Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dessverre arbeidsledig og mens jeg desperat leter etter arbeid skal jeg søke om sosialhjelp til uken. Jeg lurer i den forbindelse på om forsikringen (hus/bil) min blir dekket av sosialhjelpen? Jeg har ingen inntekt og skjønner ikke hvordan jeg skal klare å betale dette, men jeg vet ikke hvordan nav stiller seg til slikt. Noen som vet?

Anonymkode: 7cfc9...388

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du ikke dagpenger? Sosialhjelp dekker ikke alt så man kan ikke bare gå til Nav med regningene. 

Anonymkode: 38b86...cc7

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke dagpenger? Sosialhjelp dekker ikke alt så man kan ikke bare gå til Nav med regningene. 

Anonymkode: 38b86...cc7

Nei jeg har ikke dagpenger og har heller ikke krav på det. Jeg vet man selvsagt ikke bare kan komme å forlange. Jeg orker ikke brodere ut hele situasjonen min, jeg ønsket bare svar på om nav kan hjelpe med forsikring, om det er noe som blir beregnet inn i sosialhjelpen.

Skrevet

Nei, de dekker ikke forsikringen din. For øvrig må du belage deg på å selge verdier som bil før du får sosialhjelp. 

Anonymkode: e41dd...e1f

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, de dekker ikke forsikringen din. For øvrig må du belage deg på å selge verdier som bil før du får sosialhjelp. 

Anonymkode: e41dd...e1f

Jeg må ikke selge bil eller noe slikt for å få sosialhjelp. Har snakket med dem i dag, men glemte dessverre å spørre om dette med forsikring. Har undersøkt på nett og det ser heldigvis ut til at de dekker forsikringen min.

• Liker 1
Skrevet

Forsikring inngår i livsoppholdet så det må du ta der i fra... 

Anonymkode: 1f2ed...318

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Forsikring inngår i livsoppholdet så det må du ta der i fra... 

Supert, da har jeg forstått det riktig. Takk :) 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Supert, da har jeg forstått det riktig. Takk :) 

Sjekket og det er 6150 som er de veiledende satsene... det er ikke allverden, de tar ikke hensyn til at du feks har forsikring på kr 3000 per mnd...

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjekket og det er 6150 som er de veiledende satsene... det er ikke allverden, de tar ikke hensyn til at du feks har forsikring på kr 3000 per mnd...

Har ikke halvparten av det i forsikring så det skal nok gå bra. Lever et ganske sparsommelig liv for tiden :) 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er dessverre arbeidsledig og mens jeg desperat leter etter arbeid skal jeg søke om sosialhjelp til uken. Jeg lurer i den forbindelse på om forsikringen (hus/bil) min blir dekket av sosialhjelpen? Jeg har ingen inntekt og skjønner ikke hvordan jeg skal klare å betale dette, men jeg vet ikke hvordan nav stiller seg til slikt. Noen som vet?

Sosialhjelp gis etter individuell behandling. Ingen kan svare deg på hvordan din kommune har lagt opp reglene for hva du skal dekke og hva de kan dekke. Du opplyser jo ikke engang om hvilken kommune du bor i. Altså hvor langt er nå dette tauet, igjen, da? 

:lete: noen synske her?.

Anonymkode: 856da...e4b

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sosialhjelp gis etter individuell behandling. Ingen kan svare deg på hvordan din kommune har lagt opp reglene for hva du skal dekke og hva de kan dekke. Du opplyser jo ikke engang om hvilken kommune du bor i. Altså hvor langt er nå dette tauet, igjen, da? 

:lete: noen synske her?.

Det er ikke helt riktig, sosialhjelp gis også etter veiledende satser, i tillegg til den individuelle delen.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er normalen ja. Alt av verdier må selges, og sparekontoer (også de som tilhører eventuelle barn) må tømmes. At TS får beholde bilen høres usannsynlig ut..

Anonymkode: 6b75c...ea5

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er normalen ja. Alt av verdier må selges, og sparekontoer (også de som tilhører eventuelle barn) må tømmes. At TS får beholde bilen høres usannsynlig ut..

Anonymkode: 6b75c...ea5

Bil må ikke selges i mitt tilfelle nei. Det er heller ikke standarden at man må selge bil fordi det handler om bilens verdi og ikke det at du har bil.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, O.G. skrev:

Du får nok beskjed om å selge bilen.

Snakket med veileder i går og jeg skal ikke selge bilen min :) 

Skrevet

Syns det er synd med tråder hvor folk hardnakket påstår at man MÅ selge store verdier for å motta sosialhjelp, og at man får en viss sats som skal dekke noen forhåndsbestemte utgifter uansett. Det står i rundskrivet til loven,  at NAV plikter å gjøre individuelle vurderinger, både når det gjelder hva som defineres som egne midler man må bruke før man har krav på sosialhjelp, og hva som skal godkjennes som utgift.

Det er vel få som vurderer at en arbeidsledig som har bil og er på jobbjakt, og dermed i behov for kortvarig sosialhjelp, må selge bilen og på den måten frata seg muligheten til en god del jobber innen pendleravstand? Lovens formål er å sikre et økonomisk minimum og gjøre folk i stand til selvforsørgelse.

Anonymkode: 1d136...9e3

• Liker 4
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke helt riktig, sosialhjelp gis også etter veiledende satser, i tillegg til den individuelle delen.

Og enda mer riktig er det nemlig at sosialhjelpssatsene er ulik fra kommune til kommune. Så het bør du sette deg inn i hva og hvordan landet mer enn 300 kommuner håndterer like saker med ulik utbetaling før du "kvittrer" om at andre ikke gir riktige opplysninger. 

Bil må ikke selges i mitt tilfelle nei. Det er heller ikke standarden at man må selge bil fordi det handler om bilens verdi og ikke det at du har bil.

Her er dte heldigvis ikke nettfolkets vurderinger som er gjeldende. Hva ts må og ikke må bestemmes at ps sine personlige behov for bil og andre verdigjenstander. 

Det er så idiotisk å lese slike ting, fra folk totalt uten innsikt i hva trådstarter spør om. 

Snakket med veileder i går og jeg skal ikke selge bilen min :) 

Og der kom heldigvis svaret på den. 

Hva med forsikringer? 

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og enda mer riktig er det nemlig at sosialhjelpssatsene er ulik fra kommune til kommune. Så het bør du sette deg inn i hva og hvordan landet mer enn 300 kommuner håndterer like saker med ulik utbetaling før du "kvittrer" om at andre ikke gir riktige opplysninger. 

Det er riktig det, jeg ordla meg sikkert veldig krøkkete. Jeg har sjekket opp satsene i hjemkommunen så jeg har oversikt over det

Skrevet

Husleie/renter på lån, forsikring og strøm er godkjente utgifter utenom livsopphold. 

Anonymkode: 57376...024

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...