Gå til innhold

Han klager på at huset «flyter» når han kommer hjem

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 hours ago, Maleficenta said:

Er jo litt urimelig å forvente at en gjør klar middag tidlig på morgenen... Ellers er jeg enig i resten du skriver

Det er ikke urimelig å forvente det av en mann som synes det er dårlig at kona bare har hentet ungene, laget middag, ryddet av bordet, lest og lekt og lagt ungene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 hours ago, Madde123 said:

Vedder på at du enten ikke har barn, eller at du er like lat som Ts.Du skjønner jo ikke poenget en gang. Og jeg er ganske sjapp i «toppen», er nok derfor jeg ser forskjellen på noen som virkelig sliter å har det tungt, og en person som bare er lat og vil komme inn på kg for å få en hel hau av høns i samme situasjon til å støtte seg. Er nok også derfor jeg ikke har dette problemet.

Har 1 barn selv ja, tak som spør. En 5 åring, og jeg har en mann som birdrar på lik linje med meg selv.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes man skal forsøke å rydde underveis i matlagingen. Man bør også fjerne matrester, tørke opp søl og sette tomme møkkete kasseroller i kaldt vann. Da blir jobben senere mye enklere. 

Ellers imponert over at du klarer å lage middag hver dag. Her har det ofte blitt fiskekaker i stekeovn, en kokt brokkoli og poteter når barna var i den alderen (eller noe tilsvarende avansert) 

Anonymkode: edcd1...e93

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det å ta oppvasken synes jeg du bør gjøre. Jeg hadde oppfattet det som demonstrativt om mannen min lot oppvasken stå. Det handler også om hygiene. Det er ekkelt at inntørkede kasseroller og skitne tallerkner blir stående i timesvis.

Resten deler dere likt. 

Anonymkode: 8a6a0...0cd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en A4-familie, med to barn, to voksne og to hunder. Ofte har vi møter på ettermiddagstid, og den andre blir alene. Vi rydder etter oss før vi forlater hver morgen, slik at det er hyggelig for den som kommer først hjem. 

Vi begge hadde tørna om vi etter en dag på jobb, enten vi kom hjem 16 eller 20, kom hjem til et bomba hus. 

Å rydde opp etter seg underveis er ingen hokus pokus som stjeler tid fra barna, men snarere noe barna kan lære mye av å delta på og en viktig lærdom å ta med seg videre. Har vi spist så rydder alle fatene av bordet. Lager vi middag kan minstemann på 3 røre i sausen, eldste på 7 dekke på og jeg rydde på kjøkkenet. Leker barna med biler så ryddes disse opp før de går i gang med en annen aktivitet. Så lærer barna å rydde etter seg, huset ser høvelig ok ut uansett når man kommer hjem og vi voksne slipper å løpe rundt. 

Anonymkode: af74f...eb7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her i huset er det mannens oppgave å rydde middagsbordet og ta oppvasken (det er omtrent det eneste han gjør av husarbeid, så ingen trenger synes synd i han av den grunn...) og han lar det vanligvis stå i timevis og til langt på kveld før han gidder. Jeg har for lenge siden skjønt at JEG som KVINNE bare skal være takknemlig at han gjør noe, jeg får for all del ikke klage på det utrivelige rotet som står i timesvis. Kvinner har ikke lov til å klage på menns innsats i huset, men menn får gjerne klage på kvinners innsats. Hadde det vært omvendt, at ts kom hjem sent og klaget på skitne kasseroller og det va mannen som hadde vært hjemme med slitne småunger, handling og middagslaging, så hadde det vært helt andre svar å få fra endel i denne tråden. 

Anonymkode: 92825...3b4

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hadde det vært omvendt, at ts kom hjem sent og klaget på skitne kasseroller og det va mannen som hadde vært hjemme med slitne småunger, handling og middagslaging, så hadde det vært helt andre svar å få fra endel i denne tråden. 

Det tror faktisk jeg også.

Anonymkode: 89021...ae1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.11.2019 den 19.34, AnonymBruker skrev:

Jeg Henter barna 3 og 1 i barnehagen og lager middag. Leker med de , steller de og som regel rekker jeg å legge de før mannen kommer hjem kl 19. Noen ganger rekker han å være med å legge. Når han kommer hjem så klager han på at huset «flyter». Jeg har ikke ryddet av etter middagen, og lekene ligger utover. 

Jeg syntes jeg har gjort nok og at han ikke kan forvente at alt er på stell når han kommer hjem. 

hvem er urimelig? 

Anonymkode: 3bda5...67a

Huff, i sånne situasjoner blir jeg nesten litt glad for å være uten mann og barn, fordi det virker som det å et eneste barn med en mann, i realiteten betyr at du må ta deg av to barn. Et lite barn og et stort...selvfølgelig er han urimelig! 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi er en A4-familie, med to barn, to voksne og to hunder. Ofte har vi møter på ettermiddagstid, og den andre blir alene. Vi rydder etter oss før vi forlater hver morgen, slik at det er hyggelig for den som kommer først hjem. 

Vi begge hadde tørna om vi etter en dag på jobb, enten vi kom hjem 16 eller 20, kom hjem til et bomba hus. 

Å rydde opp etter seg underveis er ingen hokus pokus som stjeler tid fra barna, men snarere noe barna kan lære mye av å delta på og en viktig lærdom å ta med seg videre. Har vi spist så rydder alle fatene av bordet. Lager vi middag kan minstemann på 3 røre i sausen, eldste på 7 dekke på og jeg rydde på kjøkkenet. Leker barna med biler så ryddes disse opp før de går i gang med en annen aktivitet. Så lærer barna å rydde etter seg, huset ser høvelig ok ut uansett når man kommer hjem og vi voksne slipper å løpe rundt. 

Men barna til Ts er ikke 3 og 7. Det er STOR forskjell! 

Anonymkode: f6228...6ba

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna dine er store. En treåring og syvåring er noe helt annet enn det ts sitter i. 

Anonymkode: 491ea...501

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men barna til Ts er ikke 3 og 7. Det er STOR forskjell! 

Anonymkode: f6228...6ba

Barna mine var ikke født som 3-åring og 7-åring. De har vært mindre, ja til og med babyer. For et år siden rørte inne 3-åringen i sausen, da lekte han med oppvasbørsta i vasken og «vasket opp». Å lære barn fra tidlig alder om normal hygiene og renhold er utelukkende positivt. Barn flest elsker oppgaver, elsker å hjelpe til. For meg er det helt uforståelig at det å rydde kjøkkenet etter middag blir ei stor greie... Det tar 10 minutter, og de 10 minuttene kan man ha barna med som hjelpere om de er 1 eller 10 år. 

Her er det ikke støvfritt hele tiden og vi er ikke ryddegal, men barna mine har lært fra dag 1 at man rydder etter seg når man er ferdig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å rydde opp etter seg underveis er ingen hokus pokus som stjeler tid fra barna, men snarere noe barna kan lære mye av å delta på og en viktig lærdom å ta med seg videre. Har vi spist så rydder alle fatene av bordet. Lager vi middag kan minstemann på 3 røre i sausen, eldste på 7 dekke på og jeg rydde på kjøkkenet.

Og om to år er nok situasjonen annerledes for TS også. Din eldste var også fire før nestemann kom, så du har ikke hatt den veldig hektiske perioden med to tette.

Vi har tre år mellom våre, og ser jo at det var en fantastisk avlastning at den store var litt selvgående før den neste kom. Da minste var ett og i verste utforskerfasen, var jo fireåringen ferdig med akkurat det, og kunne snus ryggen til uten at det var fare for inventar eller helse.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, Hactar skrev:

Og om to år er nok situasjonen annerledes for TS også. Din eldste var også fire før nestemann kom, så du har ikke hatt den veldig hektiske perioden med to tette.

Vi har tre år mellom våre, og ser jo at det var en fantastisk avlastning at den store var litt selvgående før den neste kom. Da minste var ett og i verste utforskerfasen, var jo fireåringen ferdig med akkurat det, og kunne snus ryggen til uten at det var fare for inventar eller helse.

Som jeg skrev ble ikke mine barn født store, de har vært yngre de også, men huset har aldri vært bomba eller utrivelig å komme hjem til. Det bør virkelig ikke være et problem å rydde opp etter seg når man er ferdig med noe, enten barnet er 1, 5 eller 10 år. Kanskje derfor ting går så greit hos oss; vi har innarbeidet rutiner for oss og barna som gitt barna gode vaner... 

Til info var ikke eldste nesten 4 år da minste kom, det er litt i overkant av 3 år mellom dem ☺️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Som jeg skrev ble ikke mine barn født store, de har vært yngre de også, men huset har aldri vært bomba eller utrivelig å komme hjem til. Det bør virkelig ikke være et problem å rydde opp etter seg når man er ferdig med noe, enten barnet er 1, 5 eller 10 år. Kanskje derfor ting går så greit hos oss; vi har innarbeidet rutiner for oss og barna som gitt barna gode vaner... 

Til info var ikke eldste nesten 4 år da minste kom, det er litt i overkant av 3 år mellom dem ☺️ 

Et hus er ikke bomba selv om det står noe oppvask igjen på kjøkkenbenken og det ligger noen leker utover.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sammenligner du virkelig barn på 3 og 7 år med barn på 1 og 3 år? :fnise: Latterlig.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et hus er ikke bomba selv om det står noe oppvask igjen på kjøkkenbenken og det ligger noen leker utover.

Jeg er 100 % enig med deg AB. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Sylveon skrev:

Sammenligner du virkelig barn på 3 og 7 år med barn på 1 og 3 år? :fnise: Latterlig.

Det latterlige her er vel at ingen ser ut til å innse at barna mine har feiret bursdager og blitt eldre. De har vært yngre. Vi har vært gjennom denne fasen med henholdsvis 3 åring og baby. Lot vi middagsrester og oppvask stå på kjøkkenbenken til 19.00 på kvelden? Niks. Utrolig uhygienisk og ekkelt, og det tar 10 minutter å fikse. Og det er å gjøre barna en bjørnetjeneste å lære både en 1-åring og en 3-åring annet enn normal folkeskikk - dvs. rydde opp etter seg. Spesielt når dette er noe barna kan få mestringsfølelse av. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det latterlige her er vel at ingen ser ut til å innse at barna mine har feiret bursdager og blitt eldre. De har vært yngre. Vi har vært gjennom denne fasen med henholdsvis 3 åring og baby. Lot vi middagsrester og oppvask stå på kjøkkenbenken til 19.00 på kvelden? Niks. Utrolig uhygienisk og ekkelt, og det tar 10 minutter å fikse. Og det er å gjøre barna en bjørnetjeneste å lære både en 1-åring og en 3-åring annet enn normal folkeskikk - dvs. rydde opp etter seg. Spesielt når dette er noe barna kan få mestringsfølelse av. 

Joda, vi skjønner jo at dine har vært yngre, men de har fortsatt ikke vært så tette i alder som TS sine. Jeg har også tre år mellom mine, og jeg hadde bare en virkelig uberegnelig unge om gangen. Før babyen var blitt gammel nok til å lage kaos og potensielt skade seg rundt hver sving, var fireåringen blitt ganske fornuftig.
Selvsagt kan man ta barna med på husarbeid og øve på å rydde med dem, men inntil vanene er etablert tar det lang tid, og man kan ha andre ting man også ønsker å gjøre sammen med barna sine. Det er ikke slik at en ettåring er dømt til å vokse opp uten folkeskikk selv om mamma prioriterer å stimulere leseglede fremfor ryddemestring akkurat nå. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.11.2019 den 23.22, AnonymBruker skrev:

Dere kan ikke mene at hun skal få lov til å prioritere barna mens huset ser ut som en svinesti når far kommer hjem etter en lang dag på jobben. Selv om ungene er travle, unnskylder ikke det at bordet ikke er ryddet. Hun har hele ettermiddagen på seg, men klarer ikke å rydde av bordet. Her er det hun som er lat rett og slett, og det er rett og slett grisete å la mannen komme til et bord full av gammel mat. Hadde jeg vært mannen i huset hadde jeg rett og slett snudd i døra og sagt at jeg kom hjem etter at hun hadde lagt ungene og bordet var ryddet. At ungene er travle, er ikke noen unnskyldning for å la huset se ut som Hiroshima anno august 1945.

Anonymkode: c5e47...632

"Når far kommer hjem etter en lang dag på jobben"?? TS jobber full tid hun også, mannen jobber èn time mer enn TS pr dag! Det er med andre ord i ngen grunn verken til at han skal være spesielt mer sliten enn TS eller at hun skal ha mesteparten av ansvaret for barn og husarbeid 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...