Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har endt opp med å gå på R1 matte rett fra P, og sliter en del.

Jeg har alltid slitt mye med matte, men gikk fra en 2er til en 6er fra 1P til 2P. Jeg har jobbet mye for å bli bedre i matte, slik at jeg kan ta R1 som (dessverre) er nødvendig for alle de studiene jeg er interessert i. 

Jeg lurer så på om noen her inne har gjort det samme, og tatt r1 matematikk uten 1t- og HVORDAN dere isåfall klarte det? Jeg må være realistisk og jeg vet at en 6er ikke er mulig, men har veldig lyst til å klare minst 4. 

Jeg vurderer også å ta R1 nett-forkurset hos sonans som koster 1300, og prøve å jobbe med det parallelt..?

Takk på forhånd 😩

Anonymkode: 03853...9d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel. Det er vel egentlig kun ett svar på dette. Du må begynne å dekke inn hull fra 1T. Det finnes sikkert noen videoer eller noe du kan se på youtube som tar for seg ting i 1T. Det samme gjelder for R1.

Hva er det du sliter med, f.eks?

Anonymkode: f0aee...b98

• Liker 3
Skrevet

Se gjennom pensumet i R1 og se hvilke hull du må fylle. Du kan for eksempel ikke begynne rett på integrasjon hvis du ikke kan noen ting om derivasjon. Men kan du virkelig ta R1 uten 1T? Da jeg gikk på videregående fikk vi beskjed om at 1T var obligatorisk for å kunne ta R1. Og det er jo åpenbart en grunn til det

Anonymkode: 7af48...fc2

• Liker 3
Skrevet

Du må kjøpe deg en 1T bok og se hva du må lære deg før du tar fatt på R1. Du kommer ikke til å skjønne bæret av R1 uten å vite hva 1T handler om.

Anonymkode: 8026c...a6a

Skrevet

Tok R1 uten å hatt 1T. Det går det altså, men du må nok tette noen hull fra 1T. Khan Academy er en god ressurs for å lære matte! 

Anonymkode: 773eb...0b5

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville i hvert fall ikke tatt 1T som privatist. Det  blir bare en ekstra karakter på vitnemålet, og det presset trenger du ikke å legge på deg selv. Få undervisning i R1, finn ut hva du ikke kan som blir dekket i 1T og lær deg det før du tar fatt på oppgaver i R1. Gjør oppgaver til du spyr. 

Skrevet

Ja, ble tre poster her... men ja, forkurs til R1 høres lurt ut! Gjør det! 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg ville i hvert fall ikke tatt 1T som privatist.

TS trenger selvsagt ikke avlegge eksamen i faget. Det er ikke noe magisk som skjer bare man får ført opp faget på vitnemålet. Men det sagt, så er det vanskelig å skulle få god karakter i R1 hvis man ikke mestrer 1T.

Anonymkode: f0aee...b98

Skrevet

Takk for svar!

Men jo det er visst lov nå å velge litt løp selv, enten 1T-2P eller 1P-R1 osv.. som er litt dessverre da jeg kunne veldig ønske jeg fikk inn 1T før jeg startet med dette😩 

Jeg har 1T bok, og prøver å jobbe med den. Må bare prøve å finne ut hva det viktigste jeg trenger fra 1T er. Skal prøve ut det forkurset på sonans og prøve å jobbe parallellt med det, så får vi se hvordan det går. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tok R1 uten å hatt 1T. Det går det altså, men du må nok tette noen hull fra 1T. Khan Academy er en god ressurs for å lære matte! 

Godt å høre fra noen som har gjort det. Bruker både Khan Academy og Campus inkrement daglig! Har du flere tips til hvordan få det til? Sånn, hvilke temaer fra 1T det er viktigst å jobbe med?

Skrevet (endret)
På 1.11.2019 den 21.24, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg har endt opp med å gå på R1 matte rett fra P, og sliter en del.

Jeg har alltid slitt mye med matte, men gikk fra en 2er til en 6er fra 1P til 2P. Jeg har jobbet mye for å bli bedre i matte, slik at jeg kan ta R1 som (dessverre) er nødvendig for alle de studiene jeg er interessert i. 

Jeg lurer så på om noen her inne har gjort det samme, og tatt r1 matematikk uten 1t- og HVORDAN dere isåfall klarte det? Jeg må være realistisk og jeg vet at en 6er ikke er mulig, men har veldig lyst til å klare minst 4. 

Jeg vurderer også å ta R1 nett-forkurset hos sonans som koster 1300, og prøve å jobbe med det parallelt..?

Takk på forhånd 😩

Prestasjonsmesssig vil jeg sidestille det å få 5-6 i P-matte med 2-3 i R-matte. 

Endret av Traktor
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Godt å høre fra noen som har gjort det. Bruker både Khan Academy og Campus inkrement daglig! Har du flere tips til hvordan få det til? Sånn, hvilke temaer fra 1T det er viktigst å jobbe med?

Sjekk ut kompetansemålene i fagene, og se hva R1 bygger på fra 1T. 

Algebra, geometri, sannsynlighet, funksjoner. Alt dette har du i 1T og alt dette vil du møte på igjen i R1. Så jobb masse med oppgaver i 1T, og du vil ha et godt grunnlag for R1. 

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trigonometri, algebra og funksjoner

Anonymkode: a0f66...9ca

Skrevet

hvis du trenger R matte for studiet, vil det ikke da bety at du skal ta tyngre matte på høyskolen?

Anonymkode: 802d7...930

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...