Gå til innhold

Ekstreme mensensmerter! Gi tips please😣

Anbefalte innlegg

Jeg klarer nesten ikke å bevege meg. Jeg våknet av at jeg hadde ekstreme kramper i magen, jeg orker ikke dette her mer, og det vil ikke gi seg. Jeg har det slik hver gang jeg får mensen. Det ble så ille at jeg måte kjøre fra jobben. Har ingen smertestillende å ta, og prøver å unngå slikt. Er det ellers noe annet som kan hjelpe av dine egene erfaringer? Dette har jeg prøvd: dusje med varmt vann, spise sjokolade, drikke noe varmt osv, ingenting hjelper! 

Fortsetter under...

Når man får menssmerter, er det  viktig å ta smertestillende så fort du merker vondt. Det er fordi det, i tillegg til den smertestillende virkningen, stopper produksjonen av det som gjør at man får smerter. (husker ikke hva det heter). Ikke spar på smertestillende når du har mensen! Klarer du å gå? Det kan hjelpe å bevege seg. Ellers får du bare legge varmeflaske på magen og holde ut.  Vet  det er jævlig! 

• Liker 6
6 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Hvorfor poster du hele tiden innlegg som ikke passer i underforumene? Denne f.eks. burde vel være i Kropp&Helse?

Jeg lurte på hvilket råd du hadde kommet med her når jeg så at du hadde svart :fnise:

9 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jeg lurte på hvilket råd du hadde kommet med her når jeg så at du hadde svart :fnise:

Sånt kan jeg ikke råde noe om, gitt.  Syns bare at noen tråder passer bedre andre steder.   ☺

• Liker 1

Annonse

6 timer siden, Tara,090 skrev:

Jeg klarer nesten ikke å bevege meg. Jeg våknet av at jeg hadde ekstreme kramper i magen, jeg orker ikke dette her mer, og det vil ikke gi seg. Jeg har det slik hver gang jeg får mensen. Det ble så ille at jeg måte kjøre fra jobben. Har ingen smertestillende å ta, og prøver å unngå slikt. Er det ellers noe annet som kan hjelpe av dine egene erfaringer? Dette har jeg prøvd: dusje med varmt vann, spise sjokolade, drikke noe varmt osv, ingenting hjelper! 

Alt du skriver her hjelper ikke unntatt kanskje litt varm dusj for lindring. Det finnes på apoteket smertestillende spesielt for mens smerter, spør der. Hjelper ikke de så snakk med legen. Som andre skriver her så er det viktig og ta tablettene med en gang du kjenner at smertene kommer. Ellers kan det bli vanskelig å få god smertelindring når smertene er på topp.  Hold deg varm på føttene. 

Anonymkode: a350d...102

Eg bruker faktisk parlagin forte, trenger kun ein resept i året. Blir 12 piller i året. Einaste som virker. Legen min er heldigvis grei. Eg blir ikkje susen av det heller, høyrer folk sei man kan bli rusa men det merker eg ingenting av. 

6 timer siden, Tara,090 skrev:

Har du menssmerter på dette nivået så er det 99,9 % sikkert at du har endometriose. Endometriose blir bare verre og verre for hver menstruasjon, så du må til lege for å få hjelp både med diagnose og effektiv behandling.

Anonymkode: 912b7...6a2

• Liker 2

Annonse

På 1.11.2019 den 19.01, SoWhat? skrev:

Legg varm ull eller varmeflaske på stedet! Og ikke vær sta og ikke ta smertestillende, det er bare dumt! 

Forseint nå, enig. Har kastet dem i søpla uansett så de er borte nå

• Liker 1
På 1.11.2019 den 20.20, AnonymBruker skrev:

Har du menssmerter på dette nivået så er det 99,9 % sikkert at du har endometriose. Endometriose blir bare verre og verre for hver menstruasjon, så du må til lege for å få hjelp både med diagnose og effektiv behandling.

Nei, har nok ikke det. Forrige gang jeg fikk mensen så føltes det ut som jeg holdt på å føde ett barn, men denne gangen var det ikke like ille. Så det er ikke verre for hver gang det kommer.

2 timer siden, Tara,090 skrev:

Nei, har nok ikke det. Forrige gang jeg fikk mensen så føltes det ut som jeg holdt på å føde ett barn, men denne gangen var det ikke like ille. Så det er ikke verre for hver gang det kommer.

Uansett hva du påstår eller ikke, har du menssmerter på det nivået du påstår i hi, så er legeundersøkelse og utredning for endometriose noe du bør igangsette. Og endometrioseutredning er noe du spesielt må be om. Hva er hensikyen med å vente elelr utsette en undersøkelse? Mens du utsetter vil endometriosen vokse og gro, ubehandlet. Hvor mye vondt du har for hver mens kan variere, men dette går ikke over av seg selv.

• Liker 1
Annonse

Jeg har fått påvist endometriose og har hatt mye smerter pga det. Det jeg pleide å gjøre (har ikke blødninger nå pga hormon behandling) var naproxen, Paracet, varmeflaske. Lindret i hvertfall noe. 

Anonymkode: ef154...e03

Smertestillende du får kjøpt reseptfritt i Norge finnes ikke farlig. Det meste av det du spiser og drikker inneholder farligere stoffer. Selv sollyset er farligere enn en Naproxen.

Så ta smertestillende. Ikke utsett deg for dette. 

Anonymkode: 9b7e7...b94

Og selv om enkelte legemidler som anbefales brukt mot menstruasjonssmerter selges uten resept så kan det være greit å sette seg inn i hvilke farlige bivirkninger de potensielt kan gi. Det kan med andre ord være lurt å oppsøke lege å få kartlagt hva smertene skyldes og evt. få annen behandling enn å bare ukritisk ta smertestillende flere dager i måneden gjennom mange år. 

Tråden er ryddet for medisintips og diskusjon rundt dosering av medisiner. Minner om retningslinjene for Kropp og helse: 

Sitat

* Diskusjon rundt dosering av medisiner og "medisintips" slettes. Kvinneguiden har ikke nødvendig kompetanse til å luke ut potensielt farlige råd og tips, og vi vil derfor ha en nulltoleranse på dette. Erfaringer knyttet til medisinbruk, som ikke går på diskusjon av dosering og "tipsing" kan ved noen tilfeller bli stående, dette blir vurdert av moderatorene fra gang til gang. Er man usikker på noe i forhold til medikamenter/dosering kan man konferere med felleskatalogen, eller aller best; ta kontakt med apotek eller lege

Perelandra, mod. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...