Gå til innhold

Sliter nordmenn med barneoppdragelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble inspirert av et svar som ble skrevet i en annen tråd her der folk skulle fortelle om hva de synes foreldrene deres gjorde feil i oppveksten. Der kommer det frem at mangle ble utsatt for alkoholisme, forsømmelse osv.

Jeg er vokst opp i en familie av utenlands opprinnelse, vi var 6 søsken og foreldrene mine var langt fra perfekte i barndommen, selv om vi ikke hadde mye så fikk vi en flott barndom her i Norge. 
Dette gjelder for de fleste andre av mine venner av utenlandsk bakgrunn. Hvordan kan det ha seg at nordmenn ikke klarer å gi barna sine en god barndom? Dere har som oftest bedre råd og mener å vite mer om hva som er best for barna men likevel vokser det opp flere norske barn med psykiske plager enn det gjør med utenlandsk bakgrunn?

Hvorfor er det mange nordmenn som rett og slett ikke takler å gi barna sine en god oppdragelse og god barndom?

Jeg vet at jeg setter ting på spissen her, men jeg lurer oppriktig på dette da det virker som et gjentagende problem.

Anonymkode: f1290...1e2

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette ble da voldsomt generaliserend. Det går ikke an å si at nordmenn ikke klarer å gi barna sine en god barndom, akkurat som man heller ikke kan si at alle barn med utenlandsk bakgrunn har en god barndom. 

Anonymkode: da0ce...e2e

• Liker 48
Skrevet

Det er fordi 68'er-generasjonen rev ned fungerende samfunnsstrukturer uten å ha noe å erstatte dem med. De prøvde seg med "fri barneoppdragelse" og mente at grensesetting var farlig. Resultatet er at de fleste voksne i dag lider under en ekstrem mangel på folkeskikk, høflighet og respekt for sine medmennesker, og ikke klarer å innordne seg lover, regler og autoriteter.

Det vil komme en masse svar her som vil bekrefte akkurat dette.

Anonymkode: f49bf...e06

• Liker 19
Skrevet

Det er fordi mange nordmenn er  Karrieremennesker og setter jobben foran barna. De er materialistiske og alt skal være så perfekt. Penger er første pri. Satt på spissen altså.

Anonymkode: e940f...acc

• Liker 12
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble inspirert av et svar som ble skrevet i en annen tråd her der folk skulle fortelle om hva de synes foreldrene deres gjorde feil i oppveksten. Der kommer det frem at mangle ble utsatt for alkoholisme, forsømmelse osv.

Jeg er vokst opp i en familie av utenlands opprinnelse, vi var 6 søsken og foreldrene mine var langt fra perfekte i barndommen, selv om vi ikke hadde mye så fikk vi en flott barndom her i Norge. 
Dette gjelder for de fleste andre av mine venner av utenlandsk bakgrunn. Hvordan kan det ha seg at nordmenn ikke klarer å gi barna sine en god barndom? Dere har som oftest bedre råd og mener å vite mer om hva som er best for barna men likevel vokser det opp flere norske barn med psykiske plager enn det gjør med utenlandsk bakgrunn?

Hvorfor er det mange nordmenn som rett og slett ikke takler å gi barna sine en god oppdragelse og god barndom?

Jeg vet at jeg setter ting på spissen her, men jeg lurer oppriktig på dette da det virker som et gjentagende problem.

Vi nordmenn er så økonomisk uavhengig at vi sitter på hver vår grein og pleier lite kontakt med hverandre. Vi skjønner ikke hvor viktig gode sosiale nettverk er for å ha det bra. Både med familie og venner. 

Dermed sitter vi mye alene, blir ensomme og deprimerte. Og skjønner ikke hvorfor. I din kultur tar sikkert folk vare på hverandre. Mye trygghet i det.

• Liker 9
Skrevet

Jeg er helt uenig i at nordmenn klarer ikke å gi barn en god barndom. Barn som vokser opp i Norge har det bra materielt sett og har som oftest foreldre som bryr seg.

Problemet med norsk oppdragelse er mer synlig blant tenåringer. Mangel på grenser fører til tenåringer som er late, frekke og utagerende. Overforbruk av sosiale medier og dataspill fører til avhengighet, dårlig selvtilitt og dårlig arbeidsevne. 

Anonymkode: 71c48...8ec

• Liker 14
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen tall på dette eller er det bare noe du tror?

• Liker 14
Skrevet

Eg har arbeida I barnehage I årevis. Rundt 2007 hadde barn inne litt meir generell høflighet og oppdragelse. I dag ser eg fleire barn (men langt i frå alle) som har veldig frie tøyler og inkonsikvente foreldre. Det skal diskuterast, forhandlast om alt. Kvar lille ting skal bli møtt med annerkjennelse og alle følelser skal forstås. Til og med det å gå på do blir eit valg! «vil du gå på do?» Barnet seie selvklart nei og tisser seg ut litt seinare. Ikkje at det gjer noko, men dagens foreldre (enkelte) burde ta kontrollen tilbake. 

Anonymkode: 827c1...a4a

• Liker 22
Skrevet

Forskning sier at innvandrerungdom har mer psykiske problemer enn de andre http://www.ungdata.no/asset/4978/1/4978_1.pdf

Som pedagog, ser jeg heller ikke at innvandrerbarn skiller seg ut med å være mer veloppdragne, tvert ii mot synes jeg at mange av dem, styrer foreldrene sine mer på enkelte områder. 

Anonymkode: 524b2...1f7

• Liker 25
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forskning sier at innvandrerungdom har mer psykiske problemer enn de andre http://www.ungdata.no/asset/4978/1/4978_1.pdf

Som pedagog, ser jeg heller ikke at innvandrerbarn skiller seg ut med å være mer veloppdragne, tvert ii mot synes jeg at mange av dem, styrer foreldrene sine mer på enkelte områder. 

Anonymkode: 524b2...1f7

Du som pedagog burde forstå at det er vanskelig å være et innvandrerbarn i Norge da det er mange ting som er mer komplisert for dem: det er diskriminering, man må eventuelt forholde seg til flere kulturer/språk, osv. osv, og dette påvirker selvfølgelig mange ting. Det er ikke veldig rettferdig å sammenligne norske barn i Norge med utenlandske barn i Norge, men norske barn i Norge med utenlandske barn i utlandet, dvs. spanske barn i Spania osv. Jesus... Ærlig talt blir jeg sint når jeg ser at en pedagog kan være så kunnskapsløs og ignorant. 

Anonymkode: bdbe9...665

• Liker 5
Skrevet

Dette er jo bare synsing. Man må jo ha noen gode tall før man kan si noe om at norske foreldre sliter med barneoppdragelse. Hva en selv og familien og naboen har opplevd er jo ikke nok til å trekke noen slutninger.

Anonymkode: a81d5...5eb

• Liker 6
Skrevet

Du kan ta ikke ta en tråd på KG som eksempel på at nordmenn ikke har en god barndom? Jeg hadde en super barndom og gidder derfor ikke svare i en tråd som handler om vanskelig barndom. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo bare synsing. Man må jo ha noen gode tall før man kan si noe om at norske foreldre sliter med barneoppdragelse. Hva en selv og familien og naboen har opplevd er jo ikke nok til å trekke noen slutninger.

Anonymkode: a81d5...5eb

Tall på at norske foreldre sliter med barneoppdragelse? :P Haha.

Jeg har ikke tid for å skrive langt nå. Jeg mener at norske foreldre sliter med å sette grenser og lære respekt og folkeskikk til sine barn. Men det største problemet er mangelen på kommunikasjon og å vise og lære å vise emosjoner og følelser og fysisk nærhet. Norske foreldre (og barn) er følelseskalde og egoistiske. Generaliserende, ja, selvfølgelig er ikke ALLE det, men dessverre altfor mange. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
5 hours ago, AnonymBruker said:

Du har nok helt rett, det er ingen barn av nordmenn som har fått en god barndom. Alle er misfornøyde og henger på forum hvor de skriver hvor galt foreldrene gjorde det i oppdragelsen.

Angående det med psykisk helse. Så er det nok mange mørketall i utlandet kontra i Norge hvor man er åpen med de psykiske problemene sine og hvor mange tar tak i problemene sine for å bli friske.

Det er sikkert derfor vi "bare" havner på 3. plass (av minimim 123 land) i hele verden med de lykkeligste menneskene i verden i 2019
https://www.forbes.com/sites/duncanmadden/2018/03/27/ranked-the-10-happiest-countries-in-the-world-in-2018/#2825114573e9

Og måtte nøye oss med en dårlig 2. plass i hele verden med å være de lykkeligste menneskene i verden i 2018
https://www.forbes.com/sites/duncanmadden/2018/03/27/ranked-the-10-happiest-countries-in-the-world-in-2018/#2825114573e9

Til og med i kåringen av "Best Place to Rise a Child" havnet vi kun på 3. plass av hele verden! Makan til frekkhet!
https://www.usnews.com/news/best-countries/best-raising-children

Endret av Energi-jenta
  • Liker 16
Skrevet

Jeg var en av de som svarte i den tråden, og jeg har innvandrerbakgrunn akkurat som deg. Jeg tror dessverre det er flere med vår bakgrunn som sliter med barneoppdragelsen. Det er ikke etnisk norske barn som går berserk i Oslo for tida, for å si det som det er. Vi bør heller rette en anklagende finger mot oss selv?

Anonymkode: 6cfbc...44f

• Liker 36
Skrevet
3 minutter siden, Energi-jenta skrev:

Du har nok helt rett, det er ingen barn av nordmenn som har fått en god barndom. Alle er misfornøyde og henger på forum hvor de skriver hvor galt foreldrene gjorde det i oppdragelsen.

Det er sikkert derfor vi "bare" havner på 3. plass (av minimim 123 land) i hele verden med de lykkeligste menneskene i verden i 2019

Og måtte nøye oss med en dårlig 2. plass i hele verden med å være de lykkeligste menneskene i verden i 2018

Til og med i kåringen av "Best Place to Rise a Child" havnet vi kun på 3. plass av hele verden! Makan til frekkhet!
https://www.usnews.com/news/best-countries/best-raising-children

Fy søren vi må gjøre noe alvorlig galt altså...

Apropos det med psykisk helse. Så er det nok mange mørketall i utlandet kontra i Norge hvor man er åpen med de psykiske problemene sine og hvor mange tar tak i problemene sine for å bli friske.

Nummer 1 på listen av de mest lykkeligste land er... FINLAND. Vet du hva annet Finland er kjent for? Alkoholisme, depresjon og skyhøye selvmordstall. Akkurat som Norge, men enda verre. Men finner er tydeligvis allikevel lykkeligere enn nordmenn. ;)

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nummer 1 på listen av de mest lykkeligste land er... FINLAND. Vet du hva annet Finland er kjent for? Alkoholisme, depresjon og skyhøye selvmordstall. Akkurat som Norge, men enda verre. Men finner er tydeligvis allikevel lykkeligere enn nordmenn. ;)

Ja, man finner alltid mye negativt med et land hvis man leter etter det. Andre land har andre problemer, eller kanskje til med de samme problemene i større skala?

Det er en grunn til at de samme landene blir kåret til topps igjen for å være de lykkeligste menneskene. Du kan rett og slett ikke krangle med statistikken uansett hvor kverulant du er 😅

• Liker 10
Skrevet

Har kanskje noe med hyper-induvidulismen som rår i skandinavia

Anonymkode: 6c5b3...a1e

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har kanskje noe med hyper-induvidulismen som rår i skandinavia

Anonymkode: 6c5b3...a1e

Med hvafornoe?

Anonymkode: c13e8...1c3

Skrevet

Blir ganske rystet jeg også over hvor mange som har blitt utsatt for både det ene og det andre i barndommen. Men alt handler om kultur, absolutt alt.

Vi fikk ganske høyrøstet kjeft da vi vokste opp. Det var høylytt i det store og hele. I Norge kan de kalle det psykisk vold faktisk, mens vi har virkelig ingen men av den oppdragelsen. Det var heller ikke uvanlig med en ørefik. Men forskjellen er at det virker som vi er vant til nærere bånd på alle måter. Vi kan gråte sammen, krangle og betro oss. Hele følelseregisteret, og lojaliteten er dyp. En svikter ikke familien, og det er en av tingene jeg stusser mye med; at man kutter ut familie og ikke kan vise alt av følelser! Rart altså...

Men jeg syns ikke norske foreldre er dårligere. Ihvertfall ikke denne generasjonen. De vil jo gjøre alt rett. Kanskje litt for mye, sånn at de er livredd for å gjøre noe feil. Men alt i alt.

Barn i Norge er veldig beskyttet, og det er det jo en grunn til. Ting forandrer seg ikke uten årsaker. Mens i andre land i Europa er kulturen annerledes og barn er nok litt mer robuste. Ganske mye mer vil jeg anta. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...