SoWhat? Skrevet 2. november 2019 #1 Skrevet 2. november 2019 Bare noen tanker her på morgenen etter å ha lest litt div her. Jeg ser ofte at folk skriver at livet er urettferdig. Og jeg har litt problemer med å forstå hva som menes. Jeg ser jo selvfølgelig at noen får mer lidelser enn andre, og jeg har virkelig all sympati med dem. Ikke misforstå meg her vær så snill. Men hva hadde vært rettferdig? Er det noen som helst som fortjener å lide? Ikke kom med eksempler om "onde" mennesker, for de er i fåtall. Folk er både gode og mindre gode, og jeg tar utgangspunkt i "vanlige" mennesker som vi fleste er. Så når en sier urettferdig, så mener en da at noen andre heller burde fått litt av bagasjen? Fordi de ikke har opplevd særlig mye vondt? Ville det vært rettferdig? Jeg klarer ikke helt å se det. Så hvis noen kan forklare meg hva som egentlig menes? 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #2 Skrevet 2. november 2019 De aller fleste får jo en del utfordringer i livet, men så har man dem som får en hel del mer enn andre. Som kanskje blir mishandlet i hele oppveksten, for så å slite med psyke og relasjoner resten av livet. Ofte kan slik stor belastning føre til fysiske sykdommer/plager i tillegg. Gjerne har man en porsjon uflaks i tillegg. Dette tror jeg menes med urettferdighet. Noen går gjennom et fåtall utfordringer, mens andre aldri får en pause uten. Anonymkode: 606c4...cc8 9
SoWhat? Skrevet 2. november 2019 Forfatter #3 Skrevet 2. november 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: De aller fleste får jo en del utfordringer i livet, men så har man dem som får en hel del mer enn andre. Som kanskje blir mishandlet i hele oppveksten, for så å slite med psyke og relasjoner resten av livet. Ofte kan slik stor belastning føre til fysiske sykdommer/plager i tillegg. Gjerne har man en porsjon uflaks i tillegg. Dette tror jeg menes med urettferdighet. Noen går gjennom et fåtall utfordringer, mens andre aldri får en pause uten. Anonymkode: 606c4...cc8 Takk for at du svarer. Ja, jeg ser jo helt klart at noen blir rammet mye hardere enn andre, og en ser jo historier som nesten ikke er til å tro! Men så skjønner jeg likevel ikke valget av ordet urettferdig. I det ligger jo at det burde vært mer "jevnt fordelt" mens jeg har store problemer med å tenke at andre uavhengig av livet deres, fortjener noe vondt. Hm. Jeg vet ikke om jeg gjør meg helt forstått. Jeg unner bare alle å ha det bra, og syns ingen fortjener å lide. Uansett. Så ja, livet kan virkelig være forferdelig vanskelig for noen. Men urettferdig? Jeg ser ikke den uten å tenke at noen syns noen fortjener å ha det vondt. Det blir jo feil....
exictence Skrevet 2. november 2019 #4 Skrevet 2. november 2019 6 minutter siden, SoWhat? skrev: Men urettferdig? Jeg ser ikke den uten å tenke at noen syns noen fortjener å ha det vondt. Det blir jo feil.... Men man kan tenke at noen synes noen fortjener bedre. 3
SoWhat? Skrevet 2. november 2019 Forfatter #5 Skrevet 2. november 2019 1 minutt siden, exictence skrev: Men man kan tenke at noen synes noen fortjener bedre. Ja, helt klart. Men ikke på bekostning av andre? Jeg sliter litt med å gjøre meg forstått nå tror jeg. Det er vel valget av ordet "urettferdig" jeg sliter med å forstå.
Gjest theTitanic Skrevet 2. november 2019 #6 Skrevet 2. november 2019 8 minutter siden, SoWhat? skrev: Bare noen tanker her på morgenen etter å ha lest litt div her. Jeg ser ofte at folk skriver at livet er urettferdig. Og jeg har litt problemer med å forstå hva som menes. Jeg ser jo selvfølgelig at noen får mer lidelser enn andre, og jeg har virkelig all sympati med dem. Ikke misforstå meg her vær så snill. Men hva hadde vært rettferdig? Er det noen som helst som fortjener å lide? Ikke kom med eksempler om "onde" mennesker, for de er i fåtall. Folk er både gode og mindre gode, og jeg tar utgangspunkt i "vanlige" mennesker som vi fleste er. Så når en sier urettferdig, så mener en da at noen andre heller burde fått litt av bagasjen? Fordi de ikke har opplevd særlig mye vondt? Ville det vært rettferdig? Jeg klarer ikke helt å se det. Så hvis noen kan forklare meg hva som egentlig menes? Det som egentlig menes er at det føles urettferdighet og missunnelse når vi blir tildelt forskjellig utgangspunkt. Noen blir sett, hørt, fulgt opp emosjonelt og praktisk og har en trygg oppvekst så er de trygge nok til å ta fatt på all verdens oppgaver og utfordringer. Mens andre må klare seg selv nesten fra begynnelsen av. Adferd blir ikke veiledet, oppfølging blir ikke gjort og problemer må løses selv allerede før skolestart. Barnet får ansvar for seg selv, et ansvar det overhodet ikke er moden for. Muligens også ansvar for søsken og svake foreldre. Problemene blir mange og jeg har ikke engang kommet til problemer som mobbing, vold og overgrep. Det er klart at ting blir vanskelig som voksen. Og at det vil føles urettferdig at andre kun har hatt bekymring i form av hvilket antrekk de skal ha på neste dag. For å sette det litt på spissen. Noen får mye støtte av sine foreldre helt til de er middelaldrende. Andre må jobbe hardt for alt de har. Faren er å bli bitter. Bitterhet løser ingenting. Det er heller ikke konstruktivt å fokusere på urettferdigheten, for det blir ødeleggende. Det er mennesker som tenker at det "bare " er å.. og det er litt slitsomt, for det er ikke "bare å.." for svært mange. Enkle ting blir unødvendig vanskelige. Det er noe som heter at det blir hva man gjør det til, og det er en sannhet med modifikasjoner. Man kan på tross av dårlig oppvekst oppnå suksess, men sjelden noen kommer fra det uten betydelige skader på sjel og sinn. De som får mest respekt av meg er mennesker som har hatt det svært vanskelig men likevel har målrettet jobbet for å oppnå sine mål, og nådd dem. Har mindre respekt for de som har fått alt rett opp i hendene.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #7 Skrevet 2. november 2019 Som i at det er urettferdig at noen må ha det så mye verre enn andre. Ikke på den måten at de mener alle burde hatt det fælt, men at det er urettferdig at andre lever enkle, ukompliserte liv. Hvis vi skulle delt en kake, og du tok 70% av den, så hadde jeg følt det urettferdig at jeg fikk 30%. En fair fordeling hadde vært 50/50. Kan godt hende du som egentlig skulle hatt de 70% opplever det urettferdig at du fikk 50%, da. Da fikk du jo på en måte mindre kake. Spørs hvordan man ser det. Anonymkode: f3204...0b6 5
Gjest theTitanic Skrevet 2. november 2019 #8 Skrevet 2. november 2019 26 minutter siden, SoWhat? skrev: Takk for at du svarer. Ja, jeg ser jo helt klart at noen blir rammet mye hardere enn andre, og en ser jo historier som nesten ikke er til å tro! Men så skjønner jeg likevel ikke valget av ordet urettferdig. I det ligger jo at det burde vært mer "jevnt fordelt" mens jeg har store problemer med å tenke at andre uavhengig av livet deres, fortjener noe vondt. Hm. Jeg vet ikke om jeg gjør meg helt forstått. Jeg unner bare alle å ha det bra, og syns ingen fortjener å lide. Uansett. Så ja, livet kan virkelig være forferdelig vanskelig for noen. Men urettferdig? Jeg ser ikke den uten å tenke at noen syns noen fortjener å ha det vondt. Det blir jo feil.... Det er selvsagt tanker på gale veier når man ønsker andre vondt. Sjalusi og missunnelse er naturlige følelser. Man kan erkjenne å ha dem, for det er helt menneskelige føle. Men når man ønsker andre vondt har disse følelsene blitt til hat og så trengs hjelp til følelsesregulering. Det bringer hat mot andre, og hat reflekterer negative følelser tilbake noe som igjen bygger oppunder mer hat. Å føle hat mot andre vil aldri lede til egen lykke.
SoWhat? Skrevet 2. november 2019 Forfatter #9 Skrevet 2. november 2019 Kanskje det er litt det at jeg fornemmer bitterhet i uttrykket. Det er jo forståelig at noen blir, men det er fryktelig synd at det blir sånn. For bitterhet må jo være av de mest ødeleggende følelser for en selv? Jeg vet ikke. Jeg syns heller ikke at det er urettferdig at noen har enklere liv enn andre. Jeg syns alle fortjener det. De kan jo like lite for at de lever et godt liv som andre kan lite for det motsatte ofte. Det er flaks og uflaks? Føler jeg har surret meg inn i noen misforståelser ang begrep her. Men leser hva dere skriver!
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #10 Skrevet 2. november 2019 Akkurat nå, SoWhat? skrev: Kanskje det er litt det at jeg fornemmer bitterhet i uttrykket. Det er jo forståelig at noen blir, men det er fryktelig synd at det blir sånn. For bitterhet må jo være av de mest ødeleggende følelser for en selv? Jeg vet ikke. Jeg syns heller ikke at det er urettferdig at noen har enklere liv enn andre. Jeg syns alle fortjener det. De kan jo like lite for at de lever et godt liv som andre kan lite for det motsatte ofte. Det er flaks og uflaks? Føler jeg har surret meg inn i noen misforståelser ang begrep her. Men leser hva dere skriver! Hvis du fornemmer bitterhet i uttrykket, er nok det bare din egen personlige tolkning. Jeg fornemmer null bitterhet. Hvis jeg bemerker at noen har fått ufortjent mye pes i livet, handler det om at jeg ønsker at den personen skal få det bedre, ikke at alle andre skal få det verre... Anonymkode: 3438e...ac4 4
Gent82 Skrevet 2. november 2019 #11 Skrevet 2. november 2019 (endret) 32 minutter siden, SoWhat? skrev: Ja, helt klart. Men ikke på bekostning av andre? Jeg sliter litt med å gjøre meg forstått nå tror jeg. Det er vel valget av ordet "urettferdig" jeg sliter med å forstå. Virkelig? Hvilket ord ville du valgt for å beskrive bedre - om du fra du var liten fikk utfordringer (feil behandling, oversett, ikke hørt osv) som du av div årsaker ikke klarte å løse, og årene derfra la det seg jevnt x antall andre problemer oppå de du hadde fra før? (Ting som blir såpass kompliserte til å takle alene). Endret 2. november 2019 av Gent82 5
SoWhat? Skrevet 2. november 2019 Forfatter #12 Skrevet 2. november 2019 8 minutter siden, theTitanic skrev: Det er selvsagt tanker på gale veier når man ønsker andre vondt. Sjalusi og missunnelse er naturlige følelser. Man kan erkjenne å ha dem, for det er helt menneskelige føle. Men når man ønsker andre vondt har disse følelsene blitt til hat og så trengs hjelp til følelsesregulering. Det bringer hat mot andre, og hat reflekterer negative følelser tilbake noe som igjen bygger oppunder mer hat. Å føle hat mot andre vil aldri lede til egen lykke. Ja. Det er jo helt feil å ønske andre vondt. Og det er det jeg begynte å tenke på når ordet urettferdig blir brukt. Hvem fortjener å ha det vondt liksom? Om du lever et godt liv med mye kjærlighet osv, så er det jo ikke det minste rettferdig at en blir alvorlig syk ol! Like lite som andre "fortjener" det. En kan ikke tenke sånn mener jeg. Alle fortjener jo å ha det bra! Men sånn er det ikke. Det er vondt og trist. Men jeg klarer ikke se urettferdigheten uten at en på en måte ønsker at andre også nå lide. For meg blir det helt feil. Tror jeg....
SoWhat? Skrevet 2. november 2019 Forfatter #13 Skrevet 2. november 2019 1 minutt siden, Gent82 skrev: Virkelig? Hvilket ord ville du valgt for å beskrive bedre - om du fra du var liten fikk utfordringer (feil behandling, oversett, ikke hørt osv) som du av div årsaker ikke klarte å løse, og årene derfra la det seg jevnt x antall andre problemer oppå de du hadde fra før? (Ting som blir såpass kompliserte til å takle alene). Det er det jeg leter etter her. Hvilket ord som passer. Hva det egentlig er.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #14 Skrevet 2. november 2019 Jeg skjønner ikke hvorfor du tenker at når noe er urettferdig så er tanken bak det at smerten og det vonde skal fordeles mer jevnt. For det er jo i de fleste tilfeller feil. Man ønsker seg mer av den lykken og gleden andre har, men ikke på bekostning av noen som helst. Det er ikke sånn at glede/smerte er konstant som energi og at det må fordeles ut uansett. Anonymkode: c337c...5a1 6
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #15 Skrevet 2. november 2019 9 minutter siden, SoWhat? skrev: Ja. Det er jo helt feil å ønske andre vondt. Og det er det jeg begynte å tenke på når ordet urettferdig blir brukt. Hvem fortjener å ha det vondt liksom? Om du lever et godt liv med mye kjærlighet osv, så er det jo ikke det minste rettferdig at en blir alvorlig syk ol! Like lite som andre "fortjener" det. En kan ikke tenke sånn mener jeg. Alle fortjener jo å ha det bra! Men sånn er det ikke. Det er vondt og trist. Men jeg klarer ikke se urettferdigheten uten at en på en måte ønsker at andre også nå lide. For meg blir det helt feil. Tror jeg.... Det er kun DU som tillegger uttrykket denne meningen. Virker nesten som du mistolker med vilje. Vi mener IKKE at andre også skal lide. Folk tillegger ordene urettferdig og ufortjent samme mening. Flisespikkeri og kverulant fra din side å ikke ville akseptere dette. Anonymkode: 3438e...ac4 4
SoWhat? Skrevet 2. november 2019 Forfatter #16 Skrevet 2. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke hvorfor du tenker at når noe er urettferdig så er tanken bak det at smerten og det vonde skal fordeles mer jevnt. For det er jo i de fleste tilfeller feil. Man ønsker seg mer av den lykken og gleden andre har, men ikke på bekostning av noen som helst. Det er ikke sånn at glede/smerte er konstant som energi og at det må fordeles ut uansett. Anonymkode: c337c...5a1 Ok. Nei, jeg vet ikke helt hvorfor jeg tenkte det. Vanskelig å forklare. For som sagt så fortjener ethvert menneske å ha det godt. Selv om jeg også tror at vi har godt av å få oss en iblant. Men kun fordi vi bør være litt ydmyke og ikke ta ting for gitt Surret meg litt inn i tanker denne morgenen. Men setter veldig stor pris på at dere gidder å svare og dele syn!
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #17 Skrevet 2. november 2019 2 minutter siden, SoWhat? skrev: Ok. Nei, jeg vet ikke helt hvorfor jeg tenkte det. Vanskelig å forklare. For som sagt så fortjener ethvert menneske å ha det godt. Selv om jeg også tror at vi har godt av å få oss en iblant. Men kun fordi vi bør være litt ydmyke og ikke ta ting for gitt Surret meg litt inn i tanker denne morgenen. Men setter veldig stor pris på at dere gidder å svare og dele syn! Det er jeg helt enig i. Vi hadde neppe forstått hva lykke var om det var det eneste vi opplevde! Anonymkode: c337c...5a1 1
SoWhat? Skrevet 2. november 2019 Forfatter #18 Skrevet 2. november 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er kun DU som tillegger uttrykket denne meningen. Virker nesten som du mistolker med vilje. Vi mener IKKE at andre også skal lide. Folk tillegger ordene urettferdig og ufortjent samme mening. Flisespikkeri og kverulant fra din side å ikke ville akseptere dette. Anonymkode: 3438e...ac4 ? Jeg reflekterte litt her, og mistolker ingenting med vilje! Har absolutt ikke kverulert da det betyr å stå standhaftig på en mening. Det har jeg ikke gjort her all den tid jeg ikke har hatt noen bestemt mening her! Jeg tenker forresten at "ufortjent" er et godt ord å bruke på dette.
Cata Skrevet 2. november 2019 #19 Skrevet 2. november 2019 Jeg tror nok det er din tolkning av uttrykket som gjør det "ondere" enn slik vi andre oppfatter det. Når jeg leser/hører det så er min oppfatning av det at når en enkelt person tynges ned av mye problemer så oppleves det urettferdig for den personen. Hadde urettferdigheten for den ene vært fordelt ut på andre som har det rimelig bra, så hadde kanskje "byrden" av problemene vært til å bære for alle. 6
SoWhat? Skrevet 2. november 2019 Forfatter #20 Skrevet 2. november 2019 2 minutter siden, Cata skrev: Jeg tror nok det er din tolkning av uttrykket som gjør det "ondere" enn slik vi andre oppfatter det. Når jeg leser/hører det så er min oppfatning av det at når en enkelt person tynges ned av mye problemer så oppleves det urettferdig for den personen. Hadde urettferdigheten for den ene vært fordelt ut på andre som har det rimelig bra, så hadde kanskje "byrden" av problemene vært til å bære for alle. Siste setning er interessant. Kanskje det hadde vært riktig? Hm...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå