Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen skal legges inn på sykehus for rehabilitering (opptrening) i to uker. Jeg må derfor søke om permisjon pga «barnepasser syk».

(Arbeidstaker som er alene om omsorgen for barn har rett til dobbelt så mange permisjonsdager som etter andre og tredje ledd. Det samme gjelder hvis det er to om omsorgen, men en av dem er langvarig avskåret fra tilsynet med barnet på grunn av nedsatt funksjonsevne, innleggelse i helseinstitusjon som langtidspasient eller tilsvarende forhold.)

Spørsmål til dere som vet:

1. Går dette inn som langtidspasient? Eller går det generelt under paragraf 1 og 2, om barnepasser er syk? 

2. Hvor mye omkring min manns situasjon har arbeidsgiver krav på? Må arbeidsgiver vite hva og hvorfor, eller kan mannens lege skrive ut legeerklæring?

Anonymkode: 6b87a...709

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er mannen barnet ditt?

Anonymkode: 85053...77e

• Liker 1
Skrevet

Mannen din bør høre med legen sin. Jeg vil tro det ikke er første gangen legen møter personer med dette problemet. Om ikke annet kan legen bekrefte innleggelse på helseinstitusjon (uten å være mer spesifikk om dere ikke ønsker det).

Anonymkode: f6785...b86

• Liker 1
Skrevet

Er mannen din vanligvis hjemme i foreldrepermisjon med baby? Jeg ville uansett hørt med NAV.

Jeg kan ikke tenke meg at arbeidsgiveren din har rett på noe særlig av informasjon, men det er viktig at du avklarer hva som er riktig og fyller inn skjemaer riktig osv. Det kan NAV hjelpe deg med.

Anonymkode: 44647...e6a

Skrevet

Kan aldri se for meg at to uker går inn under «langtidspasient». Hvorfor skulle du få dobbelt så mange sykt barn-dager fordi mannen din er innlagt på helseinstitusjon i to uker? 

Anonymkode: 8ed30...da9

• Liker 5
Skrevet

Nei, dette faller ikke inn under «langtidspasient»

Skrevet

Dette går ikke under langtidspasient. Hvis du leser alt i sammenheng ser du at du i prinsippet skal være aleneforsørger for å ha krav på dette, mao at mannen din oppholder seg på rehab mesteparten av året. 

Anonymkode: 775d9...f2f

Skrevet

Om mannen din er hjemme i permisjonen med baby, må du høre med nav om å få to uker av hans permisjon. Arbeidsgiver trenger kun å vite at det er pga han ikke er tilgjenglig. Hva eller hvorfor er ikke noe arbeidsgiver har noe med.

Anonymkode: ca39e...0f8

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mannen skal legges inn på sykehus for rehabilitering (opptrening) i to uker. Jeg må derfor søke om permisjon pga «barnepasser syk».

(Arbeidstaker som er alene om omsorgen for barn har rett til dobbelt så mange permisjonsdager som etter andre og tredje ledd. Det samme gjelder hvis det er to om omsorgen, men en av dem er langvarig avskåret fra tilsynet med barnet på grunn av nedsatt funksjonsevne, innleggelse i helseinstitusjon som langtidspasient eller tilsvarende forhold.)

Spørsmål til dere som vet:

1. Går dette inn som langtidspasient? Eller går det generelt under paragraf 1 og 2, om barnepasser er syk? 

2. Hvor mye omkring min manns situasjon har arbeidsgiver krav på? Må arbeidsgiver vite hva og hvorfor, eller kan mannens lege skrive ut legeerklæring?

Anonymkode: 6b87a...709

Her trengs det langt mer info enn det du har lagt og enn det du bør legge ut på nett. 

Du får på mandag ta kontakt med institusjonen mannen din skal innlegges på, og spørre. 

Mulig større institusjoner som Sunnås el. Har den typen info du ber om på sine nettsider. Bruk google. 2 uker regnes ikke som langtidsopphold, uansett. Langtids er over flere måneder. 

Anonymkode: f684f...c56

Skrevet

2 uker er ikke lenge nok til å definere noen som langtidspasient. Alt etter fagområde dreier det seg om 6 mnd til over 1 år før noen kan kalles langtidspasient. Hvis mannen er i permisjon søker du denne overført til deg. 

Anonymkode: dd7ce...da4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...