Gå til innhold

45 år og «naturlig» gravid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi begynte prøvingen i sommer, og jeg har ikke ønsket å påvirke kroppen eller sjekke noe som helst. Etter samråd med legen, bestemte vi oss for å leve livet som normalt, men spise folat.

Jeg er ikke 100% sikker på siste mens første dag, men den var rundt 4. oktober. Hatt ømme bryster siden 18.10., og de har vokst seg ut av de fleste bhene allerede. 

Kjøpte en test i går, og våkna 0230 og MÅTTE på do. Positiv test. 💕. Vekte mannen, som ble veldig glad. 

Håper spiren sitter, og at alt går bra. Skal ringe legen og høre om vi bør sjekke ting tidlig. Kanskje andre her inne har tips og råd. 

Det er fint om noen som har negative tanker ift alder, lar være å si noe. 

Anonymkode: a9679...618

• Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi begynte prøvingen i sommer, og jeg har ikke ønsket å påvirke kroppen eller sjekke noe som helst. Etter samråd med legen, bestemte vi oss for å leve livet som normalt, men spise folat.

Jeg er ikke 100% sikker på siste mens første dag, men den var rundt 4. oktober. Hatt ømme bryster siden 18.10., og de har vokst seg ut av de fleste bhene allerede. 

Kjøpte en test i går, og våkna 0230 og MÅTTE på do. Positiv test. 💕. Vekte mannen, som ble veldig glad. 

Håper spiren sitter, og at alt går bra. Skal ringe legen og høre om vi bør sjekke ting tidlig. Kanskje andre her inne har tips og råd. 

Oi gratulerer! Ta godt vare på barnet, vær forståelig, støtt.
er flere kjendiser som Janet Jackson som har fått barn i en alder av 50 om jeg ikke husker feil,

ser ingen problem med det om man har nok økonomi og er klar for å gi barnet den omsorgen den trenger.

vær en mamma, ikke en venn eller bestevenn, det får nok barnet allerede. Så barnet trenger at du er en mamma, 

og det er det beste tipset jeg hadde! Lykke til.

Endret av Tara,090
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer :)  Jeg har to damer i min nære krets som fikk et lenge etterlengtet barn i en alder av henholdsvis 41 og 43 år.  Det begynner å bli en del som får barn etter fylte førti  (og går vi langt tilbake i tid så var det ikke helt uvanlig da heller. Min oldemor fikk sin siste når hun var 45 eller 46). 

Anonymkode: 128e3...01c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :). Jeg tenkte å kjøpe inn garn til hentesett i løpet av neste uke. Koselig å ha noe å glede seg til :). 

Min mann har ikke barn fra før, men jeg har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med baby i magen. Så koselig.

Lurte på. Hva mener du med sjekke ting tidlig. Alle over 35 får ekstra oppfølging. For eksempel glucosebelastning og tilbud om å sjekke trisomi feil. Sistnevnte er man i gang med relativt tidlig. Hvis husker rett måtte jeg ta blodprøve i uke 10 allerede. Jeg vet der er endringer på oppfølgingen men hva som gjelder i dag vet jeg ikke. Det er ikke sikkert fastlegen vet om sistnevnte. Så mitt råd er å sjekke hva som er dagens tilbud på ekstra oppfølging ifht alder. 

Ellers...kos deg masse ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DUO-test/fosterdiagnostikk  tas rundt uke 10-14. Da er det greit å ha legetime rundt uke 6-7 for å få en henvisning for det. Tar selvfølgelig noen uker før henvisningen blir registrert, og man får tilbud om time. 

Anonymkode: 6631f...e21

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for lykkeønskninger og tips 💕

Jeg skal ringe legen i dag og undersøke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer. Jeg fikk nylig baby da jeg var eldre enn deg og dro selv til Danmark og tok NIPT-test.

Hadde utenom det ingen spesiell oppfølging pga alder.

Anonymkode: d57fb...2ff

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Sensi skrev:

Gratulerer med baby i magen. Så koselig.

Lurte på. Hva mener du med sjekke ting tidlig. Alle over 35 får ekstra oppfølging. For eksempel glucosebelastning og tilbud om å sjekke trisomi feil. Sistnevnte er man i gang med relativt tidlig. Hvis husker rett måtte jeg ta blodprøve i uke 10 allerede. Jeg vet der er endringer på oppfølgingen men hva som gjelder i dag vet jeg ikke. Det er ikke sikkert fastlegen vet om sistnevnte. Så mitt råd er å sjekke hva som er dagens tilbud på ekstra oppfølging ifht alder. 

Ellers...kos deg masse ❤️

Alle som er over 38 ved termin får ekstra oppfølging. De som er over 44 ved termin får enda mer. Glukosebelastning må i dag ca 7 av 10 gravide ta etter de nye retningslinjene. 

https://www.babyverden.no/gravid/dette-er-glukosebelastning/

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gratulerer så mye! Men hvorfor skriver du "naturlig" i hermetegn? Jeg er selv 43 år og venter mitt første barn. Er naturlig gravid. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye!🥰 Jeg var 44 da jeg fikk mitt første barn. Fikk masse oppfølging og ekstra ultralyder, følte meg veldig godt ivaretatt. Lykke til!

Anonymkode: b031f...f41

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Jeg ville ringt fastlegen med en gang, og booke inn de timene hen mener er nødvendig. I tillegg ville jeg reist til Sverige eller Danmark rundt uke 9/10 for å ta NIPT. Jeg vet at du får ekstra oppfølgning siden du er over 38 år, men du får sjelden NIPT med en gang. Du må gjennom duo-test/KUB og ukene går.

Lykke til!

Anonymkode: 790ad...b2e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow gratulerer.  Er selv 44 men må ha hjelp via ivf.  Usikker på om vi lykkes. Du er super heldig

Anonymkode: e3a7b...3c7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, Thyra skrev:

Gratulerer så mye! Men hvorfor skriver du "naturlig" i hermetegn? Jeg er selv 43 år og venter mitt første barn. Er naturlig gravid. 

Mulig for å ikke hevde at de over 40 som blir gravide med hjelp har blitt gravide på unaturlig vis.

Anonymkode: 88a24...640

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Jeg fikk barn naturlig da jeg var 41 og barnet er nå syv år. Det går kjempefint. Tips og råd når det gjelder graviditeten har jeg ikke, men du får all den informasjonen du trenger hos egen lege. Ønsker dere lykke til. Bare å nyte tiden nå og tiden som kommer med barnet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all tid har det vært naturlig å få barn i ens hele fruktbare tid. 

Det er bare samfunnet som har fabrikrert ideelle aldre å bli foreldre.

Gratulerer så masse!

Syns det er fantastisk at det blir mer og mer godtatt og akseptert igjen dette med å få barn i alle aldre. 

Jeg er 32, venter mitt andre barn, og jeg ser absolutt ingen hindring i å få en atpåklatt om den melder seg om ti år til :)

Anonymkode: 3c36e...063

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for fine ord. 😊

Jeg rakk ikke ringe legen, men bestiller time i morgen i appen, og skriver årsak. Vet det går raskt da. 

Legen min sa det bare var å slappe av og nyte øyeblikket, noe vi har gjort. Jeg fulgte en del med i begynnelsen, men i det siste, så har det vært så mye annet å tenke på. 

Kjøpte garn i dag. Selv om det er tidlig, så føles det bra. Krysser fingrene. 

7544F34B-CAAA-4CF5-883B-298F584C2C6A.jpeg

A81297DB-069D-4C7C-AE9F-0D7A3044EBC4.png

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Kjenner flere som har fått barn i 40-åra. Blir mer og mer normalt det virker det som.

Anonymkode: bf63f...f43

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk 💕

Tror det er alderen som gjør at jeg er litt mer stressa ift faremomenter ved graviditeten. Har lest litt om hva som er ok og ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...