AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #1 Skrevet 1. november 2019 Litt bakgrunn: Jeg har nylig blitt sagt opp fra jobben min som produktutvikler i en nedbemanningsprosess på grunn av selskapets dårlige økonomiske situasjon. Jeg koblet naturligvis på min fagforening slik at jeg hadde noen å støtte meg til og som kunne sørge for at jeg fikk det jeg hadde krav på. Arbeidsgiver, som for øvrig ikke visste at jeg er organisert, likte dette svært dårlig. Det endte med tøffe forhandlinger fordi arbeidsgivers utgangspunkt var et ønske om å kun gi meg 30 dagers etterlønn (15. oktober - 15. november), altså ikke engang minstekravet i AML. Sluttavtalen som nå er signert ga meg 1,5 mnd etterlønn (tom. 15. desember) uten arbeidsplikt + uoppgjorte lønnskrav på ca kr 15 000. Et av de siste punktene i sluttavtalen handler om attesten og lyder slik: «Arbeidsgiver utesteder en utfyllende attest som inneholder en beskrivelse av arbeidsoppgaver og ansvarsområder før opphørstidspunktet. Arbeidstaker oppfordres til å lage et utkast til Arbeidsgiver som grunnlag for videre bearbeidelse.» Rådgiveren min i fagforeningen mente at dette ga meg en kjempe mulighet til å selv å bestemme hvordan attesten skal låte, men hva i all verden skriver jeg? Det selvfølgelige er jo tidsrommet jeg har vært ansatt og hvilke oppgaver jeg har hatt, men jeg tenker mer på ordlyden og hvor mye «skryt» det er hensiktsmessig/lurt å ha med? Jeg vet at jeg har gjort en god jobb, men jeg vil heller ikke sitte igjen med en attest som virker overdådig og lite troverdig... Anonymkode: 43cbb...0a8
Husholdning1 Skrevet 1. november 2019 #2 Skrevet 1. november 2019 Hvorfor ikke bare skrive en helt nøytral attest? 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #3 Skrevet 1. november 2019 2 minutter siden, Husholdning1 skrev: Hvorfor ikke bare skrive en helt nøytral attest? Jeg skriver gjerne en nøytral attest, men jeg leste nettopp denne artikkelen https://www.aftenposten.no/norge/i/ja5ke/det-hemmelige-attestspraaket om språkbruk i attester. Noen som vet om noen smarte ordlyder eller noen, bortsett fra de artikkelen nevner, som jeg bør styre unna? Anonymkode: 43cbb...0a8 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #4 Skrevet 1. november 2019 8 minutter siden, AnonymBruker said: Rådgiveren min i fagforeningen mente at dette ga meg en kjempe mulighet til å selv å bestemme hvordan attesten skal låte, men hva i all verden skriver jeg? Det selvfølgelige er jo tidsrommet jeg har vært ansatt og hvilke oppgaver jeg har hatt, men jeg tenker mer på ordlyden og hvor mye «skryt» det er hensiktsmessig/lurt å ha med? Jeg vet at jeg har gjort en god jobb, men jeg vil heller ikke sitte igjen med en attest som virker overdådig og lite troverdig... Anonymkode: 43cbb...0a8 Skriv det du mener er riktig, og skryt litt mer enn du egentlig synes er greit. Så får du en kollega du stoler på til å se over det, før du leverer utkastet videre til arbeidsgiver. Det er begrenset hvor mye vekt folk legger på attester. Som en tidligere kollega sa: "Har du noen gang sett en dårlig attest?" Anonymkode: 1209b...0b6 2
Gjest ByeByeLove Skrevet 1. november 2019 #5 Skrevet 1. november 2019 For en dårlig deal du fikk. Hadde du ikke 3 måneders oppsigelsestid?
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #6 Skrevet 1. november 2019 1 minutt siden, Kognosøren skrev: For en dårlig deal du fikk. Hadde du ikke 3 måneders oppsigelsestid? Ja jeg vet. Både jeg og fagforening ble overrasket over hvor gnien arbeidsgiver visste seg å være. Jeg hadde kun 1 mnd oppsigelse i kontrakten min, det er også det som er minstekravet i AML selv om de fleste bedrifter praktiserer 3 mnd. Anonymkode: 43cbb...0a8
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #7 Skrevet 1. november 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt bakgrunn: Jeg har nylig blitt sagt opp fra jobben min som produktutvikler i en nedbemanningsprosess på grunn av selskapets dårlige økonomiske situasjon. Jeg koblet naturligvis på min fagforening slik at jeg hadde noen å støtte meg til og som kunne sørge for at jeg fikk det jeg hadde krav på. Arbeidsgiver, som for øvrig ikke visste at jeg er organisert, likte dette svært dårlig. Det endte med tøffe forhandlinger fordi arbeidsgivers utgangspunkt var et ønske om å kun gi meg 30 dagers etterlønn (15. oktober - 15. november), altså ikke engang minstekravet i AML. Sluttavtalen som nå er signert ga meg 1,5 mnd etterlønn (tom. 15. desember) uten arbeidsplikt + uoppgjorte lønnskrav på ca kr 15 000. Et av de siste punktene i sluttavtalen handler om attesten og lyder slik: «Arbeidsgiver utesteder en utfyllende attest som inneholder en beskrivelse av arbeidsoppgaver og ansvarsområder før opphørstidspunktet. Arbeidstaker oppfordres til å lage et utkast til Arbeidsgiver som grunnlag for videre bearbeidelse.» Rådgiveren min i fagforeningen mente at dette ga meg en kjempe mulighet til å selv å bestemme hvordan attesten skal låte, men hva i all verden skriver jeg? Det selvfølgelige er jo tidsrommet jeg har vært ansatt og hvilke oppgaver jeg har hatt, men jeg tenker mer på ordlyden og hvor mye «skryt» det er hensiktsmessig/lurt å ha med? Jeg vet at jeg har gjort en god jobb, men jeg vil heller ikke sitte igjen med en attest som virker overdådig og lite troverdig... Anonymkode: 43cbb...0a8 Du er fagorganiser, ergo er spørsmålet noe du søker hjelp hos fagorganisasjonen din med. Med dette innlegget ville jeg sagt at du har særdeles dårlig yrkesetikk og skjønn. Anonymkode: d2818...2a3 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #8 Skrevet 1. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du er fagorganiser, ergo er spørsmålet noe du søker hjelp hos fagorganisasjonen din med. Med dette innlegget ville jeg sagt at du har særdeles dårlig yrkesetikk og skjønn. Anonymkode: d2818...2a3 Herregud!🙄 Kan ikke folk slutte å kommentere sånne usakligheter?! Anonymkode: c7995...16b 5
Nuith Skrevet 1. november 2019 #9 Skrevet 1. november 2019 Hvem skal du bruke som referanse? Dumt å skrive en superbra attest og så ikke kunne/ville bruke den som har skrevet under attesten som referanse. Det er mer mistenkelig enn å bare ha en helt nøytral attest.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #10 Skrevet 1. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er fagorganiser, ergo er spørsmålet noe du søker hjelp hos fagorganisasjonen din med. Med dette innlegget ville jeg sagt at du har særdeles dårlig yrkesetikk og skjønn. Anonymkode: d2818...2a3 Tydelig at jeg traff en nerve hos noen med dette innlegget! Jeg ber kun om enkle råd til å skrive min egen sluttattest, kanskje det er noen der ute som har vært i en lignende situasjon før og har gode råd? Bare til info så er jeg også i dialog med fagforeningen om dette, tanken min er ganske enkelt at det lønner seg med råd fra flere kanter. At du velger å uttale deg om min yrkesetikk i denne saken vitner bare om usakeligheter spør du meg. Anonymkode: 43cbb...0a8 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #11 Skrevet 1. november 2019 1 minutt siden, Nuith skrev: Hvem skal du bruke som referanse? Dumt å skrive en superbra attest og så ikke kunne/ville bruke den som har skrevet under attesten som referanse. Det er mer mistenkelig enn å bare ha en helt nøytral attest. Arbeidsgiver har sagt at jeg kan bruke henne som og at hun skal gi meg gode referanser. Anonymkode: 43cbb...0a8 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #12 Skrevet 1. november 2019 Jeg har skrevet flere av mine attester da jeg var yngre. Sjefene gadd ikke bruke tid på det. 😉 Anonymkode: e9dc4...cd9 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #13 Skrevet 1. november 2019 Skriv en attest der du trekker frem det du har gjort sterkt, få en kollega til å se over før du leverer den til sjefen. Man skal nevne det positive, men det blir fort merkelig om man har skrytt uhemmet av seg selv. Uansett teller ikke attest så mye i det store og hele, referanse teller mer. Men til de som lurer på om man har sett en direkte dårlig attest før. Ja, de finnes. Men da dreier det seg om stort sett om arbeidstakere som på svært liten måte har fått til ting i jobben de hadde, eller f. eks. med mye fravær. De som presterer middels får en sånn cirka nøytral attest. Anonymkode: a50ce...87f
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #14 Skrevet 1. november 2019 Så bullshit og amatørmessig den artikkelen om attester og språkbruk. Har skrevet flere av mine egne attester selv, og har venner i høye stillinger som har måtte gjøre det samme. Slik er det når man kjenner sjefen godt. Skriv sjæl, jeg skriver under... Anonymkode: c6c40...73b 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #15 Skrevet 1. november 2019 9 hours ago, AnonymBruker said: Du er fagorganiser, ergo er spørsmålet noe du søker hjelp hos fagorganisasjonen din med. Med dette innlegget ville jeg sagt at du har særdeles dårlig yrkesetikk og skjønn. Anonymkode: d2818...2a3 Du har ikke peiling på hva du snakker om verken hva gjelder fagforeningens oppgave ig kompetanse eller hva yrkesetikk handler om. Anonymkode: 34de5...48e 1
Djækklåsst Skrevet 1. november 2019 #16 Skrevet 1. november 2019 Attest..? Er dette 1960-tallet? I dag er det vel knapt noen arbeidsgivere som bryr seg om attester. Man snakker med referanser, som primært bør være tidligere ledere.
Husholdning1 Skrevet 1. november 2019 #17 Skrevet 1. november 2019 1 minutt siden, Djækklåsst skrev: Attest..? Er dette 1960-tallet? I dag er det vel knapt noen arbeidsgivere som bryr seg om attester. Man snakker med referanser, som primært bør være tidligere ledere. Atyest er en dokumentasjon på at man har jobbet et sted, som hva og hvilke arbeidsoppgaver man har hatt. Den kan være nødvendigom man f.eka skal søke videreutdanning på realkompetanse eller om man skal godkjennes av andre etater i enkelte sammenhenger. Blir litt for dumt å si fra seg muøigheten for å drive for seg selv ved ikke å be om attest om det er et krav. 1
Djækklåsst Skrevet 1. november 2019 #18 Skrevet 1. november 2019 (endret) 2 minutter siden, Husholdning1 skrev: Atyest er en dokumentasjon på at man har jobbet et sted, som hva og hvilke arbeidsoppgaver man har hatt. Den kan være nødvendigom man f.eka skal søke videreutdanning på realkompetanse eller om man skal godkjennes av andre etater i enkelte sammenhenger. Blir litt for dumt å si fra seg muøigheten for å drive for seg selv ved ikke å be om attest om det er et krav. Jeg har ingen attester fra mine arbeidsforhold. Jeg har det på CVen, samt med litt om hva jeg har jobbet med. Ingen har noen gan spurt om attest. Om man får mulighet til å skrive attest er der bare å gjøre det, men å skulle skryte av seg selv i attesten i troen på å kunne bruke det overfor potensielle nye arbeidsgivere i framtiden blir nokså meningsløst. Endret 1. november 2019 av Djækklåsst
Husholdning1 Skrevet 1. november 2019 #19 Skrevet 1. november 2019 1 minutt siden, Djækklåsst skrev: Jeg har ingen attester fra mine arbeidsforhold. Jeg har det på CVen, samt med litt om hva jeg har jobbet med. Ingen har noen gan spurt om attest. Om man får mulighet til å skrive attest er der bare å gjøre det, men å skulle skryte av seg selv i attesten i troen på å kunne bruke det overfor potensielle nye arbeidsgivere i framtiden blir nokså meningsløst. Der betyr kanskje ikke noe for akkurat deg. Men for de som trenger den har den stor betydning. Å skrive noe annet enn en nøytral attest fremstår nokså meningsløst, ja.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #20 Skrevet 2. november 2019 Jeg hadde skrevet ganske presist om arbeidsoppgaver, ansvar, resultater osv. Husk at leder skal skrive under, så du bør ikke gå utover hva du tror leder vil godkjenne. Utrolig slapt av leder å ikke skrive attesten selv, forresten... Anonymkode: c99a2...64f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå