Vera Vinge Skrevet 2. november 2019 #121 Del Skrevet 2. november 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke helt denne tankegangen. Det må jo uansett ryddes og vaskes opp, og etter min erfaring går det mye mer radig om man gjør det underveis i matlagingen. Da lærer man også barna vat de må rydde etter seg fortløpende. Etter hvert når de er store nok kan de hjelpe til underveis med enkle ting i matlagingen og oppryddingen. Jeg mener ikke at det skal være helt shinet opp til mannen kommer hjem, men det tar ikke mye tid å vaske opp underveis. Hvis du har oppvaskmaskin ser jeg i alle fall ikke problemet. Anonymkode: d124a...7c8 Jeg lager middag før mannen min har kommet hjem, med tre barn, hvorav den yngste er 1,5. Noen dager går alt på skinner og det er ikke noe problem å verken få laget mat eller ryddet underveis (her spiser mannen sammen med oss, så ryddingen etter mat er jo da ikke gjort før han kommer uansett). Mange ganger er 1-åringen sliten og masete og jeg må skjære opp grønnsaker med én hånd mens jeg har barnet på hofta. Sier seg selv at det ikke er så lett å få ryddet og vasket opp særlig mye underveis da. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #122 Del Skrevet 2. november 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor rydder du ikke av bordet etter at dere har spist? Jeg kom også hjem før samboer, samme alderstrinn. Gikk helt fint å rydde fortløpende, eller med en gang maten var inntatt. Hilsen mann Anonymkode: f73fe...735 Best slik selvsagt. Men... jeg har krevende barn så i den perioden der så ryddet jeg etter ungene var lagt. Anonymkode: 9e60f...970 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #123 Del Skrevet 2. november 2019 Hvis han skal komme hjem når ungene er lagt og til et skinnende rent hus så er han urimelig. Hvor mange timer har man barna hjemme etter bhg? En rekker ikke så mye på den tiden, og skal man da bruke hver dag på å rydde for mannen sin skyld eller ta litt del i barnas oppvekst? Er barna i seng kl 19 så har man jo en liten time til å ta det verste før man slenger seg på sofaen. Han kan jo ta din "jobb" i ei uke så får man se hvordan det går da. Anonymkode: f40b6...1c7 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #124 Del Skrevet 2. november 2019 11 timer siden, Madde123 skrev: Å himmel. Se nå... 1. Når man lager middag, rydder man unna mens man holder på. 2. Man rydder av bordet etter middag. 3. Det tar 5 min å rydde leker. Men nei.. her sitter man på kg å klager.. Er vel ingen som har sagt her at hun skal vaske ned vegger og vinduer. Enkelt og greit.👍 Sa hu som bor i liten leilighet, og ikke villa. Anonymkode: b77a8...8b5 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kim123 Skrevet 2. november 2019 #125 Del Skrevet 2. november 2019 (endret) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Sa hu som bor i liten leilighet, og ikke villa. Anonymkode: b77a8...8b5 Ho,ho! jeg bor ikke i en liten leilighet nei. Nei AB, dette var en meningsløs kommentar. Endret 2. november 2019 av Madde123 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaisada Skrevet 2. november 2019 #126 Del Skrevet 2. november 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jobber han ikke fra 10-19 da? Innbiller meg at jeg leste det. Anonymkode: 6fd2e...3db Ah da leste jeg helt feil😂sorry Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #127 Del Skrevet 2. november 2019 Selvsagt er du ikke urimelig! Her i huset må (stort sett) middag og husarbeid vente til mannen er hjemme fra jobb, for jeg har ikke sjans i havet til å passe på en 1-og 3-åring i verste klatre/hoppe i sofaen-fase samtidig som jeg snur ryggen til er for å lage middag. Og 1-åringen (som er mest krevende å passe på) har heller ikke ro i rumpa til å «hjelpe til» med middagen. Så da har jo mannen et valg: Enten bidra med matlaging og rydding når han kommer hjem eller plastre knær, trøste og kjøre barna på legevakta med digre kuler i hodet når han kommer hjem fra jobb (ja, det har skjedd, opptil flere ganger) Og vi har normalt aktive barn og et hjem som er så barnesikret som man kan få det... Anonymkode: 6c709...bd9 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #128 Del Skrevet 2. november 2019 For det første må ts og mannen ta en samtale og ha en realistisk forventningsavklaring. Deretter høres det ut som om det kan være lurt å gå gjennom rutiner og se om det er noe som kan endres. Dersom det er slik at barna ikke kan være uten tilsyn, så sørger man for at a)De er i samme rom, og b) aktivisert på et eller annet vis som de mestrer selv. Da mine barn var små(jeg hadde tre veldig tette) så hadde jeg ofte minstemann i sele på ryggen. Da fikk han nærhet og kos etter en lang dag i barnehagen, og kunne være med meg mens jeg laget middag/ryddet opp. De eldste fikk enten leke fritt, eller så fant jeg frem noe de kune holde på med som jeg visste fenget dem. Etter middag forventet jeg at barna var med og ryddet av. Det ligger mye læring i det å vise barna at det å være en familie betyr at alle må være med og hjelpe til(akkurat som i barnehagen). Ja, det er sikkert ikke alle barn som er like villige til dette med en gang, men du/dere får igjen for det på sikt. Det er akkurat det samme med rydding av leker. Gjør det klart for barna fra tidlig alder at det stilles forventninger til at de bidrar(tilpasset deres alder selvsagt). Jeg skal ikke påstå at det var strøkent hjemme hos oss eller at det alltid gikk på skinner, men jeg følte i hvert fall selv at dette fikk ting til å fungere bedre for oss. Anonymkode: 98a48...b0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #129 Del Skrevet 2. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette er så dumt at jeg ikke har ord. Hvor lang tid tar det å rydde og legge kasseroller i oppvaskmaskinen fortløpende under matlaging, og rydde av bordet etter at dere har spist? Tror du virkelig at du mister kvalitetstid med barna de 6 minuttene det tar? Det er så håpløst tafatt at jeg ikke har ord for det. Selvsentrert delux. Anonymkode: f73fe...735 Også må man ikke glemme viktigheten av å lære barna gode rutiner, fra de er små. Hvis de er vant med at rotet og oppvasken bare kan stå der, hvordan skal man få de til å rydde senere i livet da? Anonymkode: 6fd2e...3db 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 2. november 2019 #130 Del Skrevet 2. november 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Skal man begynne å vaske opp å rydde etter middagen så rekker man nesten ikke å være med barna. Her ser det også bomba ut tross for at vi er to voksne, men det Er fordi vi begge er med barna også rydder vi når barna er lagt👍🏻 Vi synes det er best å få mest mulig tid med våre skatter istede for oppvask som vi kan ta senere når de er lagt! 👍🏻 Anonymkode: 0f7f9...de2 Hvor mange minutter tar egentlig oppvask etter middag? Kanskje tre, fire om det er en del rester som skal pakkes bort? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #131 Del Skrevet 2. november 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Alle snakker om å prioritere barna i tråden. Ingen svarer på hva de egentlig gjør. Kan ingen svare på det? Anonymkode: 3b36f...489 Det man gjør med barn. Leke, pusle, tegne, lese, synge etc. Hvis mine kunne fått velge fritt ville de hatt 3 timers høytlesing mellom barnehage og leggetid🤓 ts Anonymkode: 3bda5...67a 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #132 Del Skrevet 2. november 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts- hvor mye gjør mannen din av husarbeid før han drar på jobb kl.10? Han jobber fra kl. 10-19= 9t. Kommer hjem og som oftest er barna lagt. Han har dermed kvelden fri som jeg forstår? Han gjør ikke noe husarbeid på kveldstid heller? Hvis mannen din ikke gjør noe verken før eller etter jobb har han 9t jobb og resten fritid. Ts er på jobb fra 7-15 og så er hun på jobb med barn og husarbeid fra 15-19. Forstår som det går ganske i ett til barna legges. Totalt har ts da vært på farten i 12t når mannen kommer hjem. Mener mannen din det er greit å klage når du jobber 12 t og han 9t? For det er faktisk slik det er. Anonymkode: 17599...bc9 Han står opp med barna, tar morgenstellet og leverer i barnehagen rundt kl 09:00. Han gjør ikke øvrig husarbeid før jobb. Han kommer som oftest hjem når barna er i seng. han gjør ting som trengs å gjøres i helger, men det gjør jo jeg også. ts Anonymkode: 3bda5...67a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #133 Del Skrevet 2. november 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Les tråden. Far jobber 1t mer enn mor- 1 t. På arbeidsplassen. Mor jobber i tillegg til når hun kommer hjem fra jobb, kan vel kalle unger på den alderen en jobb. Vi vet ikke noe om morgenrutinene, så kan hende begge jobber like mye hjemme og på jobb. Om far står opp med familien kl. 6 og kjører ungene til barnehagen og så går hjem og gjør husarbeid før han drar på jobb, jevner det seg ut og da skal jeg ta tilbake. Om far sover til kl 9 er far den late her! Anonymkode: 17599...bc9 Han sover til 7, og står opp med ungene da. Tar morgenstell og leverer i BHG. Ikke annet husarbeid. ts Anonymkode: 3bda5...67a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #134 Del Skrevet 2. november 2019 5 timer siden, liljene skrev: Mor begynner på jobb 7, og far 10. Leverer han ungene og begynner på middagen? Rydder og ordner huset, slik at hun får en roligere ettermiddag og mer overskudd til å ta seg av unger OG hus? Jeg var i et lignende forhold som ts, MED hund. Aldri mer. Han tar ungene på morgenen og leverer, ikke mer. Å rydde opp etter frokost er noe annet enn å rydde opp etter middag. Ingen av oss lar kopper og asjetter stå på bordet, det er panner, gryter etc. Som må ryddes etter middag som er problemet, samt lekene som ligger utover. ts Anonymkode: 3bda5...67a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #135 Del Skrevet 2. november 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke helt denne tankegangen. Det må jo uansett ryddes og vaskes opp, og etter min erfaring går det mye mer radig om man gjør det underveis i matlagingen. Da lærer man også barna vat de må rydde etter seg fortløpende. Etter hvert når de er store nok kan de hjelpe til underveis med enkle ting i matlagingen og oppryddingen. Jeg mener ikke at det skal være helt shinet opp til mannen kommer hjem, men det tar ikke mye tid å vaske opp underveis. Hvis du har oppvaskmaskin ser jeg i alle fall ikke problemet. Anonymkode: d124a...7c8 Nei det gjør ikke det for underveis i middagen blir jeg avbrutt 10 000 ganger av en eller begge barna. Å rydde når de er i seng er mye mer effektivt. Da har man mulighet til å gjøre seg ferdig med en og en oppgave. ts Anonymkode: 3bda5...67a 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #136 Del Skrevet 2. november 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: De hadde derimot INGEN JOBB. Dette kan selvfølgelig ikke sammenlignes. Anonymkode: b25de...304 Ingen jobb er da feil, mange av kvinnene i gamle dager bodde på gård. Og dermed hadde de mye jobb og gjerne mange barn. Og se for deg, å måtte hente vann i bekken, vaske klær i bekken og fjøsstell. Og mine foreldre bodde vel og merke ikke på gård, men de var i full jobb begge to. Anonymkode: 400e1...6d1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 2. november 2019 #137 Del Skrevet 2. november 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Han sover til 7, og står opp med ungene da. Tar morgenstell og leverer i BHG. Ikke annet husarbeid. ts Anonymkode: 3bda5...67a Da hadde jeg blitt passe fly forbanna om han klagde på at alt flyter. Han slipper jo fullstendig unna dagens mest krevende timer! Han får bytte jobb og gjøre det selv hvis han syns det er så viktig at huset skinner kl 19. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kim123 Skrevet 2. november 2019 #138 Del Skrevet 2. november 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Han står opp med barna, tar morgenstellet og leverer i barnehagen rundt kl 09:00. Han gjør ikke øvrig husarbeid før jobb. Han kommer som oftest hjem når barna er i seng. han gjør ting som trengs å gjøres i helger, men det gjør jo jeg også. ts Anonymkode: 3bda5...67a Men i alle dager.. Hvis han leverer, gjør morgenstell, står opp med barna og «det som trengs» i helgene, hva er problemet da? Han høres jo ut som en bra og flink mann/ektemann/far! Tror du er litt lat Ts. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #139 Del Skrevet 2. november 2019 1 hour ago, Madde123 said: Men i alle dager.. Hvis han leverer, gjør morgenstell, står opp med barna og «det som trengs» i helgene, hva er problemet da? Han høres jo ut som en bra og flink mann/ektemann/far! Tror du er litt lat Ts. Hun gjør jo mer enn mannen, men det er hun som er lat? Anonymkode: a5ef9...f81 26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #140 Del Skrevet 2. november 2019 Så du må lage middag hver eneste ukedag, og mannen blir sur om ikke kjøkkenet er ryddig, stuen er plettfri når han kommer hjem fra jobb og ungene er i seng? Forventer han full servering eller ? Anonymkode: 9a2bf...344 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå