Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Dette ble en veldig lang tekst, men må bare få skrevet ned alt:

Hei! Det er ikke så lenge siden jeg og samboer kjøpte oss ny leilighet. Vi flyttet inn i mai. det er 6 andre leiligheter her. Problemer er at naboene klager på ALT! Jeg holder snart ikke ut..

Vi har en hund. Hu sover på soverommet vårt, og er aldri ute av rommet eller tusler rundt i leiligheten midt på natten.
Vi fikk for litt siden en melding om at naboen hadde satt pris på om vi ikke hadde latt hunden løpe rundt og herje midt på natten, og heller holdt den rolig.
Jeg ble ganske satt ut av dette, fordi hunden vår er ALLTID på vårt soverom på natta og løper aldri opp og ned trappene eller herjer. Vi derimot, har hørt at den ene naboen driver å styrer og flyger opp og ned trappa på kvelds/nattetid. Er sikkert dette støyet han mener kommer fra oss. Høres rett og slett ut som de ommøblerer innimellom også, men vi bryr oss ikke noe særlig om litt støy, siden dette er ikke noe som høres veldig godt. Men VI får altså skylden for dette, slik som med alt annet!

Vi fikk også en klage på at vi hamret klokken 20:30 en uke ca etter at vi hadde flyttet inn. Dette kan jeg forstå hvis det hadde vært snakk om konstant spikring over lenger tid, men det var snakk om ÈN spiker! Skulle henge opp et bilde.. Nei da kom hu ene på døra (som har klagd på diverse ting før) og klagde på spikringa! Da hu var på døra hadde jeg sluttet å spikre for 5 minutter siden, og det var snakk om kanskje 3 bank til sammen.

Vi hadde også en innflytningsfest her, og vi sa ifra til alle naboene nesten 2 måneder før. La også ut et innlegg i facebook gruppen vår en uke før som en påminnelse. 
Allikevell fikk vi melding klokka 21 (!!) av hu ene naboen om vi kunne dempe oss eller avslutte festen siden hu skulle på jobb dagen etter! Dette ble jeg rett og slett skikkelig irritert over, for det første fordi klokken bare var ni, og for at vi hadde sagt ifra flere måneder før og fikk til svar av de fleste at dette var greit, og at vi skulle kose oss! Det var ikke noe voldsomt støy heller, vi var bare 15 stk. Men vi skrudde ned lyden og dempet oss litt for å vise hensyn. Hun skrev også at vi måtte rydde opp de 2 ølboksene som stod ute på trappa vår dagen etter. SÅKLART rydder vi dagen etter? Dette var unødvendig å klage over når det er VÅR trapp, og festen var såvidt igang. 

Etter dette fikk vi ingen klager, og regnet derfor med at alt var greit, men det var det tydeligvis ikke. Dagen etter hadde hu andre naboen vår lagt ut et langt innlegg om oss i facebook gruppen, og skrevet at noen av våre gjester som stod ute på gårdsplassen og ventet på taxien hadde skreket og hoiet fælt. Det stod også at det lå ølbokser i hagen vår, og at dette måtte plukkes opp. Klokka var 8 på morgenen! Vi hadde ikke stått opp enda eller fått ryddet.
Hadde noen av naboene sendt oss en melding i løpet av kvelden og informert oss om dette hadde vi jo såklart gjort noe med det! Fordi dette var noe vi ikke var klar over i det hele tatt. Jeg syntes ikke det var så veldig greit å ta det i en gruppe på FACEBOOK med alle sammen, istedenfor å heller komme på døra og si det eller sende en melding når festen foregikk, slik at vi kunne gjort noe med problemet eller dempet oss enda mer! Er jo lite man får gjort med det dagen etter.. så dette var rett og slett bare for å klage! Stod også mye mer som både jeg og samboer følte var veldig overdrevent, og som vi ikke kjente oss igjen i. Vi er ingen partyløver, og har fest kanskje 1 gang i året hvis det er en spesiell anledning. Ingen rølpefest, vi var bare en vennegjeng med de aller nærmeste som drakk og koste oss.
Skal også sies at festen ble avsluttet litt før klokken ett! Så det var ikke slik at dette pågikk hele natten!

Også var det ENDA EN TING da. Har fått klage på at vi starter opp bilen sent på kvelden/natten og noen ganger kommer hjem midt på natten, og derfor plager vi tydeligvis han som prøver å sove. Han sier at han hører vi går på grusen, og at vi må slutte med det. Samboer jobber fast nattevakt, så han MÅ faktisk dra på jobben sent, og noen ganger kommer han hjem midt på natten! Dette er snakk om annenhver uke. Han lar aldri bilen stå på tomgang, han bare går bort til bilen, skrur den på og drar på jobb. Rett og slett. Vi er i 20 årene, og jeg har for eksempel vært på besøk hos ei venninne innimellom og kommet hjem rundt ett tiden jeg også. Jeg syntes ikke naboen skal legge seg borti når vi kommer hjem! Har aldri på musikk i bilen eller lignende heller når vi kjører inn på gårdplassen her.

MAKAN til mye klaging som kommer fra naboene! Har aldri fått en eneste klage på bråk på andre steder vi har bodd! Er mye vi kunne klaget på angående dem også, men vi sier ikke et pipp. Vi er veldig snille og generøse mot naboene, lar de for eksempel ha bilene sine ståendes på plenen vår i vår hage, for at de skal lade bilen sin. Lar de bråke så mye de vil uten at vi sier ifra. Vi regner såklart med litt bråk når vi velger å flytte oppå andre folk? Takler man ikke at folk lever i leiligheta ved siden av engang får man flytte i enebolig mener nå jeg. 

Er MYE mer jeg kunne nevnt men nå begynner innlegget å bli så langt, så det får være med dette. 

Har mest lyst til å flytte nå jeg.. Elsker leiligheten vår, men denne voldsomme klaginga begynner å bli et stort problem! Hva skal vi gjøre? Bare overse det?? Flytte?? Ta dette opp med naboene? Har noen opplevd det samme?

Endret av jod5998
  • Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her må jo ordensregler inn, hva sier de? Feks de her jeg bor så skal det være ro fra oppussing og merkbar støy fra klokken 20, generell ro etter 23, osv. 

De kan ikke klage på at dere kommer og går med bilene, da får nesten den nabo som sliter med søvn få seg ørepropper! Er det borettslag eller noe du bor i? Eller hvordan er det? Den festen deres hadde jeg forstått om dere hoia og skrek til langt på natt, men i 21 tiden er drøy når dere har sagt fra lenge på forhånd og ikke overdriver støyvolumet utenom det som er forventet fra et godt lag.

Mye her høres bare ut som sutring og at naboene deres liker ROOOOO og stillhet, den type stillhet at det nesten ikke kan forventes av andre. Men di bør si fra at det ikke er din hund som herjer i trappene... 

Anonymkode: 0afbe...bb2

• Liker 6
Skrevet

Sikkert noe som er overdrevent, men at det flyter ølbokser utenfor når dere har folk på besøk er ikke greit. Ei heller at folk hoier mens de venter på taxi nattestid. Jeg bodde tidligere i et nabolag der det var regler om at folk ikke skulle starte biler/kjøre på parkeringsplassen forran blokken etter kl 23, fordi det vekket de som hadde soverom mot plassen. Sikker skikkelig 50-talls for mange, men det er ER kjipt for de det gjelder å stadig bli vekket fordi folk starter bilen og brummer i vei rett utenfor soveromsvinduet. Kan dere ikke bare parkere lenger unna? Ellers får du vel bare skrive et innlegg på fb gruppen om at dere kan komme og gå i egen leilighet når på døgnet det måtte passe dere, og at dere også hører lyd fra naboene, så dette må gå litt begge veier. For øvrig har jeg en nabo med hund som tror hunden er verdens snilleste og stilleste, det er den absolutt ikke. Det er tassing, piping, uling og bjeffing i timesvis når han ikke er hjemme. 

Anonymkode: 27624...afe

• Liker 4
Skrevet

Det er viktig å skille klinten fra hvete her. Jeg forstår klaging når det festes til kl 1 på natten da det skal være stille etter kl 23 og ølbokser som ligger strødd ut på plenen som du ikke er klar over før du får beskjed om det (som du selv skriver). Det er ikke greit å ikke overholde ordensreglene bare fordi man har sendt ut et nabovarsel i forkant. 

Når det gjelder å gå på grus og starte bilen på natten er det imidlertid syting som dere ikke skal ta til dere. 

Anonymkode: a5460...e11

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her må jo ordensregler inn, hva sier de? Feks de her jeg bor så skal det være ro fra oppussing og merkbar støy fra klokken 20, generell ro etter 23, osv. 

De kan ikke klage på at dere kommer og går med bilene, da får nesten den nabo som sliter med søvn få seg ørepropper! Er det borettslag eller noe du bor i? Eller hvordan er det? Den festen deres hadde jeg forstått om dere hoia og skrek til langt på natt, men i 21 tiden er drøy når dere har sagt fra lenge på forhånd og ikke overdriver støyvolumet utenom det som er forventet fra et godt lag.

Mye her høres bare ut som sutring og at naboene deres liker ROOOOO og stillhet, den type stillhet at det nesten ikke kan forventes av andre. Men di bør si fra at det ikke er din hund som herjer i trappene... 

Skal være stille her også etter kl 23. Står ingenting om oppussing, har lest nøye igjennom husreglene. Ja, vi avsluttet festen klokken ett og når det skal være fest er det jo vanskelig å holde det helt stille 😕

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, jod5998 skrev:

Skal være stille her også etter kl 23. Står ingenting om oppussing, har lest nøye igjennom husreglene. Ja, vi avsluttet festen klokken ett og når det skal være fest er det jo vanskelig å holde det helt stille 😕

Selv studenter klarer å følge disse reglene om stilletid etter kl 23. Det er på det tidspunktet de drar ut - nettopp for å overholde ordensreglene. 

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert noe som er overdrevent, men at det flyter ølbokser utenfor når dere har folk på besøk er ikke greit. Ei heller at folk hoier mens de venter på taxi nattestid. Jeg bodde tidligere i et nabolag der det var regler om at folk ikke skulle starte biler/kjøre på parkeringsplassen forran blokken etter kl 23, fordi det vekket de som hadde soverom mot plassen. Sikker skikkelig 50-talls for mange, men det er ER kjipt for de det gjelder å stadig bli vekket fordi folk starter bilen og brummer i vei rett utenfor soveromsvinduet. Kan dere ikke bare parkere lenger unna? Ellers får du vel bare skrive et innlegg på fb gruppen om at dere kan komme og gå i egen leilighet når på døgnet det måtte passe dere, og at dere også hører lyd fra naboene, så dette må gå litt begge veier. For øvrig har jeg en nabo med hund som tror hunden er verdens snilleste og stilleste, det er den absolutt ikke. Det er tassing, piping, uling og bjeffing i timesvis når han ikke er hjemme. 

Anonymkode: 27624...afe

Vi har på en måte fått avklart dette, fordi vi sa ifra at vi kan ikke slutte i jobbene våre eller la vær å ha et sosialt liv bare fordi de ikke tåler at bilen drar fra gårdplassen en gang i løpet av natten. (sa det på en finere måte såklart:)
Alle naboene var enige i at dette var ikke noe problem, det var bare han ene som tydeligvis syntes dette er så fælt.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er viktig å skille klinten fra hvete her. Jeg forstår klaging når det festes til kl 1 på natten da det skal være stille etter kl 23 og ølbokser som ligger strødd ut på plenen som du ikke er klar over før du får beskjed om det (som du selv skriver). Det er ikke greit å ikke overholde ordensreglene bare fordi man har sendt ut et nabovarsel i forkant. 

Når det gjelder å gå på grus og starte bilen på natten er det imidlertid syting som dere ikke skal ta til dere. 

Det er da ingen fest som avsluttes klokken 23? Må isåfall være vors du snakker på. Jeg mener at klokken ett er et helt ok tidspunkt å avslutte en fest på. (Sa ifra at festen skulle vare til senest 2 og dette var greit ifølge de som svarte) 

Det fløt ikke med ølbokser, og vi var ikke klare over dette! Vi var ikke klare over at folk bråkte når de ventet på taxi, dette hadde vi fått dem til å slutt med hvis de hadde sagt ifra! Men når de ikke sier ifra er det veldig vanskelig å få en slutt på det også. 

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv studenter klarer å følge disse reglene om stilletid etter kl 23. Det er på det tidspunktet de drar ut - nettopp for å overholde ordensreglene. 

Vi skulle ikke dra ut, vi skulle ha fest og sa ifra om dette. 

• Liker 5
Skrevet

Er også flere som har hatt fest her før, og de har holdt på til mye lenger enn klokken ett skal det sies. 

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, jod5998 skrev:

Vi har på en måte fått avklart dette, fordi vi sa ifra at vi kan ikke slutte i jobbene våre eller la vær å ha et sosialt liv bare fordi de ikke tåler at bilen drar fra gårdplassen en gang i løpet av natten. (sa det på en finere måte såklart:)
Alle naboene var enige i at dette var ikke noe problem, det var bare han ene som tydeligvis syntes dette er så fælt.

Det er da ingen fest som avsluttes klokken 23? Må isåfall være vors du snakker på. Jeg mener at klokken ett er et helt ok tidspunkt å avslutte en fest på. (Sa ifra at festen skulle vare til senest 2 og dette var greit ifølge de som svarte) 

Det fløt ikke med ølbokser, og vi var ikke klare over dette! Vi var ikke klare over at folk bråkte når de ventet på taxi, dette hadde vi fått dem til å slutt med hvis de hadde sagt ifra! Men når de ikke sier ifra er det veldig vanskelig å få en slutt på det også. 

Men det er ikke greit selv om dere sier fra og selv om dere har hjemmefest, naboen kunne ringt politiet etter kl 23 og fått dere stengt av. Politet har ikke noe til overs for sånt, det er å plage naboer å dra en fest utover kl 23, da må dere belage dere på å ha de et annet sted..

• Liker 11
Skrevet

Det er også inngjerdet og høy hekk rundt hele hagen vår, så man kan se det fra soveromsvinduene dems, men ikke utenfra fra veien eller parkeringsplassen. Ikke fra naboens veranda heller. Mulig jeg forklarte meg litt feil her, men jeg syntes hvertfall ikke det var ille at det lå 3 ølbokser der ute. Fikk sjokk når jeg gikk ut og så hvor lite det var, fordi hu hadde overdrevet noe grusomt

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, jod5998 skrev:

Er også flere som har hatt fest her før, og de har holdt på til mye lenger enn klokken ett skal det sies. 

Men kjære vene da, Ts. La oss si dere er 100 nære naboer (i en by et helt realistisk og ganske lavt tall). La oss så si at hver av dere har fest 1.5 ganger i året. Det er 150 fester til klokka 1.

Du ser vel at det ikke går? Og som oppegående nabo i tettbebyggelse er det greit å ha som hovedregel at en tenker «dersom 100 stykker gjør dette like ofte som meg - blir dette et ok sted å bo?». Svaret du får er fasiten.

Anonymkode: f3991...7fc

• Liker 5
Skrevet

Er det så "strengt" flytter jeg hvertfall til enebolig neste gang. Makan til hvor lite folk skal tåle når det er så sjeldent? Er ikke slik at man har fest hver helg heller akkurat. 

Men, den festen er lagt bak oss nå, det var bare et eksempel og vi beklagde oss og de sa vi skulle legge dette bak oss. Jeg reagerte bare på MÅTEN de tok dette opp med oss på, istedenfor å sende en melding eller ringe oss, tar de det dagen etter.
De klaget heller ikke på tidspunktet vi avsluttet festen, så hvorfor dere skal diskutere det skjønner nå ikke jeg. Bare kjør på.

Det er bare all klagingen på alt det andre som plager meg. Og måten ting blir sagt ifra om på. Det blir liksom aldri nok klaging, og er alltid noe nytt å klage på. Vi får jo skylden for alt her!

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, jod5998 skrev:

Er det så "strengt" flytter jeg hvertfall til enebolig neste gang. Makan til hvor lite folk skal tåle når det er så sjeldent? Er ikke slik at man har fest hver helg heller akkurat. 

Men, den festen er lagt bak oss nå, det var bare et eksempel og vi beklagde oss og de sa vi skulle legge dette bak oss. Jeg reagerte bare på MÅTEN de tok dette opp med oss på, istedenfor å sende en melding eller ringe oss, tar de det dagen etter.
De klaget heller ikke på tidspunktet vi avsluttet festen, så hvorfor dere skal diskutere det skjønner nå ikke jeg. Bare kjør på.

Det er bare all klagingen på alt det andre som plager meg. Og måten ting blir sagt ifra om på. Det blir liksom aldri nok klaging, og er alltid noe nytt å klage på. Vi får jo skylden for alt her!

Ja, du høres ut som en jeg ville klagd til når du hadde fest.. not... du virker utrolig sinna og sta!!

Anonymkode: 9d6c6...1e6

• Liker 5
Skrevet

Men kjære vene da, Ts. La oss si dere er 100 nære naboer (i en by et helt realistisk og ganske lavt tall). La oss så si at hver av dere har fest 1.5 ganger i året. Det er 150 fester til klokka 1.

Du ser vel at det ikke går? Og som oppegående nabo i tettbebyggelse er det greit å ha som hovedregel at en tenker «dersom 100 stykker gjør dette like ofte som meg - blir dette et ok sted å bo?». Svaret du får er fasiten.

Anonymkode: f3991...7fc

Poenget er at VI er ikke 100 nære naboer, selvom dere kanskje er det. Tomta her er ganske langt unna alle andre hus. Vi hørte på musikk på en JBL xtreme i tillegg, er grenser på hvor høy musikk vi får på den. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ja, du høres ut som en jeg ville klagd til når du hadde fest.. not... du virker utrolig sinna og sta!!

Anonymkode: 9d6c6...1e6

JA, jeg blir sinna når det kun kommer klaging fra noen av naboene her! Vi er ikke bråkmakere hvis det er det du antyder. 

Edit: Blir ikke sinna på dem eller kjefter dem ned. Er faktisk utrolig hyggelig mot alle, og tar ting til meg. Blir bare irritert inni meg, og derfor kommer det kanskje ut litt sinne her. Beklager det

Endret av jod5998
  • Liker 5
Skrevet
19 minutter siden, jod5998 skrev:

Men da må dere jo skjønne at folk klager når dere ikke vil innrette dere etter ordensreglene. 

• Liker 3
Skrevet

Dette virker som noen utrolig kjipe naboer! Kos deg du, ts. 

Anonymkode: 654e6...f40

• Liker 9
Skrevet

Har samme problem Ts, bor i blokk har ei kjærring under meg som klager på alt fra at jeg går over gulvet til at sønnen min spiller online med venner (litt høylytt) dette er på dagtid.  Skal jeg ha håndtverker står hun på døra og klager.  Hadde henne på døra da begynte hun å klage på låsing av ytterdøra, forklarte at jeg ikke gidder å snakke med henne så nårjeg lukker igjen døra så setter hun benet i døra så jeg ikke får lukket igjen. Hun er i slutten av 30 årene. Foreldrene hennes er samme ulla. Hadde foreldrene hennes som nabo for noen år siden men dem måtte flytte fordi dem bare krangler med naboene sine.(dem har flyttet menge ganger pga krangling) 

du må bare drite  idet Ts ikke bruken kalori på disse folkene

Anonymkode: a2053...b1f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...