Gå til innhold

Hannes voksne datter som ikke bidrar hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har bodd sammen med kjæresten min i et år nå. Han er 45 og jeg 25, han har to døtre på 20 og 21 så jeg kaller meg ikke for stemor.  Hun eldste bor her når hennes samboer jobber på sjøen, der er han fra 2-4 uker. Denne gangen skal han være på 4 uker. Jeg synes det er koselig når hun er her, men jeg har et problem. Hun bidrar ikke med noe. 

Det er så vidt hun rydder etter seg, jeg går å rydder glass og boss etter hun alt for ofte. Støvsugeren rører hun ikke, og det er så masse hår etter hun på gulvet. Hun vasker heller ikke håndklær, så jeg må jo vaske dobbelt opp med håndklær. Sokker og truser hiver hun i skittentøyskurven på badet, så jeg må ta det. På de 3 ukene hun har vært her nå så laget hun middag en gang for han ba hun om det. Hun går uten jobb, så får det meste ligger hun bare på sofaen, og venter på å få middag servert. 

Bosset går hun heller aldri med, stabler heller enn å måtte knyte posen og hive den i bossspannet. Vi skulle ut døren sammen og jeg hadde lagt klar bosset rett utenfor døren. Hun hoppet over posene. Måtte faktisk be hun om å hjelpe meg. 

Jeg er så lei av å måtte gå å rydde etter Hannes voksne datter, be hun om å rydde etter seg. Vi har sagt hun må hjelpe å rydde når hun er her, så er hun flink en dag. Så er det glemt. Enkelte ganger når jeg har klagd til han så sier han bare jeg skal la der stå så tar hun det til slutt. Men jeg synes ikke det er ok, la ting stå i to dager. Jeg begynner å bli ganske lei dette, vet ikke hva jeg skal gjøre lenger. Vil at det skal være hyggelig å ha hun her, ikke sånn at jeg gleder meg til hun skal hjem. 

Anonymkode: 452e8...527

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å spørre om råd fra dere, og deres synspunkter. Er det jeg som er urimelig ?

-TS

Skrevet

Helt ærlig, når dere er så jevngamle hadde jeg ikke oppført meg som om jeg var moren hennes, og heller prøvd å snakke til henne som om hun var en venninne. Ikke mas på at hun skal rydde og ikke lag middag til henne. 

Anonymkode: 3f6ba...f66

• Liker 46
Skrevet

Men dette rotet må du jo la stå til hennes far.

Eller har du flyttet inn for å være hushjelp og kokk? Hva gjorde han før du flyttet inn - tok han opp etter henne? 

Anonymkode: 16a44...f21

• Liker 33
Skrevet

Først spør jeg meg jo hvorfor DU rydder? DU vasker? Dere er 3 voksne i husholdningen. 1/3 av all rydding og vasking er din samboers domene. 

Når det kommer til datteren er det nok ikke verre enn å si det som det er. «Det er kjempekoselig å ha deg boende her, men om dette skal fungere så må du bidra som en likeverdig voksen og ikke tenke på deg selv som et barn. Det betyr å på eget initiativ ta 1/3 av alle forefallende oppgaver.» og så må pappaen på et eller annet tidspunkt før jul si «få deg en jobb, eller så får du ikke overnatte her mer. Tar du ikke ansvar for livet ditt så må jeg innføre sanksjoner»

Anonymkode: fe073...64d

• Liker 15
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun eldste bor her når hennes samboer jobber på sjøen, der er han fra 2-4 uker.

Wow. Det er jo helt utrolig! Det bidrar ikke akkurat til at hun blir voksen og tar ansvar for helt vanlige ting når hun bare flytter hjem til pappa de periodene fordi det er mest behagelig. 

Anonymkode: 12811...b07

• Liker 15
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Glemte å spørre om råd fra dere, og deres synspunkter. Er det jeg som er urimelig ?

-TS

Du er ikke urimelig. HUN er urimelig1 

• Liker 3
Skrevet

Du kan ikke være en autoritet over henne siden dere er jevngamle. Snakk til henne som en venninne, for det er vel det dere nærmest er? Sånn "øh, gidder du å la vær å gi meg jobben med å vaske dine klær eller?" " Gidder du å lage middag i dag du?" Eller om dere starter med å gjøre det sammen. 

Faren virker ganske likegyldig da, det må jeg si. Men når han gir blanke, så ville jeg som sagt bare tatt det med henne  på litt venninnemåte 

• Liker 15
Skrevet

Gjør far noe? Eller er det den klassiske far lar det skure og gå, datter er bortskjemt og ny kjæreste er frustert og finner seg i alt for mye?

• Liker 9
Gjest Middelmådig
Skrevet

Whaaat?? Vasker du seriøst trusene til din samboers voksne datter!? 🙈🙈🙈

Det hadde jeg faen meg aldri gjort. I allfall ikke når hun er jevngammel som meg! Urgh!

Skrevet

Dette som er sjarmen med en eldre mann 😂 

Anonymkode: 95d2a...99a

• Liker 30
Skrevet

Hvor kommer Hanne inn i bildet? Er det moren?

Anonymkode: 514e4...68d

• Liker 41
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke for å pirke men det heter "hans voksne datter" ikke Hannes. Hanne er ett navn. Jeg trodde tråden handlet om Hanne sin voksne datter. 

Anonymkode: be499...eb1

Enig med deg. Men...et navn, ikke ett.

Anonymkode: d9e49...130

• Liker 21
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt ærlig, når dere er så jevngamle hadde jeg ikke oppført meg som om jeg var moren hennes, og heller prøvd å snakke til henne som om hun var en venninne. Ikke mas på at hun skal rydde og ikke lag middag til henne. 

Anonymkode: 3f6ba...f66

Jeg har aldri oppført som jeg er moren hennes. Har heller ikke mast. Men når det ligger boss og står glass overalt etter henne så blir jeg selvfølgelig like oppgitt over hun som jeg hadde blitt ovenfor en venninne. Jeg har spurt hun en gang om å sette i maskinen etter seg. Mens han tar det opp med hun gang på gang. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke urimelig. HUN er urimelig1 

ehhh for dattern har sikkert bedt om å få en 5 år eldre bonusmamma?

Sikkert dritpinlig for henne og ganske kvalmende og tenke på at faren sikkert har siklet på hennes venninner også. Snakker av erfaring

Anonymkode: 95d2a...99a

• Liker 20
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dette rotet må du jo la stå til hennes far.

Eller har du flyttet inn for å være hushjelp og kokk? Hva gjorde han før du flyttet inn - tok han opp etter henne? 

Anonymkode: 16a44...f21

Ja han har sagt hun alltid har vært håpløs og rydder nesten ikke opp etter seg. Vet og at det har vært en stor uenighet mellom datteren og eksen Hannes, mest pga det med ryddingen. 

Skrevet

Mellom rydding og trusevask håper jeg du finner litt tid til å jobbe med din bruk av pronomen. Du radbrekker vårt vakre språk.

Anonymkode: 514e4...68d

• Liker 43

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...