AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #1 Skrevet 1. november 2019 Kanskje dette er feil underforum (og forum generelt), men tenker at det kanskje passer under økonomi (?). Jeg har eksamen i økonomisk matematikk om 1,5 måned, men sliter veldig med å lære meg derivasjon. Derivasjon er så stor del av pensum, at jeg frykter at jeg kommer til å stryke hvis jeg ikke klarer å lære meg det Siden jeg vet at jeg er litt tunglært i matte, har jeg jobbet jevnt og trutt gjennom hele semesteret. Jeg har gjort øvingsoppgavene vi har blitt anbefalt å gjøre, og jeg har vært på de fleste hjelpetimene. Har prøvd å bruke Youtube, internett og hjelpelærere for å lære meg derivasjon, men jeg fatter likevel ikke greia! Fant en nettside der man kan betale for å lære det, men den virker noe ueriøs ut. Kunne godt ha betalt for en slik tjeneste, hvis noen vet om en som er bra. Finnes det noen enkle regler? Har du noen læringstips? Hvordan lærte du det? Dette er på universitetsnivå, men tenk på meg som en 8.-klassing. Hilsen superstressa! Anonymkode: 9d796...7b2
Devilheart Skrevet 1. november 2019 #2 Skrevet 1. november 2019 Spørs på hvilket nivå du vil lære. Finnes helt grunnleggende regler i formelsamlinger for videregående, og så blir det mer avansert på universitetsnivå med partiell, implisitt og logaritmisk derivasjon. Dere har helt sikkert formelsamlinger laget akkurat for deres studie og pensum, og da trenger du å lære de reglene som står der. Når det gjelder matematikk er det bare en måte å lære på: oppgaver, oppgaver, oppgaver. Start med helt enkle og grunnleggende oppgaver, så øker du nivået ettersom du får kontroll. Et eksempel på helt banal oppgave: Deriver f(x) = 2x + 1. Også er det iblant best å glemme regler og bare si "sånn er det" for enkle derivasjoner. På litt mer avansert kan det være lurt å følge reglene helt slavisk for både riktighet og få det inn i fingrene. Sleng gjerne ut noen oppgaver du sliter med, så ser vi på nivået dere er på. 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #3 Skrevet 1. november 2019 3 minutter siden, Devilheart skrev: Spørs på hvilket nivå du vil lære. Finnes helt grunnleggende regler i formelsamlinger for videregående, og så blir det mer avansert på universitetsnivå med partiell, implisitt og logaritmisk derivasjon. Dere har helt sikkert formelsamlinger laget akkurat for deres studie og pensum, og da trenger du å lære de reglene som står der. Når det gjelder matematikk er det bare en måte å lære på: oppgaver, oppgaver, oppgaver. Start med helt enkle og grunnleggende oppgaver, så øker du nivået ettersom du får kontroll. Et eksempel på helt banal oppgave: Deriver f(x) = 2x + 1. Også er det iblant best å glemme regler og bare si "sånn er det" for enkle derivasjoner. På litt mer avansert kan det være lurt å følge reglene helt slavisk for både riktighet og få det inn i fingrene. Sleng gjerne ut noen oppgaver du sliter med, så ser vi på nivået dere er på. Takk for respons Grunnleggende. Jeg kan absolutt ingenting fra før, i tillegg til at dette er et grunnkurs. Så så grunnleggende at din tenåringsdatter med downs syndrom ville forstått det. Der er jeg. Jeg har gjort så uendelig mange oppgaver, men det går bare ikke inn. Jeg tror at forklaringene jeg får ikke er grunnleggende nok. Det er noe jeg ikke forstår, som gjør at jeg ikke forstår forklaringene. Hvis du skjønner hva jeg mener? Fatter bare ikke hvordan jeg skal tenke. Her er en tilfeldig oppgave (jeg sliter med alle) : Anonymkode: 9d796...7b2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #4 Skrevet 1. november 2019 Tredjeroten av x er det samme som x^1/3 deriverer: (1/3)X^1/3-1 dvs setter eksponenten foran X, deretter trekker fra 1 i eksponent. = (1/3)x^-2/3 Setter x under brøkstrek for positiv eksponent = 1/(3x^2/3) hvis du ikke kan derivasjon på grunnleggende nivå, altså derivere 2x = 1*2x^1-1= 2, da skjønner jeg ikke hvirfor du har oppgaver om å derivere nte røtter og liknende. Jeg anbefaler deg å ta en titt på YouTube, derivasjon er veldig enkelt, men mange overtenker dette. Søk på derivasjon på YouTube så kommer det opp masse du kan bruke. Anonymkode: 1431f...504
Devilheart Skrevet 1. november 2019 #5 Skrevet 1. november 2019 (endret) Er ikke lett å finne studieteknikker for andre, da alle er åpenbar forskjellig. Kan muligens tenke deg at derivasjon ikke er noe du trenger å forstå, bare pugge. Noen forelesere går litt i dybden på hoveddefinisjonen iblant og det kan skape hodebry når man skal begynne på oppgaver. Derfor har vi heldigvis konkrete regler vi trenger å følge bare. Er ganske enkelt forklart her, og har til og med eksempel av samme type oppgave. Regner med engelsken din er langt bedre, så godtar sikkert det som står der. https://www.dummies.com/education/math/calculus/the-basic-differentiation-rules/ I verste fall kan du lage en stor tabell som tar for seg de mest brukte funksjonene og bruke online kalkulatorer til å finne både deriverte og dobbelderiverte. Har man pugget de aller fleste funksjonene, kan man lett se når andre liknende funksjoner dukker opp. Nå var oppgaven litt mer omfattende enn trodde, men regner med også du har kontroll på resten. Endret 1. november 2019 av Devilheart
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå