AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #1 Skrevet 1. november 2019 Hvorfor er det blitt så farlig å si ordet "neger" og "svarting"? Det virker som at hele verden er i verden er i ferd med å rase sammen dersom sier det ordet. Det hadde vært verre dersom vi hadde sagt sotrør.......eller andre ting som jeg ikke skal gjengi her... Anonymkode: edcb8...552 5
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #2 Skrevet 1. november 2019 Vet du historien bak ordet neger? Anonymkode: 42e78...e7e 8
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #3 Skrevet 1. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vet du historien bak ordet neger? Anonymkode: 42e78...e7e https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=neger&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&begge=+&ordbok=begge Sitat neger m3 (gjennom tysk og fransk, fra spansk og portugisisk negro 'svart') kan oppfattes nedsettende: person som tilhører eller opprinnelig kommer fra folkeslag med svart eller mørkebrun hudfarge som befolker Afrika sør for Sahara Ikke meg du spør, men det kommer fra spansk og portugisisk negro "svart". Og brukes for å omtale en person fra Afrika sør for Sahara. Hva er din versjon av historien bak ordet neger? Anonymkode: e3fb6...959 5
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #4 Skrevet 1. november 2019 Fordi (som en skarping har funnet ut over her) kommer neger av negro som beskriver fargen svart. Det samme gjelder svarting. Det finnes ikke mennesker med svart hudfarge. Så det blir helt feil. I tillegg er det ingen som liker å bli kalt for dette fordi de er nedsettende. Akkurat som hvis jeg konsekvent skulle omtale ts som undermåler bare fordi ts stiller et uintelligent spørsmål. Det hadde du ikke likt. Anonymkode: 90e37...f37 12
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #5 Skrevet 1. november 2019 Fordi vi lever i krenkelsens tidsalder. Anonymkode: 7b52a...8b6 14
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #6 Skrevet 1. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi (som en skarping har funnet ut over her) kommer neger av negro som beskriver fargen svart. Det samme gjelder svarting. Det finnes ikke mennesker med svart hudfarge. Så det blir helt feil. I tillegg er det ingen som liker å bli kalt for dette fordi de er nedsettende. Akkurat som hvis jeg konsekvent skulle omtale ts som undermåler bare fordi ts stiller et uintelligent spørsmål. Det hadde du ikke likt. Anonymkode: 90e37...f37 Men hvit er greit å si, eller? Hvite mennesker er jo hvite på lik linje som svarte er svarte. Altså ikke i det hele tatt. Anonymkode: e3fb6...959 11
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #7 Skrevet 1. november 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet du historien bak ordet neger? Anonymkode: 42e78...e7e Opplys oss. Anonymkode: 3cff0...d22 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #8 Skrevet 1. november 2019 Er dette nytt for deg? Det har vært tabu å bruke disse ordene de siste 15-20 årene. Anonymkode: 28240...41b 8
moroklompen Skrevet 1. november 2019 #9 Skrevet 1. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Opplys oss. Anonymkode: 3cff0...d22 https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/LAoVaJ/ikke-kall-meg-neger-stella-holter-lowery 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #10 Skrevet 1. november 2019 Akkurat nå, moroklompen skrev: https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/LAoVaJ/ikke-kall-meg-neger-stella-holter-lowery Som hun skriver, neger er i utgangspunktet ikke et rasistisk ord. Anonymkode: e3fb6...959 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #11 Skrevet 1. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvit er greit å si, eller? Hvite mennesker er jo hvite på lik linje som svarte er svarte. Altså ikke i det hele tatt. Anonymkode: e3fb6...959 Mennesker som omtales som hvite har aldri blitt omtalt som hvite med nedsettende hensikt. Det er ikke værre enn at man respekterer at mennesker ikke ønsker å bli omtalt som neger eller svarting. Er det så vanskelig? Det handler jo egentlig bare om folkeskikk og grunnleggende respekt for andre mennesker. De som ikke klarer det er etter mitt syn dårligere mennesker. Anonymkode: 90e37...f37 19
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #12 Skrevet 1. november 2019 Hore er jo i bokstavlig betydning en som tar betalt for sex. Så egentlig ikke et ord det er noe galt i. Men så var det bruken av ordet da. Og derfor sier man heler ikke neger. Si brun da, hvis du absolutt mener farge på hud er vesentlig. Anonymkode: 5e961...502 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #13 Skrevet 1. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Mennesker som omtales som hvite har aldri blitt omtalt som hvite med nedsettende hensikt. Det er ikke værre enn at man respekterer at mennesker ikke ønsker å bli omtalt som neger eller svarting. Er det så vanskelig? Det handler jo egentlig bare om folkeskikk og grunnleggende respekt for andre mennesker. De som ikke klarer det er etter mitt syn dårligere mennesker. Anonymkode: 90e37...f37 Ikke før nå. Nå benyttes hvit til å snakke nedsettende om hvite hele tiden. Spesielt menn. Enda mer spesifikt, "hvite menn som pusher 50". Eller om Tore Sagen i går, eller bare hvite generelt. For som du vet så er det jo hvite som har skyld i alt fælt som hender og har hendt opp gjennom verdenshistorien. Ikke tenk på at det var svarte som i utgangspunktet tok andre svarte og solgte som slaver. Eller at svarte også tok millioner av hvite slaver, eller at slavehandel fortsatt er utbredt i verden i dag, bare ikke av hvite da, men det er jo ikke så nøye. Er det det da? Anonymkode: e3fb6...959 5
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #14 Skrevet 1. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hore er jo i bokstavlig betydning en som tar betalt for sex. Så egentlig ikke et ord det er noe galt i. Men så var det bruken av ordet da. Og derfor sier man heler ikke neger. Si brun da, hvis du absolutt mener farge på hud er vesentlig. Anonymkode: 5e961...502 Det finnes mange brune som ikke er neger. Anonymkode: e3fb6...959 1
Gjest Paramount Skrevet 1. november 2019 #15 Skrevet 1. november 2019 Det er vel greit å kalle noen svart? svarting er negativt, samme med hviting. Neger er det greit å bruke når du vil beskrive en som er skikkelig svart, ikke som skjellsord. Rasismehysteriet er ikke greit.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #16 Skrevet 1. november 2019 Det er et negativt ladet ord som er ment for å såre. Trenger ikke snakke slikt eller omtale andre mennesker på denne måten. Anonymkode: 09254...063 8
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #17 Skrevet 1. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det finnes mange brune som ikke er neger. Anonymkode: e3fb6...959 Negro betyr svart. Ingen er svarte. Brun og hvit er det nærmeste man kommer hudfarger med bruk av fargersystemet. For ja, det er mange nyanser av brune, og mange nyanser av hvite. Ser ikke helt hva som skal være problemet med det. Anonymkode: 5e961...502
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #18 Skrevet 1. november 2019 I min bok; Sort-mørk - helt greit Svarting/neger - ja, det var slik vi pratet for 20-30 år siden, men det er unødvendig å prate slik det i dag. Og før noen tar meg til inntekt for å være fanatisk radikal på ytterste venstre: nei, er kritisk til masseinnvandringen, men vi trenger ikke være ufine av den grunn. Anonymkode: 88e8e...f97 3
MortenMinstelønn Skrevet 1. november 2019 #19 Skrevet 1. november 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det blitt så farlig å si ordet "neger" og "svarting"? Det virker som at hele verden er i verden er i ferd med å rase sammen dersom sier det ordet. Det hadde vært verre dersom vi hadde sagt sotrør.......eller andre ting som jeg ikke skal gjengi her... Grunn nummer en: Du fremstår som en person med en IQ under nivået hvor man klarer å åpne en dør. Grunn nummer to: Se grunn nummer en. 8
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #20 Skrevet 1. november 2019 Alle skal bli krenka i dag. Syns neger er helt greit. Reagerer ikke på det. Er neger selv. Anonymkode: 524cc...bd1 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå