AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #1 Skrevet 1. november 2019 Vi vet jo at det er et stort kjøpepress for barn, spesielt ungdommer. Vesker til 15.000, jakker til 8000, iPhone osv. Men det er jo voksne sin feil. Når man som foreldre kjøper slike ting til barn, fordi man har pengene, så er jo man del av problemet. Det er ikke barn sin feil at enkelte dyre ting blir "inn", fordi barna har ikke penger i det hele tatt, det er foreldrene som kjøper slike ting. Hva skal en ungdomsskoleelev med en jakke til 8000? Finnes det ikke andre fine jakker med god kvalitet? Hvorfor er det viktig for en femtenåring å ha veske til over 10.000? Det er jo helt sykt at så unge mennesker føler et press på å kjøpe så dyre ting, men presset kommer jo av at voksne betaler for at unge mennesker skal ha så dyre ting. Jeg har veldig god råd. Jeg kunne unnet et barn en dyr veske eller jakke, men jeg hadde sagt nei. Ikke fordi jeg ikke vil at barnet mitt skal ha det beste, men på grunn av prinsippet. Jeg ønsker ikke være deltaker. Man kan jo ikke nekte folk å kjøpe ting til deres barn, men man kan starte med å sitte ned foten hjemme og si "Nei." Anonymkode: 70aa0...32d 25
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #2 Skrevet 1. november 2019 Mitt barn har iPhone, men den har han arvet brukt etter meg som er hans mor. Slike ting er det jo ingen som kommer på å spørre om, heller ikke trådstarter her. Det kan godt være at slike ting også er kjøpt som en b-vare i butikken, eller via Finn.no. Når det er sagt, så kunne det ikke falt meg inn å kjøpe så dyre ting som du nevner til mitt barn, hvis det var nytt og kostet så mye. Anonymkode: 48224...d1c 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #3 Skrevet 1. november 2019 Du har god råd, men har du en ungdomsskoleelev? Vi bor i et velstående strøk, og ingen har slike jakker eller vesker, men mange har dyre ting. Noen dyre ting (som jakke til 2000,-, eller dyre telefoner). Barna/ungdommen vokser jo opp i dine familier, med samme levestandard som foreldre og søsken, de drar på ferier som er adskillig dyrere, får tak i merkeklær i utlandet, har sportsutstyr og drar på treningsleire som koster mye mer enn 8000,-. De går også i klær fra HM og loppemarked, og er opptatt av å gjøre kupp på salg. Vi dier nei til det meste: el-sparkesykkel, ny telefon, dyre sko, klesplagg til over 1000,- kroner, og merker ikke så mye til press eller mas om slikt heller. Andre foreldre dier også nei, tydeligvis. Anonymkode: 082d1...16c 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #4 Skrevet 1. november 2019 https://www.tv2.no/a/6527685/ Anonymkode: 70aa0...32d
Gjest BangersBeans&Mash Skrevet 1. november 2019 #5 Skrevet 1. november 2019 Heldigvis opptil meg hva jeg bruker penger på
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #6 Skrevet 1. november 2019 Jeg har selv en jakke til 5500 og kunne kjøpt den samme til barnet pga den er perfekt til norsk vinter. Veske og dill til mange tusen derimot: njet Anonymkode: 5d2e6...8bc 1
SoWhat? Skrevet 1. november 2019 #7 Skrevet 1. november 2019 Det er jo usikkerhet for å ikke passe inn det går i. Hvis dette er vanlig i omgangskretsen, så er det vanskelig for de fleste foreldre å sette ned benet og være fornuftige. De er redde for at barna ikke blir inkludert. Og ja, jeg vet det fordi jeg vet om foreldre som er der. Så er det han faren som faktisk tenker veldig bra. De bor i et velstående strøk, er rike og kan leve som de vil. Men han har oppdratt barna til måtehold, og sier at om noen skal gå fram som er godt eksempel, så er det nettopp dem. Alle vet de har penger nok, og alle ser at de likevel er nøkterne og nedpå. De er godt likt. Jeg ser litt opp til den familien. Men jeg forstår også presset andre ikke klarer stå i mot. Det skal noe til. 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #8 Skrevet 1. november 2019 Helt enig med trådstarter! Det er på tide at vi foreldre står for noe, i stedet for alltid å si at ''slik er det blitt'' eller noe sånt. Her i ungenes vennskapskrets, så har vi de som drar på 3-5 ferier i året. Da er det min oppgave som forelder å si til mine barn at oss så unner vi oss en 2-ukers tur på sommeren, og det er det. Vinterferien hjemme, påsken et par dager i et slitt familiehus på landet og resten av året er vi hjemme. Skal det investeres i dyrt utstyr, så skal vi først se at ungene har en langvarig interesse for en hobby. For å si det sånn, vi kjøper ikke dyrt alpint-utstyr fordi ungene var en tur i slalåmbakken. Anonymkode: d8aba...d37 8
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #9 Skrevet 1. november 2019 Når vi først har muligheten vil vi kjøre ny bil, bo bra, reise på mange utenlandsturer. Når vi selv går rundt med klær, vesker og telefoner i øvre prisklasse, blir det feil at barna alltid skal få gammelt, billig og brukt. Eller skal man virkelig spare alle pengene, og vente med å bruke disse til barna er ute? Eventuelt ha mye finere ting enn barna, og la dem være igjen hjemme når vi drar på tur? Anonymkode: 9e533...ab5 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #10 Skrevet 1. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du har god råd, men har du en ungdomsskoleelev? Vi bor i et velstående strøk, og ingen har slike jakker eller vesker, men mange har dyre ting. Noen dyre ting (som jakke til 2000,-, eller dyre telefoner). Barna/ungdommen vokser jo opp i dine familier, med samme levestandard som foreldre og søsken, de drar på ferier som er adskillig dyrere, får tak i merkeklær i utlandet, har sportsutstyr og drar på treningsleire som koster mye mer enn 8000,-. De går også i klær fra HM og loppemarked, og er opptatt av å gjøre kupp på salg. Vi dier nei til det meste: el-sparkesykkel, ny telefon, dyre sko, klesplagg til over 1000,- kroner, og merker ikke så mye til press eller mas om slikt heller. Andre foreldre dier også nei, tydeligvis. Anonymkode: 082d1...16c Vi bor også et sted hvor de fleste har god råd, og her har veldig mange PJS jakker til 8000, alle har de siste telefonene fra Iphone, Mac, airpods , Uggs etc. Det samme har mine på 16 og 18, vi har råd til det så hvorfor ikke. Det er helt vanlig her, de fleste har 2 biler, nesten alle eier minst en Tesla , bor i dyre hus etc. Ingen her omtrent bruker klær fra Hm eller Cubus og handler ikke brukt. Det finnes unntak men dem er det få av, Anonymkode: 853c9...09e 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #11 Skrevet 1. november 2019 Jeg er alenemor og må velge mellom dyre klær og ting eller fritidsaktiviteter. Begge ungene er inneforstått med at fritidsaktivitetene deres teller som julegave fra meg, bursdagsgave får de, men til jul så er er fritidsaktiviteten (og alt den inneholder) gaven. Dersom de skal ha dyre ting får de ønske seg til jul og bursdag. Ingen av de har valgt å slutte med fritidsaktivitet for å få en dyr ting enda. Tror også det er nyttig bagasje å sende med ungene videre i livet at man ikke kan få alt her i verden, verden er urettferdig og alle er ikke like. Anonymkode: 91fc1...dd4 2
Chiyo Skrevet 1. november 2019 #12 Skrevet 1. november 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når vi først har muligheten vil vi kjøre ny bil, bo bra, reise på mange utenlandsturer. Når vi selv går rundt med klær, vesker og telefoner i øvre prisklasse, blir det feil at barna alltid skal få gammelt, billig og brukt. Eller skal man virkelig spare alle pengene, og vente med å bruke disse til barna er ute? Eventuelt ha mye finere ting enn barna, og la dem være igjen hjemme når vi drar på tur? Anonymkode: 9e533...ab5 Nå er det vel ingen som har sagt at barn skal gå i billige og brukte klær. 🤨 Jeg kunne brukt noen tusen på at barnet mitt hadde en jakke i god kvalitet, men jakken er ikke billig eller dårlig selv om jeg ikke bruker 8000 på den. Man skaper jo en ungdomskultur hvor det er flaut å bare ha en veske fra H&M, og det går jo mest ut over barna som ikke har foreldre med god råd. Man kan kle seg i fine klær med god kvalitet uten å skape en svindyr trend som ungdommen føler at de må følge med på. 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #13 Skrevet 1. november 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi bor også et sted hvor de fleste har god råd, og her har veldig mange PJS jakker til 8000, alle har de siste telefonene fra Iphone, Mac, airpods , Uggs etc. Det samme har mine på 16 og 18, vi har råd til det så hvorfor ikke. Det er helt vanlig her, de fleste har 2 biler, nesten alle eier minst en Tesla , bor i dyre hus etc. Ingen her omtrent bruker klær fra Hm eller Cubus og handler ikke brukt. Det finnes unntak men dem er det få av, Anonymkode: 853c9...09e Så har du barna med alenemor som ikke kan kjøpe slike ting. Du har lov til å kjøpe de tingene du vil til dine barn, men du må da vite at slike trender går ut over andre i skolemiljøet. Man oppdrar jo barna til å tro at det er dyre merker som teller, og at H&M og Cubus er dårligere. Anonymkode: 70aa0...32d 5
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #14 Skrevet 1. november 2019 La foreldrene bruke de pengene de vil på barna sine. Anonymkode: fa398...8d8 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #15 Skrevet 1. november 2019 Kjøp gjerne syre ting til barna så lenge dere også lærer barna at: - hvem man velger som venner ikke avhenger av prislappen på telefonen eller skolesekken - Ikke blir noen skrytete blærer som skal flotte seg med alle de dyre tingene sine - At alle er like mye verdt til tross for at ikke alle har mulighet til å kjøpe dyre ting Det er jo dette som er problemet og bidrar til kjøpepress, ikke dyre ting i seg selv Anonymkode: b2cf9...8bd 11
Chiyo Skrevet 1. november 2019 #16 Skrevet 1. november 2019 Jeg ville tatt en skikkelig prat med barnet om hvor mye penger vi har per måned, hva pengene blir brukt på, og hvor mye jeg må arbeide for pengene. Det er viktig at de skjønner hva penger er verdt og hva slike ting koster MEG som foreldre. Jeg ville også pratet en del om kjøpepress og understreket at det er bedre å tenke litt selv, istedenfor å bare kjøpe det alle andre har. Jeg tror jeg ville oppfordret barna mine til å skape sin egen stil, og kanskje gjøre sine egne ting mer "custom". 🙂
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #17 Skrevet 1. november 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når vi først har muligheten vil vi kjøre ny bil, bo bra, reise på mange utenlandsturer. Når vi selv går rundt med klær, vesker og telefoner i øvre prisklasse, blir det feil at barna alltid skal få gammelt, billig og brukt. Eller skal man virkelig spare alle pengene, og vente med å bruke disse til barna er ute? Eventuelt ha mye finere ting enn barna, og la dem være igjen hjemme når vi drar på tur? Ironi? 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: La foreldrene bruke de pengene de vil på barna sine. Du har altså ingen kommentarer til debatten utover det? At det fører til kjøpepress har du ingen kommentarer til? At vi grunnet klimakrisen skal ta forbruket ned og ikke opp, det har du heller ingen formening om? Anonymkode: d8aba...d37 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #18 Skrevet 1. november 2019 13 minutter siden, Chiyo skrev: Nå er det vel ingen som har sagt at barn skal gå i billige og brukte klær. 🤨 Jeg kunne brukt noen tusen på at barnet mitt hadde en jakke i god kvalitet, men jakken er ikke billig eller dårlig selv om jeg ikke bruker 8000 på den. Man skaper jo en ungdomskultur hvor det er flaut å bare ha en veske fra H&M, og det går jo mest ut over barna som ikke har foreldre med god råd. Man kan kle seg i fine klær med god kvalitet uten å skape en svindyr trend som ungdommen føler at de må følge med på. Selvfølgelig praktiseres både og. Ting må ikke være dyrt for å være bra, da har man bommet som foreldre. Jeg er enig i at det er en uheldig ungdomskultur om alt må være dyrt og nytt. Jeg er uenig i at å nekte å kjøpe noe dyrt overhodet er løsningen her. Det er holdningene som er problemet. Ikke tingene. Anonymkode: 9e533...ab5
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #19 Skrevet 1. november 2019 Jeg er og enslig mor, og bor i et område hvor PJS jakka, er vel uniformen for de unge. Her fant jeg på salg en bra dunparkas til min tenåring til 2000 kr. Og jeg er ganske sikker på at den er varmere, og sønnen min er en frysepinne. Litt av problemet er jo og, de barna som får alt de peker på, og alltid penger da de spør. Så blir de voksne da, og det blir et sjokk for de. Har selv en datter på 19, flertallet av hennes venner studerer jo. Og for mange har det blitt et stort sjokk. For jo de får noen tusenlapper i måneden av foreldrene. Men langt fra hva de fikk før. Og da når husleie, bøker osv er betalt. Så er det ikke mye penger igjen. Og da er det svært forskjellig hvordan de takler det. Noen tar tak, går ut og skaffer seg en jobb. Andre bare syter, klager og tigger av foreldrene sine. Hun ene sluttet på studiet, og flyttet hjem, da hun ble deprimert av å ha så lite penger. Mens her hvor vi ikke har god råd, har min datter jobbet ved siden av skole siden hun var 17 år. Anonymkode: 44708...4aa 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #20 Skrevet 1. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt av problemet er jo og, de barna som får alt de peker på, og alltid penger da de spør. Så blir de voksne da, og det blir et sjokk for de. Har selv en datter på 19, flertallet av hennes venner studerer jo. Og for mange har det blitt et stort sjokk. For jo de får noen tusenlapper i måneden av foreldrene. Men langt fra hva de fikk før. Og da når husleie, bøker osv er betalt. Så er det ikke mye penger igjen. Og da er det svært forskjellig hvordan de takler det. Noen tar tak, går ut og skaffer seg en jobb. Andre bare syter, klager og tigger av foreldrene sine. Hun ene sluttet på studiet, og flyttet hjem, da hun ble deprimert av å ha så lite penger. Mens her hvor vi ikke har god råd, har min datter jobbet ved siden av skole siden hun var 17 år. Anonymkode: 44708...4aa Man kan ha fine ting, og samtidig lære seg riktige holdninger og verdier i livet. Ingen her får iPhone 11 i det den kommer ut. Men når man først må ha ny telefon kjøper vi akkurat det de ønsker. Ingen får nytt utstyr før de viser at de har intensjon om å drive med aktiviteten over tid. Ingen får ny jakke til 10 000 om de fikk det for 2-3 år siden og den fortsatt passer. Og man må ønske seg ting, og vente til bursdag og jul. Jeg vokste selv opp slik også, med mye penger, og fine ting. Men som student bodde jeg i kollektiv, og levde på lån og stipend + sommerjobb. Som nyutdannet sparte jeg til egenkapital, som nyetablert med mannen hadde vi ikke råd til ferie. Jeg opplevde ikke denne overgangen som brutal. For jeg har hatt foreldre som alltid har lært meg om forskjeller, om å jobbe for det man har, om at innsats gir resultater, og at ting ikke betyr at du har høyere verdi enn noen andre. Det ser ut til at mange i denne tråden også blander sammen det å nekte barna ting, og det å lære barna holdninger. Det er holdningene du sender med barna ut i livet som avgjør om de blir mobbere eller ikke. For forskjellene vil alltid være der, selv om vi innfører skoleuniformer. Anonymkode: 9e533...ab5 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå