Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er student ved universitetet, og har nå vært det i nesten 2 1/2 år. Jeg trives godt på studiet, men det siste halve året har relasjonen til mine medstudenter blitt betydelig verre.

Vi var i utgangspunktet en gruppe på 7 stk som har brukt å jobbe sammen og møtes på fritiden. Jeg er den eneste av disse som jobber ved siden av studiet, og har derfor deltatt mindre enn resten av gruppen på sosiale arrangementer (som en konsekvens av at jeg har mindre fritid). Dette i seg selv er jo greit, men det siste halve året har jeg overhodet ikke blitt invitert til noe av det som planlegges, og når jeg har påpekt at jeg har mulighet til å komme, har jeg noe motvillig blitt invitert med. Når jeg selv prøver å planlegge noe med dem er svaret alltid nei fordi det ikke passer. I kollokvier og forelesninger går de enten forbi meg eller setter seg slik at det ikke er plass til meg. 

Resultatet er uansett at jeg trekker meg ytterligere unna fordi jeg er redd for å presse meg på og fremstå som innpåsliten. I dag har jeg nesten ingen kontakt med noen av dem. Messengerchaten vi har brukt er inaktiv (jeg mistenker de har laget en ny uten meg) og det eneste jeg kan få om jeg ser dem er et hei. Jeg føler meg for første gang ensom på mitt studium, og det plager meg for jeg skjønner ikke hvor det har gått galt. Jeg vet at jeg ofte er opptatt siden jeg har jobb og samboer, og dette begrenser tiden jeg kan bruke med dem, men tidligere har jo ikke dette vært et problem. 

Hvor har det gått galt og hvordan kan jeg fikse dette?

Anonymkode: f2f54...da8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan skal liksom vi kunne vite det? Du må spørre dem, ikke oss.

Anonymkode: 3b8fc...d09

• Liker 1
Skrevet

Finn nye venner ❤️ 

• Liker 1
Skrevet

Det enkleste er nok å finne ny venner, men hvis du tør kan du jo ta det opp med dem. Spør hvorfor du blir holdt utenfor, og si at du gjerne vil være med dem fortsatt. Har du sluntret unna noe i fellesjobbingen med studiene slik at de andre oppfatter deg som gratispassasjer? 

Anonymkode: bd53d...5fa

• Liker 2
Skrevet

Dette var kjempetrist å lese. Hvis du tør er det sikkert best å spørre dem/en av dem om hvorfor de stenger deg ute, men skjønner at det er vanskelig å spørre om noe sånt. Hvis du ikke har så lenge igjen av studiet er det kanskje lettest å bare bite tennene sammen og holde ut til du er ferdig. Uff, sender deg en varm klem. Håper samboeren din tar litt ekstra godt vare på deg nå. ❤️

Anonymkode: f1b06...ddf

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at det her foreligger en forhistorie som er ganske essensielt for hvordan det har blitt. Fra mitt ståsted er det ganske åpenbart at de ikke har trivdes med ditt bidrag på det sosiale plan, og nå har satt sine grenser. Mulig på en ganske konfliktsky måte, men de har kanskje ikke sett et poeng i å konfrontere deg med det når du uansett takker nei til sosiale ting. 

Det beste er nok å ta tak i en av de og spørre. Men det er viktig å huske på at vennskap er tosidig, og man må både gi og ta. Man må være der for de andre like mye som man selv ønsker at de skal være der for deg når du har tid. 

Anonymkode: aff6d...5af

• Liker 1
Skrevet

Hei igjen. Takk for svar.

Jeg vet at skylden også er min. Hovedproblemet er nok at jeg skiller meg en del fra de andre grunnet ulike interesser og hverdagsliv. Jeg er nesten aldri med ut på byen, og har ofte hatt problemer med å finne tid til å møtes utenom universitetet. Jeg er som tidligere nevnt etablert med både samboer og hund, og er helt avhengig av jobb for å betale ned huslån. Dette i kanskje noe ung alder, men det gjør at mine prioriteringer er annerledes siden jeg har en del å balansere for å få hverdagen til å gå rundt.

Det som ikke stemmer, er at jeg sluntrer unna en del av jobbingen. Jeg jobber effektivt, og har vært den som ofte har gjort en del ekstra for de jeg er på gruppe med. Blant annet endte jeg opp med å skrive hele semesteroppgaven forrige semester (var på gruppe med 2 fra nevnte vennegjeng) som en konsekvens av at de ikke gjorde nødvendig research eller foretok korrekt kildebruk. 

Jeg er dog meget konfliktsky og en smule reservert. Ikke den enkleste å bli ordentlig kjent med, men jeg syns det er vanskelig å være åpen om alt i livet mitt. Det faller meg ikke naturlig å dra det frem med mindre noen viser interesse rundt det. Men det er ikke slik at jeg ikke bryr meg. Jeg kjenner personene i gruppen ganske godt, og prøver å stille opp når jeg har mulighet. Problemet er nok at jeg har møtt dem mest som gruppe, og derfor ikke fått noe spesielt dypt bånd til noen ut av dem. Jeg antar dette gjelder for min del også, og kanskje dette er en ut av årsakene til at jeg nå har falt utenfor.

Jeg har gode og nære venner utenom studiet, og jeg kommer godt overens med kollegaene mine på jobb. Så venner har jeg. Men jeg syns det er tungt å føle meg så alene på studiet, og jeg er usikker på hvordan jeg kan snu trenden. Jeg har fortsatt 3 år igjen, og vil jo helst klare å opprette et bedre forhold til personene i klassen. 

Håper dette oppklarte litt. 

TS

Skrevet

Red: Jeg antar dette gjelder for deres del også, og kanskje dette er en ut av årsakene til at jeg nå har falt utenfor.

Skrevet
På 1.11.2019 den 12.04, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg er student ved universitetet, og har nå vært det i nesten 2 1/2 år. Jeg trives godt på studiet, men det siste halve året har relasjonen til mine medstudenter blitt betydelig verre.

Vi var i utgangspunktet en gruppe på 7 stk som har brukt å jobbe sammen og møtes på fritiden. Jeg er den eneste av disse som jobber ved siden av studiet, og har derfor deltatt mindre enn resten av gruppen på sosiale arrangementer (som en konsekvens av at jeg har mindre fritid). Dette i seg selv er jo greit, men det siste halve året har jeg overhodet ikke blitt invitert til noe av det som planlegges, og når jeg har påpekt at jeg har mulighet til å komme, har jeg noe motvillig blitt invitert med. Når jeg selv prøver å planlegge noe med dem er svaret alltid nei fordi det ikke passer. I kollokvier og forelesninger går de enten forbi meg eller setter seg slik at det ikke er plass til meg. 

Resultatet er uansett at jeg trekker meg ytterligere unna fordi jeg er redd for å presse meg på og fremstå som innpåsliten. I dag har jeg nesten ingen kontakt med noen av dem. Messengerchaten vi har brukt er inaktiv (jeg mistenker de har laget en ny uten meg) og det eneste jeg kan få om jeg ser dem er et hei. Jeg føler meg for første gang ensom på mitt studium, og det plager meg for jeg skjønner ikke hvor det har gått galt. Jeg vet at jeg ofte er opptatt siden jeg har jobb og samboer, og dette begrenser tiden jeg kan bruke med dem, men tidligere har jo ikke dette vært et problem. 

Go where you are wanted.

du har desverre blitt offer for en gjeng med d...kjerringer. Ikke heng deg på dem, og slutt å spørre dem om noe. Det gjør vondt, men det er bedre å være alene enn å føle seg dum og ensom i en gruppe.

se deg godt rundt: sitter noen andre alene? Sett deg hos dem. Det er garantert noen andre som ikke kjenner så mange, som er både korselige og snille som vil bli kjent.

for øvrig: tenker at du kan ha blitt utsatt for klassisk misunnerlse og irritasjon. Du skriver at du tok deg av hele semesteroppgaven fordi de andre tullet det til. Folk liker ikke at andre skal være bedre enn dem, og slike ting gjør at misunnerlige folk trekker seg unna. Desverre kommer man lengst i den sosiale verden hvis man gir ros .

Kritikk og det å «gjøre om på andres oppgave» faller sjelden i god jord- ihvertfall ikke der folk er i 18-25 årene. For å skåne deg selv for liknende tilfeller , prøv å være litt mer demokratisk og ikke si alt du tenker. Si heller « oj, dette har du jobbet bra med,» « så bra du skrev om dette etc». Du trenger ikke lyve, men heller utpeke det som er bra. Ikke rett på folk. Så får det heller være at gruppeoppgaver blir litt dårligere. Du kan heller gjøre det perfekt når du har individuelle oppgaver. Da skal du se at folk blir litt mer vennlig innstilt også. 

Ikke gi opp❤️

Anonymkode: c84c8...a4d

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Go where you are wanted.

du har desverre blitt offer for en gjeng med d...kjerringer. Ikke heng deg på dem, og slutt å spørre dem om noe. Det gjør vondt, men det er bedre å være alene enn å føle seg dum og ensom i en gruppe.

se deg godt rundt: sitter noen andre alene? Sett deg hos dem. Det er garantert noen andre som ikke kjenner så mange, som er både korselige og snille som vil bli kjent.

for øvrig: tenker at du kan ha blitt utsatt for klassisk misunnerlse og irritasjon. Du skriver at du tok deg av hele semesteroppgaven fordi de andre tullet det til. Folk liker ikke at andre skal være bedre enn dem, og slike ting gjør at misunnerlige folk trekker seg unna. Desverre kommer man lengst i den sosiale verden hvis man gir ros .

Kritikk og det å «gjøre om på andres oppgave» faller sjelden i god jord- ihvertfall ikke der folk er i 18-25 årene. For å skåne deg selv for liknende tilfeller , prøv å være litt mer demokratisk og ikke si alt du tenker. Si heller « oj, dette har du jobbet bra med,» « så bra du skrev om dette etc». Du trenger ikke lyve, men heller utpeke det som er bra. Ikke rett på folk. Så får det heller være at gruppeoppgaver blir litt dårligere. Du kan heller gjøre det perfekt når du har individuelle oppgaver. Da skal du se at folk blir litt mer vennlig innstilt også. 

Ikke gi opp❤️

Anonymkode: c84c8...a4d

Takk for reflektert svar! 

Du har nok rett i at det var unødig av meg å håndtere semesteroppgaven slik jeg gjorde. Ville nok fremstått noe bedre om jeg hadde prøvd å være mer løsningsorientert.

TS

Skrevet

Jeg må si meg enig når det gjelder semesteroppgaven. Det verste jeg vet er å samarbeide med folk som aldri blir fornøyd før alt mitt er skrevet om med hennes ord. Når det er sagt, tror jeg at jeg ville søkt mot andre i miljøet. Man trenger ikke mange, det holder med en å henge med. I alle fall når du har andre venner utenom.

Anonymkode: 17cfb...c7a

• Liker 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Invierno
Skrevet

Ønsker å understreke at det ikke var slik at jeg endret på det de hadde skrevet. Problemet var at stoffet ikke var aktuelt for problemstillingen vi hadde, og det ikke ble brukt kilder som var aktuelle eller godkjent for oppgaven når det først ble skrevet. Dette førte til at stoffet igjen ikke kunne benyttes, og jeg var nødt til å fjerne det som var skrevet og finne stoff fra pensum og godkjente kilder (fagartikler, godkjente fagbøker, etc.) for å få det godkjent.

Ellers takk for svar. Jeg får nok satse på å finne noen andre å jobbe med.

TS

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker å understreke at det ikke var slik at jeg endret på det de hadde skrevet. Problemet var at stoffet ikke var aktuelt for problemstillingen vi hadde, og det ikke ble brukt kilder som var aktuelle eller godkjent for oppgaven når det først ble skrevet. Dette førte til at stoffet igjen ikke kunne benyttes, og jeg var nødt til å fjerne det som var skrevet og finne stoff fra pensum og godkjente kilder (fagartikler, godkjente fagbøker, etc.) for å få det godkjent.

Ellers takk for svar. Jeg får nok satse på å finne noen andre å jobbe med.

TS

Det kan godt være at du har helt rett i det, men det er egentlig ganske uviktig når det de andre sitter igjen med er hvordan du håndterte samarbeidet der og da - som en kontrollfreak som ikke lytter til andres bidrag. Jeg har både vært kontrollfreaken og den som ikke har blitt lyttet til, men nå satser jeg mest på å være diplomatisk. Så gjelder det jo også å velge noen samarbeidspartnere som jobber ca likt som deg. 

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan godt være at du har helt rett i det, men det er egentlig ganske uviktig når det de andre sitter igjen med er hvordan du håndterte samarbeidet der og da - som en kontrollfreak som ikke lytter til andres bidrag. Jeg har både vært kontrollfreaken og den som ikke har blitt lyttet til, men nå satser jeg mest på å være diplomatisk. Så gjelder det jo også å velge noen samarbeidspartnere som jobber ca likt som deg. 

Det er sant! Takk for svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...