Gå til innhold

Han klager på at huset «flyter» når han kommer hjem

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 hours ago, Trolljeger said:

Det har jeg, har du? Hvor står det noe som helst om TS sitt arbeid eller mannens lønn?

Det står på side 3:

On 11/1/2019 at 9:27 PM, AnonymBruker said:

Ja, jeg jobber 07:00 til 15:00. 
ts

Anonymkode: 3bda5...67a

Anonymkode: 89021...ae1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På ‎01‎.‎11‎.‎2019 den 19.34, AnonymBruker skrev:

hvem er urimelig? 

Hvis poenget (hans) er at du ikke er helt ferdig med å rydde etter barna og på kjøkkenet, synes jeg han er urimelig. Han kan ikke forvente at alt skal være perfekt i det øyeblikk han låser seg inn, når du har hatt en trøtt ettåring rundt beina. De ryddeoppgavene tar ikke lang tid, så han får bare overse at du ikke alltid rekker å bli ferdig med dem før han kommer. Han får tåle at de gjøres kl. 1930 eller senere.

Hvis poenget (ditt) er at han bør gjøre dette når han kommer hjem, synes jeg du er - ikke nødvendigvis urimelig, men litt millimeter-rettferdig. Han har morgenen, du har ettermiddagen - og det er ingen som liker å måtte rydde (andres rot) idet de kommer hjem.

Om noen år kommer barna til å være oppe lenger om kvelden, da er det naturlig at dere fordeler arbeidsoppgavene på ettermiddag / kveld litt annerledes, kanskje også mer fleksibelt.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, baldrian skrev:

Hvis poenget (ditt) er at han bør gjøre dette når han kommer hjem, synes jeg du er - ikke nødvendigvis urimelig, men litt millimeter-rettferdig. Han har morgenen, du har ettermiddagen - og det er ingen som liker å måtte rydde (andres rot) idet de kommer hjem.

Millimeter og millimeter, han har jo absolutt sjarmøretappen fra før, med både kortere dag totalt sett, og omsorg for barna mens de er uthvilte. Hvis vi anerkjenner at også omsorg for to småbarn og husarbeid er arbeidsbelastning, så har TS klokka 19 vært på bena og jobbet siden seks, mannen siden sju. Og vi må jo anta at også hjemmearbeid føles som arbeid, ellers ville ikke mannen tiltet over å se leker på gulvet.

Det er ikke TS sin "skyld" at middag skaper mer oppvask enn frokost, eller at barn som er hjemme og leker på ettermiddagen roter mer enn barn som bare stelles og spiser frokost, så det blir jo litt ironisk å kalle det TS sitt rot. Rotet skyldes at hun har matet og underholdt felles barn, men det skal likevel være han som må få sette seg ned med en gang klokka nitten, mens hun som allerede har vært på bena en time lengre enn han, må rydde opp etter "seg"? Har de ikke felles interesse av at barna ivaretaes da? Skal TS straffes ytterligere for allerede ha den tyngste tiden med ungene, når det både er mer logistikk og slitnere barn?

Endret av Hactar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om det står noe om mannens lønn gjennom tråden har det gått meg hus forbi, men TS opplyser i alle fall om at hun jobber 7-15.

Anonymkode: 95fd4...18d

Det står ikke at TS jobber 7-15 i åpningsinnlegget

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva har mannens lønn med denne problemstillingen å gjøre?🙄 Om han tjener mer enn henne betyr ikke det at han er fritatt mer husarbeid...?

Begge virker å ha full jobb, så da er det vel rettferdig at barn og hus deles noenlunde likt. 

Anonymkode: 4dbd5...517

Klart det gjør det. Om kona tjener 300K og mannen tjener 2M er han fritatt fra husarbeidet. Strengt tatt er lønnen hennes såpass irrelevant at hun heller burde slutte i jobben og heller være hjemmeværende med arbeidskontrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det står på side 3:

Mulig tallkunnskapene dine er noe mer begrenset enn mine, men side 3 er ikke i HI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Trolljeger skrev:

Det står ikke at TS jobber 7-15 i åpningsinnlegget

Klart det gjør det. Om kona tjener 300K og mannen tjener 2M er han fritatt fra husarbeidet. Strengt tatt er lønnen hennes såpass irrelevant at hun heller burde slutte i jobben og heller være hjemmeværende med arbeidskontrakt.

Jaha, så jeg som tjener mer enn mannen min kan kreve at han gjør tilsvarende mer husarbeid selv om vi begge jobber 100%? 

🙄

Anonymkode: 52e08...02b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Trolljeger said:

Mulig tallkunnskapene dine er noe mer begrenset enn mine, men side 3 er ikke i HI.

Jeg bare opplyser om at det står på side 3, siden du ikke har giddet å lese hele tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jaha, så jeg som tjener mer enn mannen min kan kreve at han gjør tilsvarende mer husarbeid selv om vi begge jobber 100%? 

🙄

Anonymkode: 52e08...02b

Om du tjener såpass mye mer at inntekten hans er så og si irrelevant for økonomien deres, så ja. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg bare opplyser om at det står på side 3, siden du ikke har giddet å lese hele tråden.

Selvfølgelig gidder jeg ikke lese hele tråden med svada når jeg hadde fokus på hva jeg ville vite.

Leser du hele leksikonet når du skal se hva topologi betyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Hactar skrev:

Millimeter og millimeter, han har jo absolutt sjarmøretappen fra før, med både kortere dag totalt sett, og omsorg for barna mens de er uthvilte. Hvis vi anerkjenner at også omsorg for to småbarn og husarbeid er arbeidsbelastning, så har TS klokka 19 vært på bena og jobbet siden seks, mannen siden sju. Og vi må jo anta at også hjemmearbeid føles som arbeid, ellers ville ikke mannen tiltet over å se leker på gulvet.

Det er ikke TS sin "skyld" at middag skaper mer oppvask enn frokost, eller at barn som er hjemme og leker på ettermiddagen roter mer enn barn som bare stelles og spiser frokost, så det blir jo litt ironisk å kalle det TS sitt rot. Rotet skyldes at hun har matet og underholdt felles barn, men det skal likevel være han som må få sette seg ned med en gang klokka nitten, mens hun som allerede har vært på bena en time lengre enn han, må rydde opp etter "seg"? Har de ikke felles interesse av at barna ivaretaes da? Skal TS straffes ytterligere for allerede ha den tyngste tiden med ungene, når det både er mer logistikk og slitnere barn? 

Som en hel haug her allerede har kommentert: Det som står igjen på kjøkkenet, går veldig raskt når man slipper å se etter ungene samtidig. Lekene vil ungene kunne være med på å rydde når den minste blir bittelitt større.

Jeg mener ikke at mannen gjør nøyaktig like mye (og jeg forutsetter at ikke hun heller kommer hjem til et hus i totalt kaos), jeg mener at det ikke er noe poeng i denne sammenhengen. Det er bare å gjøre det uten noe mer styr - og da synes jeg den fordelingen de har, legger opp til at hun fullfører kveldsrutinen. Og som jeg skrev: Den kommer ikke til å være akkurat sånn så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...