Gå til innhold

Vennetjeneste

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker folk her å spørre om vennetjenester i et bryllup for å holde kostnadene nede?

Vi planlegger bryllup nå til sommeren, og ser at vi helst ikke bruker mer penger enn hva vi har. Jeg hører at det er vanlig å bruke rundt 20'000kr på en fotograf, som jeg synes høres veldig mye ut. Jeg har en gammel venn, som fortsatt ser på meg som en veldig god venn, selv om ikke jeg har planer om å invitere han i bryllupet, mest fordi han ikke kjenner noe der annet enn meg. Det er lenge siden vi har bodd i samme by, så vi har ikke sett så mye til hverandre, men snakker fortsatt i ny og ne. Jeg skal nå flytte tilbake til byen hvor han bor, og det er der bryllupet kommer til å være.

Er det feil av meg å invitere han i bryllupet, og spørre han om han ønsker å være vår fotograf, da han er en veldig flink amatørfotograf, særlig når det kommer til å ta bilder av mennesker.

Hovedmålet mitt med å invitere han er for å spare penger, men jeg vet at alle parter kommer til å sette pris på at han er der.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
18 minutter siden, Uttafor said:

Hva tenker folk her å spørre om vennetjenester i et bryllup for å holde kostnadene nede?

Vi planlegger bryllup nå til sommeren, og ser at vi helst ikke bruker mer penger enn hva vi har. Jeg hører at det er vanlig å bruke rundt 20'000kr på en fotograf, som jeg synes høres veldig mye ut. Jeg har en gammel venn, som fortsatt ser på meg som en veldig god venn, selv om ikke jeg har planer om å invitere han i bryllupet, mest fordi han ikke kjenner noe der annet enn meg. Det er lenge siden vi har bodd i samme by, så vi har ikke sett så mye til hverandre, men snakker fortsatt i ny og ne. Jeg skal nå flytte tilbake til byen hvor han bor, og det er der bryllupet kommer til å være.

Er det feil av meg å invitere han i bryllupet, og spørre han om han ønsker å være vår fotograf, da han er en veldig flink amatørfotograf, særlig når det kommer til å ta bilder av mennesker.

Hovedmålet mitt med å invitere han er for å spare penger, men jeg vet at alle parter kommer til å sette pris på at han er der.

Dette fikk jeg faktisk vondt i magen av å lese. Jeg synes du har helt feil prioriteringer.

• Liker 41
Skrevet

Det var selvmotsigende. Kjenner han noen eller ikke?

Anonymkode: 71a93...429

• Liker 7
Skrevet

Skal han få betalt en liten sum for arbeidet uansett? Eller har du noen spesielle talenter du kan tilby tilbake som vennetjeneste? 

Det er svært tidkrevende arbeid å redigere og organisere bildene i ettertid, det er ikke bare snakk om å bruke noen timer under selve bryllupet. Jeg skulle vært svært god venn med ham for å føle det var greit å be ham jobbe så mye gratis for meg. 

Anonymkode: 5e3d5...190

• Liker 22
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var selvmotsigende. Kjenner han noen eller ikke?

Anonymkode: 71a93...429

Han kjenner meg, men ingen andre gjester. Men både jeg og han hadde satt pris på at han var der.

Skrevet

Det er litt frekt for å være helt ærlig, speilet om det er noe han har utdannelse i og jobber med.

Ville heller spurt venninner om de kunne være med å pynte ol. om det skulle være til hjelp.

Eller du kan kjøpe engangskameraer som du kan legge på bordene og la folk ta bilder under festen

Anonymkode: 785ac...434

• Liker 9
Skrevet
11 minutter siden, utakulanini said:

Dette fikk jeg faktisk vondt i magen av å lese. Jeg synes du har helt feil prioriteringer.

Jeg stiller jo spørsmål her fordi jeg ikke er sikker på hvordan jeg skal prioritere dette... Så det jeg lurer på er hvordan jeg burde prioritere her. 

Du tenker at jeg bare skal glemme pengene og bruke alt vi har på dette bryllupet?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er litt frekt for å være helt ærlig, speilet om det er noe han har utdannelse i og jobber med.

Ville heller spurt venninner om de kunne være med å pynte ol. om det skulle være til hjelp.

Eller du kan kjøpe engangskameraer som du kan legge på bordene og la folk ta bilder under festen

Nei, som jeg sier så har han ikke utdannelse i dette, og det er ikke noe han jobber med til daglig. Men han er veldig glad i det, og gjør det på hobby basis. Jeg tror han kan gjøre dette om til en jobb, siden han er veldig flink, men han må nok først få en større portefølje.

Skrevet
1 minutt siden, Uttafor skrev:

Jeg stiller jo spørsmål her fordi jeg ikke er sikker på hvordan jeg skal prioritere dette... Så det jeg lurer på er hvordan jeg burde prioritere her. 

Du tenker at jeg bare skal glemme pengene og bruke alt vi har på dette bryllupet?

Du burde uansett betale han NOE. Finn en som ikke er så dyr, kan sikkert finne andre enn han også som ikke skal ha en formue. Men en jobb er en jobb. Om han ikke er umiddelbar familie burde han få betalt. 

• Liker 17
Skrevet

Jeg synes det er frekt. 

Anonymkode: f8f6c...fbc

• Liker 25
Skrevet

Du burde uansett betale han NOE. Finn en som ikke er så dyr, kan sikkert finne andre enn han også som ikke skal ha en formue. Men en jobb er en jobb. Om han ikke er umiddelbar familie burde han få betalt. 

Ja, tanken var å gi han noen tusenlapper så klart. Men jeg hadde ikke tenkt til å betale han "markedspris" når han også er en venn og en gjest. Men jeg tror også han hadde satt pris på å være fotografen.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes det er frekt. 

Anonymkode: f8f6c...fbc

Hva synes du er frekt? Å invitere en når du har en baktanke med det? 
Jeg sliter med om det er moralsk eller ikke, men jeg tror ikke han kommer til å synes at det er frekk å bli invitert i et bryllup, og så spurt om han vil ta bilder siden jeg synes han er veldig flink til det...

Skrevet

Ja, tanken var å gi han noen tusenlapper så klart. Men jeg hadde ikke tenkt til å betale han "markedspris" når han også er en venn og en gjest. Men jeg tror også han hadde satt pris på å være fotografen.

Det høres fort mye bedre ut enn at betalinga er at han får lov til å komme i bryllupet ditt. 

• Liker 8
Skrevet

Jeg hadde mislikt sterkt å bli invitert i et bryllup for så å bli bedt om å jobbe. Spiller ingen rolle om det er fordi en synes jeg er flink. Hadde bare følt meg brukt.

Anonymkode: b99c5...f02

• Liker 27
Skrevet
3 minutter siden, Uttafor said:

Du tror at han som yrkesfotograf hadde satt pris på å få lov til å fotografere gratis i bryllupet ditt? Jeg ville ikke vært så sikker på det.

Anonymkode: 2931e...b33

• Liker 17
Skrevet

Du tror at han som yrkesfotograf hadde satt pris på å få lov til å fotografere gratis i bryllupet ditt? Jeg ville ikke vært så sikker på det.

Anonymkode: 2931e...b33

Hvorfor leser alle amatørfotograf som yrkesfotograf? Og jeg sa ikke at det skulle være gratis, hadde bare tenkt til å betale som en vennetjeneste. Som etter skatteloven er under 10'000kr til en som ikke har det som hovedbeskjeftigelse. Tanken min var å gi mellom 2 og 5 tusen, ut ifra hvor mye jobb han har lyst til å legge i det. Ettersom det blir skattefri inntekt for han.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor leser alle amatørfotograf som yrkesfotograf? Og jeg sa ikke at det skulle være gratis, hadde bare tenkt til å betale som en vennetjeneste. Som etter skatteloven er under 10'000kr til en som ikke har det som hovedbeskjeftigelse. Tanken min var å gi mellom 2 og 5 tusen, ut ifra hvor mye jobb han har lyst til å legge i det. Ettersom det blir skattefri inntekt for han.

Jeg tenker at det er greit, men fortell han gjerne at budsjettet deres er ganske stramt fordi dere har mange utgifter. 

• Liker 3
Skrevet

Hvis du skal gjøre det så må du snakke med ham på forhånd. Du kan ikke sende en invitasjon, og så i etterkant si at du gjerne vil at han skal være fotograf den dagen. Da er han fanget i en situasjon der det vil være «umulig» å si nei uten å være redd for reaksjonen din. Ta en prat med ham og spør hva han tenker om å ta bilder i bryllupet og hva han eventuelt vil ha for det, ikke lur ham inn i en situasjon ved å gjøre ham om til en ordinær gjest med «tilleggstjenester». Utover det så anbefaler jeg å tenke nøye gjennom om du ønsker at en amatør med lite erfaring skal ta bildene deres, det er ingenting å få gjort med det dersom kvaliteten ikke blir helt som du ønsker. 

• Liker 27
Skrevet

Det er litt frekt å invitere noen du egentlig ikke ville invitert for å få gratis bilder. Du må i det minste betale han noen tusen for jobben

Anonymkode: 96bce...b51

• Liker 8
Skrevet

Jeg synes ikke noe om det. Det er tidkrevende og mye jobb med å ta bilder.

I vårt bryllup fikk jeg en nær venninne til å ta noen bilder av os med mobiltelefonen. Fint og greit ble det.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...