ikke har det så enkelt.

Anonymkode: 00743...121

• Liker 2
Skrevet

Ikke tenk straff, tenk på å finne ut av problemet. Og husk det er ikke barnet som er problemet, det er problemet som er problemet. 

Anonymkode: 7c8fb...251

• Liker 1
Skrevet

Her må du/dere ta skikkelig tak i relasjonen, ikke straffe. Barn som har en dyp og god tilknytning til foreldrene vil aldri gjøre disse tingene, fordi de genuint ønsker å "please" foreldrene sine! 

Han er tydelig jevnalderorientert, og dette burde vært tatt tak i for lenge siden. :

Hør dette foredraget:

Og ta kontakt med helsestasjonen for å bli henvist til nærmeste Cos-kurs. Straff vil bare føre ham lenger vekk fra dere, og dermed vil dere miste enda mer kontroll på sikt!

Anonymkode: bb8ce...905

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...