AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #1 Del Skrevet 2. november 2019 Syns surdeigsbrød er så utrolig godt og har lyst å prøve meg på å lage det selv. Men når jeg leser på nett er det så mange ulike startere å velge mellom, og en en av de inneholder ingredienser jeg ikke vet om jeg får tak i en gang. Så lurer på om noen her har oppskrift på en surdeigsstarter som de anbefaler? Noen feller jeg må unngå? Andre tips mottas med takk Anonymkode: 4fc60...354 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #2 Del Skrevet 2. november 2019 Det at det er så mange forteller deg en ting: dette er gammal «vitenskap», og du behøver ingen oppskrift. Det du behøver er en metode. Dette er essensen i metoden: Putt et par-tre ss mel (hvetemel sies å være det letteste, jeg har ikke prøvd annet) i et lite glass du har lokk til (feks et gammelt syltetøyglass) tilsett vann til konsistensen er omtrent som grøt. Legg lokket oppå uten å skru det fast og sett det på kjøkkenbenken. Vent 12 timer. Gjenta. Vent. Gjenta. Etter et par døgn (raskere dersom det er varmt i huset ditt, saktere dersom det er kjølig) begynner miksen å oppføre seg som ei brøddeig - den bobler og hever. Da «mater» du den (gir den en ss mel og litt vann) hver gang den har hevet og er på vei ned. Det er deigen, ikke du, som bestemmer intervallene, så ikke se på klokka. Bare mat hver gang den har hevet, uavhengig av om det er 24 eller 11 timer mellom. Etter noen dager ser glasset trolig litt gunky ut av gammel deig, så da heller du surdeigsstarteren din over på nytt rent glass. Etter 2-3 uker (eller når du er lei av å mate den 2 ganger i døgnet) så putter du den i kjøleskapet etter mating og mater den 1 gang i uka. Det få forteller deg er at starteren bruker flere måneder på å bli ordentlig robust. Men når den først er der så er baking med den en lek. De første månedene er derimot resultatet litt ... variabelt. Så ikke gi opp! (Eller få en ferdig robust starter hos noen som baker) Du behøver heller ikke store mengder starter. Noen ss i et lite glass er nok til en stor husholdning. Den MÅ mates en gang i uka, ellers mugner den. Så skal du på ferie: spre den utover et fat, tørk den helt og putt den på glass. Da holder den seg i evigheter (eller ta den med på ferie, folk gjør sånt). Og ikke overtenk. Mange oppskrifter sier du skal bruke store mengder mel og vann og kaste starter og mye styr. Dette er mel og vann og eldgammel teknikk. Bare tilsett mel og vann og hold glasset rent. Når du vil bake med den blander du en ss starter med mel og vann og lar det stå på benken over natta. Morgenen etter har du «startdeig» nok til å gjære et helt brød. Anonymkode: 4001e...8fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daudaferd Skrevet 2. november 2019 #3 Del Skrevet 2. november 2019 Jeg hadde stor suksess med denne: https://www.barebrabarnemat.no/surdeigsstarter/ Starteren min er nå fem måneder gammel og er ganske så robust. Gir vellykkede og gode brød. Lykke til med surdeigsbakingen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #4 Del Skrevet 3. november 2019 Takk for svar begge to har nå satt to surdeigstartere, og gleder med til å se om det blir vellykket. Anonymkode: 4fc60...354 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #5 Del Skrevet 3. november 2019 Hva er greia med surdeig da? Hvorfor ikke bare bake vanlig brød? Anonymkode: 75fd7...fd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #6 Del Skrevet 3. november 2019 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Putt et par-tre ss mel (hvetemel sies å være det letteste, jeg har ikke prøvd annet) i et lite glass du har lokk til (feks et gammelt syltetøyglass) tilsett vann til konsistensen er omtrent som grøt. Legg lokket oppå uten å skru det fast og sett det på kjøkkenbenken. Vent 12 timer. Gjenta. Vent. Gjenta HVA er det som skal gjentas? Anonymkode: 1db6a...c5e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #7 Del Skrevet 3. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er greia med surdeig da? Hvorfor ikke bare bake vanlig brød? Anonymkode: 75fd7...fd7 Det handler vel om hva man liker. Selv liker jeg surdeigsbrød mye bedre enn vanlig brød. Anonymkode: 72971...35d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #8 Del Skrevet 3. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva er greia med surdeig da? Hvorfor ikke bare bake vanlig brød? Anonymkode: 75fd7...fd7 Jeg syns surdeigsbrød smaker bedre og holder seg lenger enn vanlig brød. Dessuten smuler det mindre, og magen min liker ikke så godt vanlig gjær. 1 time siden, AnonymBruker skrev: HVA er det som skal gjentas? Anonymkode: 1db6a...c5e Tilsette mel og vann til surdeigstarteren. Anonymkode: 4fc60...354 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #9 Del Skrevet 3. november 2019 Inn med teskje: hvor mye av denne surdeigen skal tas med i ny deig når man baker? Er det det samme hva slags mel man bruker i resten av brøddeigen? Anonymkode: 439c4...a44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daudaferd Skrevet 3. november 2019 #10 Del Skrevet 3. november 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Inn med teskje: hvor mye av denne surdeigen skal tas med i ny deig når man baker? Er det det samme hva slags mel man bruker i resten av brøddeigen? Anonymkode: 439c4...a44 Når du skal bake brød er det surdeigen din som fungerer på samme måte som gjær. Jeg pleier å gjøre det slik når jeg skal bake et stort grytebrød: 700 gram vann, tre ss surdeigsstarter, 1000 gram mel (valgfritt hva du bruker her) og 1,5 ss salt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå