Gå til innhold

Han klager på at huset «flyter» når han kommer hjem

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Madde123 said:

Å himmel. Se nå...

1. Når man lager middag, rydder man unna mens man holder på.

2. Man rydder av bordet etter middag.

3. Det tar 5 min å rydde leker.

Men nei.. her sitter man på kg å klager..

Er vel ingen som har sagt her at hun skal vaske ned vegger og vinduer. Enkelt og greit.👍

1. Ildfaste former, kasseroller etc kan naturlig nok ikke vaskes før ETTER middag, ettersom maten faktisk er oppi dem. 

2. Ja og det har ts sagt at hun gjør, men at kjelene står igjen. 

Å rydde etter middag med en ettåring er ikke så lett. 

Det tar fort 10 minutter bare å få bord og gulv rent for matrester fra en ettåring som holder på å lære å spise selv. 10 minutter fordi du innimellom vaskingen må springe og forhindre treåringen fra å slå ettåringen, forhindre at ettåringen tømmer kjøkkenskapet og skaper mer rot, trøste ettåringen som nå hyler fordi mamma er opptatt, forhindre ettåringen i å tråkke i risen og slik spre den utover hele huset. 

Etter middag har man kanskje bare en time med barna før neste pliktløp (legging), så å nedprioritere kjeler og ildfaste former etter 10-15 minutter med rydding til fordel for barna er ikke nødvendigvis et dårlig valg. 

Perioden med en ettåring er utrolig intens,de krever jo all oppmerksomhet og greier ofte ikke aktivisere seg selv. Det er en kort periode av livet, la nå de kjelene stå. 

Hvem som skal rydde de kjelene kommer an på resten av arbeidsfordelinga, men det er urimelig av mannen å forvente at huset er strøkent i det han kommer hjem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så du skal komme hjem og slenge beina på border uten å bidra en dritt, sant? ;)

Anonymkode: 7f1f0...2d9

Fra mine var babyer var de rundt meg når jeg gjorde husarbeid. De liker å se og følge med på ting, det var ikke noe problem i det hele tatt. Mer enn nok tid til lek og kos også. Btw, barn ser på mye som lek. Rydding og en vaskefille og en kost fks  Tror aldri jeg satt med beina på bordet. Men fikk nå tid til å slappe av også. 

Anonymkode: 3b36f...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Madde123 skrev:

Nei det er sant. Men hvorfor vente helt til 1900?🤦‍♀️

Fordi på de få timene frem til kl 19 skal hun hente to barn, få de med seg hjem, lage middag, spise middag alene med to barn som fremdeles trenger mye hjelp mtp å skjære opp mat osv, ha kvalitetstid med barna, kveldsstell og legging av to barn. Vi er to voksne, men de tre timene går som en røyk og er de klart mest tettpakkede i døgnet. Etter at barna er i seng har vi all verdens med tid i forhold - og ikke minst muligheten til å gjøre det effektivt uten barn som maser, krangler, gråter, trenger trøst og omsorg og mammatid og gjør at man bruker fem ganger så lang tid på alt man prøver å få gjort. Derfor.

• Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Batteri skrev:

Jeg har lest gjennom hele tråden, og dermed også alt du har skrevet. Du fremstår som en egosentrisk bedreviter som tror at din virkelighet er alles virkelighet. 
Du avfeier andres mangel på rydding med at de ikke har like mye energi som deg, noe som er fullstendig latterlig. 
Jeg har energi i lassevis, men prioriterer barna mine framfor rydding.

Sånn, da har jeg fått sagt det jeg «måtte» si. 

👏👏👏👏👏

Anonymkode: 426e2...0e8

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du prioriterer dårlig og er rotete. Det er synd på han når han komme hjem til et bomba hus etter 9 timer på jobb. Er vel han som drar inn mest lønn når han er så mange timer på jobb så da må du dra mer hjemme. Hvis du seriøst ikke greier å rydde etter middagen på mange timer er du ekstremt slurven og lite effektiv. Kvinner før deg, har tatt vare på mange flere barn og hadde ikke engang en oppvaskmaskin eller støvsuger som avlastning. Ville vært interessant å vite hvor ryddlig du var før dere fikk barn, ikkn særlig ryddig vil jeg tippe. Sånn sett kan du skylde på mannen. ingen som har tvunget han til å få barn med en rotehøne. 

Anonymkode: 11abc...d55

De hadde derimot INGEN JOBB. Dette kan selvfølgelig ikke sammenlignes.

Anonymkode: b25de...304

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Batteri skrev:

Jeg har lest gjennom hele tråden, og dermed også alt du har skrevet. Du fremstår som en egosentrisk bedreviter som tror at din virkelighet er alles virkelighet. 
Du avfeier andres mangel på rydding med at de ikke har like mye energi som deg, noe som er fullstendig latterlig. 
Jeg har energi i lassevis, men prioriterer barna mine framfor rydding.

Sånn, da har jeg fått sagt det jeg «måtte» si. 

Hva gjør du sammen med barna? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fra mine var babyer var de rundt meg når jeg gjorde husarbeid. De liker å se og følge med på ting, det var ikke noe problem i det hele tatt. Mer enn nok tid til lek og kos også. Btw, barn ser på mye som lek. Rydding og en vaskefille og en kost fks  Tror aldri jeg satt med beina på bordet. Men fikk nå tid til å slappe av også. 

Ja nettopp👏👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan ikke mene at hun skal få lov til å prioritere barna mens huset ser ut som en svinesti når far kommer hjem etter en lang dag på jobben. Selv om ungene er travle, unnskylder ikke det at bordet ikke er ryddet. Hun har hele ettermiddagen på seg, men klarer ikke å rydde av bordet. Her er det hun som er lat rett og slett, og det er rett og slett grisete å la mannen komme til et bord full av gammel mat. Hadde jeg vært mannen i huset hadde jeg rett og slett snudd i døra og sagt at jeg kom hjem etter at hun hadde lagt ungene og bordet var ryddet. At ungene er travle, er ikke noen unnskyldning for å la huset se ut som Hiroshima anno august 1945.

Anonymkode: c5e47...632

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen er isåfall minst like lat om han ikke kan forberede/rydde før han skal på jobb når han begynner så seint som klokka 10. Han får pelle seg opp tidligere istemt for å ligge og dra seg

Er så klassisk late menn og tiltaksløse kjerringer som ikke vet bedre dette her. Selv om mor og far jobber like mye ( og også i de tilfeller hvor mor tjener mer en far siden noen her er så raske med å automatisk anta at far er den som tjener mest )så er det allikevel kun mor som skal ta alt av arbeid på hjemmebane mens mannen bare slenger beina opp i sofaen og får alt servert. Har vært i et slikt forhold selv og er sjeleglad for at jeg dro. 

Anonymkode: c8ca2...d12

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle snakker om å prioritere barna i tråden. Ingen svarer på hva de egentlig gjør. Kan ingen svare på det? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere kan ikke mene at hun skal få lov til å prioritere barna mens huset ser ut som en svinesti når far kommer hjem etter en lang dag på jobben. Selv om ungene er travle, unnskylder ikke det at bordet ikke er ryddet. Hun har hele ettermiddagen på seg, men klarer ikke å rydde av bordet. Her er det hun som er lat rett og slett, og det er rett og slett grisete å la mannen komme til et bord full av gammel mat. Hadde jeg vært mannen i huset hadde jeg rett og slett snudd i døra og sagt at jeg kom hjem etter at hun hadde lagt ungene og bordet var ryddet. At ungene er travle, er ikke noen unnskyldning for å la huset se ut som Hiroshima anno august 1945.

Nå har hun jo ryddet bordet før han kommer hjem da. Det var snakk om noe på benken.

Anonymkode: c15a8...235

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen er isåfall minst like lat om han ikke kan forberede/rydde før han skal på jobb når han begynner så seint som klokka 10. Han får pelle seg opp tidligere istemt for å ligge og dra seg

Er så klassisk late menn og tiltaksløse kjerringer som ikke vet bedre dette her. Selv om mor og far jobber like mye ( og også i de tilfeller hvor mor tjener mer en far siden noen her er så raske med å automatisk anta at far er den som tjener mest )så er det allikevel kun mor som skal ta alt av arbeid på hjemmebane mens mannen bare slenger beina opp i sofaen og får alt servert. Har vært i et slikt forhold selv og er sjeleglad for at jeg dro. 

Anonymkode: c8ca2...d12

Det er snakk om å rydde bort etter ett måltid! Det er ufyselig med matrester og kjeler og lukt. En rydder bort sånt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Albbas skrev:

1. Ildfaste former, kasseroller etc kan naturlig nok ikke vaskes før ETTER middag, ettersom maten faktisk er oppi dem. 

2. Ja og det har ts sagt at hun gjør, men at kjelene står igjen. 

Å rydde etter middag med en ettåring er ikke så lett. 

Det tar fort 10 minutter bare å få bord og gulv rent for matrester fra en ettåring som holder på å lære å spise selv. 10 minutter fordi du innimellom vaskingen må springe og forhindre treåringen fra å slå ettåringen, forhindre at ettåringen tømmer kjøkkenskapet og skaper mer rot, trøste ettåringen som nå hyler fordi mamma er opptatt, forhindre ettåringen i å tråkke i risen og slik spre den utover hele huset. 

Etter middag har man kanskje bare en time med barna før neste pliktløp (legging), så å nedprioritere kjeler og ildfaste former etter 10-15 minutter med rydding til fordel for barna er ikke nødvendigvis et dårlig valg. 

Perioden med en ettåring er utrolig intens,de krever jo all oppmerksomhet og greier ofte ikke aktivisere seg selv. Det er en kort periode av livet, la nå de kjelene stå. 

Hvem som skal rydde de kjelene kommer an på resten av arbeidsfordelinga, men det er urimelig av mannen å forvente at huset er strøkent i det han kommer hjem. 

Strøkent trenger det ikke å være.

Ta 1åringen på hofta?
Så merkelig at jeg synes dette ikke er så tungvint, men flere «tar helt av» med at jeg må «ned fra hesten» «selvsentrert» «må faktisk forstå» , «ikke alle har så mye energi» og nå må jeg få vite at ildfaste former må vente til etter middagen? 

Er det noen her som forventer at vinduer skal glinse, eller gulvet skal glinse? Eller at søpla ikke er tatt ut av huset?

Det jeg sier, er at det er ikke vanskelig om man prioriterer. Altså, plukke med deg glass når du går forbi. Plukke opp leker når du går forbi. Ta av tallerkenene når middagen er ferdig. Er det seriøst så vanskelig å kombinere dette samtidig som man gir barna oppmerksomhet/kjærlighet? Hvor gamle er dere egentlig dere som blir så berørt av det jeg skriver? 60?

Endret av Madde123
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Håper du bare liker å provosere.

Anonymkode: 89021...ae1

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Madde123 skrev:

Strøkent trenger det ikke å være.

Ta 1åringen på hofta?
Så merkelig at jeg synes dette ikke er så tungvint, men flere «tar helt av» med at jeg må «ned fra hesten» «selvsentrert» «må faktisk forstå» , «ikke alle har så mye energi» og nå må jeg få vite at ildfaste former må vente til etter middagen? 

Er det noen her som forventer at vinduer skal glinse, eller gulvet skal glinse? Eller at søpla ikke er tatt ut av huset?

Det jeg sier, er at det er ikke vanskelig om man prioriterer. Altså, plukke med deg glass når du går forbi. Plukke opp leker når du går forbi. Ta av tallerkenene når middagen er ferdig. Er det seriøst så vanskelig å kombinere dette samtidig som man gir barna oppmerksomhet/kjærlighet? Hvor gamle er dere egentlig dere som blir så berørt av det jeg skriver? 60?

Nei de kan umulig være 60. Den generasjonen klarte både barn og husarbeid. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg Henter barna 3 og 1 i barnehagen og lager middag. Leker med de , steller de og som regel rekker jeg å legge de før mannen kommer hjem kl 19. Noen ganger rekker han å være med å legge. Når han kommer hjem så klager han på at huset «flyter». Jeg har ikke ryddet av etter middagen, og lekene ligger utover. 

Jeg syntes jeg har gjort nok og at han ikke kan forvente at alt er på stell når han kommer hjem. 

hvem er urimelig? 

Anonymkode: 3bda5...67a

Er han fysisk ute av stand til å rydde? :klo: 

Dersom ikke: be han ta seg sammen og rydde. Han er ikke 4 år lengre, og må bidra som likeverdig voksen.

Hvorfor jobber han forresten til 19? Det er i utgangspunktet (med mindre en ellers går arbeidsledig og det er høyst midlertidig) på ingen måte et ok livsvalg for en som har valgt å få barn. Enten jobber en mye og får ikke barn, eller så setter en av tid og gjør en grundig vurdering på egen kapasitet og egnethet og får barn. (I det tilfelle en faktisk egner seg, noe mange naturligvis ikke på noe vis gjør).

Anonymkode: 8b128...2a1

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei de kan umulig være 60. Den generasjonen klarte både barn og husarbeid. 

Ja det er jo sant👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er han fysisk ute av stand til å rydde? :klo: 

Han har vært på jobb fra 10 - 19. Hun har vært i huset siden 15.00. Hun må klare å vaske noen kasseroller og rydde vekk noen leker på disse fire timene. Vask av kasseroller 10 - 15 min av fire timer. Hva er alt det andre som hindrer henne i å gjøre jobben sin i huset? Hun bruker ikke fire timer på barna og null på husarbeid? Da lærer hun bare barna at de er verdens navle, de blir ufordragelige og bortskjemte, og lærer at kjøkkenbenken skal flyte over av søppel for det har de jo sett hjemme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Han har vært på jobb fra 10 - 19. Hun har vært i huset siden 15.00. Hun må klare å vaske noen kasseroller og rydde vekk noen leker på disse fire timene. Vask av kasseroller 10 - 15 min av fire timer. Hva er alt det andre som hindrer henne i å gjøre jobben sin i huset? Hun bruker ikke fire timer på barna og null på husarbeid? Da lærer hun bare barna at de er verdens navle, de blir ufordragelige og bortskjemte, og lærer at kjøkkenbenken skal flyte over av søppel for det har de jo sett hjemme.

Hun har vært på jobb fra 07 til 15. Så henter hun i barnehagen og drar hjem for å lage middag. At kjøkkenbenken flyter over av søppel står ingen steder.

Har du små barn, forresten?

Anonymkode: 89021...ae1

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må klare å holde orden på lekene og rydde av bordet. Dette er din jobb i huset som kvinne. Mannen skal drive med utearbeid som vask av bil, plenklipping, bygging av garasje, osv. Det er også grisete å la maten stå på bordet etter middag, den tiltrekker seg fluer, osv. En mann skal slippe å komme hjem til uryddig hus og bråkete unger, såpass må du forstå.

Skal vi se. Vask av bil tar meg 20 min en gang i mnd. Plenklipping- maks 1 gang i uken 4 mnd i året. Rekk opp hånda den som velger de oppgavene versus inneoppgaver! Dette høres ut som et herlig liv. Jeg skal tilogmed skifte dekk om jeg får  disse uteoppgavene. :yvonne: Er jo så tidkrevende og akkurat som klesvask, støvsuging og middagslaging er dekkskift noe som alle vet må gjøres hver dag.... 

Hvordan ser du for deg arbeidsfordelingen i en bygårdsleilighet i oslo? Uten plen og mange par har heller ikke bil (og dermed ikke garasje). Hva slags oppgaver greier mannen- pusse utgangsdøren? 

Anonymkode: 17599...bc9

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...