AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #1 Del Skrevet 1. november 2019 Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få det til. Har et relativt småspist barn. Han er ikke noe frokostmenneske, så må prioritere brødmat etc som gir litt næring. Lunsj i bhg. Så frukt i 14-tiden i bhg, den er grei. Så middag hjemme med grønnsaker. Til slutt kanskje en halv frukt mellom middag og kvelds eller etter kvelds. Får rett og slett ikke i han mer. Anonymkode: c2ba1...444 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #2 Del Skrevet 1. november 2019 En porsjon frukt er jo en knyttneve. Så en halv frukt er jo raskt to porsjoner for et barn, med mindre du gir ham halve druer. Våre spiser litt frukt til frokost (kanskje 1/3 eple), mye grønnsaker til middag og en del frukt (1/2 eple og 1/2 banan og evt noen druer) sammen med kveldsmaten. Blir lett 5 om dagen på dem. Er verre med meg selv 🙈 Anonymkode: 94a6b...aa1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #3 Del Skrevet 1. november 2019 De dør ikke av å ikke spise 5 om dagen. Anonymkode: 3adc5...ed4 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #4 Del Skrevet 1. november 2019 Nei, det går ikke alltid her heller. Men jeg stresser ikke med det, det er vel totalen som teller. Putt inn litt grønt der det går, lag feks smoothie. Anonymkode: 82bbe...aec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #5 Del Skrevet 1. november 2019 Blender Anonymkode: 194dc...4f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #6 Del Skrevet 1. november 2019 Svaret mitt er enkelt: det får vi ikke til, haha! Anonymkode: 10754...76d 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest spinjitzu Skrevet 1. november 2019 #7 Del Skrevet 1. november 2019 Putt brokkoli, grønnkål, avokado og spinat i en bringebær smoothies. Lag pizzasaus/spaghettisaus av gulrøtter, sellerirot, purreløk, hvitløk, pastinakk, sopp etc, i tillegg til tomater som base, og ha i en blender. Skjær opp rå grønnsaker, da frister det mye mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #8 Del Skrevet 1. november 2019 5 om dagen? Hahaha, det har aldri skjedd. Han er 4 år. Anonymkode: 59c89...ea1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #9 Del Skrevet 1. november 2019 Tenker ikke på fem om dagen. Men spiser mye grønt. Og har aldri brødmat. Grøt med bær. Smoothies. Grønnsaksstaver med hummus, eller bare litt paprika eller cherrytoamter. Ulike supper til kvelds. Fritatta med mye grønnsaker. Squashpasta (spiralmaskin). Eggmuffins med aubergine. Anonymkode: 27dee...733 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 1. november 2019 #10 Del Skrevet 1. november 2019 Det greide jeg aldri da sønnen min vokste opp. Har et fryktelig kresent barn, og selv om det er blitt noe bedre nå (han er 19....) er det fremdeles mye han nekter å spise av frukt og grønt. Han var for eksempel 18 år (!) før han gikk med på å smake druer! Og nå liker han dem faktisk veldig godt. Men det må være blå druer, ikke grønne, for all del.... Jeg prøver å argumentere med det, at det er mange andre ting han vil angre for at han aldri har smakt tidligere, for han går glipp av noe godt! Særlig gjelder dette frukt, som jo er søtt. Han vil fremdeles ikke smake melon, blant annet, selv om jeg forklarer at det smaker omtrent som saftis (søtt og godt og klissete). Når det gjelder grønnsaker, spiser han stort sett bare brokkoli og poteter, samt grønne asparges. Og vi har ikke asparges til middag daglig, liksom.... Man kan ikke stå der og kjøre FEM OM DAGEN med makt og fysisk styrke ned gjennom halsen på ungene heller. Så da blir det sånn. Selv om man som forelder da føler seg som en taper, som ikke får til det "alle andre foreldre" får til.... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tatja Skrevet 1. november 2019 #11 Del Skrevet 1. november 2019 Mine drikker daglig smoothie med frukt og bær, havregryn og Biola. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #12 Del Skrevet 1. november 2019 Null problem. De liker godt både frukt og grønnsaker. Jeg skjærer opp slik at det blir mer fristende. De spiser mye av feks gulrot, agurk, blomkål, eple, pære, clementin, appelsin, kiwi, banan og druer👍 Anonymkode: d1113...2a8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #13 Del Skrevet 1. november 2019 1 glass juice til frokost. 1 halvt eple, litt agurk, litt paprika, noen druer, en gulrot i matpakka. Fruktmåltid i barnehagen/på AKS. Grønnsaker til middag hver eneste dag. Paprika, agurk eller salat på brødskiva til kveldsmat. Det er virkelig ikke noe stress, jeg tror folk lar det bli vanskeligere enn det må. Vi har ikke ett eneste måltid der vi ikke spiser frukt eller grønnsaker i en eller annen form. Det er bare en porsjon, som tilsvarer en håndfull, og for barn er det i grunnen veldig lite. Anonymkode: 4dde4...725 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #14 Del Skrevet 1. november 2019 Frukt og grønt til hvert måltid. Går an å ha grønt på skiven eller ved siden av brødmåltidet, i form av agurkskiver eller eplebåter for eksempel. Masse grønt til middagen, helst halve tallerkenen. Kjøper også inn favorittfrukt og gir innimellom, for eksempel mango. Går av seg selv her, men så er jeg heldig da ingen av dem har vært kresne noen gang. Anonymkode: 15b28...9ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #15 Del Skrevet 1. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1 glass juice til frokost. 1 halvt eple, litt agurk, litt paprika, noen druer, en gulrot i matpakka. Fruktmåltid i barnehagen/på AKS. Grønnsaker til middag hver eneste dag. Paprika, agurk eller salat på brødskiva til kveldsmat. Det er virkelig ikke noe stress, jeg tror folk lar det bli vanskeligere enn det må. Vi har ikke ett eneste måltid der vi ikke spiser frukt eller grønnsaker i en eller annen form. Det er bare en porsjon, som tilsvarer en håndfull, og for barn er det i grunnen veldig lite. Anonymkode: 4dde4...725 Leste du HI? Barnet spiser veldig lite på morgenen. Får lett i han både melk og juice, men syns ikke noe om juice til hverdags. Matpakke er ikke aktuelt da lunsj spises i bhg. Da blir det det som serveres der, stort sett noe brødmat med pålegg. Fruktmåltid er check. Og grønnsaker til middag. Og litt frukt/grønt til kvelden. Men jeg innser at det ikke er fullt så galt, for hvis jeg skal tenke barnets håndfull så blir det fort 2 porsjoner når han først spiser TS Anonymkode: c2ba1...444 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #16 Del Skrevet 1. november 2019 Det er jammen godt å se at vi er flere om dette. TS Anonymkode: c2ba1...444 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommermor Skrevet 1. november 2019 #17 Del Skrevet 1. november 2019 Ved å servere grønnsakene rå, kun potet jeg koker til henne her. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest WhisperingWind Skrevet 1. november 2019 #18 Del Skrevet 1. november 2019 Moser frukt og har i grøten. Samme med grønnsaker i middag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 1. november 2019 #19 Del Skrevet 1. november 2019 Får ikke i han 5 porsjoner, nei. Ikke en gang smoothie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tirben Skrevet 1. november 2019 #20 Del Skrevet 1. november 2019 Da mine var små, hadde vi alltid gulrot og kålrot oppskjært i staver stående i kjøleskapet. De fikk det både i matpakke og som snacks når de så barne-tv. Det var derfor aldri noe problem å få i dem nok. Vi hadde også ofte enten salat, råkost eller kokte grønnsaker til middag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå