Gå til innhold

Strikkefasthet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke helt dette med strikkefasthet. Jeg har lest at drops merino extra fine og Sandnes merinoull kan erstatte hverandre, men drops er oppgitt med pinne 4 og Sandnes med 3,5. Jeg har funnet en oppskrift på garnstudio som jeg vil strikke i Sandnes merino, men i oppskriften brukes det pinne 4. Skal jeg følge oppskriften akkurat som det står eller skal jeg bruke pinne 3,5? Noen som kan forklare litt?😁

Anonymkode: 90e82...fed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på hvor mange cm det står. Hva er antall masker og rader med drops merino extra fine med pinne 4? Hva er antall masker og rader med Sandnes merinoull med pinne 3,5? 

Anonymkode: 0a8f6...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke helt dette med strikkefasthet. Jeg har lest at drops merino extra fine og Sandnes merinoull kan erstatte hverandre, men drops er oppgitt med pinne 4 og Sandnes med 3,5. Jeg har funnet en oppskrift på garnstudio som jeg vil strikke i Sandnes merino, men i oppskriften brukes det pinne 4. Skal jeg følge oppskriften akkurat som det står eller skal jeg bruke pinne 3,5? Noen som kan forklare litt?😁

Anonymkode: 90e82...fed

Du må strikke en prøvelapp, @Vera Vinge Er eksperten på prøvelapper :jolie:

Legg omm minst 30 masker på pinnen du skal strikke på. Strikk noen cm. Leggprøvelappen flatt på bordet, og legg en linjal opp på uten å strekke i prøvelappen. Sett en knappenår, tannpriker eller annet spisst inn på 0 og på 10 cm. Så teller du maskeantallet mellom disse spisse tingene/knappenålene. Bare da vet du hvor mange masker din strikking med det valgte garnet gir på 10 cm. 

Blir det for mange masker på 10 vm, må du ha tykkere pinn, blir det for få masker på 10 cm må du ha tynnere pinn. 

Husk og på at når du bytter garn så må du regne om mengden garn. Du skal ha minst like mange løpemeter garn, innholdet i hvert garnnøste er ulikt på du ulike nøstene. Strikker du med tykkere pinn, vi også det kreve mer garn.

Anonymkode: 7e23a...4ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal vel vaske prøvelappen, og vente til den er helt tørr, før du teller antall masker og rader per 10x10 cm. 
Først da vet du hva størrelsen blir på et ferdig produkt. 

Anonymkode: ed2f3...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi dette ble voldsomt😳 så jeg kan ikke bare uten videre erstatte garnet? Jeg trodde de skulle være like😞

Anonymkode: 90e82...fed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skal vel vaske prøvelappen, og vente til den er helt tørr, før du teller antall masker og rader per 10x10 cm. 
Først da vet du hva størrelsen blir på et ferdig produkt. 

Anonymkode: ed2f3...c27

Vaske prøvelapper for å finne strikkefastheten  :sjokkert:  Ikke rart noen bruker lang tid på strikkeprosjekter. 

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oi dette ble voldsomt😳 så jeg kan ikke bare uten videre erstatte garnet? Jeg trodde de skulle være like😞

Anonymkode: 90e82...fed

skal du ha ett godt resultat på en lang strikkejobb så er forarbeidene viktige. 

Anonymkode: 7e23a...4ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøvelapp er viktig, ja. Jeg vasker den dog ikke, da hadde jeg aldri kommet i gang med noe som helst. :lol: Men som du spør om i det første innlegget ditt, så skal du bruke pinne nr. 3,5 om du har samme strikkefasthet som det garnet du vil bruke. Jeg selv må som oftest gå ned en halv til en pinnestørrelse, fordi jeg vet at jeg strikker løst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.11.2019 den 2.33, AnonymBruker skrev:

Vaske prøvelapper for å finne strikkefastheten  :sjokkert:  Ikke rart noen bruker lang tid på strikkeprosjekter. 

skal du ha ett godt resultat på en lang strikkejobb så er forarbeidene viktige. 

Anonymkode: 7e23a...4ba

Altså ja man burde faktisk vaske den lappen så man vet hvordan størrelsen blir når arbeidet er ferdig. 
 

Sa jeg, som aldri har giddi det der 😂

Anonymkode: ed2f3...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...