AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #1 Skrevet 1. november 2019 Jeg antar utleierne kan skylde på at jeg ikke har luftet godt nok osv. Har bodd her ca tre år. Problemet er jo at jeg synes det er alt for kaldt å ha noe åpent på vinteren, og føler da evt oppvarming blir "fyring for kråka". Jeg prøver å lufte litt på morgenen når jeg ser fukt på vinduene. Nå lurer jeg på om jeg skal prøve å "fikse" det våte treverket og den flasse de malingen rundt vinduene selv? Jeg kan jo evt kjøpe avfukter for å tørke, deretter skrape maling og male på nytt? Anonymkode: 0badd...83e
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #2 Skrevet 1. november 2019 Er vinduet gammelt, og lekker det rundt det? Anonymkode: b87fb...e63
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #3 Skrevet 1. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg antar utleierne kan skylde på at jeg ikke har luftet godt nok osv. Har bodd her ca tre år. Problemet er jo at jeg synes det er alt for kaldt å ha noe åpent på vinteren, og føler da evt oppvarming blir "fyring for kråka". Jeg prøver å lufte litt på morgenen når jeg ser fukt på vinduene. Nå lurer jeg på om jeg skal prøve å "fikse" det våte treverket og den flasse de malingen rundt vinduene selv? Jeg kan jo evt kjøpe avfukter for å tørke, deretter skrape maling og male på nytt? Anonymkode: 0badd...83e Oforklaringen her er enkel, du feilbruker boligen ved å ha for høy luftfuktighet inne og for lav innetemperatur. Når viduetner så skadet, så har dette pågått over lang tid. Du må få opp innetemperaturen og senke luftfuktigheten. Og ja, der finnes dommer der leieboere har blitt erstatningspliktig etter denne typen feilbruk av boliger. I tillegg til sader på vinduene så er der nok også massiv muggvekst ett eller annet sed i dette soverommet. Anonymkode: deb2f...c58 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #4 Skrevet 1. november 2019 Sørg for skikkelig lufting. Du kan risikere å bli erstatningspliktig. Anonymkode: a8d66...a69
feebee Skrevet 1. november 2019 #5 Skrevet 1. november 2019 Kjøp lufttørker dersom du ikke vil lufte. Den kan automatisk regulere luftfuktigheten til et normalt nivå. 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #6 Skrevet 1. november 2019 TS Dette er forresten snakk om vinduer i delen av leilighet hvor det er kombinert kjøkken og stue. Leiligheten er ikke ny og er sokkel/kjeller. Uansett så tenker jeg at jeg bør ofre et par tusen på en avfukter og få tørket treverket, skrapet og malt på nytt. Det bør holde for å bote på evt skade som er skjedd? Skal selvfølgelig være mer nøye på lufting og bruk av avfukter fremover. Anonymkode: 0badd...83e
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #7 Skrevet 1. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS Dette er forresten snakk om vinduer i delen av leilighet hvor det er kombinert kjøkken og stue. Leiligheten er ikke ny og er sokkel/kjeller. Uansett så tenker jeg at jeg bør ofre et par tusen på en avfukter og få tørket treverket, skrapet og malt på nytt. Det bør holde for å bote på evt skade som er skjedd? Skal selvfølgelig være mer nøye på lufting og bruk av avfukter fremover. Anonymkode: 0badd...83e Hva som holder og ikke er umulig å ha noen formening om uten å se skadene. Du er og pent nødt til å gi beskjed til utleier og å la han se på forholdene. Det er han som eier, du diponerer bare når du leier. Kjøkken/stue med matlagning og manglende bruk av kjøkkenvifte eventuelt i kombinasjon med klestørk gir mye fukt i rommet. Ta bilder, snakk med eier og ta ting derfra. Anonymkode: deb2f...c58 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #8 Skrevet 1. november 2019 Er det ventil lufting noen sted der? Eller sånn lufte greier som skal være rett over vindu? På noen av vinduene? For isåfall skal dette være oppe hele tiden for å sirkulere luften og spesielt om det er en sokkel/kjeller. Blir ikke luft sirkulert så blir det kondens på vindu som da tilslutt fører til fuktskader. Dette er IKKE din skyld om det ikke er noe lufting der! Dette skal de som eier huset ordne!! Anonymkode: 42975...e08 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #9 Skrevet 1. november 2019 Finnes det avtrekksvifte i kjøkkendelen og har du brukt den? Sokkelleiligheter kan være så ymse. Anonymkode: b87fb...e63
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #10 Skrevet 1. november 2019 Det er ikke ventiler på vinduene eller i stuen/kjøkken i det hele tatt. Jeg bruker så klart avtrekksvifte over komfyr hver gang jeg lager mat da. Jeg snakker ikke mye med utleierne og er redd de kanskje vil forsøke å skylde på meg og holde igjen for mye fra evt depositumet mitt hvis jeg sier ifra. Hater konflikt og er derfor jeg håper å ordne det selv. Anonymkode: 0badd...83e
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #11 Skrevet 1. november 2019 Tenker at det holder i massevis at du skraper og maler over. Jeg leier ut leilighet selv og ville ikke dratt noe sv depositumet om du hadde malt over. Anonymkode: c9f8b...1d3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #12 Skrevet 1. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker at det holder i massevis at du skraper og maler over. Jeg leier ut leilighet selv og ville ikke dratt noe sv depositumet om du hadde malt over. Anonymkode: c9f8b...1d3 Litt dumt å male hvis treet er fuktig, viktig at det tørker ordentlig først. Anonymkode: db134...4f2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #13 Skrevet 1. november 2019 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt dumt å male hvis treet er fuktig, viktig at det tørker ordentlig først. Anonymkode: db134...4f2 Jeg har bodd med vindu i dusjen.., Så da rakk det aldri å tørke helt opp. Skrapet og malte en gang i året, holdt seg greit. Anonymkode: c9f8b...1d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå