AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #1 Del Skrevet 2. november 2019 Sønnen min våkner i 04 tiden hver morgen, og mener det er en super tid å stå opp på. Helt klin umulig å få han til å sovne igjen. Han legger seg kl 19 på kvelden. Har prøvd både å legge før og etter. Ingen forskjell.. Jeg er alenemor til 2 barn. Har lite hjelp, besteforeldrene bor ca 45 min unna. Jeg er utslitt. «Alle» rundt meg sier at «jaja, sånn er det» «det må du regne med» Jeg kan ikke huske å ha hørt om barn på 2 år som sover så lite. Har holdt på sånn i ett år nå. Eldrste er 7, og legger seg ca kl 20. Etter at lekser er gjort, middag ryddet, husarbeid gjort osv - ja, da er der bare å få lagt seg. Er i seng kl 22. Når han våkner 04 er jeg helt ødelagt. Det er jo 6 timer, men hele livet mitt består av å jobbe, stresse med levering og henting, kaos hjemme ved middag, full rulle i stua frem til 19. Rydde opp galskapen å legge seg. Skulle vært herlig å sette seg bed i sofan en time å se på TV. Få besøk av en venninne.. Niks. Noen som har noen tanker om hva jeg kan gjøre annerledes? Anonymkode: 17423...1d0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #2 Del Skrevet 2. november 2019 Du må bare holde ut. Har det samme her. Niåringen våkner før kl 05 hver eneste dag. Spesiellt slitsomt i helgene. Dagen blir endeløs lang. Fra hun var baby har hun vært klar for dagen ca kl 04 Helt grusomt. Lever ikke lenger, bare eksisterer. Jeg har innsett at livet er stress fra morgen til kveld, spesiellt i ukedagene. Jeg stresser hjem fra jobb, hjelper til med lekser, går en tur med hunden, lager middag, og så er det sengetid kl 20.30 Stressrydder, og støvsuger innimellom slagene. Jeg dusjer mens datteren min ser på tv etter middag. Eneste gangen jeg har tid til det. Har en ektefelle, men han er mye borte i forbindelse med jobb, og bidrar lite når han er hjemme. Anonymkode: 37123...689 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #3 Del Skrevet 2. november 2019 Jeg legger meg forresten samtidig med datteren min. Lufter hunden og går til sengs. Hun er så stor nå at hun er alene den halve timen jeg er borte. Dermed får jeg nok timer selv. Vasker klær og mer husarbeid i helger. Anonymkode: 37123...689 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #4 Del Skrevet 2. november 2019 Vil si at jeg føler med deg ❤️ Blir selv alenemor i nær fremtid, men da med en minstemann på 4. Har også to barn. Småbarnstiden med to tette barn tok nesten knekken på meg og jeg var ikke alene på den tiden. Anonymkode: 294ee...668 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aleksandra1 Skrevet 2. november 2019 #5 Del Skrevet 2. november 2019 Jenta mi hold på sånn fra hun ca var 10 måneder gammel. Her av en eller annen grunn hjalp samsoving. Valgte heller å sove lenge nok slik at jeg hadde nok energi til dagen som kommer, enn å stå opp med henne i 4-5 tida HVER morgen 😅 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #6 Del Skrevet 2. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du må bare holde ut. Har det samme her. Niåringen våkner før kl 05 hver eneste dag. Spesiellt slitsomt i helgene. Dagen blir endeløs lang. Fra hun var baby har hun vært klar for dagen ca kl 04 Helt grusomt. Lever ikke lenger, bare eksisterer. Jeg har innsett at livet er stress fra morgen til kveld, spesiellt i ukedagene. Jeg stresser hjem fra jobb, hjelper til med lekser, går en tur med hunden, lager middag, og så er det sengetid kl 20.30 Stressrydder, og støvsuger innimellom slagene. Jeg dusjer mens datteren min ser på tv etter middag. Eneste gangen jeg har tid til det. Har en ektefelle, men han er mye borte i forbindelse med jobb, og bidrar lite når han er hjemme. Anonymkode: 37123...689 Er det noe galt med niåringen siden hen ikke klarer seg selv? Man står da ikke opp med en niåring. Anonymkode: 01c94...6ad 47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #7 Del Skrevet 2. november 2019 Jeg har en periode nå hvor jeg er frustrert over at livet kun består av jobb og unger. Er helt skutt når kvelden kommer og ligger bare på sofaen i 1,5-2 timer før jeg må legge meg selv. Nå sover toåringen litt lenger enn til 4 da, men det blir fortsatt for lite søvn. Hver dag. Lite barnevakt her også. Ingen som orker å passe han da han har så mye energi og dagen ofte starter 5 når han ligger borte. Her sover han som regel til 6, men kan våkne før det også. Anonymkode: 01c94...6ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #8 Del Skrevet 2. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Noen som har noen tanker om hva jeg kan gjøre annerledes? Jeg tolker det som at det er en sjuåring som vil stå opp så tidlig? Han kan du i så fall snakke med, og bare si at han får ikke lov å vekke deg før klokka seks om det ikke er noe alvorlig galt. Så får du bestemme hva han kan gjøre da. Selv hadde jeg sagt at han måtte bli på rommet og lese i en bok eller noe annet stille. Ikke TV/mobil. Hadde også rådført meg med helsestasjon/fastlege. ps. Noen barn våkner tidlig fordi de er sultne. Da kan det hjelpe å endre måltidene på kvelden. Enkelte sykdommer kan også gjøre det (spes hormonrelaterte, som stoffskifte). For noen kan hvit støy hjelpe. Anonymkode: d6b37...25f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynlen Skrevet 2. november 2019 #9 Del Skrevet 2. november 2019 Jeg har vært 100% alenemor i mange år. Husker godt hvor tøft det var med små barn som våknet tidlig og fant aldri noen løsning på akkurat det. Men en ting jeg holdt hardt på var at når barna sov hadde jeg fri. Ikke noe husarbeid om kvelden, det ble gjort mens de var våkne og gjerne med «hjelp» av dem. De har bare godt av å se hva som må gjøres i et hjem. 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 2. november 2019 #10 Del Skrevet 2. november 2019 Sover han fremdeles på dagtid? Det er i tilfelle en sannsynlig årsak til at han våkner så tidlig og da må du rett og slett venne ham av med dupp på dagen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #11 Del Skrevet 2. november 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tolker det som at det er en sjuåring som vil stå opp så tidlig? Han kan du i så fall snakke med, og bare si at han får ikke lov å vekke deg før klokka seks om det ikke er noe alvorlig galt. Så får du bestemme hva han kan gjøre da. Selv hadde jeg sagt at han måtte bli på rommet og lese i en bok eller noe annet stille. Ikke TV/mobil. Hadde også rådført meg med helsestasjon/fastlege. ps. Noen barn våkner tidlig fordi de er sultne. Da kan det hjelpe å endre måltidene på kvelden. Enkelte sykdommer kan også gjøre det (spes hormonrelaterte, som stoffskifte). For noen kan hvit støy hjelpe. Anonymkode: d6b37...25f Hvis du leser HI én gang til, vil du se at det er snakk om en toåring. Anonymkode: 82350...475 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #12 Del Skrevet 2. november 2019 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tolker det som at det er en sjuåring som vil stå opp så tidlig? Han kan du i så fall snakke med, og bare si at han får ikke lov å vekke deg før klokka seks om det ikke er noe alvorlig galt. Så får du bestemme hva han kan gjøre da. Selv hadde jeg sagt at han måtte bli på rommet og lese i en bok eller noe annet stille. Ikke TV/mobil. Hadde også rådført meg med helsestasjon/fastlege. ps. Noen barn våkner tidlig fordi de er sultne. Da kan det hjelpe å endre måltidene på kvelden. Enkelte sykdommer kan også gjøre det (spes hormonrelaterte, som stoffskifte). For noen kan hvit støy hjelpe. Anonymkode: d6b37...25f Nei, det er 2 åringen.. 7 åringen er ikke noe problem. Anonymkode: 17423...1d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #13 Del Skrevet 2. november 2019 Er det mørkt nok på rommet til barnet? Får han nok aktivitet og spiser godt før leggetid? Hvis han våkner så tidlig, ville jeg prøvd å legge han med meg i senga, så han kan sove litt til. Husker datteren min også holdt på sånn til 2-års alderen, men da tok jeg henne altså ut av egen seng og la henne med meg, så kunne vi sove ett par timer til. Kl.4 er fortsatt natt.. Anonymkode: ea751...3fc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #14 Del Skrevet 2. november 2019 Kl 4 er for tidlig ja, det er fortsatt natt. Hva skjer når 2-åringen våkner? Vi har hatt suksess med å ha vår i sengen og bestemme at det fortsatt er natt. Vi kan ikke bestemme at han skal sove, men vi bestemmer at han ikke får stå opp. Litt etter litt har han sovet lengre og lengre, og nå er vi kommet til kl 6. Det er jo en helt annen verden enn kl 4. Regner med du har prøvd både det ene og det andre, men har dessverre ikke annet råd å gi. Eventuelt ta en prat med helsesykepleier? Anonymkode: cd629...37e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #15 Del Skrevet 2. november 2019 Vi har også en morgenfugl på 3 år, vært det hele veien. Det har blitt bedre de siste månedene, og han kan faktisk sove til 6.30 innimellom. Det er utrolig deilig. Før det starta dagen fra 4.30 og utover. Vi gjorde det også sånn at når han våknet og det fortsatt var "natt", så var det opp i sengen vår for å prøve å sove videre. Noen ganger gikk det, andre ganger ikke. Når han var blitt så stor som 2 år kunne han få låne mobilen/iPaden innimellom og pusle med den, se barnetv etc. Kunne fort kjøpe meg en time til med soving/døsing der. Det hjalp mye. Man gjør det man må. Anonymkode: 98f9f...e7f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #16 Del Skrevet 2. november 2019 Kl 4 er jo natt, dere burde selvfølgelig ikke stå opp da. Like dumt som å starte dagen klokken 2 eller 3 på natta. Mine barn kunne godt våkne i den tiden men jeg sa det var natt, ga en klem og la meg igjen. Barna har sovet i egen seng på vårt rom frem til 3 års alderen, så ingen fare for at de stod opp selv eller noe sånt. Hørte litt småpludring frem til barna sovnet igjen etter et kvarter/halvtime (de sovnet ALLTID på nytt). Mitt beste tips er derfor å flytte sengen inn på ditt rom og la barnet sove der. Sett på vekkeklokke til det tidspunktet du tidligst ønsker å starte dagen (kl 6 eller 5.30 feks) og frem til klokken ringer er det bare å si at det er natt og sove vidre. Skal mye til for at barnet ikke sovner igjen på et mørkt rom når klokken er 4. Anonymkode: c9545...9ca 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #17 Del Skrevet 2. november 2019 Jeg er alenemor til en på 1 år, jeg har bestemt meg for å gi blaffen i "samfunnsreglene" for hva som er ideelt og gjort ting på min egen måte, så lenge jenta mi er glad og fornøyd så funker det for oss. Her får jenta mi grøt før hun legger seg slik at hun ikke våkner sulten om natten, jeg legger henne rundt 22-23 for da våkner hun ikke før kl.09 dagen etter så da får jeg nok søvn og kan være supermamma gjennom dagen. Andre tips jeg kan komme med er å arrangere playdates med andre venner av deg sånn at når de har playdate hjemme hos seg så kan du få de 1-3 timene til å hente deg inn igjen, med en god kopp kaffe, kanskje en blund eller bare slappe av. Gjør det som passer DERE best, og så lenge ungen får nok søvn så spiller det ingen rolle når du legger han (innen rimelighetens grenser såklart!) de første årene Anonymkode: 036af...a83 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #18 Del Skrevet 2. november 2019 Min 3 åring våknet før kl.06, men etter det har det bare blitt mindre og mindre søvn og nå står han opp rundt kl.04 hver bidige dag! Når han våkner er det umulig å få han til å roe seg igjen. Han både hyler intenst, sparker i sengen og biter meg og lillesøster hvis jeg ikke står opp med han da. Så vi sitter da alle tre i stua rundt kl.04:30 hver dag! Jeg lar de se litt Barne-TV til vi spiser frokost i 05-tiden men da er det likevel 3 timer til barnehagen åpner så jeg må lage en frokost nr.2 rundt kl.07:30 før vi etter en lang kamp om å pusse tenner og ta på klær, endelig kommer oss ut døra. Jeg hadde egentlig lagt ned forbud mot TV-titting om morgenen, men ser jeg har ikke sjans. Dette er det eneste som kan gi meg pusterom til å få laget frokost og gjort andre ting. Uten TV blir det fryktelig mye hyling og sutring og jeg blir fotfulgt rundt hele tiden.Dusje gjør jeg om kvelden etter at barna har sovnet. Anonymkode: d7f69...f5c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #19 Del Skrevet 2. november 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må bare holde ut. Har det samme her. Niåringen våkner før kl 05 hver eneste dag. Spesiellt slitsomt i helgene. Dagen blir endeløs lang. Fra hun var baby har hun vært klar for dagen ca kl 04 Helt grusomt. Lever ikke lenger, bare eksisterer. Jeg har innsett at livet er stress fra morgen til kveld, spesiellt i ukedagene. Jeg stresser hjem fra jobb, hjelper til med lekser, går en tur med hunden, lager middag, og så er det sengetid kl 20.30 Stressrydder, og støvsuger innimellom slagene. Jeg dusjer mens datteren min ser på tv etter middag. Eneste gangen jeg har tid til det. Har en ektefelle, men han er mye borte i forbindelse med jobb, og bidrar lite når han er hjemme. Anonymkode: 37123...689 Det artige her er at du har valgt dette HELT selv. Anonymkode: 10930...ca5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sensi Skrevet 2. november 2019 #20 Del Skrevet 2. november 2019 Kjære TS. Samsov og se om det hjelper. Forklar at det er natt. Snu døgnet selv. Legg deg samtidig som dem og ta husarbeidet kl 4. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå