AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #1 Skrevet 1. november 2019 Hun liker sprang og dressurhester best og prisene ligger fra 80 000-150 000. Vi har råd til å ha hest uten at vi er rike på noen måte. Datteren vår har ikke særlig mange venner på skolen og har også vært utsatt for mobbing. Vi tenker at hesten kan hjelpe henne til å få noen gode opplevelser som ikke er knyttet til det sosiale slik mange andre ungdommer har. Anonymkode: 534de...860 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #2 Skrevet 1. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hun liker sprang og dressurhester best og prisene ligger fra 80 000-150 000. Vi har råd til å ha hest uten at vi er rike på noen måte. Datteren vår har ikke særlig mange venner på skolen og har også vært utsatt for mobbing. Vi tenker at hesten kan hjelpe henne til å få noen gode opplevelser som ikke er knyttet til det sosiale slik mange andre ungdommer har. Anonymkode: 534de...860 Hun er forresten 14 år gammel og har vært interessert i hester omtrent siden hun kunne snakke. Det er altså en ekte interesse og handler ikke om status eller det å bare ha en forbigående interesse. Anonymkode: 534de...860
Lauv Skrevet 1. november 2019 #3 Skrevet 1. november 2019 Ja, det synes jeg du skal gjøre, hvis alt ligger til rette for det. Det er en så utrolig fin og givende hobby. 22
nordlending Skrevet 1. november 2019 #4 Skrevet 1. november 2019 Hvordan blir det når hun begynner på vgs? Har dere skole der dere bor? 1
Leo Skrevet 1. november 2019 #5 Skrevet 1. november 2019 Bare husk på at selve innkjøpet av hesten blir bare lommerusk i forhold til hva det koster å faktisk ha den og enda større kostnader blir det hvis planen er at hun skal drive aktivt med sprang/dressur. Jeg sier ikke at det er dumt å kjøpe hest til henne, men jeg vil anbefale dere å skaffe dere god oversikt over kostnadsbildet for det er neppe positivt for noen hvis familien nærmest går konkurs på grunn av dette heller. Kanskje det vil fungere like bra med et lavere ambisjonsnivå og en helt vanlig turhest? 15
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #6 Skrevet 1. november 2019 Synes det høres helt sykt ut å kjøpe en hest til 150 000 til et barn, selv om man har råd. Dersom hesteinteressen er genuin og ikke bare dreier seg om status eller konkurranse, kan man få en helt fin hobbyhest til en tredjedel av den prisen. Dessuten er det svindyrt å ha hest, det skal ha stall, for, hovslager, dyrlege etc etc. Har dere noe greie på hest selv? Dere bør sette dere veldig godt inn i hvilke løpende utgifter man må regne med før dere evt. kjøper en hest. Til slutt vil jeg si at det er fullt mulig å finne venner og et godt miljø å høre til i uten egen hest! De fleste jenter som henger rundt i landets staller har jo ikke hest selv, men dyrker interessen ved å arbeide for hesteeiere mot å få ri. Anonymkode: 9628f...50f 8
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #7 Skrevet 1. november 2019 Jeg hadde gjort det, om jeg hadde et sårbart barn. Jeg er selv hestejente, barnevernspedagog og har videreutdanning i dyreassistert miljøterapi. En hest er den beste investeringen jeg kunne gjort for mitt barns psykiske helse. Mine hester hadde en stor betydning for meg i min egen oppvekst. Men er enig i innlegg over, sett dere godt inn i kostnadene først. Jeg regner ca 5000 kr i mnd på mitt hestehold, inkludert oppstalling, fôr, forsikring, hovslager og enkelte treninger. Anonymkode: 9ca91...192 11
Gjest spinjitzu Skrevet 1. november 2019 #8 Skrevet 1. november 2019 Ja det synes jeg dere skal gjøre hvis dere har råd, det er en utrolig fin og givende hobby/livsstil. Og helt uenig med anonym over i at man får en fin sprang/dressurhest til 50 000, det gjør man faktisk ikke. 80-150 høres riktig ut.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #9 Skrevet 1. november 2019 Det er flere hester i min familie. Blant annet ei niese som har vært mye ensom, hun fikk hest og har hatt den i mange år. Hun har da hatt en hobby som har krevd av henne at hun kom seg ut hver kveld for å se til hesten, spa møkk etc. Hun har også fått naturlig tilknytning til hestemiljøet og fått flere venner. Jeg tror hun har vokst veldig på det. Men i tillegg til selve kjøpesummen koster hestens mat, veterinærutgifter, skoing, oppstalling. Det har vært en del behov for å frakte hesten, det har kostet. Tror de har hatt utgifter jevnlig på 10 000 kr i måneden. En hest lever til han er kanskje 25 år, tror jeg. Det er mange penger, og mange år man er forpliktet til å reise ut hver eneste kveld for å se til hesten. Personlig hadde jeg ikke valgt det, men for andre er det en fin livsstil. Kanskje hun kan ha en hest på for for å smake på den livsstilen. Det kan kanskje åpne opp for å kjøpe hesten på sikt hvis interessen vedvarer. Anonymkode: 7355e...f79 7
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #10 Skrevet 1. november 2019 Jeg var også litt utilpass på skolen, og hesten er virkelig det beste mine foreldre gjorde for meg. Ikke bare det sosiale, at jeg fikk venner i stallen (mange av dem er for øvrig fortsatt mine venner, og nå er jeg godt voksen). Selvtilliten ridningen ga meg, arbeidsmoralen og stå på viljen har hjulpet meg masse i arbeidslivet. Anonymkode: c8d2c...65f 6
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #11 Skrevet 1. november 2019 Har hun erfaring med hest, dvs har hun gått i rideskole og driver med hest nå? Ønsker hun å drive aktivt med konkurranse? I såfall kan det være greit å investere så mye i en hest, men om hun ikke har erfaring eller ambisjoner så ville jeg vurdert andre muligheter. F.eks. rideskole eller opplæring privat både angående hestehold og ridning, rideleir, hest på for eventuelt også en egen ridehest etterhvert. En ting er at det er dyrt med hest og hestehold, men det er også mye ansvar. Jevnt over er det ikke noe jeg synes en 14-åring skal være ansvarlig for alene, så det er viktig at foreldre/voksne er involverte nok til å ha oversikt over dyrets ve og vel. Anonymkode: 1deae...a86 3
Chiubi Skrevet 1. november 2019 #12 Skrevet 1. november 2019 Svært mange hesteinteresserte unge jenter opplever at interessen for (og tiden til) hest blekner, etter hvert som de blir mer interessert i gutter. Man får også travlere dager når man begynner på videregående, for ikke å snakke om når man skal studere. Jeg mener at når man skaffer seg et dyr, bør det ikke være som en midlertidig hobby. Er det noen voksne i familien som har tid og interesse til å ta seg av hesten når jenta prioriterer andre ting? 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #13 Skrevet 1. november 2019 10 minutter siden, Chiubi skrev: Svært mange hesteinteresserte unge jenter opplever at interessen for (og tiden til) hest blekner, etter hvert som de blir mer interessert i gutter. Man får også travlere dager når man begynner på videregående, for ikke å snakke om når man skal studere. Jeg mener at når man skaffer seg et dyr, bør det ikke være som en midlertidig hobby. Er det noen voksne i familien som har tid og interesse til å ta seg av hesten når jenta prioriterer andre ting? Hun er 14 og har ikke vært interessert i gutter så langt i alle fall. Er aldri på fest for eksempel. Alltid alene etter skoletid og kommer rett hjem etter skolen. Tror det går greit å kombinere hest med videregående da hun tar ting lett og får gode karakterer. Anonymkode: 534de...860 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #14 Skrevet 1. november 2019 47 minutter siden, spinjitzu skrev: Ja det synes jeg dere skal gjøre hvis dere har råd, det er en utrolig fin og givende hobby/livsstil. Og helt uenig med anonym over i at man får en fin sprang/dressurhest til 50 000, det gjør man faktisk ikke. 80-150 høres riktig ut. En fin hobbyhest, skrev jeg. Anonymkode: 9628f...50f 4
exictence Skrevet 1. november 2019 #15 Skrevet 1. november 2019 Ja, men husk at i bunn og grunn er det dere foreldre som voksne som har ansvar for at hesten har det godt og får sitt behov dekket. 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #16 Skrevet 1. november 2019 29 minutter siden, AnonymBruker said: Hun er 14 og har ikke vært interessert i gutter så langt i alle fall. Er aldri på fest for eksempel. Alltid alene etter skoletid og kommer rett hjem etter skolen. Tror det går greit å kombinere hest med videregående da hun tar ting lett og får gode karakterer. Anonymkode: 534de...860 Men du unnlater å svare på et viktig spørsmål, nemlig om hun faktisk driver med hest nå?? Har hun erfaring eller snakker vi om fjortisdrømmer på jenterommet? For det er langt fra fjortisdrømmer til at det er fornuftig å kjøpe en hest i hundretusenkronersklassen! Anonymkode: 1deae...a86 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #17 Skrevet 1. november 2019 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men du unnlater å svare på et viktig spørsmål, nemlig om hun faktisk driver med hest nå?? Har hun erfaring eller snakker vi om fjortisdrømmer på jenterommet? For det er langt fra fjortisdrømmer til at det er fornuftig å kjøpe en hest i hundretusenkronersklassen! Anonymkode: 1deae...a86 Hun driver med hest ja. Har gått på ridekurs i flere år og vært på rideleirer og andre sommerleirer med hest. Hun mestrer hest i alle gangarter, kan stelle, sale på og alt det andre praktiske. Har ikke hoppet så høye hindre enda men det kan vel trenes opp. Anonymkode: 534de...860 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #19 Skrevet 1. november 2019 Sannelig ikke lett å svare på. Hesten lever i mange år. Hva skjer når hun evt tar vgs eller flytter osv? Har dere tenkt på den månedlige kostnaden ved å ha en hest? Tanken er jo god. Men kanskje en hund eller annet mindre dyr passer familien bedre? Anonymkode: 111ca...c5a
absinthia Skrevet 1. november 2019 #20 Skrevet 1. november 2019 Man trenger ikke å kjøpe en så dyr hest til noen som ikke konkurrerer aktivt. Du får en veldig bra hest som kan litt for 50 000, men jeg ville nok først satset på å ha en på for et par dager i uka. Det er rikelig med hester der ute som søker en forrytter. Jeg vet om gode, litt voksne hester som har erfaring med å delta på stevner, som har blir solgt for rundt 35000, - det er noe slikt en rytter på hennes nivå burde hatt. Dersom jeg var deg, ville jeg selv tatt ridekurs og skaffet meg mer peiling på hest selv. 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå