Gå til innhold

Må barn ha pass for å reise til Spania?

Anbefalte innlegg

Gjest gjesta
Skrevet

...enkelt og greit, jeg lurer på om det er nødvendig å få pass til barna mine for Spania-tur.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hotellene godtar bare pass som legitimasjon i allefall..

Gjest Gjesta
Skrevet

Takk for svar, Liv! Vi skal ikke bo på hotell, men skal leie bil. Både jeg og mannen min har pass, og jeg hadde tenkt å fornye for ungene, men er nå usikker på om det egentlig er bryet verdt? Hva skal de egentlig med det?

Skrevet

Er Spania med i EØS/Schengen da?

Gjest Gjesta
Skrevet

ja, tror det. De var i allefall nevnt på en sånn liste?

Gjest Gjesta
Skrevet

Alle barn må ha eget pass nå, det fikk vi opplyst på politistasjonen ihvertfall.

Gjest gjesten
Skrevet
Alle barn må ha eget pass nå' date=' det fikk vi opplyst på politistasjonen ihvertfall.[/quote']

det stemmer :enig_animasjon:

Gjest Primula
Skrevet

Samme her. Var og sjekket forrige uke. Pass er eneste legitimasjon som er gyldig. Og det er vel greit å legitimere barna man har med seg? At dere er foreldrene osv..

Gjest Gjesta
Skrevet

Jo, det er absolutt greit å kunne legitimere barna sine!

Det er bare så inmari styrete å få tak i pass, så jeg funderte på om vi er nødt. Men jeg får ta meg på tak og ordne det uansett. Er nok det beste!

Tusen takk for svar, alle :)

Gjest Primula
Skrevet

Ja, det er veldig styrete. Både barna og begge foreldrene må være med. Du må ha med to passbilder og det koster 420,- kr.

Vanvittig dyrt, spør du meg... Spesielt siden man må ha nytt pass annethvert år dersom barnet er under fem år.

Skrevet

De må ha pass ja, tro meg. Jeg holdt på å drite meg skikkelig ut når jeg skulle reise for noen uker siden!

Skrevet
Jo, det er absolutt greit å kunne legitimere barna sine!

Det er bare så inmari styrete å få tak i pass, så jeg funderte på om vi er nødt. Men jeg får ta meg på tak og ordne det uansett. Er nok det beste!

Tusen takk for svar, alle  :)

Barn er faktisk nødt til å ha pass. Jeg skal snart til Spania med mine, og ringte politiet for å sjekke. Der trodde de at barn måtte ha eget pass...! :roll: For å være sikker ringte jeg den Spanske ambassaden i Oslo, og de sa at barna måtte ha eget pass. Ikke bare kjekt å ha, men de ha!

God tur!

Skrevet

På ferie opplevde opplevde jeg at en familie hadde glemt å skaffe pass til sønnen sin. Moren var fra et land der det fremdeles er mulig å skrive barnet inn i passet. Dette var etter sigende blitt glemt.

Flyselskapet nektet å ta dem ombord, og de fikk problemer med ambassaden fordi de ikke kunne bevise at det var deres barn (de lignet heller ikke på hverandre). (Hvordan de hadde kommet seg fra Norge uten pass er jo en annen ting da det er vanlig å vise det ved innsjekking, og barn ofte ikke har annen legitimasjon med bilde). Ambassaden hadde naturligvis ikke lyst til å bli innblandet i noe som i verste fall kunne være en barnebortføringssak.

Så selv om det er dyrt så er det kjekt å ha!

Gjest gjesti
Skrevet

I teorien trenger hverken voksen eller barn pass for å reise innen Schengen. Man må bare kunne vise gyldig legitimasjon. Men siden vi Norge ikke har ID kort er den eneste legitimasjonen som er gyldig utenfor Norge pass. Derfor må både barn og vokse ha pass når vi skal ut å reise.

Skrevet

Første gangen vi reiste til spania var snuppa bare 6 mnd, men hun måtte ha eget pass.

Gjest Gjesta
Skrevet

Hadde en venninde som dro til Frankrike med mann og tre år gammel sønn. Da de skulle reise hjem igjen hadde de lagt igjen passene på hotellet. Siden mor og far hadde bankkort og førerkort fikk de beskjed om at de kunne få reise, men sønnen måtte bli igjen til de fikk oversendt passet fra hotellet. De på flyplassen lovet å passe godt på treåringen, og sende han på neste fly......

Gåte: Gjett om de dro hjem og hentet ungen på Gardermoen senere, eller om alle tre ble igjen..........

Gjest Embla s
Skrevet
Hadde en venninde som dro til Frankrike med mann og tre år gammel sønn. Da de skulle reise hjem igjen hadde de lagt igjen passene på hotellet. Siden mor og far hadde bankkort og førerkort fikk de beskjed om at de kunne få reise, men sønnen måtte bli igjen til de fikk oversendt passet fra hotellet. De på flyplassen lovet å passe godt på treåringen, og sende han på neste fly......

Gåte: Gjett om de dro hjem og hentet ungen på Gardermoen senere, eller om alle tre ble igjen..........

Hm :klø: Det ække godt å si nei.. Lurer på hva jeg ville gjort :gruble: (treåringen nå til dags er jo så modne og for seg, så) :ler:

Skrevet

hei

jeg jobber hos politiet og kan bekerfte det som er sakt, barn må ha pass til legitimasjon men begge foreldre trenger ikke og vere med men begge må skrive under, vi hadde en mor som gikk berserk og skjelte ut folk her på kontoret om dagen fordi far og måtte skrive under og han bodde jo så langt unnna, men det er jo ikke vårt problem det vi gjorde jo bare jobben vår

jeg syns politikerene burde ha inført identifikasjonskort det hadde vert billigere

når det gjelder gåten til tex så tror jeg det var slik at begge foreldre nåk ble igjen til de hadde fått ungen vis de hadde muligheten til det vis den ene måtte hjem for eksempel på grunn av job så tror jeg at den ene reiste og at den andre ble igjen og ventet på ungen

men jeg tror ikke at den historien er helt sann, flyselskaper har ikke lov til og sende tre åringer alene så jeg tror egentlig de forlangrte at den ene forelderen ble igjen

hilsen

Gjest britania
Skrevet

jeg syns politikerene burde ha inført identifikasjonskort det hadde vert billigere

Jeg er helt uenig! I England prøver nå regjeringa å få ID kort igjennom, og det er regna ut at det kommer til å koste £92 pr pers. Det er jo like mye som et pass (mer kanskje, kommer ann på kursen) og i tillegg må man jo ha pass hvis man skal ut av Schengen.... så da blir det prisen på pass x2!

Dessuten gir ID kort meg assosiasjoner til politistater hvor alle må kunne produsere dokumenter når stoppa på gata.

Skrevet

Jeg er helt uenig! I England prøver nå regjeringa å få ID kort igjennom, og det er regna ut at det kommer til å koste £92 pr pers. Det er jo like mye som et pass (mer kanskje, kommer ann på kursen) og i tillegg må man jo ha pass hvis man skal ut av Schengen.... så da blir det prisen på pass x2!

Dessuten gir ID kort meg assosiasjoner til politistater hvor alle må kunne produsere dokumenter når stoppa på gata.

hei

vis de er like dyre er jeg faktisk enig med deg jeg mente jeg hørte fra noen at de var billigere og vi må vise legitimasjon her i norge også vis vi blir stoppet

hilsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...