Gjest britta Skrevet 25. mai 2005 #1 Skrevet 25. mai 2005 Jeg har en orkide som har mistet alle blomstene, vil de komme tilbake? Hva gjør jeg for å få liv i planten igjen?
Cr@sh Skrevet 25. mai 2005 #2 Skrevet 25. mai 2005 Jeg gjør ingenting med min. Lar den stå og gir den ca ett eggeglass med vann i uka... Så kommer blomstene tilbake. Men noen ganger tar det laaaaang tid....
sixx Skrevet 25. mai 2005 #3 Skrevet 25. mai 2005 Jeg gjør ingenting med min. Lar den stå og gir den ca ett eggeglass med vann i uka... Så kommer blomstene tilbake. Men noen ganger tar det laaaaang tid.... Ja, jeg ga bort en orkide i gave...og da fikk jeg beskjed om at den skulle ha det dårligste stellet det gikk an å gi en plante.
Spirito Skrevet 25. mai 2005 #4 Skrevet 25. mai 2005 Når blomstene har falt av kan du klippe den ned til rett over det tredje leddet. Et eggeglass med vann i uka, som Cr@sh sier, er akkurat passe. Orkideer liker også glasspotter uten hull i bunnen. Hadde orkideen min i en vanlig potte med hull i og oasis i bunnen, den trivdes ikke. Flyttet den så til en gjennomsiktig glasspotte uten hull, og den blomstret etter noen uker!
Gjest Dalwhinnie Skrevet 25. mai 2005 #5 Skrevet 25. mai 2005 Noen sier et eggeglass vann i uken, men jeg tar rett og slett potten under springen og vanner skikkelig, lar den renne godt av seg i vasken og så tilbake i glasspotten igjen. Gjør dette en gang i uken, og orkidéene stortrives.
:-) anna Skrevet 25. mai 2005 #6 Skrevet 25. mai 2005 Fikk en orkide i desember som hadde fire blomster. De forsvant etterhvert og bare stilken stod igjen og så plutselig begynte det å komme nye blomster. Nå står den med ikke mindre enn åtte blomster!!! Har fått litt vann i ny og ne, og står i et vindu der den tydeligvis får passe med lys.
miss Skrevet 25. mai 2005 #7 Skrevet 25. mai 2005 Har hatt orkideer som blomstrer om igjen og om igjen.. vær tålmodig! Er jo ikke så fine med noen lange stilker og grønne blader uten blomster,i vinduet,men de kommer. Et eggeglass i uka med vann(fakisk krever de ganske lite stell) klippet også min ved tredje??(hm,hva heter det)tellte neden i fra tror jeg. Lykke til,min orkidee kommer med grønn skudd nå og små anntydninger til blomster.
Gjest Cerise Skrevet 25. mai 2005 #8 Skrevet 25. mai 2005 tror snart jeg gir opp min orkidee,den er helt umulig.har stått uten blomster i snart ett år den,nekter å komme med nye knopper. utrolig kjedelig! før vannet jeg den en gang i uken med et eggeglass, nå holder jeg den litt under springen som også er et velkjent råd.har også prøvd å gi den kokt, romtemperert vann,det skulle visst også være så bra.men ingenting virker!
Optima Skrevet 26. mai 2005 #9 Skrevet 26. mai 2005 Har vore veldig heldig med mine orkidear(har 3 stk), dei blomstrar lenge og ofte. Eg har også praktisert det med eit eggeglas vatn i veka. Men veit nokon om ein bør skifte til større potte etter kvart? Ser ut til at røttene på den eine har litt liten plass. Lurer også på dette med gjødsling. Ser at det finst orkidegjødsel, treng dei virkelig det?
Gjest orkideene Skrevet 26. mai 2005 #10 Skrevet 26. mai 2005 Har vore veldig heldig med mine orkidear(har 3 stk), dei blomstrar lenge og ofte. Eg har også praktisert det med eit eggeglas vatn i veka. Men veit nokon om ein bør skifte til større potte etter kvart? Ser ut til at røttene på den eine har litt liten plass. Lurer også på dette med gjødsling. Ser at det finst orkidegjødsel, treng dei virkelig det? Orkide gjødsel er egentlig bare noe tull som butikkene har funnet på. Den kan få litt vanlig gjødsel i vokseperioden sin. Orkiden trives i trange potter.
Sniglå Skrevet 26. mai 2005 #11 Skrevet 26. mai 2005 Jeg mener å ha hørt at et eggeglass i uken er for lite. Så her hjemme setter jeg de under springen, en gang i uka, og lar vannet renne godt av før jeg setter de tilbake i potta.
Gjest Sesselja Skrevet 26. mai 2005 #12 Skrevet 26. mai 2005 Kommer de nye blomstene fra stilken som er skåret ned? For her i huset skjer det nada på stilken, nå ser den bare tørr og vissen ut. Men samtidig har det kommet opp to nye stilklignende saker. De er litt mer 'bendy' enn den gamlestilken, men det er kanskje bare fordi jeg ikke har støttet den opp med pinne slik de gjør i butikken?
Gjest Pjusk Skrevet 26. mai 2005 #13 Skrevet 26. mai 2005 jeg drukner mine orkideer ca. hver 14. dag, lar de renne av seg og setter de tilbake i potta. Jeg synes det er lett å se på røttene når den trenger vann: Er de sølvgrå og "tørre" vanner jeg de, og da blir de lysegrønne og "spenstigere". Har sakset litt fra http://www.orkidespesialisten.no/kultur.htm Her står det også litt om "Myten om eggeglasset"... HVOR SKAL BLOMSTERSTENGELEN KUTTES ETTER AVBLOMSTRING? Ikke over tredje ledd! Kutt bare bort de partiene der det har sittet blomster, evt. hele blomsterstengelen (ved riktig stell vil det skyte helt nye stengler helt nede fra bladrosetten), evt. bare de partiene som blir gule og visner. Nye sidestengler (som kan gi et sekundært flor) skyter lettest fra de øverste leddene på den gamle blomsterstengelen, og kutter man slavisk over tredje ledd, fjerner man ofte de mest potente blomsteranleggene! Alt som sies om kutting av blomsterstengler, gjelder BARE Phalaenopsis. Hos andre orkideer fjernes blomsterstengelen helt etter avblomstring. Man gjør imidlertid aldri noe direkte galt enten man kutter blomsterstengler her eller der... TÅLER / LIKER / TRENGER ORKIDEER SOLLYS? Javisst! Men ikke intens, brennende sol (Lenken setter deg over til utbredte misforståelser om dyrking av orkideer. Les mer der om forholdet mellom plantenes behov for vann og lys.) ER DET NØDVENDIG MED OMPOTTING? Ja, med 2-3 års mellomrom (Lenken setter deg over til Cambria-kultur. Les mer helt nederst på den siden om ompotting av orkideer.)
smile Skrevet 26. mai 2005 #14 Skrevet 26. mai 2005 Jeg koker vannet som jeg heller over potta en gang i uka(eller sjeldnere) Det skal visst gjøre at kalken blir borte.... Hvis du søker på orkide tror jeg du får et hav av lesestoff for det er ganske ofte opp til diskusjon her!
Gjest Vannmann Skrevet 28. mai 2005 #15 Skrevet 28. mai 2005 Når blomstene har falt av kan du klippe den ned til rett over det tredje leddet. Et eggeglass med vann i uka, som Cr@sh sier, er akkurat passe. Orkideer liker også glasspotter uten hull i bunnen. Hadde orkideen min i en vanlig potte med hull i og oasis i bunnen, den trivdes ikke. Flyttet den så til en gjennomsiktig glasspotte uten hull, og den blomstret etter noen uker! Jeg har min i en sånn glasskrukke uten hull. Ser ut til at den trives greit, men den er enda så pass ny at jeg uansett ikke ville ha rukket å kverke den Men mitt spørsmål; hvordan vanner man en orkide i en sånn potte??? Synes den lille mengden vann i et eggeglass renner rett igjennom og lander under røttene, hvor det er et lag med "pyntesteiner". Om jeg tar hele potta og skyller den under springen, så renner jo ikke vannet ut igjen. Jeg har da snudd potta opp ned, holdt fast planten, og latt overflødig vann renne ut. Men jeg kan jo ikke stå sånn i en halv time, så det er enda en del vann tilbake i potta etter en slik behandling. Noen som har peiling på hvordan jeg best løser mitt problem??? Altså hvordan man vanner i en slik potte? Nå er det 14 dager siden jeg vannet, enda ser orkideen fuktig ut. Har tenkt å vente med vanning til jeg får et eller annet tegn på at det er på tide, bare sånn for å finne ut av denne vanningsproblematikken...
Lia Skrevet 31. mai 2005 #16 Skrevet 31. mai 2005 Min orkidé står i gjennomsiktig glasspotte med hull i bunnen. Jeg gjennomvanner og lar den renne av seg, slik som mange av dere andre også gjør. Men - nå har den stått ett år uten blomster. Klippet ved leddet i fjor sommer, og det skjer ingenting. I en blomsterbutikk sa de at jeg kunne prøve å sette den mørkt. Det er vel det eneste håpet jeg har igjen nå. Hvis heller ikke det fungerer, tror jeg at jeg gir opp hele planten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå