Gå til innhold

T-banefører eller flygeleder? Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer et av disse yrkene. 

Jeg ønsker informasjon om utdanning, arbeidstider, lønn, og andre relevante opplysninger om yrkene.

Bor i Lillestrøm, har mann og barn, og ønsker helst å jobbe i redusert stilling.

Takk for svar.

Anonymkode: e1d6c...a14

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flygeleder er vel litt bedre betalt😁

T-banen blir nok selvkjørende om noen år.

Skrevet

Mye ugunstige arbeidstider for begge yrker. Er du (og din familie) forberedt på det? 

Flygeleder tror jeg har aldersgrense for opptak (og det er vanskelig å komme gjennom opptaksprøvene). Sjekk det. Ikke sikkert de ønsker noen som jobber deltid, heller. 

Enig i at t-banen nok vil bli selvkjørende på sikt.

Anonymkode: 76f84...ac8

Skrevet

Jevnt over har en flygeleder god inntekt, kr 588 000 pr. år i startlønn

T-banefører - lønn. Stillingen lønnes i lønnstrinnskala 7-13 (for tiden kr. 360,800 - 381,800 i fulltidsstilling) + turnustillegg

Skrevet

Hadde en kollega som tok flygelederutdanning for flere år siden. Hun jobbet aldri som flygeleder. Tror hun måtte ha dratt til en liten flyplass langt fra familien for å få praksis og det hadde hun ikke funnet ut av på forhånd. 

Anonymkode: 0c0a8...07f

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker informasjon om utdanning, arbeidstider, lønn, og andre relevante opplysninger om yrkene.

Bor i Lillestrøm, har mann og barn, og ønsker helst å jobbe i redusert stilling.

Takk for svar.

Hva med å bli lokfører? Relativt enkelt å få stasjonering i Lillestrøm. Lokførerskolen ligger på Grorud, kun en kort togtur fra Lillestrøm. Kjenner mange tidligere T-baneførere, som ble lokførere av den enkle grunn at de nå tjener omtrent 200 000 kr mer i året for omtrent samme jobb. T-banen kommer nok til å bli automatisert lenge før jernbanen. Som T-baneførere får man gjerne bare deltidsstilling i starten, gjerne mye helg, og dermed relativt lav lønn. Mens som lokfører går man normalt rett inn i full stilling med topplønn. Typisk 700-800 000 kr i året. Med overtid er det ikke umulig å bikke millionen. 

Anonymkode: 367c8...f72

Skrevet
På 1.11.2019 den 20.46, AnonymBruker skrev:

Hva med å bli lokfører? Relativt enkelt å få stasjonering i Lillestrøm. Lokførerskolen ligger på Grorud, kun en kort togtur fra Lillestrøm. Kjenner mange tidligere T-baneførere, som ble lokførere av den enkle grunn at de nå tjener omtrent 200 000 kr mer i året for omtrent samme jobb. T-banen kommer nok til å bli automatisert lenge før jernbanen. Som T-baneførere får man gjerne bare deltidsstilling i starten, gjerne mye helg, og dermed relativt lav lønn. Mens som lokfører går man normalt rett inn i full stilling med topplønn. Typisk 700-800 000 kr i året. Med overtid er det ikke umulig å bikke millionen. 

Anonymkode: 367c8...f72

Det hadde definitivt vært noe, bortsett fra at man må ha gått elektriker'n på vgs. Jeg er ikke sterk i matte eller fysikk, så må se etter noe annet.. synes det er vanskelig å finne et yrke som er nokså godt betalt. Må ta utdannelse og ønsker dette helst med lønn. Må ikke være fysisk utfordrende grunnet en skade i albue. Noen forslag? 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde definitivt vært noe, bortsett fra at man må ha gått elektriker'n på vgs. Jeg er ikke sterk i matte eller fysikk, så må se etter noe annet.. synes det er vanskelig å finne et yrke som er nokså godt betalt. Må ta utdannelse og ønsker dette helst med lønn. Må ikke være fysisk utfordrende grunnet en skade i albue. Noen forslag? 

Det er generelt vanskelig å finne en jobb som gir god lønn og som samtidig krever  minimalt med input i form av innsats og investering i form av utdanning. Du vil ha en godt betalt jobb, med lønn under utdanning, som ikke involverer at du er sterk faglig, og som ikke er fysisk krevende. Bare «lønn under utdanning» skreller bort et høyt antall yrker. I tillegg ønsker du å jobbe redusert, og du er kanskje ikke interessert i å flytte på deg, heller? Siden du spesifiserer hvor du bor? Foreslår at du prøver å tenke mer realistisk. Du er nok nødt til å droppe noen av kravene dine.

• Liker 1
Skrevet

Som flygeleder er du bortimot garantert at du må flytte vekk fra Lillestrøm. Sannsynligvis må du ha flere år i Nord-Norge før du kommer deg sørover. 

Hva med Txp/togleder? 

Anonymkode: 25019...91c

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Som flygeleder er du bortimot garantert at du må flytte vekk fra Lillestrøm. Sannsynligvis må du ha flere år i Nord-Norge før du kommer deg sørover. 

Hva med Txp/togleder? 

Anonymkode: 25019...91c

Det har jeg faktisk sett på, tror det kan være aktuelt 👍👍👍

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er generelt vanskelig å finne en jobb som gir god lønn og som samtidig krever  minimalt med input i form av innsats og investering i form av utdanning. Du vil ha en godt betalt jobb, med lønn under utdanning, som ikke involverer at du er sterk faglig, og som ikke er fysisk krevende. Bare «lønn under utdanning» skreller bort et høyt antall yrker. I tillegg ønsker du å jobbe redusert, og du er kanskje ikke interessert i å flytte på deg, heller? Siden du spesifiserer hvor du bor? Foreslår at du prøver å tenke mer realistisk. Du er nok nødt til å droppe noen av kravene dine.

Det er høye krav ja, men er 34 som plutselig må omskoleres fra drømmejobben til noe totalt annet. Skrev her med ønskene mine om det var noen forslag som andre kunne komme på, og togleder er et kjempebra forslag! Og har forstått at flygeleder ikke passer, utfra svarene ovenfor. Så ja, er kravstor, men har blitt klokere etter å ha opprettet emnet 👍

• Liker 1
Skrevet
På 1.11.2019 den 9.13, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.

Ser du har fått tips om txp/togleder. 

Utdanningen kan du lese om på BaneNOR sine sider. For å komme inn må du gjennom en helsevurdering i tillegg til en arbeidspsykologisk test (som du også må for å komme inn på flygeleder). Såvidt jeg vet er det ca 800 (+) søkere hvert år på ca 40 aspirantstillinger. Av disse 800 stryker ca 3/4 på den arbeidspsykologiske testen, slik jeg har hørt. De 40 stillingene er fordelt over hele landet, altså kan det kanskje være ca 5-10 stillinger ledig i ditt område. Dette gjelder txp-stillingene. 

For å bli togleder må du først få godkjenning som txp, før du tar videre utdanning et skoleår til. I disse tider er det omlegging av toglederområder og dermed rokkeringer i arbeidsstokken når det kommer til arbeidssted. 

Arbeidstiden er en tredelt turnus, vanligvis fra ca 7-14, 14-22 og 22-7. Jobbing hver tredje helg. Du jobber ca en natt pr uke turnus, altså går du en 6 ukers turnus har du typisk 6 nattevakter ila de 6 ukene (fordelt 2-3 stk i slengen). Når du jobber turnus inngår selvsagt helligdagsjobbing. 

Det du skriver om å jobbe redusert rimer ikke med denne typen jobb. Det finnes ikke reduserte stillinger. Det finnes heller ikke rene dagstillinger.

Lønn ligger typisk fra 450K for txp (her avhenger det av arbeidssted, antall netter osv). Togleder ligger vel typisk fra 550K og oppover. Mulig dette har gått litt opp.

Med toglederkompetanse kan du søke jobb på rutekontoret. Der er det mer dagjobbing (om ikke alt er det..).

Anonymkode: 77f49...4c7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...