Gå til innhold

Redd for å bli utbrent...er det noe jeg kan gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber som lærer, og elsker i utgangspunktet jobben, men nå har jeg havnet i en vanskelig situasjon. I fjor etter jul tok jeg over en klasse på mellomtrinnet når jeg kom tilbake fra mammaperm. Den forrige læreren var utbrent pga elevene og foreldrene, og jeg fikk dem fordi jeg er god på relasjonsbygging og klasseledelse, og har snudd krevende klasser før. 

Men nå lurer jeg på om jeg har tatt meg vann over hodet. Jeg står hver dag og må takle konflikter, utagering og respektløshet fra elevene, som jeg egentlig har blitt veldig glad i og vil det beste for. Hver for seg er de herlige, men i de får det verste ut av hverandre og fungerer dårlig som gruppe. 

I tillegg har jeg to tette barn hvor eldstemann  er to. Så når jeg henter de i bhg etter jobb har jeg knapt overskudd til å oppdra disse. Har mest lyst til å legge meg langt under dyna og gjemme meg for verden, men det går jo ikke. Ungene er slitne etter bhg og trenger middag, så jeg står nå der og prøver å holde maska de få timene mellom bhg og leggetid. 

I tillegg har jeg en ektemann som  det siste halve året har blitt syk og ikke har så mye overskudd til å bidra om dagen. Alt av hus, hjem og barn hviler stortsett på meg, og det kommer det til å gjøre en stund. 

Jeg vet ærlig talt ikke helt hva jeg skal gjøre. Sånn dagene går nå føler jeg omtrent bare likegyldighet, tretthet og en stor porsjon dårlig samvittighet. Både for barna som har en dårlig mamma, elevene som endelig har begynt å få en bedre relasjon med meg og det ville vært fryktelig dumt med enda et lærerbytte, og hus og hjem hvor alt bare flyter. 

Hva kan man egentlig gjøre for å snu en slik situasjon på en god måte for alle parter? 

Anonymkode: 29903...ea8

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Krev omorganisering av klassene slik at de dårlige grupperingene ikke er i samme klasse lengre. 

Anonymkode: a5ef0...1de

• Liker 2
Skrevet

Du må i alle fall få administrasjonen og foreldrene med på lag. Rektor har ansvaret for opplæringen og foreldrene for oppdragelsen, og det er ikke greit at alt havner på kontaktlæreren. 

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Krev omorganisering av klassene slik at de dårlige grupperingene ikke er i samme klasse lengre. 

Anonymkode: a5ef0...1de

Er ikke flere klasser på trinnet 

1 minutt siden, eller skrev:

Du må i alle fall få administrasjonen og foreldrene med på lag. Rektor har ansvaret for opplæringen og foreldrene for oppdragelsen, og det er ikke greit at alt havner på kontaktlæreren. 

Ledelsen vet og er frustrerte de også, spesielt siden det ikke finnes ressurser for øyeblikket. Og imens man venter på henvisninger og hjelp fra instanser og lignende, står man der alene. 

Foreldrene er også informerte og mange er fortvilet og frustrerte over både egne og andres barn. Og hvem tar de frustrasjonen ut på? Jo kontaktlærer. 

Skrevet

Har skolen assistenter? Det løser kanskje ikke problemet, men det avlaster deg kanskje litt i hvert fall. Nå vet jeg ikke helt nøyaktig hva en assistent gjør og om det hjelper i det hele tatt. Men jeg husker fra da jeg selv gikk på skolen, så hjalp det veldig på miljøet om læreren ikke sto alene med alt. 

Anonymkode: 6fa02...bf9

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har skolen assistenter? Det løser kanskje ikke problemet, men det avlaster deg kanskje litt i hvert fall. Nå vet jeg ikke helt nøyaktig hva en assistent gjør og om det hjelper i det hele tatt. Men jeg husker fra da jeg selv gikk på skolen, så hjalp det veldig på miljøet om læreren ikke sto alene med alt. 

Anonymkode: 6fa02...bf9

Alle assistentene på skolen er bundet til elever med enkeltvedtak, så om jeg skulle fått med meg en assistent ville det gått på bekostning av en elev med krav om assistent, og det går jo ikke. 

Foreløpig er det ingen elever i min klasse som har et slikt vedtak, men det kommer til å komme. Dessverre tar en slik prosess ofte lang tid, så det kommer ikke til å skje med det første. Kanskje neste skoleår hvis vi er heldige med saksbehandlingen... 

Skrevet

Alle svarene dine viser jo bare at du ikke har ledelsen i ryggen. Selvfølgelig forstår jeg utfordringene til ledelsen, for de er reelle. Men det er jo ingen tiltak de kan sette inn, ikke noe de kan gjøre for å avlaste deg, det er ingen umiddelbare utsikter til bedring?

Du må faktisk ta vare på deg selv, mannen din og barna dine først, og jobben som nummer to. Hvis du blir utbrent, risikerer du å bli sykmeldt i et år, og ev. ikke klare å komme tilbake da heller. Du må over på AAP, blir stående utenfor arbeidslivet osv. Ikke for å svartmale, men utbrenthet er ikke til å kimse av!

Jeg ville bedt om et langt og alvorlig møte med skoleledelsen, krevd umiddelbare tiltak, og vært helt ærlig på at du er noen få dager unna 100 % sykmelding pga. utbrenthet. Hva vil skoleledelsen gjøre da? Jo, de vil faktisk sette inn tiltak! Plutselig finner de penger til vikar, til en assistent, på en eller annen måte må denne klassen få undervisning resten av skoleåret. Hva de nå enn tenker å gjøre dersom du blir 100 % sykmeldt, AKKURAT DET skal de sette inn NÅ.

Anonymkode: 47c73...139

• Liker 6
Skrevet

Uff.. Dette er ikke bra, og det vet du jo selv. Vært der du er dessverre, og endt opp med sykmelding flere ganger på grunn av tøffe forhold i klassen jeg hadde i flere år. Kjempet til siste slutt, men da var det ikke mer igjen og jeg ble sengeliggende over en lang periode. Dro meg tilbake på jobb i samme klasse og endte opp på samme vis igjen. Man vil jo så gjerne få det til! Elsket klassen min, men det ble for tøft. Midt oppi alt sa en kollega til meg at det er ingen som takker deg for å kjøre deg selv helt i grøften, og det er jammen meg sant! Tok mot til meg og byttet jobb rett og slett. Nå med unger som trenger meg hjemme, må man ta andre hensyn, og det er ikke jobben eller deg selv som er viktigst lenger. Be om møte med ledelsen, og blir det ikke umiddelbart en bedring, må du gjøre det som er best for deg og familien. 

Anonymkode: fd539...576

• Liker 1
Skrevet

Hvor stor er klassen?

Anonymkode: b7d97...ce8

Skrevet

Jeg føler med deg ts, og vil berømme jobben du gjør for å bedre forholdene for disse barna.

Sønnen min gikk i en klasse hvor det var mye uro, konflikter og krevende barn. Lærer sto på, prøvde mange tiltak, men det ble ikke bedring. Ledelsen var med på laget her. PPtjenesten kom inn i bildet og observerte klassen og kom med forslag til tiltak. Klassen fikk en assistent på heltid. Til slutt ble klassen delt i to grupper. Dette fordrer selvfølgelig ressurser (og plass, hvis man skal dele opp), men jeg er enig i at du burde si ifra til ledelsen om hvordan din helsesituasjon er og at det er prekært å få i gang tiltak nå,eller så blir du utbrent og sykmeldt. 

Prøv å få mer hjelp i hjemmet? Vaskehjelp. Vær ærlig med foreldre og svigers om hvordan ståa er og be om hjelp

Anonymkode: 25d4f...06d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...