AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #1 Del Skrevet 2. november 2019 Det er lørdag, fint vær og vi tenkte vi skulle ta oss en tur ut i skogen. Ikke gå langt, men tenne et bål, steke ostesmørbrød, få frisk luft, lage minner og bruke tid sammen med barna. 9-åringen nekter. Han vil absolutt ikke gå noen tur og sitter nå forbanna på rommet sitt fordi jeg har sagt at han skal være med. Hvis vi lar han være hjemme så kommer han til å sitte å se på tv, spille på mobilen eller gjøre noe annet passivt inne. Hvor går grensa her på det å være forelder som oppdrar og det å ta hensyn til barnas følelser? Jeg ønsker ikke å være mor med jernhånd, men jeg synes likevel at han kan være med ut et par timer med familien sin om så bare for å få den friske lufta. Anonymkode: 908ef...fbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #2 Del Skrevet 2. november 2019 Hvem er sjefen? Du eller 9 åringen? Dette handler ikke bare ombord tur, men om hvem som skal bestemme hjemme. Lar du 9 åringen få det ansvaret nå, sier du implisitt at det samme gjelder neste gang også Si det heller som det er. Han skal være med på tur et par timer, han selv velge om han vil prøve å kose seg og ha det fint eller om han skal være sur og få en dårlig tur, men ut skal han. Så kan han heller fortsette med sitt når han kommer hjem. Anonymkode: eae99...e52 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #3 Del Skrevet 2. november 2019 Om ikke ombord 😂 Anonymkode: eae99...e52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #4 Del Skrevet 2. november 2019 Ok, her er det du som bestemmer, men spør hvorfor han ikke vil, hør på hva barnet har å si. Prøv å vis forståelse (jeg skjønner at du tenker det vil bli kjedelig, dere går sikkert mye turer på skolen og du vil kanskje bare slappe av hjemme, men vi kan slappe av ute sammen) og at dere skal prøve å ha det gøy sammen. Allier deg litt hvis du skjønner? Så kan du fortelle din side av saken, at du har veldig lyst til å dra på tur idag, og hadde syntes det hadde vært utrolig koselig om han kunne bli med. At dere skal grille god mat, kanskje finne på en lek eller et eller annet du vet han synes er gøy. Anonymkode: 4ce02...47f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #5 Del Skrevet 2. november 2019 Kanskje han synes det er godt å slippe å reise ut etter å ha vært på skolen og på farta hele uka. Anonymkode: 9c91d...e49 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #6 Del Skrevet 2. november 2019 Last ned pokemon go - vi har aldri vært så mye i nærtur områdene her som denne høsten, barna insisterer. Ikke akkurat et 'problem' vi hadde før Her vi bor er det 'snurrestopper' på flere turmål og turskilt langs stiene. Sjansen til å finne en drage oppe på utsiktspunktet, eller vannpokemon ved stranda er visst langt mer motiverende enn å skrive seg inn i gjesteboka. Anonymkode: 06b4f...bc3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 2. november 2019 #7 Del Skrevet 2. november 2019 Trodde utfra overskriften at det handlet om en 16-åring eller noe, da synes jeg det er greit å la dem bestemme selv. Men en 9-åring! Herregud. Bare si at nå drar vi. Jeg har barn i den alderen, og erfaringsmessig har de det alltid gøy ute på tur selv om de ikke alltid er like entusiastiske før vi drar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #8 Del Skrevet 2. november 2019 Ja, "tving" 9 åringen med. Tur handler både om frisk luft, bevegelse og naturopplevelser, men også om at familien tilbringer tid sammen!!! Jeg er SÅ glad fpr alle de fine turene vi hadde i marka da mine var på den alderen. Nå er de 17 og 18 og vi ser dem knapt 😂 men markaturene husker vi alle som gode minner 😊👍 Anonymkode: 5eba1...6ee 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #9 Del Skrevet 2. november 2019 Alle bør være litt ute hver eneste dag, så fremst han ikke er syk har han ingen grunn til å ikke være med. Ingen tur ut = ingen spilletid, veldig enkelt. Anonymkode: 5ffbe...9cb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #10 Del Skrevet 2. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er lørdag, fint vær og vi tenkte vi skulle ta oss en tur ut i skogen. Ikke gå langt, men tenne et bål, steke ostesmørbrød, få frisk luft, lage minner og bruke tid sammen med barna. 9-åringen nekter. Han vil absolutt ikke gå noen tur og sitter nå forbanna på rommet sitt fordi jeg har sagt at han skal være med. Hvis vi lar han være hjemme så kommer han til å sitte å se på tv, spille på mobilen eller gjøre noe annet passivt inne. Hvor går grensa her på det å være forelder som oppdrar og det å ta hensyn til barnas følelser? Jeg ønsker ikke å være mor med jernhånd, men jeg synes likevel at han kan være med ut et par timer med familien sin om så bare for å få den friske lufta. Anonymkode: 908ef...fbc En niåring tvinger du ut, når alternativet er skjermtitting. Du gir i tillegg beskjed om at wifi/mobilnettet blir stengt, om han protesterer så mye at dere ikke klarer å dra han med ut. Hvordan du løser saken slik at niåringen ikke kan få nettilgang når dere ikke er hjemme det får du selv finne ut av. Alle har godt av å røre på seg litt, å sitte foran en skjerm hele lørdagen bør ingen foreldre tillate. Er barnet for surt og furtent til å brenne bål og sitte ned, så går dere en løype og er ute uten å sitte ned. Dette bør dere gjøre hver uke ikke bare i dag. Nettet bør man og slå av lørdag og søndagsformiddag, noen timer, for alles skyld. Anonymkode: f82c3...a5c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 2. november 2019 #11 Del Skrevet 2. november 2019 Jeg "tvinger" til en viss grad fortsatt hun som blir 14 neste uke Når jeg sier "tvinger" så mener jeg at jeg oppfordrer sterkt, ber om hjelp med bikkjene, evt. gir henne alternative kjedelige oppgaver hjemme som skal være utført mens jeg er borte. Hun velger alltid tur med meg (er heldig siden hun fortsatt synes det kan være hyggelig å "henge" med mor ) En 9-åring ville jeg nok vært enda strengere med. Gitt beskjed om at han skulle være med, og at han velger selv hvor hyggelig det blir. Gi beskjed om at du/dere legger opp til at det blir en hyggelig tur, og at dersom han ikke får det hyggelig er det hans valg. Jeg hadde også gitt tydelig beskjed om at for hver gang han klager bare for å klage, altså sutring/syting, mister han 15 minutter skjermtid i ettermiddag.... Og gjennomført - med et smil, men fortsatt gjennomført. En 9-åring vet ikke alltid hva som er best på lang sikt. Og man bestemmer fortsatt som voksen. Bekreft følelsene hans, si at du skjønner at det ikke er det han har mest lyst til, men at dere har bestemt at sånn blir det. Og deretter beskjed om at han selv bestemmer sin egen innstilling og oppførsel under turen, og påfølgende konsekvenser. Ikke med pekefinger ute, men på en trivelig måte. Forklar gjerne at han ikke har noen rett til å forsure turen for resten av familien. Tipper det blir en ok tur bare dere kommer over dørstokken 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #12 Del Skrevet 2. november 2019 Takk for gode svar! 😊 Jeg fikk ikke lest alle før vi dro ut, men det endte med at jeg satte meg på rommet med han, godnakket litt uten hell og la fram klærene han skulle ha på og nærmest beordret han til å kle på seg. Ting løsnet litt når jeg begynte å lage kakao og rett og slett surna litt selv 😅 Da ville han gjerne hjelpe til, og da fikk han masse takk. Så pakket vi med litt ekstra potetgull til bare han. Turen ble kald og våt og han klagde halve veien til dit vi skulle, men vi fyrte bål og stekte ostesmørbrød og turen hjem igjen var veldig fin så enden på visa ble god 😬 Han sa også at det ikke var så ille. Også avtalte vi å se en film i kveld. Anonymkode: 908ef...fbc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 2. november 2019 #13 Del Skrevet 2. november 2019 Jeg hadde bare bestemt at en 9-åring skulle bli med, ja. Når min på snart 8 et par ganger har prøvd seg på dette, er det litt enklere fordi han ikke har vært lenge alene hjemme før og har ikke telefon, så det er ikke noe alternativ verken at bare han blir hjemme eller at han avlyser turen for hele familien. Men jeg ville gjort som deg, ts, begynt å lage kakao og snakket om hva vi skulle ha med å spise osv. Her er også alltid ganske omfattende eventyrfortelling en slager på tur, så jeg ville også begynt å snakke om hvilke eventyr vi skulle fortelle osv. Må jo prøve å betone det positive ved turen og ikke bare være streng, men ville ikke gitt meg på at han måtte bli med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #14 Del Skrevet 2. november 2019 Jeg ble tvunget med på tur når jeg var 10-13 år. Jeg hatet det😂 I dag er jeg så glad for alle turene og kommer absolutt til å tvinge mine barn med på tur😁👍🏼 Anonymkode: 5d4a4...5ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #15 Del Skrevet 2. november 2019 Selvfølgelig er det ikke 9-åringen som skal bestemme om han vil gå tur eller ikke, han er rett og slett ikke moden nok til å få ta slike valg. Selvom en 9-åring kan virke fornuftig, så strekker ikke denne fornuften langt. Så et program om 10 år gamle gutter som skulle bo sammen i en knapp 1 uke uten voksne som styrte dem, voksne psykologer fantes bak vinduer som guttene ikke kunne se gjennom. Hjelpemeg for et kaos, det gikk i snop og chips, de la seg ikke, men sovnet helt vilkårlig der de var for øyeblikket, masse krangling og slåssing. Tilslutt måtte de ende hele forsøket, for de " fornuftige" guttene på 10 var dautrøtte av mangel på søvn og elendig ernæring, og begynte å gråte etter mamma. Så ja, du bestemmer om din 9-åring skal gå tur eller ikke . Anonymkode: 6e259...a0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå