Gå til innhold

Et skrin fullt av tenner...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får ikke sove og begynte å tenke på tenner... Hvorfor er det slik at foreldre sparer på barns melketenner? Selv har foreldrene mine et skrin med alle mine tenner. Nå som jeg først har begynt å tenke på det klarer jeg ikke å stoppe. Er det vanlig å ta vare på tennene til barna sine? Dersom du ikke gjør det, hvor kaster du tennene? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er to grupper som sparer på tenner: foreldre og seriemordere. 😱

Uten sammenligning forøvrig. 😅

Anonymkode: 5a775...e0a

• Liker 6
Skrevet

Aldri tatt vare på min datters tenner nei 😱. Kastet de i vanlig søppel. 

Anonymkode: 0c806...799

• Liker 3
Skrevet (endret)

Barna mine har en sølvboks med 'mine første tenner', som de fikk til dåpen. Derfor har jeg spart noen av tennene. 

Men egentlig synes jeg det er rimelig creepy (og unødvendig) selv. Ville aldri tenkt på det om vi ikke fikk de dåpsgavene... 

Og nå er det lenge siden vi fikk de gavene og tennene ble spart på (ihvertfall for to av barna). Kanskje jeg bare skal kaste alt. 

Har ikke tenkt på det i det siste, men det er jo egentlig jævlig creepy. 

😫😂😂😂

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 1
Skrevet

Tips: ta den frem til Halloween!

• Liker 1
Skrevet

Hva er det egentlig dere syns er så creepy med det? Jeghusker jeg syns det var skikkelig kult da jeg var liten iallfall og at det var stas å få se i boksen de lå i. Syns det er en hyggelig ting og ikke creepy i det heletatt.

Anonymkode: fcbaf...03b

• Liker 1
Skrevet

Tenner er ikke så ille. Vet om en som tok vare på navlestrengen til barnet sitt. 

Anonymkode: d51ac...da8

• Liker 2
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det egentlig dere syns er så creepy med det? Jeghusker jeg syns det var skikkelig kult da jeg var liten iallfall og at det var stas å få se i boksen de lå i. Syns det er en hyggelig ting og ikke creepy i det heletatt.

Syntes du det? Når jeg tenker over det så synes jeg det er rimelig ekkelt. Men har jo spart noen tenner i skapet da.....

Den lille tanna er veldig søt når seksåringen kommer løpende og har mistet sin første tann og er i total ekstase. Så gir du et par tiere for den og gjemmer den. Og tar den fram etter noen år. 

Jeg vet ikke helt. Litt creepy og litt søtt?

Endret av solmåneogstjerner
Skrevet
7 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Syntes du det? Når jeg tenker over det så synes jeg det er rimelig ekkelt. Men har jo spart noen tenner i skapet da.....

Den lille tanna er veldig søt når seksåringen kommer løpende og har mistet sin første tann og er i total ekstase. Så gir du et par tiere for den og gjemmer den. Og tar den fram etter noen år. 

Jeg vet ikke helt. Litt creepy og litt søtt?

Syns ikke det er noe verre enn å for eksempel ha et smykke med noe lagd av bein på eller horn osv. Det er litt sånn jeg ser på det. En naturlig ting som ikke råtner og lukter ser jeg ikke på som ekkelt.

Skrevet

Foreldrene mine tok vare på mine, og søsknene mine sine tenner, og på ett eller annet tidspunkt etter vi ble store så har de blitt samlet på samme sted, så da jeg var på loftet hos mamma og lette etter noen gamle skolebøker så fant jeg et syltetøyglass fult av små tenner fra 4 barn. Viser seg at når det er sånn ca 60 melketenner i et syltetøyglass, så er det null prosent søtt og hindre prosent creepy 😅

Anonymkode: e6fe2...55f

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreldrene mine tok vare på mine, og søsknene mine sine tenner, og på ett eller annet tidspunkt etter vi ble store så har de blitt samlet på samme sted, så da jeg var på loftet hos mamma og lette etter noen gamle skolebøker så fant jeg et syltetøyglass fult av små tenner fra 4 barn. Viser seg at når det er sånn ca 60 melketenner i et syltetøyglass, så er det null prosent søtt og hindre prosent creepy 😅

Anonymkode: e6fe2...55f

Haha. Ja... 😂😉

Skrevet

Synes ikke det er så creepy å ta vare på melketenner, men så er jeg tannlege.

Nesten samtlige av ungdom som får permanente tenner trukket i forbindelse med tannregulering, vil ha tennene med seg hjem. Vil anslå at selv ca 50% av voksne som får trukket en visdomstann vil ha den med seg igjen. Hvorfor har jeg aldri spurt om. Synes det er helt fint av så mange ikke synes at tenner er ekle. 😊

Anonymkode: 47014...0d7

Skrevet

Jeg har ikke spart en eneste tann, i alle fall ikke som jeg vet hvor er. De gikk som regel i søpla etter at de var byttet ut med en mynt i glasset barnet la den i.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tips: ta den frem til Halloween!

Heng en uro av tennene til Halloween i døra så får alle barn en overraskelse når de åpner døren.

Anonymkode: f878d...259

• Liker 2
Skrevet

Prinsipielt synes jeg det er ordentlig creepy. 

Derfor tar jeg ikke vare på mitt barns melketenner.

Jeg kaster de i restavfall, etter at tannfeen har besøkt oss.

Det er kun én god grunn jeg ser som kan være en god grunn til å beholde noen få av melketennene, og det er for at kriminalteknikere og så videre skal kunne bli sikre på barnets DNA dersom noe fælt skulle skje. Da er tenner et godt utgangspunkt for å bli sikker i sin sak, men selv da behøver man ikke hele tanngarden. Da er det også en fordel å beholde tennene man tar vare på i seperate krukker per barn.

Jeg synes likevel det er en stor uting å forberede seg i en slik grad på et slikt scenario, selv om jeg har lest mange krimbøker.

Anonymkode: 10e1e...176

• Liker 1
Skrevet

Jeg har alle mine + de to visdomstennene jeg har trukket!

Anonymkode: 523af...c4f

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har alle mine + de to visdomstennene jeg har trukket!

Anonymkode: 523af...c4f

De viser du frem når du har besøk, eller? :lol: 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prinsipielt synes jeg det er ordentlig creepy. 

Derfor tar jeg ikke vare på mitt barns melketenner.

Jeg kaster de i restavfall, etter at tannfeen har besøkt oss.

Det er kun én god grunn jeg ser som kan være en god grunn til å beholde noen få av melketennene, og det er for at kriminalteknikere og så videre skal kunne bli sikre på barnets DNA dersom noe fælt skulle skje. Da er tenner et godt utgangspunkt for å bli sikker i sin sak, men selv da behøver man ikke hele tanngarden. Da er det også en fordel å beholde tennene man tar vare på i seperate krukker per barn.

Jeg synes likevel det er en stor uting å forberede seg i en slik grad på et slikt scenario, selv om jeg har lest mange krimbøker.

Man trenger strengt tatt ikke melketennene til det heller, så sant barnet har biologiske foreldre eller søsken (eventuelt andre nære slektninger) i live.

Anonymkode: 47014...0d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...