Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Finnes det noe måte å overføre penger til en bank konto uten at mottaker ser hvem som har sendt pengene? Eventuelt lage en dummy bank konto med falskt alias?

Jeg har en barndomsvenn som jeg vet sliter en del økonomisk og jeg vil gjerne bidra litt her, men vet han aldri hadde tatt i mot støtte fra sin nærmeste - Han er av typen som aldri vil være til bry for andre.

Har kikket litt rundt og sliter med å se hvordan dette kan gjøres, men tenker det kan da umulig være forespørsel som ikke lar seg gjennomføre?

En liten notis her i slutten:
Dette er ikke knyttet til en kriminell handling så om bankene selv kan spore overføringen bryr jeg meg ikke om, eneste jeg vil forhindre er at han ser at det er jeg som har satt over penger til han.

Skrevet
3 minutter siden, Shackle skrev:

Hei,

Finnes det noe måte å overføre penger til en bank konto uten at mottaker ser hvem som har sendt pengene? Eventuelt lage en dummy bank konto med falskt alias?

Jeg har en barndomsvenn som jeg vet sliter en del økonomisk og jeg vil gjerne bidra litt her, men vet han aldri hadde tatt i mot støtte fra sin nærmeste - Han er av typen som aldri vil være til bry for andre.

Har kikket litt rundt og sliter med å se hvordan dette kan gjøres, men tenker det kan da umulig være forespørsel som ikke lar seg gjennomføre?

Dette er ikke knyttet til en kriminell handling så om bankene selv kan spore overføringen bryr jeg meg ikke om, eneste jeg vil forhindre er at han ser at det er jeg som har satt over penger til han.

Lov om hvitvasking forbyr denen typen transaksjoner. Samme lov tillater heller ikke at man oppretter en konto i et fiktivt navn. Dette burde du kunne klare å tenke deg frem til selv, fordi dkulle den muligheten du etterspør være mulig, så ville alle kriminelle jublet. 

Du får legge en anonym konvolutt i vedkommenes postkasse, eller lure det opp i en veske eller annet denne vennen har med seg når dere møtes. 

Anonymkode: f964b...88a

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lov om hvitvasking forbyr denen typen transaksjoner. Samme lov tillater heller ikke at man oppretter en konto i et fiktivt navn. Dette burde du kunne klare å tenke deg frem til selv, fordi dkulle den muligheten du etterspør være mulig, så ville alle kriminelle jublet. 

Du får legge en anonym konvolutt i vedkommenes postkasse, eller lure det opp i en veske eller annet denne vennen har med seg når dere møtes. 

Anonymkode: f964b...88a

hvorfor ville kriminelle juble om tjenesten jeg etterspør eksisterer?

Som jeg nevnte i slutten så er ikke transaksjonen anonym - Den er kun anonym for mottaker i form av at han ikke ser avsender.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Shackle skrev:

hvorfor ville kriminelle juble om tjenesten jeg etterspør eksisterer?

Som jeg nevnte i slutten så er ikke transaksjonen anonym - Den er kun anonym for mottaker i form av at han ikke ser avsender.

Fordi det hadde vært enkelt for dem å hvitvaske penger, derfor. 

Anonymkode: 7c553...900

Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det hadde vært enkelt for dem å hvitvaske penger, derfor. 

Anonymkode: 7c553...900

Jeg ser poenget ditt om transaksjonen var anonym. Men så lenge bankene kan se Ola norman (4925 47 2635) -> Petter Pilgård (4928 34 2348) ser jeg ikke helt hvorfor dette skulle gjøre det lettere å hvitvaske penger.

Skulle det vært mistanke om kriminelle handlinger så ville fortsatt all informasjon vært fult tilgjengelig.

Men la oss ikke spore av 🙂

Endret av Shackle
  • Liker 3
Skrevet

Kanskje ikke helt det du er ute etter, men kjøpe gavekort og legge i postkassa? 

Skrevet
2 minutter siden, Titania skrev:

Kanskje ikke helt det du er ute etter, men kjøpe gavekort og legge i postkassa? 

Har vært inne på tanken, ser du kan kjøpe "Pre-paid" visa kort typ fra Spendon eller Paygoo som kan brukes over alt. Dette blir muligens det nærmeste jeg kommer? 

Jeg har ikke satt meg så mye inn i kryptovaluta, men overføring fra en wallet til en annen er vell også anonym for begge parter?

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, Shackle skrev:

Har vært inne på tanken, ser du kan kjøpe "Pre-paid" visa kort typ fra Spendon eller Paygoo som kan brukes over alt. Dette blir muligens det nærmeste jeg kommer? 

Det var den type gavekort jeg tenkte, i hvertfall :) 

• Liker 1
Skrevet

Selv om det hadde vært mulig for deg å overføre penger til noen uten at de ser hvem pengene egentlig kommer fra, så ville de fremdeles lurt på HVEM som faktisk sendte dem penger. 

Står det plutselig ett innskudd på bankkontoen fra ett navn man overhodet ikke kjenner til, så tror man kanskje at dette var en "feil-sending" eller noe. Så de ville sannsynligvis ikke begynt å bruke disse pengene uansett.   

Anonymkode: a0532...648

• Liker 1
Skrevet

Kjøp et pre-paid-mastercard og send til han/legg i postkassen hans, tydelig merket med hans navn, så han vet det ikke er en feilsending. Skriv kanskje en kort beskjed, som f.eks. "Jeg ønsker du skal ha disse pengene".

Du trenger ikke sette inn penger på konto for å gi han penger, med andre ord.

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, Shackle skrev:

Hei,

Konto med falskt navn går ihvertfall ikke. Det har ikke bankene lov å opprette.

Anonymkode: b9aa3...940

Skrevet

Putt penger i en konvolutt, legg konvolutten i postkassa hans. Ikke vanskeligere enn så

Anonymkode: f5a6d...c11

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Putt penger i en konvolutt, legg konvolutten i postkassa hans. Ikke vanskeligere enn så

Anonymkode: f5a6d...c11

Personen kommer fremdeles til å lure på hvem og hvorfor noen har gitt ham en konvolutt med penger, og kanskje denne personen ikke er særlig komfortabel med å bruke disse pengene uansett... 

Anonymkode: a0532...648

Skrevet (endret)

Skjønner at tanken er god, men jeg syns ikke noe om å gi noe anonymt til privatpersoner. Hvem vet at hn sliter med økonomien? Hvem vil han at skal vite det, og vil han føle seg ydmyket uansett? Folk kan reagere sånn.

Hadde heller snakket med vedkommende og gitt et veldig langsiktig lån. Det er jo helt opp til vedkommende om han vil ta mot. Dumt å være så sta når venner vil hjelpe.

Endret av SoWhat?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...