Gå til innhold

Vennetjeneste

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
1 time siden, Uttafor skrev:

Han kjenner meg, men ingen andre gjester. Men både jeg og han hadde satt pris på at han var der.

Du ville jo satt pris på det fordi du får gratis fotograf...

Edit: Billig fotograf...

Endret av The Kitten
  • Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 hours ago, Uttafor said:

Hvorfor leser alle amatørfotograf som yrkesfotograf? Og jeg sa ikke at det skulle være gratis, hadde bare tenkt til å betale som en vennetjeneste. Som etter skatteloven er under 10'000kr til en som ikke har det som hovedbeskjeftigelse. Tanken min var å gi mellom 2 og 5 tusen, ut ifra hvor mye jobb han har lyst til å legge i det. Ettersom det blir skattefri inntekt for han.

I hovedinnlegget nevner du det kun som en vennetjeneste for å spare penger, så svarene du fikk tok utgangspunkt i at du ønsket at han skulle gjøre det mot å få lov til å komme i bryllupet - noe som er fullstendig bak mål. 

Å tilby han en jobb derimot, er absolutt helt innafor! Om du ønsker at han skal ta bilder hele dagen, alt fra forberedelser, brudebilder og av familien, vielsen, festen, hele greia, så vil jeg si at 5000 er minimum. Det er ekstremt mye arbeid i en sånn jobb, for ikke å snakke om etterarbeidet.  

Anonymkode: 1e6c5...a69

• Liker 12
Skrevet

Jeg ville kontaktet han og spurt om han ville være fotograf i bryllupet, ikke dekke det under at han skal være gjest. 

Anonymkode: b8d72...d33

• Liker 15
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
3 timer siden, Uttafor skrev:

Jeg stiller jo spørsmål her fordi jeg ikke er sikker på hvordan jeg skal prioritere dette... Så det jeg lurer på er hvordan jeg burde prioritere her. 

Du tenker at jeg bare skal glemme pengene og bruke alt vi har på dette bryllupet?

Altså - enten så ber man en bekjent om å ta bildene gratis ELLER så slipper man alle tøyler og bruker alt man har? Hvis dere vil ha et billig bryllup, kan dere ikke få alt man får i et dyrt bryllup... Spør om han vil ta bildene til en viss sum (5 000 kr bør være et minimum). Å invitere en man i utgangspunktet ikke ville invitert for at han skal ta bilder gratis er ikke greit.

Skrevet
5 timer siden, Uttafor skrev:

Hva tenker folk her å spørre om vennetjenester i et bryllup for å holde kostnadene nede?

Vi planlegger bryllup nå til sommeren, og ser at vi helst ikke bruker mer penger enn hva vi har. Jeg hører at det er vanlig å bruke rundt 20'000kr på en fotograf, som jeg synes høres veldig mye ut. Jeg har en gammel venn, som fortsatt ser på meg som en veldig god venn, selv om ikke jeg har planer om å invitere han i bryllupet, mest fordi han ikke kjenner noe der annet enn meg. Det er lenge siden vi har bodd i samme by, så vi har ikke sett så mye til hverandre, men snakker fortsatt i ny og ne. Jeg skal nå flytte tilbake til byen hvor han bor, og det er der bryllupet kommer til å være.

Er det feil av meg å invitere han i bryllupet, og spørre han om han ønsker å være vår fotograf, da han er en veldig flink amatørfotograf, særlig når det kommer til å ta bilder av mennesker.

Hovedmålet mitt med å invitere han er for å spare penger, men jeg vet at alle parter kommer til å sette pris på at han er der.

Du spør om det er feil å ville invitere en fyr som du ikke lengre ser på som en venn fordi du vil utnytte ham som fotograf??????

Skrevet
7 timer siden, Uttafor skrev:

Hva tenker folk her å spørre om vennetjenester i et bryllup for å holde kostnadene nede?

Vi planlegger bryllup nå til sommeren, og ser at vi helst ikke bruker mer penger enn hva vi har. Jeg hører at det er vanlig å bruke rundt 20'000kr på en fotograf, som jeg synes høres veldig mye ut. Jeg har en gammel venn, som fortsatt ser på meg som en veldig god venn, selv om ikke jeg har planer om å invitere han i bryllupet, mest fordi han ikke kjenner noe der annet enn meg. Det er lenge siden vi har bodd i samme by, så vi har ikke sett så mye til hverandre, men snakker fortsatt i ny og ne. Jeg skal nå flytte tilbake til byen hvor han bor, og det er der bryllupet kommer til å være.

Er det feil av meg å invitere han i bryllupet, og spørre han om han ønsker å være vår fotograf, da han er en veldig flink amatørfotograf, særlig når det kommer til å ta bilder av mennesker.

Hovedmålet mitt med å invitere han er for å spare penger, men jeg vet at alle parter kommer til å sette pris på at han er der.

Nei, det synes jeg ikke er greit. Synes du ikke selv at det er ganske dårlig gjort å utnytte at han ser på deg som en venn for å spare penger? Hadde du selv syntes det var hyggelig dersom noen gjorde det mot deg? Dessuten er det veldig dumt å spare penger på akkurat fotograf, det er utrolig kjedelig dersom bildene ikke blir bra og du ikke sitter igjen med fine bilder som minner fra bryllupet. Som venn hadde jeg personlig takket nei til å være ansvarlig for å ta bildene i bryllupet til vennene mine nettopp på grunn av det.  

Anonymkode: be404...0a9

• Liker 4
Skrevet

TS og mannen er fattgræver, men bra bryllup til en pris de ikke har råd til skal de ha....

Skrevet

Jeg ville spurt han om han tror han kunne tenkt seg å ta bilder i bryllupet og hva han evt ville hatt for det før du inviterer han. Ikke noe hyggelig å bli pålagt jobb som gjest, da er det bedre å avtale jobben og si at når bildene er ferdig tatt er han med som vanlig gjest. 

Jeg hadde forresten ei gammel klassevenninnene som er hobbyfotograf til å ta våre bryllupsbilder. Betale 3500,- og fikk 5-10 redigerte bilder vi valgte selv og så fikk vi alle bildene hun tok tilsendt 🙂

Anonymkode: 8aa9a...8bd

• Liker 3
Skrevet

Hvis noen skal sette av en hel dag, kanskje 2 og 3 pga reise og bruke masse penger på å reise i et bryllup så mener du vel ikke seriøst at du skal be han om å jobbe gratis for deg i tillegg? 😂😂😂

• Liker 7
Skrevet
13 timer siden, Uttafor skrev:

Jeg stiller jo spørsmål her fordi jeg ikke er sikker på hvordan jeg skal prioritere dette... Så det jeg lurer på er hvordan jeg burde prioritere her. 

Du tenker at jeg bare skal glemme pengene og bruke alt vi har på dette bryllupet?

Jeg tenker at har du ikke råd til å gifte deg på den måten så får du enten nedgradere opplegget eller spare et år lengre. 

Har du ikke råd til å betale folk for jobben så må du finne på noe annet eller droppe det. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg blir rett og slett litt uggen av innlegget ditt. Hvordan kan jeg utnytte andre for å spare noen kroner. Æsj! 

Anonymkode: 76fd4...29a

• Liker 10
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir rett og slett litt uggen av innlegget ditt. Hvordan kan jeg utnytte andre for å spare noen kroner. Æsj! 

Anonymkode: 76fd4...29a

Og at brudgommen hennes er med på det....

Skrevet
1 hour ago, addict said:

Jeg tenker at har du ikke råd til å gifte deg på den måten så får du enten nedgradere opplegget eller spare et år lengre. 

Har du ikke råd til å betale folk for jobben så må du finne på noe annet eller droppe det. 

Helt enig

Skrevet
12 timer siden, exictence skrev:

I vårt bryllup fikk jeg en nær venninne til å ta noen bilder av os med mobiltelefonen. Fint og greit ble det

Dette!!

Hvorfor gjøre det så komplisert? Ta bilder med en god mobiltlf eller en jævla ipad for den del. Det blir gode bilder!

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, Uttafor skrev:

Jeg tenker du bør bestemme deg for beløpet du er villig til å bruke, og legge opp bryllupet deretter.

Ønsker du å bruke vennen som fotograf er det vel bare å spørre han om hvor mye han skal ha for å påta seg oppgaven. Å invitere han som gjest og deretter be han være fotograf blir helt feil.

• Liker 6
Skrevet
På 2.11.2019 den 7.16, Uttafor skrev:

Nei, som jeg sier så har han ikke utdannelse i dette, og det er ikke noe han jobber med til daglig. Men han er veldig glad i det, og gjør det på hobby basis. Jeg tror han kan gjøre dette om til en jobb, siden han er veldig flink, men han må nok først få en større portefølje.

Og den større portoføljen skal du bidra med ved å invitere han med en baktanke? Det er ikke rart du får de svarene du får. 

På 2.11.2019 den 7.21, Uttafor skrev:

Ja, tanken var å gi han noen tusenlapper så klart. Men jeg hadde ikke tenkt til å betale han "markedspris" når han også er en venn og en gjest. Men jeg tror også han hadde satt pris på å være fotografen.

Spør han først om han vil påta seg oppgaven og avtal en pris. 

På 2.11.2019 den 10.51, AnonymBruker skrev:

I hovedinnlegget nevner du det kun som en vennetjeneste for å spare penger, så svarene du fikk tok utgangspunkt i at du ønsket at han skulle gjøre det mot å få lov til å komme i bryllupet - noe som er fullstendig bak mål. 

Å tilby han en jobb derimot, er absolutt helt innafor! Om du ønsker at han skal ta bilder hele dagen, alt fra forberedelser, brudebilder og av familien, vielsen, festen, hele greia, så vil jeg si at 5000 er minimum. Det er ekstremt mye arbeid i en sånn jobb, for ikke å snakke om etterarbeidet.  

Enig. Og selv om han påtar seg oppgaven ville jeg bedt par venninner om å ta bilder i tillegg. Han er amatør og har kanskje ikke nok erfaring til at bildene vil bli vellykket i et bryllup. 

• Liker 2
Skrevet
35 minutter siden, Jytte said:

Og den større portoføljen skal du bidra med ved å invitere han med en baktanke? Det er ikke rart du får de svarene du får. 

Spør han først om han vil påta seg oppgaven og avtal en pris. 

Enig. Og selv om han påtar seg oppgaven ville jeg bedt par venninner om å ta bilder i tillegg. Han er amatør og har kanskje ikke nok erfaring til at bildene vil bli vellykket i et bryllup. 

👏🏼👏🏼👏🏼

Skrevet

Spør om han vil være fotograf i bryllupet ditt og hvor mye han tar for det. Er han for dyr spør du en annen. Ikke lat som om du gjør noen noen tjenester her.

Anonymkode: 45f58...231

• Liker 10
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spør om han vil være fotograf i bryllupet ditt og hvor mye han tar for det. Er han for dyr spør du en annen. Ikke lat som om du gjør noen noen tjenester her.

Anonymkode: 45f58...231

Dette. Om man ønsker en vennetjeneste ber man om det. Spør om vedkommende er villig til å påta seg oppdraget, og til hvilken pris. Om vedkommende da tilbyr seg tjenesten gratis er jo det fint, men man later ikke som at man inviterer noen som gjest, for så å tre oppdrag nedover personen. Det virker svært ufint. 

• Liker 4
Skrevet

Du har kanskje en bekjent som er frisør også, som kan brudepynte deg gratis mot å få komme i bryllupet? Og en perifer venn som er konditor, caterer osv...
Jeg synes det er sylfrekt, rett og slett. Enig med den som foreslo å tilby han jobben som fotograf mot betaling, uten å invitere han som gjest. Har man ikke råd til det ene eller det andre i forbindelse med bryllup, må man finne løsninger man faktisk har råd til.

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...