Gjest Observatøren Skrevet 24. mai 2005 #1 Del Skrevet 24. mai 2005 Snakket med en venninne i dag. Hun var frustrert over mange ting, og jeg lurer på hva andre ville gjort i samme situasjon: Hun er ganske restriktiv med godteri og is midt i uka. De bor på byggefelt med nabobarn rundt på alle kanter. Sønnen hennes er mye inne hos noen nabobarn, og der deles det ut godteri over en lav sko. Venninnen min syns naturlig nok ikke noe om at sønnen spiser masse godteri så og si hver dag, og hun lurte på hva jeg ville gjort i samme situasjon. Jeg vet ærlig talt ikke. Barna er i 8-års alderen, og det er kanskje mye forlangt at han skal takke nei til godteri når naboungen spiser godis? Hvordan ville dere andre kloke hoder her forholdt dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violetta Skrevet 24. mai 2005 #2 Del Skrevet 24. mai 2005 Går det an å prøve å prate med de andre foreldrene? En is av og til når det er varmt ute er ikke feil, men godteri til stadighet er unødvendig! Jeg synes egentlig det er ganske frekt å gi andres unger snop slik, tenk om de ikke tåler det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iskvinnen Skrevet 24. mai 2005 #3 Del Skrevet 24. mai 2005 Vanskelig dette her ja, det kan jeg skrive under på!!! Vi har ikke problemer i forhold til godis, heldigvis, men vi har mange nabobarn med og uten grenser. Vi har femåringer som går på butikken alene, går langt av sted uten at foreldrene vet det ( eller for den saks skyld bryr seg) Barna er også ute til klokka ni om kvelden. Hos oss er det meningen at femåringen sover søtt på den tiden, og vi har terpet på at han mååå komme å si fra hvor han går. Vi har brukt "husarest" en gang fordi vi måtte ut for å lete etter han to dager etter hverandre Pjokken har fostått at vi har andre regler enn mange andre, og hvorfor vi har de reglene vi har. Og han følger dem. Det får han selvfølgelig MASSE ros for!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Borettslagsmor Skrevet 24. mai 2005 #4 Del Skrevet 24. mai 2005 Vi ha delvis samme problem, og delvis motsatt. Nemlig at nabounger stikker inn til oss når vi sitter ute og sjekker hva som står på menyen, maser om kake når vi har gjester etc. Når det gjelder det første: Jeg vil selv velge når mine unger får is/godteri og hva de får av slagsen. OM andre foreldre syns det er GREIT med is i varmen, er det ikke gitt at jeg syns det. Mine naboer vet at vi vil bestemme selv tror jeg, de er flinke til å spørre før de deler ut noe. Når det gjelder problem nr to er det mye vanskeligere. Det er ikke særlig fristende å ta det opp med naboforeldrene, særlig ikke i og med at de ofte ser tiggingen (kan ikke unngå det egentlig) og ikke gjør noe med den - da mistenker jeg dem for å mene jeg er grisk eller noe som ikke deler ut. Jeg ønsker dessuten å kunne gi ungene mine en ispinne eller noe de kan ta med ut på "fellesområdene" uten å måtte servere alle femten ungene rundt her... Det er ikke lett... Sorry hvis jeg utvidet tråden litt her - men det er ike uproblematisk å bo oppi andre barnefamilier sånn som både trådstarters venninne og jeg gjør... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violetta Skrevet 24. mai 2005 #5 Del Skrevet 24. mai 2005 Jeg skjønner ikke at det kan være vanskelig for foreldrene til ungene å prate med dem om at tigging om mat hos andre slett ikke er greit. De trenger da ikke å se at tiggingen foregår for å prate med barna sine om slikt! Jeg ville ikke sendt barnet mitt ut i venneflokken med en is i hånden uten å dele ut til de andre. Da får hun heller spise isen før hun går ut, eller vente til senere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trådstarteren Skrevet 24. mai 2005 #6 Del Skrevet 24. mai 2005 Helt i orden med andre lignende problemstillinger i denne tråden! Veninnen min hadde masse frustrasjoner i forhold til nabounger og ikke minst deres foreldre, og jeg som ikke bor på byggefelt hadde ikke så mye å bidra med. Greit å høre hva andre mener! Og hun fortalte at de har forsøkt å snakke med den familien som deler ut så mye godis, men ble møtt svært negativt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violetta Skrevet 24. mai 2005 #7 Del Skrevet 24. mai 2005 Helt i orden med andre lignende problemstillinger i denne tråden! Veninnen min hadde masse frustrasjoner i forhold til nabounger og ikke minst deres foreldre, og jeg som ikke bor på byggefelt hadde ikke så mye å bidra med. Greit å høre hva andre mener! Og hun fortalte at de har forsøkt å snakke med den familien som deler ut så mye godis, men ble møtt svært negativt.. Om det er snakk om en spesiell familie som deler ut snop og de har forsøkt å snakke med dem, må det jo gå an å snakke med andre foreldre, det er gjerne noen som er enige i problemstillingen? Om denne familien får beskjed fra flere hører de kanskje etter... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trådstarteren Skrevet 24. mai 2005 #8 Del Skrevet 24. mai 2005 Ja. Nå var venninna mi ganske frustrert, for hun følte at de var de eneste på dette boligfeltet med grenser og regler for sånne ting. Slik jeg ser det har hun valget mellom å lukke øynene for dette, eller instruere barnet sitt om å takke nei.. eller si at han ikke får dra dit. hva ville dere gjort? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rebella Skrevet 25. mai 2005 #9 Del Skrevet 25. mai 2005 Jeg ser ikke problemet jeg da.. Når ble det så viktig hva alle andre foreldre mente? Datteren min får spise godt på lørdager, bittelitt hvis vi er på besøk hos noen kjente, men ellers ikke. Hvis naboene her hadde gitt henne mye, hadde jeg tatt en tur over til dem og forklart at det gjør ikke vi og datteren min kan ikke få. Enkelt og greit. Datteren min er 8 år, og veldig lydig. Jeg er kanskje litt streng, men det plager meg ikke. Hva med tennene deres? Godtespising i ett sett er det værste som finnes. Da får de hull på sikt. Nå sier datteren min selv når hun er borte at hun ikke får lov å spise så mye godteri og hun formaner også andre barn. LOL. Man skal følge sin egen fornuft. Barn er kloke og når de når en viss alder skjønner de årsaken til hvorfor/ hvorfor ikke de får lov til en ting. Da er de som regel enige, eller kanskje jeg bare har en veldig medgjørlig datter? Dette er ikke et problem her i allefall. 8) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 25. mai 2005 #10 Del Skrevet 25. mai 2005 Jeg kan skjønne frustrasjonen hennes, særlig hvis de har prøvd å snakke med familien. Men så er det liksom et lite dilemma når barna er samlet hos noen og det deles ut is/snop. Alle barna vil jo sikkert mer enn gjerne ha og sier dermed ikke nei. Fristelsen blir rett og slett for stor. Vi har ikke dette problemet, så vi har snop bare på lørdager. Men om sommeren så er vi ikke så streng med is-spisingen hvis det er veldig varmt, men vi prøver å begrense antall is pr dag/uke likevel. Venninnen din må ganske enkelt gå til denne familien igjen og gjøre det klinkende klart for dem at det ikke skal deles ut snop til barnet hennes og fortsetter de så kan ikke barnet hennes være der. Mulig hun blir sett på som tåpelig av den andre familien, men det får hun bare heve seg over. Det er hennes barn, hennes regler gjelder da uansett hvor barnet er. Nei til snop er og blir nei til snop. Det er greit nok å få snop en gang i blant utenom Lørdagen, men det finnes grenser. Noe denne familien tydeligivis ikke vet om, siden de deler ut snop hele tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest misja Skrevet 25. mai 2005 #11 Del Skrevet 25. mai 2005 Jeg praktiserer også lørdagsgodt. Vi har gjort det slik at hvis hun blir tilbudt godteri hos andre, spør hun om hun kan ta det med hjem og spare det til lørdag. Det fungerer helt fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 25. mai 2005 #12 Del Skrevet 25. mai 2005 Jeg gir aldri andres barn godterier, men om sommeren deler jeg gladelig ut is til ungenes kompiser. Hva syns dere da, skal jeg gi is bare til egne barn selvom ungene har besøk? Skal ikke mine barn få is fordi de har besøk? Skal jeg be besøket om å gå hjem igjen så ungene kan spise isen sin? Så lenge ingen foreldre har sagt noe til meg, nekter jeg å tro at dette er et problem. Mine komme jo også hjem og har fått is fra tid til annen. Vi har ofte middagsgjester også, uten av vi ringer og spør foreldrene først. Nå er det snakk om skoleunger som kan snakke for seg da.......... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trådstarteren Skrevet 25. mai 2005 #13 Del Skrevet 25. mai 2005 Jeg gir aldri andres barn godterier, men om sommeren deler jeg gladelig ut is til ungenes kompiser. Hva syns dere da, skal jeg gi is bare til egne barn selvom ungene har besøk? Skal ikke mine barn få is fordi de har besøk? Skal jeg be besøket om å gå hjem igjen så ungene kan spise isen sin? Så lenge ingen foreldre har sagt noe til meg, nekter jeg å tro at dette er et problem. Mine komme jo også hjem og har fått is fra tid til annen. Vi har ofte middagsgjester også, uten av vi ringer og spør foreldrene først. Nå er det snakk om skoleunger som kan snakke for seg da.......... Det du beskriver er jo vanlig, og jeg tror ikke det ville vært noe problem Men det er vel mer snakk om unger han leker med hver dag, hvor det er fri flyt av godteri. Jeg skal vise henne denne tråden, og be henne ta en ny prat med naboen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lilletroll Skrevet 25. mai 2005 #14 Del Skrevet 25. mai 2005 Jeg ville ikke sendt barnet mitt ut i venneflokken med en is i hånden uten å dele ut til de andre. Da får hun heller spise isen før hun går ut, eller vente til senere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Porselen Skrevet 25. mai 2005 #15 Del Skrevet 25. mai 2005 Det må da gå an å si fra til foreldrene at "jeg vil helst ikke at mine barn skal ha godteri midt i uken, vi praktiserer lørdagsgodt". Jeg har sagt fra når jeg har følt at det måtte til. Jeg sender ikke ut ungene mine med is uten at de andre får, da må isen spises inne hvis jeg ikke har nok til alle. Det kan være et styr noen ganger å bo i borettslag for der finnes det alle kategorier av oppdragelse og rutiner. Jeg merker at jeg til tider blir litt hurpete når jeg føler at jeg må gjenta meg selv til de samme personene om de samme tingene. For det er som regel noen som går igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå