AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #1 Del Skrevet 1. november 2019 Har fått nye naboer som flyttet hit tidlig i sommer. Det er et ungt par hvor hun har to barn fra før og var høygravid med deres felles første. De to barna er 2 og 6 år gamle. Det er fint å se de har regler og vi hører kanskje vel ofte når foreldrene er bestemte. Men det vi reagerer på er at det er mye kjefting, lite oppmuntrende og støttende ord. Seksåringen er lite hjemme, vil helst være hos de andre barna. Har vært en del her også. Jeg reagerer på ordbruk, fraværende høflighet og generelt dårlig folkeskikk. Foreldrene lar han bare være. Stefar ser ut til å bry seg vel mye, å tar stor kontroll, mye mer enn mor. Han kjefter og barna gråter og ja, vi får helt vondt av å høre på. Vi har som par snakket sammen om at dette og mye mere til, er vondt å se/høre på. At dette er utover normalen og lurer på hvordan de har det hjemme, når dette er noe vi hører ute. Hvordan har de små barna det og hvordan er deres psyke. Hva ville dere ha gjort? Anonymkode: 0fd5c...727 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #2 Del Skrevet 1. november 2019 Dere kan jo melde deres bekymring så er set opp til barnevernet å undersøke Anonymkode: a998c...861 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #3 Del Skrevet 1. november 2019 Ville snakket med dem først. Har en venninne hvor hun og mannen sliter med å oppdra eldste sønnen. Mye kjefting fordi gutten er stygg i munnen. De har rett og slett fått et dysfunksjonelt mønster i familien. Gutten som er 9 år bestemmer vel i grunnen det meste i familien, får hyppige raserianfall m.m. Så fikk de nye naboer (to barnepsykiatere - utrolig nok!!). Disse kom og ringte på, og sa rett ut at de lurte på hva som foregikk. Da søkte de hjelp, og nå har de det bedre. Alternativt; meld til barnevernet. Anonymkode: e9ece...0d6 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #4 Del Skrevet 1. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ville snakket med dem først. Har en venninne hvor hun og mannen sliter med å oppdra eldste sønnen. Mye kjefting fordi gutten er stygg i munnen. De har rett og slett fått et dysfunksjonelt mønster i familien. Gutten som er 9 år bestemmer vel i grunnen det meste i familien, får hyppige raserianfall m.m. Så fikk de nye naboer (to barnepsykiatere - utrolig nok!!). Disse kom og ringte på, og sa rett ut at de lurte på hva som foregikk. Da søkte de hjelp, og nå har de det bedre. Alternativt; meld til barnevernet. Anonymkode: e9ece...0d6 Dette hørtes egentlig mye lurere ut enn det jeg skrev over her. Anonymkode: a998c...861 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #5 Del Skrevet 1. november 2019 Dette er virkelig ikke deres sak. Forslag: Dere lever deres liv og lar andre leve sine. Anonymkode: b7843...171 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #6 Del Skrevet 1. november 2019 Vil tro de hørte etter to stk barnepsykiatere. Jeg dveler med tanken fordi det kan være noe med at de er kommet til ny plass. Ny baby i hus, skolestart, ny barnehage. Vil tro stefar er ganske ny i familien også. I tillegg er det våre naboer, ikke gøy å komme «på kant» med de sånn i starten. Må legge til at det ikke er bare seksåringen som får høre det, stefar oppfører seg likt for begge barna. Hadde du helst ville hørt det direkte fra oss naboer? ts Anonymkode: 0fd5c...727 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #7 Del Skrevet 1. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er virkelig ikke deres sak. Forslag: Dere lever deres liv og lar andre leve sine. Anonymkode: b7843...171 Ang meldeplikt: «Privatpersoner har et moralsk ansvar for å melde fra, men ikke et juridisk ansvar, slik offentlig ansatte har.» Anonymkode: 0fd5c...727 32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #8 Del Skrevet 1. november 2019 Dere burde ta en prat med foreldrene først og be de søke hjelp hos helsestasjonen i første omgang. Anonymkode: 31f48...1bb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #9 Del Skrevet 1. november 2019 Hvis det ikke fører fram, ville jeg ha meldt videre til barnevernet. Anonymkode: 31f48...1bb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #10 Del Skrevet 1. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ang meldeplikt: «Privatpersoner har et moralsk ansvar for å melde fra, men ikke et juridisk ansvar, slik offentlig ansatte har.» Anonymkode: 0fd5c...727 Du er av typen som mener alle skal angi alle alltid for å være sikker? Det går 50 av dere på dusinet. Jeg tror angiveri tiltaler eller tenner dere voldsomt. Nei, det er ingen mal på barneoppdragelse, familieforhold, tålmodighet, andre bekymringer i livet enn hva naboene tenker, mener, tror eller ser. Du gjør ditt. Jeg gjør mitt. Det kalles et samfunn uten angiverkultur. For det kommer det ikke noe godt ut av. Anonymkode: b7843...171 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #11 Del Skrevet 1. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dere burde ta en prat med foreldrene først og be de søke hjelp hos helsestasjonen i første omgang. Anonymkode: 31f48...1bb Har aldri konfrontert noen på et slikt personlig plan. Hva sier man helt nøyaktig? Finner ikke de rette ordene føler jeg. Er redd for å virke dømmende. Jeg vil bare barna sitt beste. De kan jo ikke noe for samlivsbrudd, ny stefar, nytt søsken, nytt bosted osv. ts Anonymkode: 0fd5c...727 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #12 Del Skrevet 1. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har aldri konfrontert noen på et slikt personlig plan. Hva sier man helt nøyaktig? Finner ikke de rette ordene føler jeg. Er redd for å virke dømmende. Jeg vil bare barna sitt beste. De kan jo ikke noe for samlivsbrudd, ny stefar, nytt søsken, nytt bosted osv. ts Anonymkode: 0fd5c...727 Skjønner at det er vsnskelig å ta konfrontasjonen når de er nye naboer. Helsestasjonene har flere kurs de kan tilby foreldre som sliter med oppdragelse og samspill. Kursene er lavterskel og egnet for alle foreldre. Anonymkode: 31f48...1bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #13 Del Skrevet 1. november 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil tro de hørte etter to stk barnepsykiatere. Jeg dveler med tanken fordi det kan være noe med at de er kommet til ny plass. Ny baby i hus, skolestart, ny barnehage. Vil tro stefar er ganske ny i familien også. I tillegg er det våre naboer, ikke gøy å komme «på kant» med de sånn i starten. Må legge til at det ikke er bare seksåringen som får høre det, stefar oppfører seg likt for begge barna. Hadde du helst ville hørt det direkte fra oss naboer? ts Anonymkode: 0fd5c...727 Mine naboer var slik første 2-3 mnd etter de hadde flyttet inn så roet det seg naturlig. Var flyttingen som gjorde det Anonymkode: b2ab0...f99 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #14 Del Skrevet 1. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mine naboer var slik første 2-3 mnd etter de hadde flyttet inn så roet det seg naturlig. Var flyttingen som gjorde det Anonymkode: b2ab0...f99 Godt forslag å gi de litt mer tid. De har vel bodd her ca 5 mnd nå. ts Anonymkode: 0fd5c...727 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #15 Del Skrevet 1. november 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil tro de hørte etter to stk barnepsykiatere. Jeg dveler med tanken fordi det kan være noe med at de er kommet til ny plass. Ny baby i hus, skolestart, ny barnehage. Vil tro stefar er ganske ny i familien også. I tillegg er det våre naboer, ikke gøy å komme «på kant» med de sånn i starten. Må legge til at det ikke er bare seksåringen som får høre det, stefar oppfører seg likt for begge barna. Hadde du helst ville hørt det direkte fra oss naboer? ts Anonymkode: 0fd5c...727 Venninnen min sa at disse to barnepsykiaterne opptrådte rolig, men bestemt. De presenterte seg som naboene under, og fortalte utrolig nok hva de var utdannet som. Deretter sa de: « vi lurer på hva som foregår.» Hva med å ringe på til deres naboer, si følgende:»vi hører mye kjefting, og lurer på hva som foregår?» Blir litt uangripelig når dere sier det slik. Alltid lurt å ha en dialog med naboen før dere eventuelt melder til bv. Anonymkode: e9ece...0d6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Invierno Skrevet 1. november 2019 #16 Del Skrevet 1. november 2019 Jeg vet i hvertfall at jeg selv i en slik situasjon ville meldt i fra uten å nøle. Barnevernet vil kunne gjøre en faglig vurdering, og kanskje bidra til at de får hjelp dersom de trenger det. Dersom det ikke er reelt blir saken uansett henlagt. Situasjonen du beskriver minner i stor grad om min egen som barn. Jeg hadde en stefar som var svært aggressiv, kjeftet mye og lot sinnet gå utover meg og mine søsken. Hans egne fikk aldri samme behandling. Resultatet var at vi var sjeldent hjemme og mye ute for å unngå det værste. Dersom vi hadde fått hjelp i ung alder ville mye smerte vært unngått, og jeg har per i dag ikke kontakt med verken stefar eller min biologiske mor. Psykiske traumer resulterte i mange dumme valg i ung alder, og jeg unner ingen barn det. Det er bedre å si ifra enn å la være. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #17 Del Skrevet 1. november 2019 Jeg skjønner din bekymring for barna ts. Jeg hadde nok ikke valgt å snakke med naboene, man vet aldri hvordan de reagerer. Jeg ville ha sendt bekymringsmelding til bv. Anonymkode: 4a1c3...ef1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
n_97 Skrevet 1. november 2019 #18 Del Skrevet 1. november 2019 Meld i fra. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #19 Del Skrevet 1. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ang meldeplikt: «Privatpersoner har et moralsk ansvar for å melde fra, men ikke et juridisk ansvar, slik offentlig ansatte har.» Anonymkode: 0fd5c...727 Pga kjefting? Er det rart folk ikke tør å irettesette barna sine lengre? Anonymkode: 528cd...45e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #20 Del Skrevet 1. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har aldri konfrontert noen på et slikt personlig plan. Hva sier man helt nøyaktig? Finner ikke de rette ordene føler jeg. Er redd for å virke dømmende. Jeg vil bare barna sitt beste. De kan jo ikke noe for samlivsbrudd, ny stefar, nytt søsken, nytt bosted osv. ts Anonymkode: 0fd5c...727 Du er allerede dømmende når du vurderer å blande inn bv! Anonymkode: 528cd...45e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå