Bettie Skrevet 5. september 2002 #21 Skrevet 5. september 2002 Evnen til selvironi er underkjent - helt enig.... Men den evnen forutsetter faktik selvtillit ... og da får man fort en bite-seg-selv-i-halen-situasjon Eller så er det vel sånn at egentlig klarer man bare å le av seg selv hvis det gjelder ting man ikke bryr meg så mye om -egentlig
waco Skrevet 5. september 2002 #22 Skrevet 5. september 2002 Det handler om å ikke ta omgivelsene sine så seriøst.... legge livet sitt slik at man ikke har de aller store oppturer eller fall senere... Enkel logikk egentlig.... men vanskeligere å følge den... W
Bettie Skrevet 5. september 2002 #23 Skrevet 5. september 2002 Er grunnleggende uenig. Livet handler om å ta sjanser - og kjøre berg- og dalbane i overført betydning. (selv om jeg ikke kjører berg-og dalbane i konkret betydning). Det er det som er krydderet - og så går men på trynet innimellom... Om man tar omgivelsene seriøst eller ikke - er vel mindre viktig enn graden av selvhøytidelighet?
waco Skrevet 5. september 2002 #24 Skrevet 5. september 2002 Selvfølgelig er det morsomt å kjøre karusell... men husk at idet du spenner på deg beltet... og hører lyden av klukk, klukk, klukk som er den lyden man hører bergogdalbanen trekkes oppover. Jeg vet at menneskearten er spenningssøkende, men det må da være grenser? W Som slettes ikke skjønner trippelironi....
Bettie Skrevet 5. september 2002 #25 Skrevet 5. september 2002 Som jeg sa - jeg kjører aldri en virkelig berg-og-dalbane (helt pyse,ja), men livet er jammen med meg berg-og-dalbane nok. Så klukkelyden har jeg ikke hørt..... Ellers er ironi en hersketeknikk som ofte er brukt for å "sette folk på plass"...... til orientering
Henna Skrevet 6. september 2002 #26 Skrevet 6. september 2002 Det er noe som heter Det er alltid et snev av sannhet i enhver spøk... Og da mener jeg ikke at spøken i seg selv trenger å være sann, men "spøkeren" som gjentar spøken gang på gang mener antagelig det som blir sagt- i en viss grad.
aline Skrevet 6. september 2002 #27 Skrevet 6. september 2002 Vel, man velger vel å leve livet sitt forskjellig da, uten at den ene måten er noe bedre en den andre. Jeg kunne aldri levd livet mitt på en slett strek! Da ville jeg kjedet meg rett og slett! Oppturene i en berg-og-dal-bane er så deilige å ha med seg, at det er ikke mange nedturene det ikke veier opp for!! Ja, man risikerer å gå på tryne når man lar livet ha store oppturer og nedturer! Man risikerer å ha det helt jævlig innimellom!! Men så risikerer man også å ha det helt utrolig deilig, spennende, levende og nydelig også! oppturene er så topp at jeg ville ikke gitt slipp på dem for noe! Man må ha selvironi ja, det er jeg enig i! Men når det kommer til manipulering, så dreier det seg ikke om å ikke kunne le av seg selv! Det dreier seg om at ting sakte og nesten ubemerkelig skjer med hjernen og tanken din, som du ikke oppdager før det er veldig sent. En som manipuleres, kan gjerne le av seg selv og skjønne spøker så mye de bare orker, men en dag spør hjernen bare "feil" spørsmål! Det gode er jo at vi som har oppturer og nedturer lærer å takle en vanskelig situasjon!! Har du aldri opplevd noe vondt, sliter du den dagen du som godt voksen eller eldre møter på det. (tror jeg!) Man er vant til at ting går glatt, at man har full kontroll, at nedturene ikke er for vonde? Vel, en gang blir de gjerne det! Og da er det greit og kunne hanskes med det også!
vaffelrøre Skrevet 6. september 2002 #28 Skrevet 6. september 2002 heisann....alle hersketeknikkene er ikke nevnt her, så jeg lister opp de jeg kommer på..viktig at folk er bevisste på hersketeknikker, slik at en ikke lar de gå innpå seg! latterliggjøring - viss en jente kommer med gode argumenter i en diskusjon og holder på å vinne over gutten, kan han finne på å si noe som "har du mensen eller?", så ler alle som hører på og jenta føler seg litt dum og får kanskje ikke sagt det hun ville si fordi alle ler og synes gutten er kjempemorsom usynliggjøring - også vanlig i diskusjoner, en fryser ut enkelte ved å ikke høre på dem, ikke svare på det de sier, lede diskusjonen over på alt annet enn det de sier osv. tilbakeholdelse av informasjon - utrolig frustrerende, en kommer inn i en samtale som allerede er i full gang, og spør hva de snakker om, så en kan få være med på samtalen, men ingen gidder å svare og snakker videre. den "nye" i samtalen føler seg utenfor og må slite for å sette seg inn i samtalen. eller du er ny i en jobb/oppgave, og den som var før deg vil ikke forklare hva som skal gjøres eller dele erfaringer. umyndiggjøring - den ekleste av dem alle, "du skjønner det når du blir eldre, lille venn", "du er jo bare jente, du skjønner ikke data" osv.. kommer ikke på flere nå, men det er noen. gjelder bare å være bevisst på dem, så de ikke ødelegger selvtilliten.
Leo Skrevet 6. september 2002 Forfatter #29 Skrevet 6. september 2002 *klapper* Svært bra, Vafffelrøre! Det var denne bevisstgjøringen jeg tenkte litt på da jeg skrev det første innlegget! Mvh Leo
waco Skrevet 6. september 2002 #30 Skrevet 6. september 2002 Hvis ikke skravla deres hadde gått i ett, så kanskje dere kunne ha motatt litt informasjon også....
Bettie Skrevet 6. september 2002 #32 Skrevet 6. september 2002 Kjempefint listet opp, vaffelrøre. En ting er å vite om disse mekanismene - det neste må være å finne ut hvordan man møter dem, ikke sant...
vaffelrøre Skrevet 8. september 2002 #33 Skrevet 8. september 2002 takktakk jeg vet i alle fall en god måte og møte den hersketeknikken som heter usynliggjøring.. jeg hørte noen gutter i klassen snakke om noe jeg er veldig intressert i og vet mye om, og tenkte jeg kunne være med på diskusjonen, bidra med det jeg visste og sånn. men jeg ble nesten totalt oversett, når jeg snakka ble jeg avbrutt, og ingen kommenterte eller kom med utspill på det lille jeg fikk sagt en gang..følte meg litt "mindreverdig" der jeg stod, men så kom det geniale sjakktrekket (skryte litt av meg sjøl her..hehe): "KAN JEG FÅ SNAKKE LITT JEG OGSÅ; SELV OM JEG BARE ER EN JÆVLA KVINNE!?!?!?" med tydelig ironi. DA ble det stille ja...tror de gikk litt inn i seg selv der, for jeg fikk sagt det jeg skulle si, og diskusjonen som gutta hadde kjørt på villspor fikk plutselig mening også, når andre synspunkter kom med. etterpå fikk jeg høre fra en av dem at det var kult gjort, og at de egentlig ikke var bevisste på hva de faktisk gjorde. neste gang fikk jeg være med på diskusjonen uten å bli oversett, faktisk ble jeg respektert for synspunktene mine og så vil jeg gjerne høre hvis det er flere som har lignende historier/erfaringer, det trengs! viktig at vi mennesker kan backe hverandre opp, i stedet for å overse hverandre..
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 8. september 2002 #34 Skrevet 8. september 2002 Jeg kan ikke annet enn å applaudere vaffelrøre her. Jeg ble også utsatt for slike hersketeknikker som h*n lister opp da jeg begynte i min nye jobb. Heldigvis fikk jeg satt meg i respekt den første uken og siden da har ingen prøvd seg. Det gjelder og ta ting for seg med en gang de dukker opp og ikke la de ligge i den tro at det vil gå over av seg selv. Selv om det kan være vanskelig og ikke så rent lite ubehagelig. Milla
Gjest Anonymous Skrevet 9. september 2002 #35 Skrevet 9. september 2002 Kjære Vaffelrøre. Den hersketekniken som du beskriver, blir også (mest) brukt av kvinner. Det holder med å lese i denne tråden her. You see??? Jenter! Dere driter dere rett og slett loddrett UT med all den klaginga deres, over menn. Husk at dere er halvparten av menneskeheten. Det hjelper så lite å legge all skyld over på menn da, eller? Er det ikke på tide å ta et skritt videre nå jenter? Jeg må si dere r rimelig patetiske!!! Nullet
Bettie Skrevet 9. september 2002 #36 Skrevet 9. september 2002 Problemet er jo at MENN klager når vi tar skrittet videre.....
Leo Skrevet 9. september 2002 Forfatter #37 Skrevet 9. september 2002 Kjære siste gjest! Jeg tør minne om at vi snakker om noen menn her, ikke menn i sin alminnelighet! Mvh Leo :evil:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå