Leo Skrevet 4. september 2002 #1 Skrevet 4. september 2002 Har registrert at noen menn benytter seg av humor og sarkasme som "hersketeknikk" og lurer på om det er andre som har samme erfaring? Å komme med den samme spøken, gjerne med henvisning til ditt kjønn, attenhundreognittifire ganger etter hverandre for så å si at "du må jo forstå at det bare er en spøk", når du etter den femtenhundreogsekstiåttende gangen begynner å irritere deg over de stadige gjentakelsene er en variant. For de som sitter rundt, virker man jo unektelig som en idiot når man tenner p.g.a. noe som åpenbart er en spøk. Det de som sitter rundt gjerne ikke vet, er imidlertid at man har hørt den de nevnte "ørten" gangene før... Bare lurer... Mvh Leo
Bettie Skrevet 4. september 2002 #2 Skrevet 4. september 2002 og så så kjedelig de blir i lengden...... Har prøvd noen ganger å overhøre "spøken" - men det går en grende for hvor lenge man gidder det. Har opplevd noen ganger at det blir slutt når jeg - med sukkersøt stemme selvfølgelig - bemerker at den der har jeg hørt SÅ mange ganger nå, så det hade vært morsomt med litt variasjon..... Bruker du samme teknikk tilbake - da skal du virkelig få høre hvor lite humør du har, at det ikke er morsomt osv. Like ille synes jeg det å bli oversett/overhørt. Kom et et forslag og ingen "hører" at du sier det, men så kommer en av gutta boys med samme forslag - og vips- applaus, klapp på skulderen og hurra. DET irriterer meg.
aline Skrevet 5. september 2002 #3 Skrevet 5. september 2002 Det der kan faktisk være ganske farlig!! Ved å repetere noe mange nok ganger, kan man manipulere lytteren til å tro på det til slutt! Selv om det er en "typisk spøk"!! Som 20åring ble jeg manipulert slik av kjæresten min, han kødda nesten hver dag med at "neida, du er ikke tjukk, du er bare litt lubben..." men ett stort smil. (jeg var langt ifra verken lubben eller noe på den tiden, heller tynn!) Også spøk som "neida, ække rart du ikke skjønner dette, du er jo blond..." Begge deler ble sagt som spøk, kjæresten mente aldri noe vondt med det, men som ung/naiv/lettpåvirkelig jentunge, ble jeg såpass påvirket av den daglige spøken at jeg endte opp med å spør min mor om jeg var tjukk og dum!!!! helt alvorlig!! Det hadde ingenting med at jeg ikke skjønte at det han sa var fleip, men det hadde med det at når hjernen hører samme "påstanden" opptil flere ganger hver dag i laaaang tid, så kan den til slutt ende opp med å ta det som blir sagt som fakta. Manipulering! Fikk selvfølgelig ikke lov å bo eller være sammen med typen mer, og han stakkar skjønte ikke bæret!! Han hadde jo bare fleipet.... vel, det ble en fleip for mye for det forholdet!
waco Skrevet 5. september 2002 #4 Skrevet 5. september 2002 Hersketeknikker er et begrep funnet opp av jenter i mangel av bedre argumenter. Aline skriver... "typen min tulla fælt om at jeg var litt smålubben men det var jeg jo ikke på den tiden.... så det endte med at jeg spurte mamma om jeg var tjukk og dum".... Javel.... hvorfor kunne du ikke heller bare gått til et speil da? Dere kaller dere manipuleringer... jeg kaller det ansvarsfraskrivelse.... La meg gi dere jenter et eksempel... hvis noen kaller meg tjukkebollafeita eller rødhåra drage.... Så vet jeg at det ikke er sant. Uansett hvor mange tusen ganger folk kaller meg rødhåra.... så kan jeg ikke skifte farve på manken (da jeg har svært mørkt hår) Forstår dere meg nå, eller må jeg forklare enda en gang til? Leo, viste på en glimrende måte hva jeg mener med kvinners sinn. F eks.... "jeg har hørt spøken attenhundreognittfire ganger, og da blir jeg jo sinna... og folk tror jeg er en tulling".... hvorfor ikke bare si ifra med en gang da? W Akk.... man skulle skilt kjønnene fra fødselen.....
Gjest ravna Skrevet 5. september 2002 #5 Skrevet 5. september 2002 denne er vel litt på sidelinjen av diskusjonen, men alikevel et morsomt eksempel på når vitser er morsomme og når de liksom ikke er det. jobbet i en periode i et temmelig mannsdominert miljø (klassisk pakke med utbrettspiker på veggen og slikt). en morgen hadde de mye morro med en ny vits. kom på jobb, og der satt gutta og flirte godt. fikk selvfølgelig vitsen før jeg hadde rukket å skjære litt kaffe ut av trakteren. -vet du hva som er forskjellen på en kone og en elskerinne? 20 kilo (øredøvende latter) javel, tenkte jeg. jeg har en litt morsommere på lager, så jeg kom med den..(den bare kom til meg der og da..hehe) -vet dere hva som er forskjellen på en mann og en elsker? 10 cm.. tror dere noen lo? det var selvfølgelig ikke morsomt.. selv knegget jeg godt resten av dagen..
aline Skrevet 5. september 2002 #6 Skrevet 5. september 2002 Du har skjønt hva jeg snakker om waco...eh..not!!! Dersom noen har problemer med å tro på at man kan la seg påvirke av repetering, hvorfor i all verden tror dere reklame på f.eks TV og radio BLIR REPETERT til det kjedsommelige?? For moro skyld???? Selvfølgelig blir reklame repetert gang etter gang etter gang etter gang, fordi endel mennesker faktisk lar seg påvirke av det, når du ser produktet gjentatte ganger, vil mange ende opp med å tro at de trenger akkurat det og dermed kjøper det! SELV OM det kanskje ikke i utgangspunktet er det produktet man ville valgt!!! Eller tar jeg og hele resten av reklamebransjen feil der også waco??? Er vi bare dumme og naive som tror at folk lar seg påvirke av repetasjoner? Jeg har allerede fortalt at jeg visste at det var fleip, men ord som påvirkning og manipulering er faktisk ikke ord som kun kvinnen har funnet opp og er alene om å bruke!! Når jeg tenker godt etter, så mener jeg å erindre at du selv har ment vi kvinner manipulerer gutta, slemme som vi er... men det er sikkert feil, tror du ikke?
waco Skrevet 5. september 2002 #7 Skrevet 5. september 2002 Vel reklamens makt kan da diskuteres..... annonser er kun interessant for dem som etterspør produkter. La meg forklare. Jeg har sett vørterøl reklamer sikkert hundreganger. Drikker jeg vørterøl for det? Nei. Jeg har sett masevis av lefdal reklamer..... el-kjøp, kjøper jeg vaskemaskin jeg ikke trenger eller strykebrett? Nei. Skjønner du meg nå? Nei. Du gjør vel enda ikke det.... ok... la meg tenke.... åssen skal jeg forklare så du forstår... hmmm.. Åja, nå har jeg det, dersom du sier til meg hele tiden...du er så svær waco, du er stoooor som en lastebil. Javel. Uansett hvor mange tusen ganger du påpeker at jeg er svæææær og diiiiger så vil jeg ikke bli en cm høyere, skjønner du meg nå da? Det er bare jenter som kan stille idiotiske spørsmål ala "mamma er jeg tjukk og dum"? naiv tyveår gammel jente... hallo er man tyve år gammel kan man kjøre buss, og hvis jenter i tyve årsalderen ikke vet begreper som volum/vekt.... da er det skremmende... W Som heller ikke liker at damer kjører trailer.....
Leo Skrevet 5. september 2002 Forfatter #8 Skrevet 5. september 2002 Waco, Det er ikke vitsen eller morsomheten det er noe galt med, det er REPETISJONENE. Det er helt greit å bli kløpet i baken en gang, men det er ikke greit den femtiende gangen samme mann gjør det. Og du som hyler om personangrep hele tiden; Hva er det du gjør selv da? Leo
Tusenfryd Skrevet 5. september 2002 #9 Skrevet 5. september 2002 En annen velkjent hersketeknikk er å få folk til å føle seg dumme ved hele tiden å hevde at de har misforstått. Nå man da spør om oppklaring, stiller spørsmål for å forstå, blir man fullstendig ignorert eller avfeid som idiot som selv har valgt å ikke forstå. Man kan også svare på andre ting enn det det blir spurt om, i håp om at spørsmålsstiller begynner å tvile på seg selv. Denne metoden blir mer også mer effektiv ved repetisjon.
waco Skrevet 5. september 2002 #10 Skrevet 5. september 2002 En annen hersketeknikk er å ikke la enkelte komme til orde..... tekstens egentlig innhold er slettet av Waco, pga fare for å bli misforstått igjen..
aline Skrevet 5. september 2002 #11 Skrevet 5. september 2002 waco har fremdeles ikke anelse om hva det dreier seg om.... Jeg burde egentlig beskyldt deg for persontrakasering nå waco, for det ville du gjort om dette hadde utspilt seg andre veien! Problemet er at waco er ett fictivt nick, og har lite eller ingenting med skribenten å gjøre (dette har du ihvertfall hevdet selv flere ganger), mens aline er en virkelig person, mine opplevelser er sanne, dvs at jeg lærer av mine feil.... jeg bryr meg derfor ikke særlig om hva nicket waco synes om meg! Og du, ikke hele verden dreier seg om deg! Endel som har sett vørterøl reklamen både titt og ofte, vil velge vørter øl neste gang de går å handler! Selv om ikke du gjør det! Hvorfor i all verden tror du ellers den reklamen blir sendt igjen og igjen? fordi noen liker å kaste masse penger ut av vinduet??? Endel som ser reklame fra lefdals eller annet, vil bli påvirket til å gå til lefdals dersom de trenger en vaskemaskin eller strykebrett! Og kanskje de faktisk blir "påmint" eller finner en god grunn til at de trenger noe annet, som de har sett reklame for! Du har fremdeles ikke svart meg på om reklamebransjen er helt på jordet, eller hvorfor du mener at de repeterer reklame, dersom repetasjon ikke har noen effekt??? Og uttrykket "skape ett behov", har du hørt om det noen gang?? hvordan tror du man gjør det da? (jeg har utdannet meg innen reklame, så jeg tror kanskje jeg vet litt om hva reklame og hvordan det brukes...) (har du?)
aline Skrevet 5. september 2002 #12 Skrevet 5. september 2002 og du... DAKAR DEG!!!! som aldri kommer til ordet... og aldri blir forstått... hvordan holder du ut????
Leo Skrevet 5. september 2002 Forfatter #13 Skrevet 5. september 2002 Kjære Tusenfryd! Den hersketeknikken burde jo være velkjent for de fleste! Meget bra innlegg! Mvh Leo
waco Skrevet 5. september 2002 #14 Skrevet 5. september 2002 Aline jeg diskuterer ikke deg som privatperson, jeg bare poengterer at det er typisk jente å spørre mora si om hun er tjukk istedetfor å titte i et speil. Om man kan skape et behov? Vel... det er diskutabelt det.... windows xbox solgte bare en tredjedel av hva dem budsjetterte med. Motorola holder på å gå konk... og de har visst en del reklamebudsjetter.... Hva med de produktene det er forbudt å reklamere for da... vi har tobakkskadeloven, og alkoholloven.... Hjelper det da? Hvis du er så teit at du kjøper deg oppvaskmaskin pga et reklameinnlsag når man ikke trenger det... ja da får man ha et så godt... Moten er uavhenging av reklamen vil jeg påstå... Dersom det var sant... at alle ble påvirket av reklamen... ja da ville vel braathen gått med dundrende overskudd da? Man kan ikke skape et behov, men tilfredstille et marked.... W Reklamebransjen er dagens prestestyret spør dere meg.....
waco Skrevet 5. september 2002 #15 Skrevet 5. september 2002 Og det finnes jo til og med dem som påstår at plata er et rekrutteringssenter.... HAHAHA jeg tror jeg må le meg ihjel... at det går an..... haha...
Leo Skrevet 5. september 2002 Forfatter #16 Skrevet 5. september 2002 Dette har vel fint lite med hersketeknikker å gjøre, men menn er heldigvis alltid så flinke til å holde seg til saken! De avsporer aldri samtaler med uvesentlig "pjatt"! "Plata" er et "rekruteringssenter" for tunge rusmisbrukere. Hvis du mener det motsatte vil jeg gjerne vite på hvilken grunnlag du mener det. Leo
waco Skrevet 5. september 2002 #17 Skrevet 5. september 2002 Tja hvis noen forbipasserende synes plata er et tiltrekningssenter... Ja da skal jeg innrømme at reklamens makt er stor. W Leo.... dette blir bare for dumt.
Leo Skrevet 5. september 2002 Forfatter #18 Skrevet 5. september 2002 "Plata" som miljø er et rekrutteringssenter - ikke "Plata" som sted.... Bortsett fra det, er jeg enig i at dette blir for dumt. Vi må holde oss til saken, vett'u! L
Bettie Skrevet 5. september 2002 #19 Skrevet 5. september 2002 Man kan være så siker på seg selv som bare det, og likevel bli vippet ettertrykkelig av pinnen. Latterliggjøring er en måte å trykke folk ned med, og den er ganske effektiv. Blir man latterliggjort, har man jo lyst til å forsvare seg - men hvordan kan man forsvare seg mot noe så ullent - som det er jo bare en spøk. Forsvare man seg, forstår man ikke en spøk, sier man ingenting, oppfattes det fort som om man er enig - eller dum. Stadig nedrakking - selv sagt som spøk - kan være svært ødeleggende for selvtilliten. Dette er også en teknikk som brukes i tortur. Så hersketeknikker er ikke funnet opp av kvinner - det er en typisk mannegreie!!!!!!!! Og klart reklame virker - men den virker ikke bare fordi den stadig gjentar et budskap. Den virker fordi den peker på behov som ligger nær behov man har. All reklame virker derfor ikke på alle - for vi har forskjellig behov. Derfor kjøper ikke jeg en vaskemaskin bare fordi jeg ser en på reklame - men sjokoladen derimot.........
waco Skrevet 5. september 2002 #20 Skrevet 5. september 2002 Dersom man ikke kan le av seg selv kan man heller ikke le av andre vettu Bettie... man må ikke ta seg selv så høytidelig. W Forresten er det bedre å være vanskelig på nett....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå