Gå til innhold

Kan barnehagen sende bekymringsmelding ang. barn som sliter med bleieslutt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis barnet er unormalt sent ute, typ 4 + år og man har prøvd alt hjemme for å få til bleieslutt?

Kan man da risikere bekymringsmelding til barnevernet meldt av barnehagen?

Anonymkode: c60ad...549

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei😊 

Anonymkode: 3733f...864

• Liker 8
Skrevet

Hvis det er én av mange ting, ja. Ellers: Bv vil ikke åpne is en gang. 

Anonymkode: 1ef1b...8cd

• Liker 1
Skrevet

Us*

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skrevet

Nei. Det jobbes jo med. Dersom man ikke har forsøkt en gang med å venne barnet til å gå på do, kan det være barnehagen ber til en samtale. 

Anonymkode: 365b0...a83

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Åpne is? Hva mener du? 

• Liker 1
Skrevet

Har dere kontaktet helsesøster eller lege? Kanskje de kan hjelpe?

Jeg håper ikke at barnehager melder på så enkelt grunnlag. De skal uansett snakke med dere først.

Og du! Dersom dere ellers har det ok hjemme og barnet får bra omsorg  er det uansett ingenting å frykte👍

Anonymkode: 06eda...e2d

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper ikke at barnehager melder på så enkelt grunnlag. De skal uansett snakke med dere først.

Og du! Dersom dere ellers har det ok hjemme og barnet får bra omsorg  er det uansett ingenting å frykte👍

Skal snart på 4-årskontroll så da skal jeg ta opp bekymringen min. Er jo redd han blir mobbet for dette i barnehagen fremover. Håper vi får veiledning/ henvisning til lege. 

Ts

Skrevet

Herregud selvfølgelig ikke! Noen slutter tidlig å noen barn er ikke klar til å slutte før de er noen år eldre. Helt normalt!

Anonymkode: 65420...553

Skrevet

Skjønner at det er vanskelig å forstå for foreldre som aldri har vært i min situasjon, men det er både tungt og sårt når barnet ditt ligger etter andre barn, til og med de som er et år yngre. Da føler man seg mislykket som mor, alle de andre foreldrene har klart å fikse bleieslutt liksom. Man føler seg så alene om dette og det er tabubelagt i tillegg til at jeg er redd for at gutten min skal bli mobbet. Jeg kommer til å snakke med psykolog om dette, for helt ærlig har jeg ingen andre å prate med om dette.

Ts

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal snart på 4-årskontroll så da skal jeg ta opp bekymringen min. Er jo redd han blir mobbet for dette i barnehagen fremover. Håper vi får veiledning/ henvisning til lege. 

Ts

4 år er alt for tidlig å starte utredning.  Min nå 7,5 åring har legen begynt så smått med å se om det  er årsaker til at han ennå må ha bleie på natten. Han var forresten også sen å slutte på dagtid, godt over 4 år. 

Det kommer etterhvert, bare slapp av. Og forresten så er det ikke grunn til bekymringsmelding så lenge barnet ellers blir ivaretatt på en god måte. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner at det er vanskelig å forstå for foreldre som aldri har vært i min situasjon, men det er både tungt og sårt når barnet ditt ligger etter andre barn, til og med de som er et år yngre. Da føler man seg mislykket som mor, alle de andre foreldrene har klart å fikse bleieslutt liksom. Man føler seg så alene om dette og det er tabubelagt i tillegg til at jeg er redd for at gutten min skal bli mobbet. Jeg kommer til å snakke med psykolog om dette, for helt ærlig har jeg ingen andre å prate med om dette.

Ts

Nå syns jeg du overdriver, skikkelig. Noen slutter tidlig, mens andre er klar senere. Og noen igjen så sene at de er utenfor gjennomsnittet. Ikke lag en større greie av det enn det er, barnet merker det.

Anonymkode: 7c49f...bec

• Liker 6
Skrevet

De kommer ikke til å melde på kun grunnlag av det. Husk at barn er forskjellige. Husker at noen i barnehagen til guttungen hadde som mål å få barnet bleiefri på dag før skolen. Noen barn har senere utvikling en andre. Du må bare støtte og være trygg for barnet ditt.

Anonymkode: 8080f...a16

Skrevet

DU må ta deg sammen! DU må slutte å sammenligne barnet ditt med andre barn. DU må endre tankesettet ditt. Sånn DU holder på og tenker nå skal det lite til før både ditt og andres barn plukker opp, og det kan føre til mobbing. 

Du må huske at barn kommer i alle varianter og er forskjellige. Noen går når de er 8 måneder, noen når de er over 2. Noen slutter med bleie når de er 2, andre må fortsatt ha nattbleie når de er 6. Det beste du kan lære barnet ditt er at vi er alle forskjellige og har ulike behov, og dersom vi allikevel klarer å akseptere hverandre og ta hensyn til våre ulikheter, det er da vi får det ordentlig godt sammen enten det er i barnehage gruppa, i klassen eller på jobben. 

Jeg håper ikke du skal gå til psykolog fordi du trenger å prate med noen om at du er bekymret fordi barnet ditt skiller seg ut litt akkurat nå. Isåfall kommer du til å bruke masse tid og penger på dette fremover, for det kommer til å skje igjen. Gjør heller en innsats nå for å endre tankesettet ditt og akseptere ulikheter. Det kommer du til å få så mye mer igjen for.

Nå var jeg kanskje litt krass mot deg her, og det er på ingen måte meningen å være ufin, men jeg måtte bare si rett ut hva som er det største problemet her. Og det er jo tross alt ikke en fireårig som bruker bleier. 

Anonymkode: 8d484...444

• Liker 11
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

DU må ta deg sammen! DU må slutte å sammenligne barnet ditt med andre barn. DU må endre tankesettet ditt. Sånn DU holder på og tenker nå skal det lite til før både ditt og andres barn plukker opp, og det kan føre til mobbing. 

Du må huske at barn kommer i alle varianter og er forskjellige. Noen går når de er 8 måneder, noen når de er over 2. Noen slutter med bleie når de er 2, andre må fortsatt ha nattbleie når de er 6. Det beste du kan lære barnet ditt er at vi er alle forskjellige og har ulike behov, og dersom vi allikevel klarer å akseptere hverandre og ta hensyn til våre ulikheter, det er da vi får det ordentlig godt sammen enten det er i barnehage gruppa, i klassen eller på jobben. 

Jeg håper ikke du skal gå til psykolog fordi du trenger å prate med noen om at du er bekymret fordi barnet ditt skiller seg ut litt akkurat nå. Isåfall kommer du til å bruke masse tid og penger på dette fremover, for det kommer til å skje igjen. Gjør heller en innsats nå for å endre tankesettet ditt og akseptere ulikheter. Det kommer du til å få så mye mer igjen for.

Nå var jeg kanskje litt krass mot deg her, og det er på ingen måte meningen å være ufin, men jeg måtte bare si rett ut hva som er det største problemet her. Og det er jo tross alt ikke en fireårig som bruker bleier. 

Jeg ser poenget ditt og jeg er faktisk glad for å få noen tilbakemeldinger i det hele tatt. Takk til de andre som svarte og. Det som gjør at jeg stresser med disse tankene er nok det at jeg føler det er så sårt at sønnen min skiller seg ut på den måten. Vet det er feil å sammenligne barn, men det er nesten ikke til å unngå når barna blir så store som 4 år, da blir slike ting som bleiebruk mer synlig. 
Men jeg skal ta til meg tilbakemeldingene her og prøve å jobbe med tankene rundt dette. Vi skal også til 4-årskontroll på helsestasjonen snart.

Ts 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Du nevner at du er redd for at barnet skal bli ertet. Kunne «potty training pants» være en mulighet? Barnet kjenner lettere at det blir vått enn ved bleie, men de ser mer ut som underbukser, så ikke sikkert at andre barn tror det er noe annet enn det. 

Noen barn har mindre urinblære som er vanskeligere å kontrollere, da det skal lite til for at den blir overfylt.

Anonymkode: f32eb...73d

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis barnet er unormalt sent ute, typ 4 + år og man har prøvd alt hjemme for å få til bleieslutt?

Kan man da risikere bekymringsmelding til barnevernet meldt av barnehagen?

Det er så ufattelig trist at folk har blitt så livredde for BV. NEI, de kan ikke melde bekymring på grunnlag av dette. Jeg har jobbet i barnehage i mange år og har sett alt av "sen utvikling" - NULL bekymringsmeldinger. Den eneste bekymringsmeldingen jeg har vært vitne til er der en far ble sett full på vei hjem fra en fest og det ble sendt bekymringsmelding pga det av noen andre, IKKE OSS I BHG, og det var aldri snakk om omsorgsovertakelse der heller, det eneste BV gjorde var å følge opp at det ikke var noe alkoholmisbruk i bildet og thats it. BV blir ikke blandet inn med mindre det er en GOD grunn til det :) 

Anonymkode: b0e19...843

• Liker 4
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er to valgmuligheter. 1. Uvitenhet fra deg. 2. At du mener at det skal sendes bekymringsmelding. 

Det er riktig at de skal snakke med foreldrene først. Men det betyr ikke at man skal drive med angiveri. Barn er forskjellige og har forskjellige behov. Dette er det foreldrene og øvrig familie som har best kjennskap til å håndtere. Barnevernet bruker gjerne ymse og ingen ærlige grunnlag for akuttvedtak. 

Anonymkode: 0e248...61a

Skrevet

Har sett seksåringer i barnehagen som tisser seg ut. Kom ut fra do og sto og tisset i buksen. Ble bedre etter en stund på skolen. 

Anonymkode: e67e4...694

Gjest WhisperingWind
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Amen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...