AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #1 Skrevet 1. november 2019 Jeg virkelig, virkelig hater panel!! Går ikke med på å bytte, siden det blir så dyrt. Prøver å si at vi trenger ikke ta hele huset i ett, men ett rom nå og da.. Men han vil ikke høre. Finnes det noe billigere mellomløsninger? Hva med å legge sånn tapetfornyer og så legge tapet over der igjen? Eller er ikke tapetfornyeren tykk og sterk nok til at det funker? Sånn til jeg får spart opp nok til å handle inn nye veggplater, leie inn en handyman og sende mannen på guttetur? 😂 Anonymkode: 2d3c0...e4e 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #3 Skrevet 1. november 2019 Akkurat nå, reiseglad skrev: Male? Det har vi prøvd, med skuffende resultat. Fine farger jeg har sett på slette vegger blir ikke det samme på panel. Jeg får ikke det uttrykket jeg vil ha. Følger en interiørgruppe på Facebook også og synes aldri det ser pent ut med panelvegger. Jeg klarer ikke å like det. Anonymkode: 2d3c0...e4e
moroklompen Skrevet 1. november 2019 #4 Skrevet 1. november 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg virkelig, virkelig hater panel!! Går ikke med på å bytte, siden det blir så dyrt. Prøver å si at vi trenger ikke ta hele huset i ett, men ett rom nå og da.. Men han vil ikke høre. Finnes det noe billigere mellomløsninger? Hva med å legge sånn tapetfornyer og så legge tapet over der igjen? Eller er ikke tapetfornyeren tykk og sterk nok til at det funker? Sånn til jeg får spart opp nok til å handle inn nye veggplater, leie inn en handyman og sende mannen på guttetur? 😂 Anonymkode: 2d3c0...e4e Jeg forstår deg veldig godt! Det er ikke så voldsomt mye jobb å få glatte veggplater på men jeg ville tatt hvertfall to rom samtidig pga arbeidet og støvet. Det må sparkes og males etterpå og ofte nye lister, så litt jobb er det jo. Her gjorde vi nesten hele 1 etasjen da jeg, som deg, virkelig ikke liker panel. Uheldigvis var det tilogmed panel i taket her 😝 Jeg hadde nok ikke giddet å prøve å legge tapet osv over da det er borkastet penger og tid om du uansett skal legge på nye plater. Jeg prøvde også å finne alternative løsninger så lenge men fant ut at det var bedre å vente litt. Spar opp og bit tennene sammen så lenge er mitt råd 😉
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #5 Skrevet 1. november 2019 Eller vente til det blir trendy, da elsker alle det plutselig. Merkelig det der. Anonymkode: 12f7a...258 9
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #6 Skrevet 1. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Eller vente til det blir trendy, da elsker alle det plutselig. Merkelig det der. Anonymkode: 12f7a...258 Jeg synes jeg ser at når ting blir trendy på nytt, så er det en modernisert versjon av forrige trend. Furu er jo f.eks inn igjen, men ikke som panel. Det er store sømløse og kvistfrie overflater som gjelder da, helt uten profiler. Panel blir nok inn igjen, men ikke slik som smartpanelet ser ut i dag. Det er jo forsåvidt trendy som tynne spiler allerede. Anonymkode: b5f8e...574
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #7 Skrevet 1. november 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har vi prøvd, med skuffende resultat. Fine farger jeg har sett på slette vegger blir ikke det samme på panel. Jeg får ikke det uttrykket jeg vil ha. Følger en interiørgruppe på Facebook også og synes aldri det ser pent ut med panelvegger. Jeg klarer ikke å like det. Anonymkode: 2d3c0...e4e Så rart. Smartpanel egner seg jo meget godt til å male på. Sikker på at det er smartpanel dere har? Anonymkode: 774e2...4b0 5
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #8 Skrevet 1. november 2019 Gipsplater. Koster lite, men krever mye jobb ved sparkling. Ett rom av gangen er da perfekt. Anonymkode: 6c397...1e1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #9 Skrevet 1. november 2019 Hva med å ta stue og kjøkken. På soverommet bryr jeg meg ikke mye om hvordan det ser ut, det er der jeg sover. Stua er det viktigste for meg, er der man er mest, har gjester osv. Så stuen er det jeg hadde tatt først, og er kjøkkenet i forbindelse med stuen, tatt det samtidig. Anonymkode: caca7...524
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #10 Skrevet 1. november 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så rart. Smartpanel egner seg jo meget godt til å male på. Sikker på at det er smartpanel dere har? Anonymkode: 774e2...4b0 Man ser de er malt. Blir en helt annen struktur på gipsvegger. Anonymkode: 6c397...1e1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #11 Skrevet 1. november 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg virkelig, virkelig hater panel!! Går ikke med på å bytte, siden det blir så dyrt. Prøver å si at vi trenger ikke ta hele huset i ett, men ett rom nå og da.. Men han vil ikke høre. Finnes det noe billigere mellomløsninger? Hva med å legge sånn tapetfornyer og så legge tapet over der igjen? Eller er ikke tapetfornyeren tykk og sterk nok til at det funker? Sånn til jeg får spart opp nok til å handle inn nye veggplater, leie inn en handyman og sende mannen på guttetur? 😂 Anonymkode: 2d3c0...e4e Spyr du avmå bo med smartpanel, har ingen mulighet for å fjerne smartpanelet, så får du oppsøke en psykolog. Å spy av smartpanel er en psykosomatisk reaksjon. Hva med å fjerne platene og jobbe med underlaget? Anonymkode: 7f9b9...704 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #12 Skrevet 1. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spyr du avmå bo med smartpanel, har ingen mulighet for å fjerne smartpanelet, så får du oppsøke en psykolog. Å spy av smartpanel er en psykosomatisk reaksjon. Hva med å fjerne platene og jobbe med underlaget? Anonymkode: 7f9b9...704 Platene er ofte satt rett på stendere. Rehabgips over er billigere og en bedre løsning Anonymkode: 6c397...1e1 2
Gjest rabrabara Skrevet 1. november 2019 #13 Skrevet 1. november 2019 Tykk tapet eller "sparkel på rull" kan funke avhegig av underlaget. Jeg liker heller ikke smartpanel og der jeg bodde sist var det gammel struktrutapet som var malt flere ganger. Vi la sånn tykk tapet og malte. Det vistes noe struktur gjennom selv etter at vi hadde malt, men jeg synes det er bedre enn smartpanel, så ble fornøyd.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #14 Skrevet 1. november 2019 Bare ikke undervurder det å gipse. Anonymkode: 277a8...08c
Gjest Geirfuglen Skrevet 1. november 2019 #15 Skrevet 1. november 2019 Ta av platene og legg på gips. Veldig billig, men er selvsagt mye jobb. Enig med deg, smartpanel er helt grusomt. Ser ut som plast.
Gjest loveli Skrevet 1. november 2019 #16 Skrevet 1. november 2019 Veggfornyer av tapet eller rullesparkel vil ikke fungere. Det vil se halvferdig ut og det er mye verre enn panel. Shabby. Jeg synes ikke gips er så omfattende jeg da men, ser folk er uenige i det her. Man river panel, setter opp gips og sparkler første lag på dag én. Dag nummer to pusser man og sparkler når man står opp og når man legger seg. Dag tre pusser man siste gang og maler og setter på lister. Voilá. 6mm rehabgips er tingen, da trenger du ikke rive av panelene. River du av panelene må du bruke standard 12,5-13mm gips og det er et mye tyngre arbeid.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #17 Skrevet 1. november 2019 38 minutter siden, loveli skrev: Veggfornyer av tapet eller rullesparkel vil ikke fungere. Det vil se halvferdig ut og det er mye verre enn panel. Shabby. Jeg synes ikke gips er så omfattende jeg da men, ser folk er uenige i det her. Man river panel, setter opp gips og sparkler første lag på dag én. Dag nummer to pusser man og sparkler når man står opp og når man legger seg. Dag tre pusser man siste gang og maler og setter på lister. Voilá. 6mm rehabgips er tingen, da trenger du ikke rive av panelene. River du av panelene må du bruke standard 12,5-13mm gips og det er et mye tyngre arbeid. Hvordan blir det med stikkontakter og lysbrytere da om jeg legger på rehabgips? Høres veldig vanskelig ut å legge rehabgips for meg som er amatør, men YouTube er sikkert til god hjelp 😅 Min mann er nemlig sterkt imot gipsvegger, så her må jeg nok jobbe alene. Vil jeg kunne skru ting i veggen som vanlig med rehabgips, siden det da er smartpanel bak? Anonymkode: 2d3c0...e4e
Gjest loveli Skrevet 1. november 2019 #18 Skrevet 1. november 2019 (endret) 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan blir det med stikkontakter og lysbrytere da om jeg legger på rehabgips? Høres veldig vanskelig ut å legge rehabgips for meg som er amatør, men YouTube er sikkert til god hjelp 😅 Min mann er nemlig sterkt imot gipsvegger, så her må jeg nok jobbe alene. Vil jeg kunne skru ting i veggen som vanlig med rehabgips, siden det da er smartpanel bak? Anonymkode: 2d3c0...e4e Skal du gjøre jobben selv må du nesten gå for rehabgipsen. Jeg har satt opp vanlig gips alene før selv, og det tok knekken på ryggen min. En gipsplate er TUNG. Rehabgips er mindre stress, har jobbet mye med det alene, men vil likevel anbefale å være to. Har du skjult anlegg finnes det greier man bare klipser på ledningskoppen før man setter på stikkontakten og lysbryteren igjen. En 6mm forlenger, laget for nettopp rehabgips. Har du ikke skjult anlegg er det hele veldig enkelt. Men skal du ha gips og likevel skal gjøre det fint, så hadde jeg gjort det jeg kunne for å få skjult anlegg. Kanskje må du rive panelplatene og sette opp vanlig gips på noen vegger. Ellers kan du slisse et spor i rehabgipsen og i panelplatene og bak lista og på den måten legge skjult anlegg. Du vil fortsatt få påveggsstikkontakter og ikke flatere stikkontakter, men ledningene blir i det minste ikke langt oppå lista langs veggen. Fæle greier. Bare ikke fest lista senere med spiker rett i ledningsrøret. Men, uansett hva du velger må det elektriske settes opp på nytt av elektriker. Ikke gratis, men å sette på stikkontakter og lysbrytere tar kort tid og burde ikke koste mange tusen akkurat. Du kan gjøre mye selv. Og det er det, hvis du legger rehabgips på panelplater kan du skru rett i veggen med vanlig treskrue for lette ting som bilder. Tunge hyller og skap burde du uansett skru i stenderen og påvirker ikke opphengsmetoden. Endret 1. november 2019 av loveli
Kontormus Skrevet 1. november 2019 #19 Skrevet 1. november 2019 Jeg er ikke fan av gipsvegger, syns det er pregløst og dødt. Men har lagt rehabgips utenpå smartpanel. Funket fint, og er lettere å jobbe med enn vanlige tykke gipsplater. De knekker dog lett, men får være forsiktig
newman01 Skrevet 1. november 2019 #20 Skrevet 1. november 2019 (endret) En løsning som kan fungere er å helsparkle smartpanelet med grov sparkel, puss ned og sparkle på nytt slik at alle riller i smartpanelet blir borte. Så legger du ferdiggrunnet glatt rehabstrie/veggfornyer på toppen. Og vipps så har du glatte fine vegger. Også slipper du å styre så mye med vinduslister, utforinger, stikkontakter osv. Klinete og støvete: ja Endret 1. november 2019 av newman01
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå