Gå til innhold

Blir det ikke veldig dyrt å skifte navn??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde tenkt til å skifte til han sitt etternavn. Men det blir jo så dyrt? Man må jo ha alt nytt, pass, visakort, førerkort...osv

Bare å få nytt pass koster jo nesten en tusenlapp.

Videoannonse
Annonse
Gjest Brud i fjor
Skrevet

Pass og førerkort koster det penger å få nytt av, men visa-kort og det meste annet er gratis.

Det er ikke penger som bør avgjøre om du bytter navn eller ikke. Har du lyst til å bytte navn, gjør du det. Hvis du er i tvil, bør du tenke deg om.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Min kjære bytter navn, den dagen han har behov for nytt pass.

Skrevet

Vi har byttet navn begge to, og det ser ikke ut til å koste noe særlig.

Når det gjelder pass, så fikk vi bare et stempel i passet vårt der de skrev hva de nye navnene er. Dette går riktignok bare hvis du har håndskrevet pass og ikke de nye maskinlesbare.

Bankkort koster ikke noe, så da er det bare førerkort igjen.

Så dette er ingen grunn til å ikke skifte navn.

Gjest Gulltopp
Skrevet

Det med stempel i passet er ganske upraktisk, så jeg ville nok vurdert å skaffe et helt nytt, selv om det er dyrt. Man føler seg gjerne litt dum når man skal sjekke inn på flyplassen og personen bak skranken sender deg et mistenksomt blikk med en gang h*n ser at navnet ved siden av passbildet ikke er det samme som navnet på billetten.

Skrevet

Om en kan så vent til litt ut i oktober med å ordne pass. Da kommer de nye passene med biomerking. (Finger eller iris merket)

Skrevet

Jeg skifter navn, men måtte få nytt pass uansett pga vi reiser på bryllupsreise innom USA, og da må vi ha maskinlesbare pass. Så den kostnaden hadde kommet uavhengig av navneskiftet.

Så for meg er det bare nytt førerkort (som jeg likevel gleder meg til å bytte ut, har et gammelt stort ett) som koster, og tiden paprimølla tar da.

Har ikke tenkt på dette som en stor utgift, men det er nok greit å ha det i bakhodet at det kommer utgifter pga dette, og evt utsette navneendingen til et mer passende tidspunkt dersom det er behov/ønske for det.

Skrevet
Det med stempel i passet er ganske upraktisk, så jeg ville nok vurdert å skaffe et helt nytt, selv om det er dyrt. Man føler seg gjerne litt dum når man skal sjekke inn på flyplassen og personen bak skranken sender deg et mistenksomt blikk med en gang h*n ser at navnet ved siden av passbildet ikke er det samme som navnet på billetten.

Jeg tåler godt at noen kanskje ser litt mistenksomt på meg de få gangene jeg bruker passet mitt, når det betyr at det er gyldig i flere år til. Det er greit å ikke få en unødvendig utgift på toppen av alt etter at mye penger er gått til bryllupet.

Skrevet

Jeg tåler godt at noen kanskje ser litt mistenksomt på meg de få gangene jeg bruker passet mitt, når det betyr at det er gyldig i flere år til. Det er greit å ikke få en unødvendig utgift på toppen av alt etter at mye penger er gått til bryllupet.

På en flyplass i Nord-Amerika fikk jeg nesten ikke fly ut av landet før jeg viste dem vigselsattesten når jeg hadde stempel i passet.

Skrevet

Men må jeg skifte ut alle disse tingene også når jeg beholder mitt etternavn som mellomnavn? Jeg heter jo fortsatt det samme, bare med ett til liksom.

Skrevet
Man føler seg gjerne litt dum når man skal sjekke inn på flyplassen og personen bak skranken sender deg et mistenksomt blikk med en gang h*n ser at navnet ved siden av passbildet ikke er det samme som navnet på billetten.
Det løses ved at det står samme navn på billettene som i passet. :)
Skrevet
Men må jeg skifte ut alle disse tingene også når jeg beholder mitt etternavn som mellomnavn? Jeg heter jo fortsatt det samme' date=' bare med ett til liksom.[/quote']

ja,må nok det...kjedelig,men...du heter jo ikkje da samme lenger... men litt spennande e da jo :ler: gler meg eg,til å få min kjæres navn :-)

Skrevet

På en flyplass i Nord-Amerika fikk jeg nesten ikke fly ut av landet før jeg viste dem vigselsattesten når jeg hadde stempel i passet.

Men man må jo uansett ha maskinlesbart pass hvis man skal til USA, så da kan man jo ikke få stempel i passet.

Skrevet

Men man må jo uansett ha maskinlesbart pass hvis man skal til USA, så da kan man jo ikke få stempel i passet.

Ja det er jo sant. Jeg var ikke i USA jeg da....

Gjest Fruktfat
Skrevet

(må man det? er det ikke sånn at om man har det gamle passet må man ha visum i tillegg, men det behøver man ikke om man har maskinlesbart pass?)

Skrevet

For meg kostet det ingenting å skifte navn. Passet mitt gikk ut i vår likevel og mitt gamle førerkort var gått fullstendig i oppløsning -har bare ventet på å få skifte det ut :) Dessuten er det jo bare noen hundrelapper det er snakk om uansett.

Skrevet

Nytt pass koster 990 kroner! Forferdelig dyrt spør du meg! Og så må du ha med passfoto og det koster fort fra 50-60 kroner.

Gjest gjest1
Skrevet

Kor mykje kostar det å få nytt førarkort då?

Skrevet

Tok etternavnet til mannen min jeg og,fikk bekreftelse fra folkeregistret på mandag.Var innom banken for å få ett nytt bankkort,det er jo gratis.Nytt pass må man betale for,og enig i at det er dyrt men men.Det jeg lurer på er om man på postkontor og registrere det nye navnet?

Skrevet
Kor mykje kostar det å få nytt førarkort då?

Fikk bestilt mitt i går, og det kostet 295 kr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...